Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Jag lyckades faktiskt ta mig in i sonens pikéskjorta av storlek large fast den satt som ett ålaskinn!

När jag ser bilden inser jag till min fasa att en del klär sig så där frivilligt i alldeles för små kläder.

Jag inser också att min bålform påminner om diskuskastaren Daniel Ståhl om än minst ett par tre storlekar mindre. Han har en räckvidd på 220 cm medan jag bara har 198 cm. Han är dessutom 12 centimeter längre än vad jag är. Och väger mycket mer! 

Själv brukar jag använda minst XL, oftast XXL och ibland ännu större. Det beror lite på tillverkaren.

Vad Daniel Ståhl behöver vågar jag inte ens spekulera i.

Diskusen har vi på ett sätt gemensamt. Jag satte rekord på gymnasiet. En herrdiskus och ett kast på hela 33 meter! :rolleyes:

Ungefär hälften av vad han kastar till vardags... ?

 

IMG_13122019_171919.thumb.jpg.38c16028bb516764e0a9936157d39b2c.jpg

IMG_13122019_172311.jpg.64ec52036fc9ac62ff7a8c5cb58c547d.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Jag skall träna för att få bort insulinresistensen och jag är gammal (mycket gammal) idrottsman som inte tränat på alldeles för många år. Träning i sig är inget konstigt för mig, det är gym som är en obekant miljö.

Allt detta förstår jag. Vad jag inte förstår är varför man löser ett årskort på det första gymet man går till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

 

Ungefär hälften av vad han kastar till vardags... ?

 

 

Med vänsterhanden......! rofl.gif.b6972c26c651250b08ded46ea6fe73f2.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Med vänsterhanden......! rofl.gif.b6972c26c651250b08ded46ea6fe73f2.gif

När OS återkom hade man faktiskt kast med både vänster och höger hand i spjut och lade samman resultatet. Fast man hade grenen bästa hand också, eller egentligen valfri hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

När OS återkom hade man faktiskt kast med både vänster och höger hand i spjut och lade samman resultatet. Fast man hade grenen bästa hand också, eller egentligen valfri hand.

Jag vill minnas det.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svolder säger:

Bor man på landet finns det bara ett gym på rimligt avstånd.

Jag har mitt gym hemma i köket. Möe bättre! På sommaren den ljuvliga på gräsmattan runt husknuten. Jag vet ju att de där vikterna är helt onödiga. Har ju kroppen självt!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att damma av Julkalender från 1982

med Sten Åke Cederhök och Thomas von Brömssen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag har mitt gym hemma i köket. Möe bättre! På sommaren den ljuvliga på gräsmattan runt husknuten. Jag vet ju att de där vikterna är helt onödiga. Har ju kroppen självt!

Spoiler

 

 

 

Det är ju gott och väl men man slår i taket hyfsat snabbt. I en vanlig armhävning lyfter man knappt två tredjedelar av sin vikt. Om man så stode på händerna kommer man ändå inte upp i mer än drygt 80 procent. Jag är inte där ännu, men många är det. Min son bland annat.

 

rMKky.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Det är ju gott och väl men man slår i taket hyfsat snabbt. I en vanlig armhävning lyfter man knappt två tredjedelar av sin vikt. Om man så stode på händerna kommer man ändå inte upp i mer än drygt 80 procent. Jag är inte där ännu, men många är det. Min son bland annat.

 

rMKky.png

Det där är teori. I praktiken har även de största bodybuilders problem need att klara av kroppsviktsträningen, så som det används i amerikanska armén till exempel.

 

Armhävningarna är för enkla även för mig men prova att göra dem rätt, som att hålla sig kvar nära golvet några extra sekunder. 

 

Knäböj för lätt? Samma där, prova någon mer krävande variant som Hindu squats. Klarar du av 50?

 

En stor poäng med kroppsvikts övningarna är att få igång pulsen ordentligt och genom många repetitioner komma i mycket bättre form, väl lämpat för kampsporter till exempel.

 

För att få lönnfete Svensson i form skulle jag påstå att kroppsviktsövningar är ett överlägset bättre alternativ just därför.

 

Noteras bör i undersökningens resultat att övningarna var väldigt enkla. Gav ändå fantastiska resultat!

 

https://www.bbc.co.uk/programmes/articles/1wBY4y9KMwy02YjVSMhTfBt/can-i-get-stronger-without-going-to-the-gym

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Svolder säger:

jag ligger på en arbetspuls på ca 130 när jag tränar

Är det maxpuls? En 65-åring bör ligga på 155-170.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Det där är teori. I praktiken har även de största bodybuilders problem need att klara av kroppsviktsträningen, så som det används i amerikanska armén till exempel.

 

Armhävningarna är för enkla även för mig men prova att göra dem rätt, som att hålla sig kvar nära golvet några extra sekunder. 

 

Knäböj för lätt? Samma där, prova någon mer krävande variant som Hindu squats. Klarar du av 50?

 

En stor poäng med kroppsvikts övningarna är att få igång pulsen ordentligt och genom många repetitioner komma i mycket bättre form, väl lämpat för kampsporter till exempel.

 

För att få lönnfete Svensson i form skulle jag påstå att kroppsviktsövningar är ett överlägset bättre alternativ just därför.

 

Noteras bör i undersökningens resultat att övningarna var väldigt enkla. Gav ändå fantastiska resultat!

 

https://www.bbc.co.uk/programmes/articles/1wBY4y9KMwy02YjVSMhTfBt/can-i-get-stronger-without-going-to-the-gym

Det är faktiskt fysik och matematik när det gäller hur stark man kan bli med hjälp av den egna kroppen. I alla fall vid bibehållen rörelse. Men det klart att man kan gradvis när det gäller armhävningar flytta över belastningen på endast en arm och sedan träna bägge armar på samma sätt. Helt klart gäller det att man måste använda vikter för att bli riktigt stark. Men det utesluter förstås inte att man kan bli mycket starkare med hjälp av sin egen kroppsvikt. Allt beror ju på utgångspunkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa bodybuilders är inte veka men skulle inte överleva de militära kraven eller det tempo jag själv hållit på med. 15 pull-ups? ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Vilket kan översättas med att jag känner mig som en lindrigt pigg nittioåring...

I så fall ska jag vara glad som har fysik som en 80-åring.... :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, ronny säger:

Glad 3e Advent 

 

80A64674-0CAD-47D1-B630-867750E849E4.jpeg

Detsamma till dig Ronny! Ha en jätteskön helg och tredje Advent!
???

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krånglar med Catalina på min gamla Imac. Den vill inte uppdatera till 10.15.2. Jag gitter inte trassla med det så jag installerar El Capitan så slipper jag krånglet. Den ska ändå bara fungera som gästdator. Just nu gör jag en bootbar installerare via Terminalen. Guide r.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Svolder säger:

Så är du också rena ungdomen :totaltgalen:

Fyller 60 nästa år. Två utbrändheter har sänt mig in i framtiden! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Det krånglar med Catalina på min gamla Imac. Den vill inte uppdatera till 10.15.2. Jag gitter inte trassla med det så jag installerar El Capitan så slipper jag krånglet. Den ska ändå bara fungera som gästdator. Just nu gör jag en bootbar installerare via Terminalen. Guide r.

El Capitan krånglade också. Vad det än berodde på så försvann problemet när jag ställde om datumet i Terminalen. Jag satte ett datum 2016 eftersom El Capitan var ett år gammalt då. Man kan sätta detta, antar jag, lättare att komma ihåg:

date 010101012017

Det står för januari (01), dag (01), klockslag (01:01) och år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

El Capitan krånglade också. Vad det än berodde på så försvann problemet när jag ställde om datumet i Terminalen. Jag satte ett datum 2016 eftersom El Capitan var ett år gammalt då. Man kan sätta detta, antar jag, lättare att komma ihåg:


date 010101012017

Det står för januari (01), dag (01), klockslag (01:01) och år.

Jag hoppas att du har skrivit värdena i fel ordning.

Det borde vara minut (01), timme (01), dag (01), månad (01)  och år.

Fast folket på andra sidan Atlanten verkar inte, baserat på hur de skriver datum, särskilt vettiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Alix säger:

El Capitan krånglade också. Vad det än berodde på så försvann problemet när jag ställde om datumet i Terminalen. Jag satte ett datum 2016 eftersom El Capitan var ett år gammalt då. Man kan sätta detta, antar jag, lättare att komma ihåg:


date 010101012017

Det står för januari (01), dag (01), klockslag (01:01) och år.

Skulle vilja påstå att El Capitan är ett av de bästa OS X och Catalina det värsta i mannaminne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Jag hoppas att du har skrivit värdena i fel ordning.

Det borde vara minut (01), timme (01), dag (01), månad (01)  och år.

Fast folket på andra sidan Atlanten verkar inte, baserat på hur de skriver datum, särskilt vettiga.

Tja, det är den ordningen Apple vill ha det. Eller Unix. Jag vet inte.

 

1 timme sedan, Axelman säger:

Skulle vilja påstå att El Capitan är ett av de bästa OS X och Catalina det värsta i mannaminne.

Den gamla Imacen går snabbare med El Capitan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Tja, det är den ordningen Apple vill ha det. Eller Unix. Jag vet inte.

 

...

"Appen" date är det som vill. Förhoppningsvis följer den någon standard.

:stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-03 på 09:12, Alix säger:

Jag försöker lista allt som jag hade i mitt nedbrunna källarförråd för skaderegleringens skull. Jag får inte gå dit och se efter av säkerhetsskäl.

Nu är skaderegleringen klar. Jag fick igenom allt jag begärde utom för cd-skivor och tidskrifter där värdet skrevs ned en hel del. Men på det hela taget är jag nöjd, ekonomiskt sett. Jag får dock inte tillgång till förrådet alls, för att ta fram minnen från barndomen. Allt anses vara för rökskadat. Jag kan förstå det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...