Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

11 timmar sedan, Svolder säger:

D9C4FF19-CE86-477F-8BD2-EDA4DBC1BC89.png

Hur funkar egentligen den där automatiken?

Jag kör fortfarande 12.4.1 och Uppdatera automatiskt är . Wifi är på och under natten ligger luren och laddas på laddplatta med god wifi-täckning.

 

Några kvällar har det stått "iPhone kommer att försöka installera den här uppdateringen inatt", nu vill den ladda ner 13.1, innan var det bara 13. Men varför hämtas inget under natten? Det finns en knapp Hämta och installera, men ska den inte hämta själv?

Kan det handla om något så enkelt som att Apple bara låter några hämta automatiskt varje natt? Lite snabbt googlande antyder att det finns omkring en miljard telefoner som kan ladda ner iOS 13 (ca 1,9 GB) så det kanske behövs hushållas med bandbredd.

Jag har 40+ GB tillgängligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Hur funkar egentligen den där automatiken?

Jag kör fortfarande 12.4.1 och Uppdatera automatiskt är . Wifi är på och under natten ligger luren och laddas på laddplatta med god wifi-täckning.

 

Några kvällar har det stått "iPhone kommer att försöka installera den här uppdateringen inatt", nu vill den ladda ner 13.1, innan var det bara 13. Men varför hämtas inget under natten? Det finns en knapp Hämta och installera, men ska den inte hämta själv?

Kan det handla om något så enkelt som att Apple bara låter några hämta automatiskt varje natt? Lite snabbt googlande antyder att det finns omkring en miljard telefoner som kan ladda ner iOS 13 (ca 1,9 GB) så det kanske behövs hushållas med bandbredd.

Jag har 40+ GB tillgängligt.

Jag tror inte att automatiskt uppdatera fungerar för uppgradering från 12 till 13. 
Utan det är bara uppdateringar inom samma version 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag tror inte att automatiskt uppdatera fungerar för uppgradering från 12 till 13. 
Utan det är bara uppdateringar inom samma version 

Funderar på om det har att göra med att väckarklockan ringer ganska tidigt. Skulle kunna blir tokigt om den installerar då. Men hämta borde den gör, tycker jag. Jag återkommer med besked.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar lite på vad statistiken på batteri-sidan betyder.
Mörkblå staplar skärm på, ljusblå skärm av.

  • iPhone var ju på laddning över natten vilket förklarar all bakgrundsaktivitet, det som upphörde när jag drog ur laddaren strax före 9 på morgonen.
  • Under dagen med bara 4G tillgängligt blir bakgrundsaktiviteten mer sparsam, antagligen bara för att förse med det iOS tror att jag kommer att använda.
  • Framåt kvällen närmare halv åtta är jag hemma igen och har tillgång till WiFi och iOS passar då initialt på direkt när den loggat in på WiFi att uppdatera mer än under dagen men sedan minskar bakrundsuppdateringen igen när iOS konstaterar att jag använder mobilen väldigt lite.

Jag tycker mig se att systemet blivit en smula smartare och det har också idag gått åt mindre batteri trots att jag använt den nästan hela tiden (fram till kvällen) och att bakgrundsaktiviteten ökat något jämfört med äldre system.

Jag tror mig kunna se alltså att smart exekverad bakgrundsaktivitet kan förlänga tiden med mobilen innan den måste laddas igen.
 

tasks.png

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte uppdaterat än, jag väntar några dagar tills det lugnat ner sig lite. :)

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska vänta till iOS 13.2. :)
Idag är det verkligt höstväder med dimma över skogen och gulröda löv. En skön dag att sitta och jobba. 
 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Raphael säger:

Kanske ska vänta till iOS 13.2. :)
Idag är det verkligt höstväder med dimma över skogen och gulröda löv. En skön dag att sitta och jobba. 
 

Bra färger i naturen också...det är bara att gå ut och plåta

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Svolder säger:

Funkar det över interstellära avstånd också, och inte bara vid överljushastigheter?

Only if you have a warped mind. B) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag ska jag ut i naturen och njuta av sensommaren (enligt SMHI är det ff sommar här*). Först inventering i ett privat naturreservat och sedan svampjakt i en urskog. Jag har i och för sig redan fångat svamparna i fråga, men de ska artbestämmas av en hängiven Hygrocybolog.

 

*

Spoiler

dump.thumb.png.43be6ed584ad21ed685e1ba60bd6cc45.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle önska att fortsatta samtal kring ios gjordes i en egen tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

Bra färger i naturen också...det är bara att gå ut och plåta

Ja, men jag måste jobba. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller att ha koll på vad ungarna har för sig...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Klagomuren? De förs där också.

Jo jag såg det. :mellow: Suck...

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Axelman säger:

Jo jag såg det. :mellow: Suck...

Människor är mest sig själva, både i & utanför nätet. grin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

 

Spoiler

45E73D00-2638-4644-99DE-CD7F1E53E3F3.thumb.png.859cc8e8da2819d26a187ca7279f420d.png

 

 

I now have got the fastest and secure DNS lookup possible. B) 

Äh, en buggfest utan dess like. Jag förstår varför buggsymbolen finns på förstasidan... :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Alix säger:

Äh, en buggfest utan dess like. Jag förstår varför buggsymbolen finns på förstasidan... :pinch:

Express VPN funkar perfekt för mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Äh, en buggfest utan dess like. Jag förstår varför buggsymbolen finns på förstasidan... :pinch:

Och en prenumeration dessutom. Dyrt! Jag är nöjd med AdGuard och det skydd den erbjuder med appen och en mycket blygsam kostnad. 

Snabbast går det förstås fri från skräpet. Sidor far ofta upp omedelbart, ren från ohyra.

 

https://apps.apple.com/se/app/adguard-annonsblockering-skydd/id1047223162

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Express VPN funkar perfekt för mig. 

Det är ingen VPN-tjänst. Skyddet använder sig av VPN-funktionen i IOS.

 

38 minuter sedan, mikaellq säger:

Och en prenumeration dessutom. Dyrt! Jag är nöjd med AdGuard och det skydd den erbjuder med appen och en mycket blygsam kostnad. 

Snabbast går det förstås fri från skräpet. Sidor far ofta upp omedelbart, ren från ohyra.

 

https://apps.apple.com/se/app/adguard-annonsblockering-skydd/id1047223162

Jag hade fått 10 GB trafik som ”referrals”. Vet inte var de kom ifrån. WARP är gratis, men inte WARP+. Jag har AdGuard Pro på mobilen så jag reder mig.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att låg dataförbrukning snarare orsakar mer arbete för mobilen som med fullt fungerande bakgrundsuppdatering även över natten när den laddas gör arbetet under dagen med 4G mindre.

 

Gårdagen utan låg dataförbrukning gjorde åt mindre energi, vad jag kan se.

Kontraintuitivt, jag vet, men det är vad jag ser.

 

C672BA46-EBF5-4FCB-9758-B9858DA81F64.jpeg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:

Var vänlig gagga om telefoner i en annan tråd! :superirriterad:

Mitt inlägg var inte avsett att störa dig. Om du vill så flytta mitt inlägg till iMarcs nystartade tråd. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör du idag-tråden är en BREEEEEEED tråd. Men den är inte till för att diskutera teknik eller politik. Naturligtvis ingår båda i vardagen och får självklar nämnas. Men det får ju vara en viss stramhet i det hela. Nu är ju denna tråden halvt sönderbombad av telefontjafs. :cry:

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...