Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Intervjun med ungdomarna ger jag inte mycket för. De vill försvara sig.

Och kriminologiprofessorn säger egentligen det motsatta, att de faktiskt väljer detta primärt utifrån värderingar, inte socioekonomiska orsaker. Att man långsiktigt eventuellt kan göra någonting åt värderingarna är en annan sak. Än värre är det om orsakerna till kriminaliteten är genetisk: 

 

https://timbro.se/smedjan/kriminalitet-handlar-inte-om-socioekonomiska-faktorer/

 

Det vill de flesta inte höra talas om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Intervjun med ungdomarna ger jag inte mycket för. De vill försvara sig.

Och kriminologiprofessorn säger egentligen det motsatta, att de faktiskt väljer detta primärt utifrån värderingar, inte socioekonomiska orsaker. Att man långsiktigt eventuellt kan göra någonting åt värderingarna är en annan sak. Än värre är det om orsakerna till kriminaliteten är genetisk: 

 

https://timbro.se/smedjan/kriminalitet-handlar-inte-om-socioekonomiska-faktorer/

 

Det vill de flesta inte höra talas om.

Timbro? Jag trodde ALDRIG du skulle hänvisa till en högerpopulistisk tankesmedja,eller vad man nu kallar det för. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Intervjun med ungdomarna ger jag inte mycket för. De vill försvara sig.

Och kriminologiprofessorn säger egentligen det motsatta, att de faktiskt väljer detta primärt utifrån värderingar, inte socioekonomiska orsaker. Att man långsiktigt eventuellt kan göra någonting åt värderingarna är en annan sak. Än värre är det om orsakerna till kriminaliteten är genetisk: 

 

https://timbro.se/smedjan/kriminalitet-handlar-inte-om-socioekonomiska-faktorer/

 

Det vill de flesta inte höra talas om.

Den där krönikan attackerar personen Amir Sariaslan och hans kunskaper, motiv och inte själva forskningen.

Jag ser det som rena rama smutkastning. 

Finns en uppsjö med forsking om detta som alla kommer fram till samma slutsats.

Socioekonomiska faktorerna är en stor bidragande orsak till att man faller in i på brottets bana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, lappen71 säger:

Timbro? Jag trodde ALDRIG du skulle hänvisa till en högerpopulistisk tankesmedja,eller vad man nu kallar det för. 

Skjut inte budbäraren, vare sig det handlar om mig eller Timbro. Det intressanta är forskningen, och den är öppen för granskning.

 

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Den där krönikan attackerar personen Amir Sariaslan och hans kunskaper, motiv och inte själva forskningen.

Jag ser det som rena rama smutkastning. 

Finns en uppsjö med forsking om detta som alla kommer fram till samma slutsats.

Socioekonomiska faktorerna är en stor bidragande orsak till att man faller in i på brottets bana.

Smutskastning? Jag förstår inte vad du menar. Intervjuartikeln, det är ingen krönika, tar upp just hans kamp mot oförstående och ovilliga akademikerkollegor. Artikeln är också transparent med att högern har gått i samma fälla som vänstern angående detta.

I övrigt upprepar du just det som i artikeln handlar om, korrelation, inte orsakssamband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker alla fall det är smaklöst att använda högerpopulistiska artiklar. Då kan man lika gärna länka till Fria Tider så länge dom passar ens åsikt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag tycker alla fall det är smaklöst att använda högerpopulistiska artiklar. Då kan man lika gärna länka till Fria Tider så länge dom passar ens åsikt. 

Du får tycka vad du vill, bara du inte hävdar att forskningen måste vara fel för att det skrivs om den i fel medier. Det är nämligen ologiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Alix säger:

Du får tycka vad du vill, bara du inte hävdar att forskningen måste vara fel för att det skrivs om den i fel medier. Det är nämligen ologiskt.

Forskning är inte alltid att lita på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, iMarc säger:

Forskning är inte alltid att lita på. 

Precis, och han försöker ju rätta till det, men det går inte så bra. En kompakt kriminologkår klamrar sig fast vid ”socioekonomiska orsaker”. Bara att gilla läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar över Västtrafiks fåniga feedbackfunktion. Obligatoriskt att trycka på en fånig smiley? Nej, tack, det känns allt annat än seriöst. 

 

D976689B-3118-4B42-A43D-8AB645D55FC0.thumb.jpeg.087c8bf311356da29a20611c6da48d3d.jpeg

 

144031BA-C28D-4730-B638-B82B5C8E69F0.thumb.png.c057cf7865084ab61935add81a43a045.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Du får tycka vad du vill, bara du inte hävdar att forskningen måste vara fel för att det skrivs om den i fel medier. Det är nämligen ologiskt.

Du är bra naiv ibland. Visst så kan högerpopulistiska sidor ibland pricka rätt i sin nyhetsrapportering. Men det betyder inte att dom är pålitliga för när dom resten av tiden försöker påverka sina läsare med sin högerpropaganda/lögner. Det åligger läsaren ett stort ansvar att sålla bland vad som är korrekt och rena rama lögner.

Som både du och jag vet är folk i grund och botten lata och inte orkar ta reda på fakta. Utan tror vad som skriv oberoende varifrån det kommer. Så länge det anspelar på deras känslor och åsikter är det sanningen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, lappen71 säger:

Du är bra naiv ibland. ...

Jaså, det säger du.

 

23 minuter sedan, lappen71 säger:

... Visst så kan högerpopulistiska sidor ibland pricka rätt i sin nyhetsrapportering. Men det betyder inte att dom är pålitliga för när dom resten av tiden försöker påverka sina läsare med sin högerpropaganda/lögner. Det åligger läsaren ett stort ansvar att sålla bland vad som är korrekt och rena rama lögner. ...

Tack, vad bra att du upplyser mig om något jag inte redan känner till.

 

23 minuter sedan, lappen71 säger:

... Som både du och jag vet är folk i grund och botten lata och inte orkar ta reda på fakta. Utan tror vad som skriv oberoende varifrån det kommer. Så länge det anspelar på deras känslor och åsikter är det sanningen.

The irony.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, lappen71 säger:

Du är bra naiv ibland. Visst så kan högerpopulistiska sidor ibland pricka rätt i sin nyhetsrapportering. Men det betyder inte att dom är pålitliga för när dom resten av tiden försöker påverka sina läsare med sin högerpropaganda/lögner. Det åligger läsaren ett stort ansvar att sålla bland vad som är korrekt och rena rama lögner.

Som både du och jag vet är folk i grund och botten lata och inte orkar ta reda på fakta. Utan tror vad som skriv oberoende varifrån det kommer. Så länge det anspelar på deras känslor och åsikter är det sanningen.

Håller helt med. Anser du att samma enkla sanning även gäller vänsterpopulistiska sidor? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forskning på området enligt ovan (välrenommerade källor):

 

”We found that the adverse effect of neighbourhood deprivation on adolescent violent criminality and substance misuse in Sweden was not consistent with a causal inference.”

 

https://academic.oup.com/ije/article/42/4/1057/656274
 

”There were no associations between childhood family income and subsequent violent criminality and substance misuse once we had adjusted for unobserved familial risk factors.”

 

https://academic.oup.com/ije/article/42/4/1057/656274
 

Men eftersom det känns främmande och kan gynna SD är det fel i alla fall. Jojo, jag fattar... :D 

Redigerad av Alix
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Forskning på området enligt ovan (välrenommerade källor):

 

”We found that the adverse effect of neighbourhood deprivation on adolescent violent criminality and substance misuse in Sweden was not consistent with a causal inference.”

 

https://academic.oup.com/ije/article/42/4/1057/656274
 

”There were no associations between childhood family income and subsequent violent criminality and substance misuse once we had adjusted for unobserved familial risk factors.”

 

https://academic.oup.com/ije/article/42/4/1057/656274
 

Men eftersom det känns främmande och kan gynna SD är det fel i alla fall. Jojo, jag fattar... :D 

Hur kan man tillförlitligt justera för något icke observerat och därför rimligtvis okänt? :fundersam: :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Forskning på området enligt ovan (välrenommerade källor):

 

”We found that the adverse effect of neighbourhood deprivation on adolescent violent criminality and substance misuse in Sweden was not consistent with a causal inference.”

 

https://academic.oup.com/ije/article/42/4/1057/656274
 

”There were no associations between childhood family income and subsequent violent criminality and substance misuse once we had adjusted for unobserved familial risk factors.”

 

https://academic.oup.com/ije/article/42/4/1057/656274
 

Men eftersom det känns främmande och kan gynna SD är det fel i alla fall. Jojo, jag fattar... :D 

 

Förklara då hur det kan komma sig att fattigdom är en bidragande orsak till brott?

https://www.svd.se/fattiga-drabbas-oftare-av-brott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Forskning på området enligt ovan (välrenommerade källor):

 

”We found that the adverse effect of neighbourhood deprivation on adolescent violent criminality and substance misuse in Sweden was not consistent with a causal inference.”

 

https://academic.oup.com/ije/article/42/4/1057/656274
 

”There were no associations between childhood family income and subsequent violent criminality and substance misuse once we had adjusted for unobserved familial risk factors.”

 

https://academic.oup.com/ije/article/42/4/1057/656274
 

Men eftersom det känns främmande och kan gynna SD är det fel i alla fall. Jojo, jag fattar... :D 

Du skrev nyss att forsking inte är att lita på. Så vad är det som gör att du litar på detta? Jo det passar din förutfattade åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte svara @Alix för vi kommer troligtvis inte blir mer överrens för det ? ?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter ni kommer alltihop att baxas till politiktråden.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-30 på 12:22, Axelman säger:

Märkligt svar. Hur kan du få det till "stup i kvarten" att ha med sig laddaren i fall att den kanske skulle behövas?:armskeptisk:

Telefonen ska inte behöva laddas under en vanlig dag, så enkelt är det. Samma sak gäller med bilar och revolvrar.

2019-08-30 på 13:16, mikaellq säger:

Förbereder resan till Göteborg med tåget som jag hoppas går som tåget och inte som tåget brukar. :totaltgalen:
Laddar min iPhone och Panasonic TZ70. Orkar inte släpa på systemkameran i GBG.

Det SKA räcka för eftermiddagen och kvällen. yes.gif

EDIT: Smidigt att kunna köpa Regionen Runt i To Go-appen.

 

batteriesnotincluded.jpg

Köpte en sådan regionen runt-biljett tidigare i år och det var en förvånansvärt lyxig känsla. Inte sällan brukar det frågas vart jag ska åka när jag rör mig i regionens utkanter, men när jag visade upp regionen runt.biljetten hörde jag bara "välkommen ombord".

 

2019-09-01 på 20:19, Telly82 säger:

Arsenal är det enda fotbollslag (eller lag överhuvud taget) som gett namn åt en tunnelbanestation i London. 

De flesta andra är namngivna efter lokala namn, i förorterna oftast byar som (senare) blivit uppslukade av (stor)London. Ett undantag är Queensbury. Där fanns (i princip) inget innan tunnelbanan byggdes, så stationen gavs namn som passar ihop med den närliggande byn Kingsbury, där nästa/föregående station ligger och heter just Kingsbury.

:nerd: 

EDIT: En nördig fakta till: Stationen "South Wimbledon" ligger inte i stadsdelen Wimbledon, den ligger i stadsdelen Merton. Inte nog med det, den ligger på Merton High Street.

Jaha, och jag som "visste" att man ska ta District line om man ska till Wimbledon. (Nej, jag är inte tennisintresserad, undantaget damtennis i vissa vinklar, men jag har turistat i området söder om Wimbledon.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

 

Jaha, och jag som "visste" att man ska ta District line om man ska till Wimbledon. (Nej, jag är inte tennisintresserad, undantaget damtennis i vissa vinklar, men jag har turistat i området söder om Wimbledon.)

Ja, det ska du, dels till den litet större stationen Wimbledon där du kan byta till regionaltåg och spårvagn och dels om du ska till tennisarenan. Närmaste station till tennisarenan är Southfields (och alltså inte någon av stationerna med "Wimbledon" i namnet).

:nerd: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, det ska du, dels till den litet större stationen Wimbledon där du kan byta till regionaltåg och spårvagn och dels om du ska till tennisarenan. Närmaste station till tennisarenan är Southfields (och alltså inte någon av stationerna med "Wimbledon" i namnet).

:nerd: 

Jag åkte hela vägen till New Addington. Där regnade det.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Telefonen ska inte behöva laddas under en vanlig dag, så enkelt är det.

Vi är väl alla överens om detta. Men nu har ju verkligheten det oskicket att inte riktigt hålla med, så ska vi då envisas med att göra som vi vill och vara sura för att det inte blev som vi ville, eller ska vi anpassa oss? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska lasta det sista av mitt gamla "garage" i släpvagenen och köra det till återvinningen. Sätter garage inom tecken för det var inte ett garage fast det såg så ut. Förmodligen ett gammalt koksförråd som vi har använt som förråd. I sommar har vi tömt det på prylar och skräp, flyttat veden och sekundavirkesförrådet och till slut har jag rivit "garaget". Jag trodde aldrig det skulle ta slut.... :stjarnsmall:

...

Men nu ska jag ringa snickarn och se till att det blir en carport enligt de röda heldragna linjerna. Den streckade är tomtgränsen. Där måste tomten parkera renarna. Får inte komma in på min gård och bajsa! :totaltgalen:

Skärmavbild 2019-09-03 kl. 09.07.35.png

  • Gilla 2
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Axelman säger:

Ska lasta det sista av mitt gamla "garage" i släpvagenen och köra det till återvinningen. Sätter garage inom tecken för det var inte ett garage fast det såg så ut. Förmodligen ett gammalt koksförråd som vi har använt som förråd. I sommar har vi tömt det på prylar och skräp, flyttat veden och sekundavirkesförrådet och till slut har jag rivit "garaget". Jag trodde aldrig det skulle ta slut.... :stjarnsmall:

...

Men nu ska jag ringa snickarn och se till att det blir en carport enligt de röda heldragna linjerna. Den streckade är tomtgränsen. Där måste tomten parkera renarna. Får inte komma in på min gård och bajsa! :totaltgalen:

Skärmavbild 2019-09-03 kl. 09.07.35.png

plats för en bil då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...