Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

22 minuter sedan, Telly82 säger:

Florida är det enda stället jag varit i där man sätter på sig en tjock tröja när man går in. De sätter luftkonditioneringen på "svinkallt" i stället för "svalt".

Englasfönster och nada isolering. Men full spätta på AC-n i alla lägen. Vi var i Florida för 10 år sedan och instämmer. Personal i butik hade mer kläder på sig än vi har på oss i sverige när det är höst..... :fane: Förstå vad energi de vräker ut fullständigt i onödan! :stjarnsmall:

...

Tvåglasfönster och minimalt med isolering skulle halvera kylbehovet. Om de dessutom monterar solceller på taket så får de ström till AC-n när behovet av ström och tillgången av samma ting sammanfaller automatiskt. Dessutom tar solceller bort värmeinstrålningen under panelerna om man monterar dem smart på tak. Så bara existensen av solceller minskar kylbehovet.....!

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så skulle de ju behöva tänka till och då bryter man väl mot någon "constitutional amandment" angående fri och rättigheter: "En jänkare ska inte behöva tvingas att tänka. De behöver bara göra det de känner för. Nåde den som kommer i vägen!!" Eller nåt sånt...:fane:

Redigerad av Axelman
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen ska de ju få köpa Grönland! Dumma Danskar! Annars kommer Trump att sitta och sura.

rofl.gif.197f099d37fe64af8bf70e5c7aa18113.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Axelman säger:

Sen ska de ju få köpa Grönland! Dumma Danskar! Annars kommer Trump att sitta och sura.

rofl.gif.197f099d37fe64af8bf70e5c7aa18113.gif

Jag läste i nån länk här på forumet att Trump var ett geni, och kanske ligger det nåt i det? Vem tänker på handelskrig, skjutningar o.s.v när man läser sånt här?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, boevil säger:

Jag läste i nån länk här på forumet att Trump var ett geni, och kanske ligger det nåt i det? Vem tänker på handelskrig, skjutningar o.s.v när man läser sånt här?

 

Han är i fall skicklig på att skapa rubriker och därmed bygga sitt ego.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Telly82 säger:

Han är i fall skicklig på att skapa rubriker och därmed bygga sitt ego.

Är det en presidents jobb....? :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Är det en presidents jobb....? :armskeptisk:

Nope. Måste du ens fråga? :devil: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måtte de ske...

 

Redigerad av Pocahontas
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Pocahontas säger:
Måtte de ske...

 

 

rofl.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Jag undrar hur Sverige skulle ställa sig till att sälja Gotland till Vladimir för att upprätthålla goda relationer. Han verkar mer förutsägbar än DT.

Han kunde ju börja med att ge tillbaka Karelen till Finland. Men nix. Å andra sidan vill nog inte finland ha tillbaka östra Karelen. Det skulle haverera hela den finska ekonomin att föra in Finsk standard där. Å tredje sidan bor där väl mest inflyttade ryssar som nog inte vill flytta på sig eller bli finländare. Håhåjaja.

...

Kanske Marocko vill ge Västsahara tillbaka sin status som eget land?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Svolder säger:

Jag läste något om att Karelen var på tapeten på nittiotalet, när Sovjetunionen föll samman, men att Finland inte var intresserade.

De ville nog ha tillbaka landet. Men dels var väl priset astronomiskt och kostnaden för återuppbyggnad astronomiskt upphöjt till tio.... = havererad statsbudget.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en snabbkoll. 10% av befolkningen i ryska Karelen ska tydligen vara ättlingar till de finska karelerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Axelman säger:

Han kunde ju börja med att ge tillbaka Karelen till Finland. Men nix. Å andra sidan vill nog inte finland ha tillbaka östra Karelen. Det skulle haverera hela den finska ekonomin att föra in Finsk standard där. Å tredje sidan bor där väl mest inflyttade ryssar som nog inte vill flytta på sig eller bli finländare. Håhåjaja.

...

Kanske Marocko vill ge Västsahara tillbaka sin status som eget land?

Har Västsahara någonsin fungerat som eget land?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel av mig. Västsahara hade möjligheten att bli ett eget land när Spaniens kolonialvälde försvann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sahrawi kontrolleras av ”Polisario” och utgör en femtedel av det gamla Västsahara. Denna del erkänns som en stat av vissa länder. Exempelvis har Sahrawi varit med i Afrikanska unionen sedan 1982 och Marocko hoppade då av i protest (men återinträdde 2017). Things are complicated.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Sahrawi kontrolleras av ”Polisario” och utgör en femtedel av det gamla Västsahara. Denna del erkänns som en stat av vissa länder. Exempelvis har Sahrawi varit med i Afrikanska unionen sedan 1982 och Marocko hoppade då av i protest (men återinträdde 2017). Things are complicated.

Delvis kompliceras nog ärendet av att vi européer (ursprungligen?) envisas med vår definition av stat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Delvis kompliceras nog ärendet av att vi européer (ursprungligen?) envisas med vår definition av stat.

Somalia är lustigt nog en sådan stat. På papperet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Nej, det var spansk koloni innan Marocko tog över.

Och innan det blev en koloni?

Fast då var det väl inte ett land, utan flera stamländer. Eller?

(Det jag inte vet om Afrikas historia kan man skriva tjocka böcker om.)

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Tackar ödmjukast för ditt uppmuntrande engagemang Raphael, nu funkar allt. 

Tack!

Mvh
/Teknikhataren

Dags att byta namn nu...

nu fungerar ju tekniken

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FN hade gett Västsahara rätt att bilda en egen stat när Spanien drog sig ur. Men Marocko tog över kolonin förmodligen därför att fisket utanför Västsahara är en av världens bästa. Folket flyttade man ut i öknen i läger och resten är bara en tragedi. Förmodligen måste Israel ockupera Västsahara innan någon bryr sig....... :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Axelman säger:

Förmodligen måste Israel ockupera Västsahara innan någon bryr sig.

Då kommer Trump att erkänna Västsahara som en laglig del av Israel, precis som med Golanhöjderna. :( 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Axelman säger:

FN hade gett Västsahara rätt att bilda en egen stat när Spanien drog sig ur. Men Marocko tog över kolonin förmodligen därför att fisket utanför Västsahara är en av världens bästa. Folket flyttade man ut i öknen i läger och resten är bara en tragedi. Förmodligen måste Israel ockupera Västsahara innan någon bryr sig....... :utskallning:

Precis så är det. Bara politik. De flesta ser inte skogen för alla träd. Israeliska Socialdemokraterna förlorade stort redan på tidigt 70-tal, och strax efter blev Palme en sådan kompis med ärketerroristen Arafat. Samma sak i Ungern där Socialdemokraterna är kraftigt decimerade. I Polen är de helt utraderade, så våra Socialdemokrater och media har inte mycket positivt att säga om vare sig Ungern eller Polen, precis som med Israel.

Så följaktligen bör Västsahara skaffa sig Socialdemokrater som sedan förkastas av folket. Då ska ni få se andra bullar! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Telly82 säger:

Då kommer Trump att erkänna Västsahara som en laglig del av Israel, precis som med Golanhöjderna. :( 

Tänkte inte på det......................:fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar hemma. Idag får jag besök av några polare som ska hänga här hela helgen, det blir med andra ord mycket titta på fotboll och dricka öl. Ikväll ska jag grilla egen kycklingkebab. Skål.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompassappen har ballat ur på min Iphone. Man kan inte ange geografisk nord i Inställningar > Kompass, då fryser appen helt. Utan geografisk nord visar den hej vilt. Är det bara hos mig? Iphone SE med IOS 12.4. Jag vet inte när det blev så här, skulle bara jämföra med en kompassapp på en Android.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...