Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Valt att öppna Öppet arkiv på SVT Play och förnöja oss med  humor som inte längre görs..

 

 

Skärmavbild 2019-08-17 kl. 20.52.15.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Pocahontas säger:

Valt att öppna Öppet arkiv på SVT Play och förnöja oss med  humor som inte längre görs..

 

 

Skärmavbild 2019-08-17 kl. 20.52.15.jpg

Hasse och Tage skall väl finnas i varje mans dvd hylla

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, ronny säger:

Hasse och Tage skall väl finnas i varje mans dvd hylla

Håller med om att de var helkul, gubbarna. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Äter pizza. :P 

Ja, vad ska man annars göra med den!? :fane:

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Jag har hört att man kan lägga en pizza. :fane:

Jag har hört att man kan baka en pizza dessutom. :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tappade synen för en stund sedan men hittade den igen på diskbänken i ett STORT glas iskallt vatten! Mmm va gott! :) 
Pizza låter lockande. Blir nog en del under kommande veckan då jag blir ff. :shifty:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mellis:

 

 

1002240573_IMG_1777(kopia).thumb.jpg.17a222966fb74f1c5e31f4050e10a3b6.jpg

 

Kaffe och en skål Kesella med banan, närodlade hallon och blåbär med pumpakärnor......

 

Nu är man full av energi.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Stereotypen säger:

Lite mellis:

 

 

1002240573_IMG_1777(kopia).thumb.jpg.17a222966fb74f1c5e31f4050e10a3b6.jpg

 

Kaffe och en skål Kesella med banan, närodlade hallon och blåbär med pumpakärnor......

 

Nu är man full av energi.

Finns det blåbär med pumpakärnor? Sicken hybrid! :fundersam:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Finns det blåbär med pumpakärnor? Sicken hybrid! :fundersam:

De verkar i alla fall hybridisera och bilda hallonliknande skenfrukter.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir vi snart med bil igen (gåva). För barnens skull, som alla nu har tagit körkort, och annars tvingas dela på en bil ihop med sin mor och morfar. Det är en 15 år gammal Volvo V70. Vi får väl se hur länge den håller. Saaben jag fick förra hösten höll till slutet av januari... :lol: 

Men att hämta bilen innebär en utflykt till Stockholm, så jag kan träffa brorsan och syrran. Det är alltid välkommet! ^_^ 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

 ....gammal Volvo V70. Vi får väl se hur länge den håller...

då kanske du behöver göra dig bekant med ett nytt forum, https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=103622

100 000 mil om du sköter om den  https://www.expressen.se/motor/har-ar-volvon-som-gatt-1-000-000-kilometer/

hade du rattmuff på Saaben? när hösten närmar sig måste man vara öm mot gamla bilar, glöm inte vinterluft till däcken, glykol i kylaren och laddat batteri.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, sefr säger:

då kanske du behöver göra dig bekant med ett nytt forum, https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=103622

100 000 mil om du sköter om den  https://www.expressen.se/motor/har-ar-volvon-som-gatt-1-000-000-kilometer/

hade du rattmuff på Saaben? när hösten närmar sig måste man vara öm mot gamla bilar, glöm inte vinterluft till däcken, glykol i kylaren och laddat batteri.

Sven

Ja, där är jag och rullar runt idag, pga en felkod. Tack för tipset!
Jo, den ska säkert funka om man sköter om den. Vilket jag inte tänker göra för jag har inga pengar. Barnen kanske vill hålla den i skick, dock. Jag ska bara stå som ägare pga lägre försäkringskostnad.
Saaben klarade inte en minus18start efter 39000 mil utan grät olja i stället. Den fick komma till de gyllene Saabfälten, där Saabar i harmoni kör omkring, perfekta och klanderfria.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...jag ska bara... Nåja, då finns det fler forum för dig. Begreppet ”försäkrat intresse” kan vara intressant om man tråkigt nog skulle behöva utnyttja försäkringen.

...Det är den faktiska ägaren och huvudsakliga brukaren av bilen som måste vara försäkringstagare för att försäkringen ska gälla...

citerat från https://www.konsumenternas.se/forsakring/fordon/om-bilforsakringar

 

försäkringsbolag skänker inte bort någonting. Läs det finstilta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, sefr säger:

...jag ska bara... Nåja, då finns det fler forum för dig. Begreppet ”försäkrat intresse” kan vara intressant om man tråkigt nog skulle behöva utnyttja försäkringen.

...Det är den faktiska ägaren och huvudsakliga brukaren av bilen som måste vara försäkringstagare för att försäkringen ska gälla...

citerat från https://www.konsumenternas.se/forsakring/fordon/om-bilforsakringar

 

försäkringsbolag skänker inte bort någonting. Läs det finstilta.

Jag är den huvudsakliga brukaren. Jag är ju familjeöverhuvud! :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Alix säger:

... huvudsakliga...

Jo, så är det förstås. Leder, styr och älskar...https://sv.wiktionary.org/wiki/överhuvud

Men enligt media är mössan inblandad: https://www.na.se/artikel/bildspecial-mossan-ar-huvudsaken

Trevlig tur till Stockholm och lycka till med bilen!

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att solen är uppe idag...

 

 

Skärmavbild 2019-08-19 kl. 07.47.55.jpg

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis installera ytterligare en skräpblockerare för Safari.
Kan verka tokigt men det funkar! Snabbt som tusan dessutom! :nerd:

 

safariblock.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, mikaellq säger:

Har precis installera ytterligare en skräpblockerare för Safari.
Kan verka tokigt men det funkar! Snabbt som tusan dessutom! :nerd:

 

safariblock.png

Batteriet tar inte stryk av att flera appar ropar efter samma åtgärder om vartannat hela tiden? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder bara Purify (Adguard pro använder jag bara till Chrome via ”VPN”). I mitt WiFi-nät hemma (Minmini) har jag 1.1.1.1 och 1.0.0.1 som DNS och utanför det nätet kör jag 14-appen på Iphone (när jag inte använder Chrome).

 

purify.thumb.png.a45121e37edc2c713aef3f271b2553c3.png

1.1.1.1.thumb.png.ec44bda10083c1ecd318fdac250ab668.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Alix säger:

Batteriet tar inte stryk av att flera appar ropar efter samma åtgärder om vartannat hela tiden? :fundersam:

Jag tror att det är tvärsom så att Safari signalerar att ett objekt ska hämtas och ritas ut. Om den redan blockerats så händer ingenting. Snarare att jag tror att några av blockerarna inget gör på en del sidor. Jag tycker snarare att det påverkar Safaris batteriätande positivt.

Detta är en av skälen till att strunta i andra webbläsare i iOS. Blixtrande snabbt blir det dessutom. Du skulle häpna över hur mycket mobildata skräpet äter upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt sommarprojekt har ju varit (och är) att läsa in mig på Apollo-projektet och månlandningarna. Jag har samlat på mig litet information om datorerna ombord på rymdkapseln och månlandaren. Håll tillgodo. :)

 

I början av 60-talet när Apollo-projektet startade så insåg NASA att de behöver en dator för att styra kommandomodulen och en annan för att styra månlandaren. På den tiden byggdes datorer antingen av elektronrör eller enskilda transistorer och fyllde ett helt rum.


Uppdraget att konstruera dessa datorer gick till MIT, Massachusetts Institute of Technology. De fick frågan av NASA hur stort utrymme de behövde och MIT svarade ”en kubikfot” utan att egentligen veta om det skulle gå. Under utvecklingen så kom NASA på att datorn skulle kunna göra mer och mer (bland annat vara autopilot), så MIT ångrade att de inte drog till med två kubikfot.


MIT insåg att de måste bygga datorn av integrerade kretsar i stället för enskilda transistorer. Men integrerade kretsar var ännu i sin linda och det var ingen som kunde leverera dessa med tillräcklig tillförlitlighet. NASA köpte en miljon integrerade kretsar mellan 1962 och 1967 för att tillverkarna skulle förbättra tillverkningsprocessen för integrerade kretsar. Till sist så var det Fairchild Semiconductor som levererade kretsarna med 3-ingångars NOR-grindar. Dessa har fördelen att de kan byggas ihop till andra typer av grindar.


NASA tyckte att det skulle vara likadana datorer i kommandomodulen och i månlandaren, så att MIT skulle slippa utveckla två olika datorer. Till slut så lyckades MIT få ner storleken till den utlovade kubikfoten.

 

Vad gäller programvara så var det så på den tiden att datorerna (normalt sett) bara kunde köra ett program i taget och nästa program fick vackert vänta tills det föregående hade kört klart. Därför engagerades en matematiker som hette Hal Laning. Han hade varit drivande bakom det som skulle bli programspråket FORTRAN och uppfunnit en dator där sju program kunde köra till synes samtidigt. Ett programs information sparades undan tills det blev dess tur att köra igen. Det kallas (numera) för Time-Sharing och förfinades under Apollo-projektet. Lanings design hade dessutom fördelen att de olika programmen kunde tilldelas olika prioriteter så de viktigaste kördes i första hand. Datorn kunde hantera så kallades avbrott (interrupt) och ta hand om extern kommunikation. Till sist så kunde datorn, om den blev överbelastad, slänga ut programkön och direkt starta om med programmet med högst prioritet. Programmen skrevs i assembler och måste vara små och resurssnåla. Som mest hade man över 350 heltidsprogrammerare (1968).

 

Den här datorn kunde redan på den tiden (nästan) allt som en modern dator kan, men den hade inte mycket kapacitet jämfört med senare datorer. Det var en 16-bitarsdator och man använde ”ord” på den tiden, ”byte” användes inte. Datorn hade 36864 ord ROM och 2048 ord RAM. (Alltså motsvarande 72kB respektive 4kB). Klockfrekvensen var en 4-fasig klocka på 1,024 MHz.

 

Som redan nämnts så kunde datorn själv återhämta sig vid överbelastning. Det behövde den göra fem gånger under Apollo 11:s nedfärd mot månytan. Datorn skulle vara 85% belastad var det tänkt. Men de hade både landningsradarn och dockningsradarn påslagna. Landningsradarn behövdes ju av uppenbara skäl, och dockningsradarn var påslagen som beredskap ifall de behövde avbryta landningen. Dessa båda radars kunde tillsammans generera så många interrupt att de återstående 15% kapacitet helt enkelt åts upp. Under Apollo 12 och senare så var dockningsradarn avstängd under nerfärden och man hade inga fler problem med datorn.

 

För att hålla kontakt med rymdkapseln och månlandaren så måste NASA ha tre radioteleskop utplacerade runt jorden. Jorden roterar ju, så de måste vara på olika kontinenter, cirka 120 grader från varandra. De fanns i Kalifornien, Spanien och Australien. Dessa radioteleskop var förbundna med rymdkontrollen i Houston, Texas, med analoga ljudkanaler och en ”High Speed Data Link”. Den var på 2400 baud (bits per sekund).
 

  • Gilla 4
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, mikaellq säger:

Har precis installera ytterligare en skräpblockerare för Safari.
Kan verka tokigt men det funkar! Snabbt som tusan dessutom! :nerd:

 

safariblock.png

Nördiga jag kom på det uppenbara, att Safari i min Mac skulle även den må bra av tuffare blockering av skräpet på nätet. Men eftersom min Mac stort sett alltid använder WiFi så räcker det nog med Wipr och AdBlock (plus AdGuards DNS). :nerd:


Wipr längst ner är en gammal gratisversion som jag inte orkat avinstallera och den översta AdBlock står enbart för ikonen jämte adressfältet så den har jag ingen nytta av.

 

macsafariblock190820.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...