Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

27 minuter sedan, ronny säger:

Ja det blir ju surströmming 

Strömming är norr om Kalmar, tror jag. Västkusten ligger norr om Kalmar, i och för sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, ronny säger:

Ja det blir ju surströmming 

Har du provat? Jag har INTE det men har närstående som har provat och som påstått att det inte var så hemskt i bröd, grönsaker och annat som släcker ut den vidriga smaken och stanken. Vete tusan om jag vågar lita på det. :fundersam:

 

Amir är betydligt tuffare än många andra jag sett som försökt äta eländet. :hihihi:
 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smaken är inte alls lika dramatisk som stanken. Fast det är ju i princip omöjligt att skilja åt. Om vi inte har något luktsinne så har vi knappt något smaksinne heller. Men smaken utan all stank är ganska mycket umami och salt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid gillat surströmming (och gör det fortfarande). :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, mikaellq säger:

Har du provat? Jag har INTE det men har närstående som har provat och som påstått att det inte var så hemskt i bröd, grönsaker och annat som släcker ut den vidriga smaken och stanken. Vete tusan om jag vågar lita på det. :fundersam:

 

Amir är betydligt tuffare än många andra jag sett som försökt äta eländet. :hihihi:
 

 

 

som Alex skrev här ovan så hinner man inte smaka p.g.a lukten

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen respekt för personer som inte äter surströmming ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig kommit nära på grund av den vidriga lukten så jag har ingen aning om hur det smakar. Men precis som med hundskit och knark har jag min förutfattade mening klar! Inget man proppar i sig. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Alix säger:

Strömming är norr om Kalmar, tror jag. Västkusten ligger norr om Kalmar, i och för sig...

Skillnaden mellan sill och strömming är Kalmarsund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Skillnaden mellan sill och strömming är Kalmarsund.

Skillnaden mellan sill och strömming är genetisk. Liten, men dock, skillnad.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/det-ar-skillnad-pa-sill-och-stromming

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

Skillnaden mellan sill och strömming är genetisk. Liten, men dock, skillnad.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/det-ar-skillnad-pa-sill-och-stromming

Dyntaxa (officiell svensk taxonomisk databas) gör ingen åtskillnad mellan sill och strömming så på så vis är det samma art och ingen underart finns. Forskarnas fynd har alltså inte övertygat vetenskapen överlag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Dyntaxa (officiell svensk taxonomisk databas) gör ingen åtskillnad mellan sill och strömming så på så vis är det samma art och ingen underart finns. Forskarnas fynd har alltså inte övertygat vetenskapen överlag.

De listar inte ens hundraser, trots betydande genetiska skillnader dem emellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Telly82 säger:

De listar inte ens hundraser, trots betydande genetiska skillnader dem emellan.

Raser ligger bortom art och underart. Canis lupus (art) betecknar varg och hund. Canis lupus lupus (underart) är (eurasiatisk skogs)varg, Canis lupus familiaris (underart) är hund.

 

PS. Vad som är ”betydande genetiska skillnader” är subjektivt för många. Men systematiskt handlar skillnaderna huvudsakligen om i vilken utsträckning olika djurarter kan få fertil avkomma.

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äter semla.......

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

inte......☹️ hade vart gott.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Stereotypen säger:

Äter semla.......

 

inte......☹️ hade vart gott.....

Om några decennier finns det säkert semlor alla dagar utom midsommarafton och julafton. Julskyltningen får trängas med kräftskiveattiraljerna. Vänta bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Svolder säger:

När jag pluggade i Lund fanns det ett fik som hade semlor året runt. Det var trevligt att fira in hösten med kaffe och semla :)

Det var alltså delvis bättre förr, således finns det ett incitament att återvända dit i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...