Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Just nu, Alix säger:

Bosse bildoktorn hade väl detta tema i tv, om jag inte minns fel. 

Japp men det tittade jag aldrig på. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Telly82 säger:

Det snabbaste jag åkt på land är runt 270 km/h,

För min del är det cirka 368 km/s.

 

”When you add all of these motions together: the Earth spinning, the Earth revolving around the Sun, the Sun moving around the galaxy, the Milky Way headed towards Andromeda, and the local group being attracted to the overdense regions and repulsed by the underdense ones, we can get a number for how fast we’re actually moving through the Universe at any given instant. We find that the total motion comes out to 368 km/s in a particular direction, plus or minus about 30 km/s, depending on what time of year it is and which direction the Earth is moving.”



https://www.forbes.com/sites/startswithabang/2017/06/16/how-does-earth-move-through-space-now-we-know-on-every-scale/#268ff7f1861f 

 

:hihihi:

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Alix säger:

För min del är det cirka 368 km/s.

 

 

  Dölj innehåll

”When you add all of these motions together: the Earth spinning, the Earth revolving around the Sun, the Sun moving around the galaxy, the Milky Way headed towards Andromeda, and the local group being attracted to the overdense regions and repulsed by the underdense ones, we can get a number for how fast we’re actually moving through the Universe at any given instant. We find that the total motion comes out to 368 km/s in a particular direction, plus or minus about 30 km/s, depending on what time of year it is and which direction the Earth is moving.”

 


https://www.forbes.com/sites/startswithabang/2017/06/16/how-does-earth-move-through-space-now-we-know-on-every-scale/#268ff7f1861f 

 

:hihihi:

 

 

Skoj skoj men sant sant. Approximativt och relativt. :nerd:

Redigerad av mikaellq
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-06-15 på 18:41, Telly82 säger:

Mitt semesterprojekt. Det är ju 50 år sedan första månlandningen. Så nu hoppas jag på många regniga dagar, så jag hinner med projektet innan semestern är slut. :) 

1610081669_Skrmavbild2019-06-15kl_18_36_05.thumb.jpg.1d2459c404f67f31c5ced2d2d13d828c.jpg

 

Och för soliga dagar så finns det böcker. De första fem böckerna är väldigt mycket teknik. Den nere till höger är den bästa boken jag läst om hela Apollo-projektet (och litet om dess föregångare). Apollo, the epic journey to the Moon av David West Reynolds.

 

1159437717_Skrmavbild2019-06-17kl_09_49_55.thumb.jpg.1d2412478e2ca284fa2e29f524d000ba.jpg

Redigerad av Telly82
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jetflyg har en konstig acceleration, i början händer nästan ingenting, sedan börjar man tryckas bakåt, rejält. Propellerflyg är tvärtom, där riskerar man nästan whiplashskada.

Det är för att jetturbinen drar nytta av den ökade luftströmmen genom motorn som sker när planet accelererar. Till en viss gräns accelererar turbinen med hastigheten tills den når marchfart. Lite som turbon på en bil. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, iMarc säger:

Roliga bilar, körde nyss en sån i spelet Gran Turismo Sport. Har dock tyvärr inte kört någon i verkligheten. En sådan var min mors första bil. 

Min första bil var en Toyota Celica -72. Den höll dessvärre bara i två veckor. Motorras, tippade ut oljan som var blandad med sågspån....

Min andra och roligaste bil jag ägt är en SAAB Turbo -78, svart med motivlackerade stripes runt om. Älskade den bilen men rosten tog den, båda drivknutarna havererade samtidigt. Andra året jag hade den så fick jag 8 st 2or och 10 st 1or på besiktningen, då sålde jag den till en kompis som var SAAB-nörd för 5000kr. Önskar idag att jag behållt den och renoverat den, de går för 200-300 000kr i fint skick idag. 

Dom där är så jäkla fina, synd att "vitarand" däcken är så sjukt jäkla dyra https://www.abswheels.se/sommardack/ jämfört med vanliga klassiska sulor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Svolder säger:

Just checkat in för första hotellnatten på semestern med utsikt över Vättern. Nu ner till Gränna City för något att äta. Nej, inga polkagrisar, det funkar inte längre.

Polkapest..........?:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Just checkat in för första hotellnatten på semestern med utsikt över Vättern. Nu ner till Gränna City för något att äta. Nej, inga polkagrisar, det funkar inte längre.

Kanske litet sent för dig, men en räkmacka på kafé Grännaberget är att rekommendera.

http://grannaberget.se/index.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Axelman säger:

Det är för att jetturbinen drar nytta av den ökade luftströmmen genom motorn som sker när planet accelererar. Till en viss gräns accelererar turbinen med hastigheten tills den når marchfart. Lite som turbon på en bil. 

Jo, jag vet. Imponerande känsla på sitt sätt, men propellerflyg har mer bilkänsla i accelerationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter drygt sex år i min lägenhet har jag äntligen smort upp låshuset i badrumsdörren. Inget gnissel! :P 

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev Promenad på djurgården igår också

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Promenerade med bilen till tippen. Blev av med lite skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag lyft skrot och ska ta en styrkepromenad. Laddar upp inför resa till Viejo Estockholmo. Yngsta dottern är lägenhetsvakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Promenerade med bilen till tippen. Blev av med lite skräp.

Fick du inte ens skrotvärdet hos bilskroten? :devil: 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Fick du inte ens skrotvärdet hos bilskroten? :devil: 

Skrot var den nog, eftersom han, den starke Axelman, promenerade med den. Förmodligen inte under ena armen, men man vet aldrig. Alternativt var det en så kallad Pöttpå. :totaltgalen:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uttryckte mig bildligt. Jag for till tippen med skräp. Satt bakom ratten både dit och hem. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-06-04 på 14:16, mikaellq säger:

Skulle lätt ha råd med de mindre Mac pro men kan inte för mitt liv motivera utgiften. De kan enbart motiveras av professionella behov. 

Jag har samma filosofi när det gäller vinner som måltidsdryck 

2000 kr för en flaska vin till maten... när man kan köpa juice för ett år 

för samma summa

 

 

 

538EA2FD-44DF-405A-97C1-0AF3E2955E57.jpeg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, ronny säger:

Jag har samma filosofi när det gäller vinner som måltidsdryck 

2000 kr för en flaska vin till maten... när man kan köpa juice för ett år 

för samma summa

Juice (apelsin, mmm) som dessutom smakar bra mycket bättre.
Vin? Urrk! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-05-27 på 11:13, Alix säger:

Kanske ses vi på midsommarafton på Rörby gård, @ronny? ^_^ 

Det är syrran som håller i trådarna och nu på fredag är hon bortrest

så det ser ut att bli firande på hemmaplan istället 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, ronny säger:

Det är syrran som håller i trådarna och nu på fredag är hon bortrest

så det ser ut att bli firande på hemmaplan istället 

Så synd! :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

promenader har blivit efter 18 den här veckan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacksam för att jag inte kom till världen som Kejsarpingvin

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glad Midsommar!

DSC_0898.jpg

DSC_0916.jpg

  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...