Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

17 minuter sedan, Pocahontas säger:

Undrar hur miljövänligt det är med alla motortävlingar, bil, mc m.m...

Inte lika miljövänligt som att inte ha motortävlingar men tror du verkligen att det är den största boven?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Funderar på att bli laktovovegetarian. Varje gång jag inte äter kött så slipper jag matkoma. Nu: Matkoma efter köttbullar, kokt potatis, kokt broccoli och gräddsås med rödvinbärsgelé.

Broccolin är kanske boven, gott och nyttigt men är svårt att bryta ned, om jag inte minns fel görs det i tarmen=gaser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag jobbade som drifttekniker hade vi en äldre karl från Skåne som skötte det med elen för kyrkklockor. Han påstod att den globala uppvärmningen inte existerar, och han tillade att skulle vi samla all världens utsläpp på en och samma plats så skulle det bli till en yta stort som Gotland. Jag försökte diskutera detta med utsläpp och klimatförändringar men det räckte att jag öppnade munnen så blev han totalt vansinnig och körde en oavbruten monolog på 30 minuter om vilken bluff allt var och att han hade rätt.......

Han var lite knepig också på det viset att han kontrollerade om det var strömlöst eller inte med fingrarna, allt upp till 240V är ingen fara sa han, jag sa till honom att det var nog inte så nyttigt för de inre organen med den strömmen i kroppen, han svarade ”man vänjer sig”. Var inget vidare att jobba med honom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Undrar hur miljövänligt det är med alla motortävlingar, bil, mc m.m...

Racing och rally är tillverkarnas testbänkar i utvecklingen av motorer och transmissioner. Utan detta skulle vi inte vara där vi är i dag med relativt rena motorer. Jag skriver relativt då förbränningsmotorn är ganska ineffektiv totalt sett. En dieselmotor kastar bort ca 60% av bränslet och en  bensinmotor  ca 70%. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Broccolin är kanske boven, gott och nyttigt men är svårt att bryta ned, om jag inte minns fel görs det i tarmen=gaser

Väderspänning får jag av det, men inte matkoma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Funderar på att bli laktovovegetarian. Varje gång jag inte äter kött så slipper jag matkoma. Nu: Matkoma efter köttbullar, kokt potatis, kokt broccoli och gräddsås med rödvinbärsgelé.

Matkoman kommer sig nog mest av kolhydraterna, den delen med energi som jäser i mitt matsmältningssystem och gör att jag liknar en stor ballong.
Potatis, ris, pasta och bröd kan vi alla med fördel dra ner på konsumtionen av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 minuter sedan, mikaellq säger:

Matkoman kommer sig nog mest av kolhydraterna, den delen med energi som jäser i mitt matsmältningssystem och gör att jag liknar en stor ballong.
Potatis, ris, pasta och bröd kan vi alla med fördel dra ner på konsumtionen av.

Tror inte det (i mitt fall). Gjorde en stadig omelett till lunch med potatis (och broccoli!). Blev ändå hungrig rätt snart igen. Jag tror det är köttet.
Värsta matkoman får jag av wokbuffé, och det är mest kött... :pinch:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Alix säger:

Väderspänning får jag av det, men inte matkoma.

Får matkoma av en stor fet Pizza. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Får matkoma av en stor fet Pizza. 

Det orkar jag inte ens äta en på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Kollat på dokumentären om Maurice Ravel och hans Boléro, visste faktiskt inte att var så mycket spel om pengarna som musikstycket skapat.

Varit min favoritlåt sen jag kunde stå och vrida på stationsknappen på radion och söka på alla våglängder som fanns på 40-talet ..

 

Missade ni programmet så finns det här

https://www.svtplay.se/video/22084106/vem-har-snott-bolero?start=auto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
3 timmar sedan, Alix säger:

Funderar på att bli laktovovegetarian. Varje gång jag inte äter kött så slipper jag matkoma. Nu: Matkoma efter köttbullar, kokt potatis, kokt broccoli och gräddsås med rödvinbärsgelé.

Matkoma är ju trevligt.

2 timmar sedan, Axelman säger:

Racing och rally är tillverkarnas testbänkar i utvecklingen av motorer och transmissioner. Utan detta skulle vi inte vara där vi är i dag med relativt rena motorer. Jag skriver relativt då förbränningsmotorn är ganska ineffektiv totalt sett. En dieselmotor kastar bort ca 60% av bränslet och en  bensinmotor  ca 70%. 

Monster Sylt körs tydligen på sprit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Alix säger:

Det orkar jag inte ens äta en på en gång.

Beställer barnstorlek på pizzorna nuförtiden. En gång var det en snäll pizzabagare som gjorde barnpizzan större med extra allt för att vara snäll....:) Dvs en normal pizza men billigare. Han tyckte väl jag såg hungrig ut.... :whistling:

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962
Postad (redigerade)

Sitter vid fönstret i Orsa och tittar ut. All snö är borta och gräsmattan börjar växa. En och annan hagelskur har det varit under dagen......

Redigerad av Sandhamn1962
  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå utsläpp läste jag idag att inrikesfartygen släpper ut mer koldioxid än inrikesflyget. :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket onödigt släpps ut när EU-parlamentet "måste" flytta på sig hela tiden? När de slutar med det kan man börja ta EU-s miljötänk på allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Sandhamn1962 säger:

Sitter vid fönstret i Orsa och tittar ut. All snö är borta och gräsmattan börjar växa. En och annan hagelskur har det varit under dagen......

i Stockholm har vi både haft sommar och vår under tiden... men snön är borta för gott

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssnar till haglandet... 

 

IMG_1280.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det haglar av och till här också. Jag hör hur det rasslar på fönsterbrädan av plåt. Kung Bore smätter med naglarna, han har inte helt gett upp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi fick snö och isande vindar i helgen. Det var inte alls vårlikt för fem öre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grävmaskinen anfaller!! :galetglad:

Skärmavbild 2019-05-06 kl. 12.27.01.png

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Det haglar av och till här också. Jag hör hur det rasslar på fönsterbrädan av plåt. Kung Bore smätter med naglarna, han har inte helt gett upp.

Men haglet bildas 6000 meter upp. Kallt som f@n där. Regnet bara 2000 meter upp och därför varmare. Som jag förstått det meteorologiska. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman är stenrik!! 16 tonaren lättade med bakhjulen (!) när den flyttade stenen.

Skärmavbild 2019-05-06 kl. 14.51.01.png

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
10 minuter sedan, Axelman säger:

Axelman är stenrik!! 16 tonaren lättade med bakhjulen (!) när den flyttade stenen.

Skärmavbild 2019-05-06 kl. 14.51.01.png

 VA på gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-05-03 på 19:32, Axelman säger:

Fick besök på eftermiddagen. På måndag brakar det igång. Gräva och dränera om huset. Fick inga nycklar. Funderar på att tjuvkoppla och ha lajbans i helgen! :galetglad:

Skärmavbild 2019-05-03 kl. 19.30.24.png

 

16 minuter sedan, Pocahontas säger:

 VA på gång?

Dränering. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Pocahontas säger:

 VA på gång?

Va!? :fundersam:

 

 

 

 

 

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...