MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

6 timmar sedan, Axelman säger:

Å då vill vi ha ett före och eftermätvärde så klart!

Självklart! :yeahbaby: Idag har jag en annan 4G-antenn, typ en paddelmodell, och till den har jag en lite fönsterbläcksantenn som antenn#2. Den gör väl kanske varjken från eller till, men för att ha 2st. :) Ligger väl på 2,2-2,8MB/s nedströms, som oftast - men vissa dagar har den varit upp och nosat på 3MB ...upp till 3,4MB/s (tror jag är som bäst). Det ger ≈ 24-27Mb/s. Och det är nog rätt bra för att vara mobiult bredband. Tror de har ngn slags garanti på 16-24Mb/s som minst. Abonnemanget är ett “Telia 30” - så ligger man på 24-27 är det nog rätt bra. Spec eftersom masten bara klarar 28Mb. :)

Tanken är sen att ev byta bolag till ett i Skåne. Det är ≈ samma pengar, samma surf, men utan farthinder s a s. Upp till 100 som det heter. Och sen finns det lite intressant att man ev kan få en fast IP där. I af har de det på mobiltelefonin, men de sa nåt om att det inte går på internet.... Måste undersöka det mer, för jag tycker det låter konstigt. Har fått ett månadeskort med Telenor av de jag köpte 1'a antennen hos så jag har nåt att testa med. Nya bolaget kör med 3 eller Telenor - och här ute i obygden så är det alltid dåligt, men grannen har en ny mobil, och deras bolag de kör med, som också använder sig av telenor... Han säger att det är riktigt hygglig mottagning där. Om det blir samma förhållanden medllan Telia mobiltäckning och mobil internettäckning (= bättre) så blir det bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Alix säger:

Jag ska ut och jaga mer pors. Det jag samlade in igår visade sig inte räcka. Finns dock mängder, inga problem.

Porsbrännvin... Klassisk snaps. :)Nere hos våra släktingnar växer det en hel del utmed skogsvägen där, så ofta till midsommar och sånt har det serverats sånt. “Schkåååhl...” ^_^

Redigerad av modEric
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
17 timmar sedan, mikaellq säger:

Det kvittar vilken app man föredrar, alla kan justera ljus & kontrast. Jag föredrar 🍏 Bilder som är betydligt mer kraftfull än den kan verka. Skenet bedrar. Mer kraftfull än PS på flera sätt, exempelvis i hur fiffiga algoritmer (heuristik) kan fixa exponering utan att någon del riskerar att bli överexponerad medans du justerar "manuellt". 

Ja, självklart. Och jag hade ju med en bild där från Förhandsvising med.

Preview_Levels.jpg.65d9b9339bd63cc36b7978c22edc018e.jpg

Att jag gjorde det manuellt, var också för att visa vad det är man gör ...och vad som händer s a s. Även PS har Auto-levels och lite andra automatiska nivåjusterare (färg, konstrast, osv). Fast jag föredrar det manuellt - som oftast. Kan använda auto, men ibland så blir det för mycket, eller fel. Då får man ⌘Z och sen köra det manuellt.

Inlägget var högst demostrativt, och mer hur man fixar den “hinnan“, än vilket program som klarar av olika saker bäst. :)

Redigerad av modEric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har Termux installerat i telefonen. Ett riktigt bra/trevligt program. Fast man har ju långt från alla program man har i datorn installerat där, men ändå... :) PHP, rsync, osv.

Strax är kaffet klart. :kaffe:

Redigerad av modEric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter på jobbet i Sötelje och tittar ut genom fönstret. Sol och 14 grader redan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Sandhamn1962 säger:

Sitter på jobbet i Sötelje och tittar ut genom fönstret. Sol och 14 grader redan.

Har du nån bra utsikt? ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, sevensleeper säger:

Har du nån bra utsikt? ;) 

Mekonomen, MAX, en idrottsplats och en parkering.........

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Sandhamn1962 säger:

Ah. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Sandhamn1962 säger:

Praktiskt iallafall... :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt en man kan behöva! :ThumbsUp:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Sandhamn1962 säger:

Jaja, du kanske kan tejpa upp en Burger King-logga på insidan av fönstret, så när du kikar åt det hållet så ser det i a f ut som det i s t f Max. post-64246-0-18048700-1504007794.gif

burger2.gif.e04e6b07a4e853f3f7617bdb2d564a2c.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blir det nog lite slömat... Hade några skivor stekt lever i frysen som blev över från sist. Då räcker det att koka lite potatis, och steka lite lök till. Ja, och en klick lingon med, såklart.

Skall sätta mig sen och börja skriva ihop inköpslistan... så kanske man kan komma iväg imorgon och handla lite. Bordssmöret tog precis slut, och det var även slut på klorin, så jag måste köpa mig en ny dunk.

Lite kaffe först. :kaffe:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dunk klorin? Vad gör du som du behöver så mycket av det till? :fundersam:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Alix säger:

Dunk klorin? Vad gör du som du behöver så mycket av det till? :fundersam:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu