Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Ett tips. Håll dig till att ge råd och hjälp när det gäller datorer för det är du helt suverän på. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Men vad är det du svamlar om egentligen? Skulle hantverkare utföra ett arbete olika beroende på vem som anlitar dom?

Att dom skulle renovera sämre när du anlitar dom så att det håller kortare tid. När FB anlitar dom så utför dom det med en mirakelmetod så att livslängden är oändlig?

Nu får du allt vackert ge dig för du och FB anlitar samma hantverkare och det är ingen skillnad i kvalitet på arbetet.

För dom jobbar efter gängse branschstandard.


1. Jag svamlar inte. 
2. Nej, jag har aldrig påstått att de skulle utföra ett arbete olika beroende på vem som anlitar dem. 
3. Det som Försäkringsbolag gör idag är att de återställer "i ursprungligt skick", de betalar alltså inte för en skadereparation som innebär att skadan förebyggs och blir enklare att reparera i framtiden. Jag säger att de borde göra det. 
4. Jag har aldrig hänvisat till en mirakelmetod. Jag har gett ett konkret exempel för mitt fall: Flytta kopplingarna från trossbotten till källaren. Detta vore en förebyggande åtgärd att göra i samband med en skadereparation som skulle (a) underlätta felsökning och underlätta att man hittar fel i tid och (b) göra att felet kan åtgärdas enklare (man behöver inte bryta upp golvet, man bara byter kopplingen i källaren). 
5. Jag har aldrig påstått eller hävdat att det skulle vara olika kvalitet på arbetet eller att det skulle finnas olika standarder inom branschen. Det är inte kvalitet på utförandet som jag pratar om. 
6. Det enda jag pratar om är att göra reparationer där man även betalar för förebyggande åtgärder, i de fall där det finns förebyggande lösningar att göra. Det skulle spara pengar för kommande eventuella reparationer och därmed blir det billigare för försäkringsbolagen och lägre premier. 

Om t ex kopplingarna hos mig var i källaren så hade jag (a) kunnat se läckaget tidigare, vilket (b) hade inneburit att jag hade kunnat förhindra ett större läckage och jag (c) hade mycket enklare kunnat byta kopplingarna = lägre kostnad för Försäkringsbolaget. Det hade kanske inte blivit någon kostnad alls för försäkringsbolaget, kanske inte någon vattenskada alls. 

Eftersom de ändå betalar för reparation av skador till följd av vattenskada så borde de även kunna i samband med det betala för förebyggande åtgärd så att de slipper betala för vattenskada i framtiden. Och om de slipper betala för en framtida skada så innebär ju det att de sparar pengar. 


Vi kanske inte kommer längre nu om detta, jag har förstått att du inte håller med mig. :)


 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bekant köpte en ny iPhone 5S 32GB i obruten förpackning från Phonecare i Sthlm. Problemet var när vi stoppade i hans Telenor Simkort så kom en ruta upp att simkortet inte var giltigt och telefonen operatörslåst. Provade med mitt egna som är Halebop, fungerade. Alltså låst till Telia/Halebop. Ringde butiken och de kunde inte svara på varför det var så, bad oss returnera telefonen. 

5160CF15-5E8C-45B4-BE7D-040231A28625.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler saker jag har gjort idag: Jag har städat bilen ikväll. Bara en sådan sak. :)
Det är ju ändå vår!
Och i helgen ska jag göra en del trädgårdsarbete. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tränat hårt även idag som gett mig den på att träna bort stelheten och smärtan i vänsteraxeln som knakade och protesterade påtagligt medan jag gjorde mina 18+12+7 pull-ups, trots en smalare fattning som dock känns bättre.

En skön känsla att vara STARK men kommer inte att vara nöjd förrän den eländiga vänsteraxeln är "kurerad".

Blir helt säkert fler promenader i det fina vårvädret än den igår och idag. B) 

Mössebergsparken.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lyft skrot och är återigen så pass stark som jag förväntar mig vara. Jag ger mig sjutton på att det var sommartidsomställningen som sänkte mig. Annars har jag tagit en cykeltur och sett konstiga fiskar samt suttit ute på gården och tjötat med grannarna. Jag är mer social på riktigt numera. Dotterns skulle ha kommit förbi men hon fick nog annat i tankarna. Förhoppningsvis gör hon något kul med sina kompisar i stället för att hänga med farsan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Eftersom jag inte härstammar från Falun har jag liten vetskap om detta. 

Var härstammar du ifrån. Själv är jag ifrån samerna. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Var härstammar du ifrån. Själv är jag ifrån samerna. 

 

Storuman och långt tillbaka samerna

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, lappen71 säger:

Storuman

Då har säkert träffat på vinterstudioexperten i skogen

 

 

7F57AAA5-1960-43F6-B36F-10134E4FBD11.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Storuman och långt tillbaka samerna

Ok intressant. Har själv halva min släkt nära Kalix. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

.

 

9ABB677D-4080-488C-AA19-BF19B564DD36.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag har det varit sommar. Jag har struttat runt i kortbyxor och tom gått barfota på gräsmattan.B)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper blommor och planterar.

Bara sånt som min bin, humlor och fjärilar älskar . 

Fyller vår trädgård med blommor o buskar :)

 

Senaste tillskottet 10 st som heter Purpurmejram

http://www.perennagruppen.com/gem/default.aspx?pageNr=919

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Pocahontas säger:

Köper blommor och planterar.

Bara sånt som min bin, humlor och fjärilar älskar . 

Fyller vår trädgård med blommor o buskar :)

 

Senaste tillskottet 10 st som heter Purpurmejram

http://www.perennagruppen.com/gem/default.aspx?pageNr=919

 

Toppen! Du kan testa och se om syrenbuddleja är härdig i din trädgård på skyddat ställe. Prova även honungsfacelia om du inte redan har gjort det. 

 

Apropå bin tog jag bild på ett blodbi idag. Här kryper den ned i ett annat solitärbis håla för att som kleptoparasit lägga ägg i solitärbiets larv. 

 

49C714E7-952B-4FB1-991D-C815C5A52D8A.thumb.jpeg.7288d1d3adc00977496cafafc231bc8d.jpeg

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fredagskul BBC proms så brukar dirigenten eller någon i orkestern

klä ut sig till huvudpersonen i filmen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Redigerad av ronny
Som ni ser så är det olika orkestrar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kyligare väder idag söndag

så det blev ingen promenad idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, ronny säger:

Kyligare väder idag söndag

så det blev ingen promenad idag

Lite kyligare här med. Plus 19,1 idag jämfört med gårdagens plus 20,5. Fast igår blåste det mer så det har gått på ett ut. Jag har både promenerat och cyklat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, ronny säger:

Kyligare väder idag söndag

så det blev ingen promenad idag

Jätteskönt idag med tycker jag som funderar på att dra på mig kortbyxor och börja använda skandaler. :D 


Väl använda och inslitna men ska nog gå att använda en säsong till. B) 

 

DSC_0749.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...