Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

8 minuter sedan, Axelman säger:

Men jag har en granne som har en snöslunga! :lol:

 

Jag har en vaktmästare. ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rubrikerna i länstidningen i morrn:

Omval i Falun

Slagsmål kring snöslunga i villaområde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Jag har en vaktmästare. ?

Jag är vaktmästaren. :ThumbsUp:

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står "Vinn lådan!".

 

Vore det inte roligare att vinna innehållet? :fundersam: 

 

2031654168_Vinnldan.thumb.jpg.bea75b708ab8f8faaf6c118997e8dcab.jpg

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

 

Jag har en vaktmästare. ?

Ja me. :) 

 

Edit: 2, ibland 3 och 4 också. B) 

Redigerad av mikaellq
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Telly82 säger:

Det står "Vinn lådan!".

 

Vore det inte roligare att vinna innehållet? :fundersam: 

 

2031654168_Vinnldan.thumb.jpg.bea75b708ab8f8faaf6c118997e8dcab.jpg

Säg inte det. Inuti kanske bara finns två chipspåsar och en Twix… Men en rejäl låda däremot!

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerar* custom recovery/ROM/Gapps på en Moto G4 Plus (Resurrection Remix v6.2.0 [8.1.0_r46]). De är alla 64 bitar. Den kommer som Pie 9 så småningom. Original var Nougat 7.0.0 så uppdateringen är behövlig. Men jag har förstås backup av original-ROM.

 

*Innan dess låste jag upp OEM bootloader och ersatte den därav följande varningen med en custom logo.

Redigerad av Alix
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-02-04 på 20:35, Axelman säger:

Jo vi är ju ofta främst.:lol:

Om ni avser de med förnamnet krans så svarar vi på

a) ja annars på

b) vet inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, ronny säger:

Om ni avser de med förnamnet krans så svarar vi på

a) ja annars på

b) vet inte

Ring en kompis!

 

 

 

:w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retat upp mig idag..

Får dra ut i strid..

 

Frugan äter en del mediciner..och hon har en sån där dosett eller vad det heter som hon lägger sina dagliga piller i.. 

Idag var hon upprörd, då den lista "Mina sparade recept  på apotek"  och namnen på medicinerna inte stämmer med namnen på de förpackningar hon har.. 

Jo de stämmer om man läser det finstilta innehållet, vilket inte hon gjorde.

 

Förklarar för henne att det är för att det är olika tillverkare..och att färg, storlek och utseende inte behöver stämma med "originalet".. 

Förstår hennes ilska.. själv äter jag bara ett piller för att hålla min magsyra i schack och vet att det är samma innehåll ( bör det vara) i de piller jag får ut är olika från gång till gång beroende på tillverkare. 

 

Men säger som Sverker in Plus..SKA de va såå... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Pocahontas säger:

Retat upp mig idag..

Får dra ut i strid..

 

Frugan äter en del mediciner..och hon har en sån där dosett eller vad det heter som hon lägger sina dagliga piller i.. 

Idag var hon upprörd, då den lista "Mina sparade recept  på apotek"  och namnen på medicinerna inte stämmer med namnen på de förpackningar hon har.. 

Jo de stämmer om man läser det finstilta innehållet, vilket inte hon gjorde.

 

Förklarar för henne att det är för att det är olika tillverkare..och att färg, storlek och utseende inte behöver stämma med "originalet".. 

Förstår hennes ilska.. själv äter jag bara ett piller för att hålla min magsyra i schack och vet att det är samma innehåll ( bör det vara) i de piller jag får ut är olika från gång till gång beroende på tillverkare. 

 

Men säger som Sverker in Plus..SKA de va såå... 

Generika kan vara förvirrande. För egen del retar jag mig på att jag får paracetamol av olika slag varje gång jag hämtar ut det. Inte konstigt att folk reagerar, design, form och namn betyder mer än själva innehållet för många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Retat upp mig idag..

namnen på medicinerna inte stämmer med namnen på de förpackningar hon har.. 

Jo de stämmer om man läser det finstilta innehållet, vilket inte hon gjorde.

...Men säger som Sverker in Plus..SKA de va såå... 

Politiskt beslut. Myndighet som sköter det : Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket

här kan du botanisera lite :https://tlv.se  och mer specifikt om utbytet: https://tlv.se/apotek/utbyte-av-lakemedel-pa-apotek.html

var tror du kostnaden för tiden som vård- och hemtjänstpersonal dagligen använder för att förklara detta hamnar? Moster med nedsatt syn fick igår en röd avlång tablett, idag en vit rund och nästa gång hon hämtar en burk är medicinen gul och rombformad.  Nåväl, generiskt utbyte av exakt samma substans är besväret vi får ta för levande konkurrens gällande läkemedel utan patentskydd. Alternativen till ekonomisk styrning gällande läkemedelssubvention, tja inte så lätt. DDR och bil (Trabant), Venezuela och matvaror, macOS/Hackintosh...många möjliga sätt finns.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, sefr säger:

Politiskt beslut. Myndighet som sköter det : Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket

här kan du botanisera lite :https://tlv.se  och mer specifikt om utbytet: https://tlv.se/apotek/utbyte-av-lakemedel-pa-apotek.html

var tror du kostnaden för tiden som vård- och hemtjänstpersonal dagligen använder för att förklara detta hamnar? Moster med nedsatt syn fick igår en röd avlång tablett, idag en vit rund och nästa gång hon hämtar en burk är medicinen gul och rombformad.  Nåväl, generiskt utbyte av exakt samma substans är besväret vi får ta för levande konkurrens gällande läkemedel utan patentskydd. Alternativen till ekonomisk styrning gällande läkemedelssubvention, tja inte så lätt. DDR och bil (Trabant), Venezuela och matvaror, macOS/Hackintosh...många möjliga sätt finns.

Sven

Tack för länkarna, hade inte sett dessa.

 

Man kan undra hur många äldre som håller reda på vilket det verksamma ämnet är.

Nu har jag varit "hobbykemist" i hela mitt liv, och kollar alltid vad det är för ämnen i det mesta jag intar...( är väl knäpp) 

Inser att det inte är apotekens fel, och förmodligen jäkligt krångligt att få en lista med de nya namnet på medicinen, istället för det som hon fick ut första gången. Borde ju alltid vara en uppdaterad lista på nåt vis... 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du hämtar ut en läkemedelsförpackning klistrar apoteket på en etikett. Där står det oftast angivet det läkemedelsnamn som stod på ursprungsreceptet, ibland små (närmast mikroskopiska) bokstäver. Kolla noga!

 

Ibland talar man om att det vore bättre att ange det kemiska (generiska)namnet på receptet. Och många gånger vore det smidigt, paracetamol i stället för Alvedon®, Reliv®, Pamol® eller vad som för dagen marknadsförs. Men ibland är det smidigt kunna säga TRIZIVIR® i stället för generiskt abakavir + lamivudin + zidovudin  (tablett med tre substanser)  Ibland är det också lättare för den sjuke att ta till sig beskedet: känner du dig lite nedstämd så ta en extra Tralala-tablett eller om du hela tiden är uppjagad kanske dosen av Sepophan-piller är för hög.

Mera fakta: https://www.1177.se/Dalarna/Fakta-och-rad/Rad-om-lakemedel/Nar-man-far-ett-recept/

Läkemedelsverket gör listor om vad som kan bytas: https://lakemedelsverket.se/utbytbaralakemedel

dagens kompletta lista: https://lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/forskrivning/utbytbarhet/Utbytbara-lakemedel-hela-listan-2019-01-31.pdf

 

Det vore mycket lättare om generiska namnet stod med störst bokstäver och marknadsföringsnamnet med mindre. Terminologi är krångligt, värre om man inte är insatt eller intresserad.

Vad har du för data? -ASUS! -Jaha, då vet jag precis, tangentbord nere och skärm upptill? -Mm.  det är krångligare säga ASUS xt123, 13 tum, årsmodell -15, processor I5, 8 RAM 256Gb SDD

Vad kör du? Volvo! Blå.  (164, P1800, XC60, FH16 750...)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bomdåd i Vårberg nu med ett dödsfall. Eftersom vi har bekanta i Vårberg så kollade vi upp detta men de var helt oskadda. Mest beroende av att de hade flyttat långt därifrån för några år sedan. :blush::hihihi:

 

 

Skärmavbild 2019-02-10 kl. 18.59.02.png

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blickar ut i de soldränkta snömassorna. Undrar om jag ska gå och hänga med grannen en stund........ :lol:

 

Skärmavbild 2019-02-11 kl. 14.27.59.png

 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att vi är mitt i februari som kan ge -30° utan att blinka känns detta mycket bra! :skondans:

 

 

Skärmavbild 2019-02-11 kl. 14.23.43.png

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter i Orsa och njuter av att ha slutat jobba! Det är för mörkt ute för att se något genom fönstret!

?

  • Gilla 1
  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Sandhamn1962 säger:

Sitter i Orsa och njuter av att ha slutat jobba! Det är för mörkt ute för att se något genom fönstret!

?

Roligt att höra att du har det bra! :) Du kan säkert skriva hit under dagen då det är ljust ute, så att du har något att rapportera om menar jag. :ThumbsUp:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Sandhamn1962 säger:

Sitter i Orsa och njuter av att ha slutat jobba! Det är för mörkt ute för att se något genom fönstret!

?

Välkommen !

i Stockholm har det töat sedan fredag

och mera plusgrader väntas i slutet på veckan

snart kommer Axelman med en solpanel rapport

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, ronny säger:

Välkommen !

i Stockholm har det töat sedan fredag

och mera plusgrader väntas i slutet på veckan

snart kommer Axelman med en solpanel rapport

Ja man brukar annars tala om sola i karlsta. Nu vore det väl vettigare med sola i Falun. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, ronny säger:

Välkommen !

i Stockholm har det töat sedan fredag

och mera plusgrader väntas i slutet på veckan

snart kommer Axelman med en solpanel rapport

Var ner och kollade igår i källaren. Det blev småvarmt i solfångarna men inte tillräckligt för att det skulle börja ladda i tanken. Körde cirkulationspumpen manuellt en stund, men det blev ingen skillnad. Ibland kan givaren visa lite mindre än vad som finns i fångarna på vinterhalvåret, så om man låter cirkulationspumpen gå lite kan tempen börja stiga och laddningen starta. Vilket det inte gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Ja man brukar annars tala om sola i karlsta. Nu vore det väl vettigare med sola i Falun. :D 

Slog på disten på gitarrförstärkaren och körde solo i går. Så det var solo i Falun igår. Som alla slapp höra tackålov! :bla::hihihi:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Planerar att hälsa på i musikaffären idag och inhandla loop-pedal till Roland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Axelman säger:

Planerar att hälsa på i musikaffären idag och inhandla loop-pedal till Roland.

Då blir han säkert glad! ^_^ 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...