Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Laddade iPhone full med energi för cirka 12 timmar sedan och konstaterar att stand-by-tiden blivit bättre. Nu vet jag att nivåangivelsen när batteriet är fullt är mycket ungefärlig men det betyder ändå att jag skulle kunna ladda den fullt på kvällen innan sängdags, dra ur laddaren och vakna med en iPhone fortfarande nära nog fulladdad.

Kan det bero på att radion till telefonen blivit bättre? De har numera nästan alltid samtliga staplar uppe till vänster.

 

batteri.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Du slipper klippa gräs.

Blev det något gräs kvar från i somras?

allt vi såg på bilden var aska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, mikaellq säger:

Nackskottsideologi. afraid.gif

Precis. Jag är antikommunist. Kom apropå det att tänka på den här gamla vitsen om Ronald Reagan:

 

– Mr President, the Prime minister of Sweden, Mr Olof Palme, would like to see you, Sir.

– No, I don't think so, I believe he is a communist.

– Oh, no, Sir, he's an anti-communist!

– Well, now, I don't care what kind of communist he is!

 

(Ungefär så, hämtad ur minnet).

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Det finns inga styren som fungerar bra, varken demokrati, diktatur, kommunism etc. Har för mig att det står i bibeln tom. 

Däremot fungerar de påtagligt mer eller mindre dåligt vilket är av yttersta vikt. Det är inte som att man kan välja slumpmässigt bland lika dåliga alternativ, precis. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Däremot fungerar de påtagligt mer eller mindre dåligt vilket är av yttersta vikt. Det är inte som att man kan välja slumpmässigt bland lika dåliga alternativ, precis. 

Då är väl demokrati kanske att föredra då man kan välja mer själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMarc säger:

Då är väl demokrati kanske att föredra då man kan välja mer själv

Ja, precis. Churchill lär aldrig ha sagt följande: ”Demokrati är det värsta tänkbara av styrelseskick, bortsett från alla andra.” Men han hade haft rätt om han hade sagt så, är min bedömning. Kanske kan människan utvecklas till att bli en politiskt bättre varelse, i kollektiv mening. Det återstår att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Alix säger:

Ja, precis. Churchill lär aldrig ha sagt följande: ”Demokrati är det värsta tänkbara av styrelseskick, bortsett från alla andra.” Men han hade haft rätt om han hade sagt så, är min bedömning. Kanske kan människan utvecklas till att bli en politiskt bättre varelse, i kollektiv mening. Det återstår att se.

Lek med tanken, idén, lite grand. Varför har vi demokrati tror du? Varför är de mest demokratiska och fria länderna i världen också de bästa att leva i?

En sak jag noterat med all tydlighet är med slarvet och bristande respekt för demokratin hur oron ökat i Europa och med det våldet, som starten på många krig.

 

iu-5.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Lek med tanken, idén, lite grand. Varför har vi demokrati tror du? Varför är de mest demokratiska och fria länderna i världen också de bästa att leva i?

En sak jag noterat med all tydlighet är med slarvet och bristande respekt för demokratin hur oron ökat i Europa och med det våldet, som starten på många krig.

 

iu-5.jpeg

Det kan inte vara ett idealtillstånd att 51 klår 49. Men det är det bästa tänkbara i vår tid. Tänkt efter kan man nog säga att jag har gjort. Jag har varit politiskt aktiv och förtroendevald, jag har studerat statsvetenskap, och jag har som journalist bevakat och granskat politiken. Jag inser fullt ut demokratins förtjänster och begränsningar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Svolder säger:

Var ute en sväng med hundarna. Skönt att vi slipper snö, men det var inte riktigt badväder...

51300752_10212921550490268_4115002084623908864_o.jpg

Ser skönt ut, trots vinterkylan. ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Japp, och de borgarsvin som inte tycker så de ställer vi upp mot en vägg och arkebuserar. ??

Nej, det där är precis den omvända tanken, nämligen den om ”efter förtjänst”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Alix säger:

Det kan inte vara ett idealtillstånd att 51 klår 49.

Ganska många verkar uppfatta demokrati som synonymt med majoritetsstyre nuförtiden.

För mig är demokrati så mycket mer än att fyra vargar och ett får bestämmer vem som ska ätas upp…

Säkert går det inte att göra en exakt lista över vad som krävs för att ett styre ska kunna kallas demokratiskt, men saker som fria medier, skydd för minoriteter, någon form av äganderätt, yttrandefrihet, möjlighet till utbildning för alla, likhet inför lagen och möjlighet att (över-)klaga är väl en bra start eller grund…

36 minuter sedan, Alix säger:

Jag inser fullt ut demokratins förtjänster och begränsningar.

Där är inte jag än. Och jag tror inte ens att en person som exempelvis Dag Hammarskjöld skulle hävda en sådan insikt. Så jag är antagligen i gott sällskap.

Men till dig: Grattis!

Redigerad av KMN
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var SM veckan över för den här gången

nu blir det VM att följa resten av vintern

och sedan skall våren förhoppningsvis vara här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, ronny säger:

Då var SM veckan över för den här gången

nu blir det VM att följa resten av vintern

och sedan skall våren förhoppningsvis vara här

VM i schack? Jag brukar se fram emot mars som kan bli tämligen snö och isfri och med mer uthärdliga temperaturer. Den riktiga våren i april och sommaren kan komma redan i maj som förra året.
Men först har vi ett februari med garanterad vinter. Ska nog gå bra att överleva det med. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

VM i schack? Jag brukar se fram emot mars som kan bli tämligen snö och isfri och med mer uthärdliga temperaturer. Den riktiga våren i april och sommaren kan komma redan i maj som förra året.
Men först har vi ett februari med garanterad vinter. Ska nog gå bra att överleva det med. :) 

vm i schack var i November vad jag kan minnas

Nej det är VM vinter med SVT jag menar

de som plockade hem rekordmånga medaljer till sverige i Vinter OS

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, ronny säger:

vm i schack var i November vad jag kan minnas

Nej det är VM vinter med SVT jag menar

de som plockade hem rekordmånga medaljer till sverige i Vinter OS

Hanna Falk har väl chans att bli uttagen nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar ut på ett fantastiskt vackert vinterlandskap. I minus 20°

:bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Tittar ut på ett fantastiskt vackert vinterlandskap. I minus 20°

:bla:

Usch. Hur kallt är det ute då? :fane:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Usch. Hur kallt är det ute då? :fane:

+25° så klart!

rofl.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever vintern som "lagom" nu, strax unner nôllan precis sum i veskafôrs.

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Hanna Falk har väl chans att bli uttagen nu?

ja det hoppas vi på

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, KMN säger:

Ja, så är det. Därför är den kommunistiska tanken så tilltalande: Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Den generösa kommunismen ger mig mer snö än jag behöver.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa med kommunism är när journalisterna datorslirar och skriver kommunsim. Jag ser då framför mig ett barnkollektiv som drillas i armtag och bensparkar. Även när den klerikala befattningen komminister sammanblandas med terrorideologin.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Det bästa med kommunism är när journalisterna datorslirar och skriver kommunsim. Jag ser då framför mig ett barnkollektiv som drillas i armtag och bensparkar. Även när den klerikala befattningen komminister sammanblandas med terrorideologin.

Kul formulering som kräver kaffe :kaffe: först innan det (ut)läses. :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...