Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

18 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag tolkar det till att kopplingen och överföringen är krypterad så ingen kan sniffa upp överföringen. 

Om du anser att det är fel så tycker jag att du kan visa uppgifter på det. 

Du får tolka det hur du vill. Jag ägnar inte detta mer möda.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Hur vet vi det? Filen kanske kan norpas av man-in-the-middle?

Krypterat plus att långt färre har tillgång till mitt nätverk, noll individer.
AirDrop tilltalar mig också pga Ockhams rakkniv, att aldrig gå över ån efter vatten. iCloud nyttjar ju internet, måste gå en mycket lång väg bara för att föra över en fil exempelvis från min iPhone till min Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, mikaellq säger:

Krypterat plus att långt färre har tillgång till mitt nätverk, noll individer.
AirDrop tilltalar mig också pga Ockhams rakkniv, att aldrig gå över ån efter vatten. iCloud nyttjar ju internet, måste gå en mycket lång väg bara för att föra över en fil exempelvis från min iPhone till min Mac.

Smidigheten överväger så klart.

En krypterad fil/skivavbild/konversation/ via internet är per definition säkrare än motsvarande i klartext via ett krypterat avsändar- och mottagarsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Smidigheten överväger så klart.

En krypterad fil/skivavbild/konversation/ via internet är per definition säkrare än motsvarande i klartext via ett krypterat avsändar- och mottagarsystem.

Filöverföringen är krypterad både i AirDrop och till/från iCloud. Men AirDrop erbjuder den helt klart kortaste transportsträckan något som borde tilltala Miljöpartisten.
Om du ignorerar retstickan ovan så inser du nog att det är så.

Väldigt lite skickas i klartext numera. Snart bara e-post och några obskyra hemsidor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, mikaellq säger:

Filöverföringen är krypterad både i AirDrop och till/från iCloud. Men AirDrop erbjuder den helt klart kortaste transportsträckan något som borde tilltala Miljöpartisten.
Om du ignorerar retstickan ovan så inser du nog att det är så.

Väldigt lite skickas i klartext numera. Snart bara e-post och några obskyra hemsidor...

 

Retsticka ?

 

Jag vill bara att han presenterar information där det klargör att där det går eller att någon har sniffat upp information när någon använt AirDrop istället bara för att komma med lösa påståenden. 

 

För om det nu vore osäkert tycker jag att man skulle fått höra det med tanke hur länge det funnits. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, mikaellq säger:

Filöverföringen är krypterad både i AirDrop och till/från iCloud. Men AirDrop erbjuder den helt klart kortaste transportsträckan något som borde tilltala Miljöpartisten.
Om du ignorerar retstickan ovan så inser du nog att det är så.

Väldigt lite skickas i klartext numera. Snart bara e-post och några obskyra hemsidor...

Jo, men en krypterad fil (eller dylikt) över ett krypterat nätverk är förstås ett lager säkrare.

 

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Retsticka ?

 

Jag vill bara att han presenterar information där det klargör att där det går eller att någon har sniffat upp information när någon använt AirDrop istället bara för att komma med lösa påståenden. 

 

För om det nu vore osäkert tycker jag att man skulle fått höra det med tanke hur länge det funnits. 

Intressant definition. ”Någon måste ha bevisat det eller gjort det för att det ska vara möjligt.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Retsticka ?

 

Jag vill bara att han presenterar information där det klargör att där det går eller att någon har sniffat upp information när någon använt AirDrop istället bara för att komma med lösa påståenden. 

 

För om det nu vore osäkert tycker jag att man skulle fått höra det med tanke hur länge det funnits. 

Jag är ingen tankeläsare men med tanke på era tidigare lååååånga diskussioner så antyder det något känsloladdat (onödigt).

"The sending device initiates an encrypted (TLS) connection with the receiving device ..."

https://www.apple.com/business/site/docs/iOS_Security_Guide.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

Jo, men en krypterad fil (eller dylikt) över ett krypterat nätverk är förstås ett lager säkrare.

 

Intressant definition. ”Någon måste ha bevisat det eller gjort det för att det ska vara möjligt.”

 

Riktigt så menade jag inte men att säga att det är möjligt känns som vaga påståenden. 

När många artiklar säger hur säkert det är och inga vad jag hittar dokumenterade fall eller avslöjanden om hur osäkert det är. 

Det måste du hålla med om att skulle feta vara osäkert skulle någon redan kommit underfund med det och rapporterar om det. 

Apple är ett tacksamt företag att leta fel på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag är ingen tankeläsare men med tanke på era tidigare lååååånga diskussioner så antyder det något känsloladdat (onödigt).

"The sending device initiates an encrypted (TLS) connection with the receiving device ..."

https://www.apple.com/business/site/docs/iOS_Security_Guide.pdf

 

Mot vad tydligen många missuppfattat är Alix en av dom medlemmar jag respekterar och tycker om. 

Att jag ibland går lite långt i diskussionen förändrar inte det faktum. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag är ingen tankeläsare men med tanke på era tidigare lååååånga diskussioner så antyder det något känsloladdat (onödigt).

"The sending device initiates an encrypted (TLS) connection with the receiving device ..."

https://www.apple.com/business/site/docs/iOS_Security_Guide.pdf

 

Någon som är bättre på TLS kanske kan förklara ifall det går att lyssna på överföringen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Riktigt så menade jag inte men att säga att det är möjligt känns som vaga påståenden. 

När många artiklar säger hur säkert det är och inga vad jag hittar dokumenterade fall eller avslöjanden om hur osäkert det är. 

Det måste du hålla med om att skulle feta vara osäkert skulle någon redan kommit underfund med det och rapporterar om det. 

Apple är ett tacksamt företag att leta fel på. 

Jag tror så här: De som har tillräckliga resurser för att knäcka protokoll har inget intresse för Airdrop eftersom det handlar mer om konsumenter som skickar varandra bilder och annat trivialt.

Mörksens makter använder andra sätt och på dem inriktar sig förstås avancerad signalspaning. Jag tror inte att det räcker att vara Antiapple för att på allvar vilja försöka, TLS är trots allt en säker metod.

Så länge TLS-krypteringen gömmer sig bakom tillräcklig sekundär säkerhet är det säkert inga problem med Airdrop för gemene man.

TLS-kryptering slår in en fil i ett transportlager som skyddar filen, så länge någon inte kan koda av transportlagret. Det är väl den enkla förklaringen. Tja, enkel och enkel...

 

9 minuter sedan, lappen71 säger:

Mot vad tydligen många missuppfattat är Alix en av dom medlemmar jag respekterar och tycker om. 

Att jag ibland går lite långt i diskussionen förändrar inte det faktum. 

Dito. Trots allt... :ThumbsUp:

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

studioacoustics.jpg.4f8aa8f070eb237a2ddefef0e500790e.jpg

 

Ni som kan detta med ljud. Är detta okej specar för golvhögtalare? Jag tycker att ljudet är okej, men är ingen finsmakare... Inköpta 2004.

 

Bilder i spoiler (inte mina men likadana högtalare):
 

Spoiler

 

367838-studio_acoustics_speakers.jpg

 

367839-studio_acoustics_speakers.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

studioacoustics.jpg.4f8aa8f070eb237a2ddefef0e500790e.jpg

 

Ni som kan detta med ljud. Är detta okej specar för golvhögtalare? Jag tycker att ljudet är okej, men är ingen finsmakare... Inköpta 2004.

 

Bilder i spoiler (inte mina men likadana högtalare):
 

  Visa dolt innehåll

 

367838-studio_acoustics_speakers.jpg

 

367839-studio_acoustics_speakers.jpg

 

 

Ok specar? Hur menar du? En högtalare måste ju tåla mer än förstärkaren kan ge annars är risken att man skjuter högtalaren och att förstärkaren ryker samtidigt.

...

Specarna säger ju absolut nada om hur den låter. Vill du ha högtalare som låter väldigt bra till små pengar så titta efter begagnade Dali eller B&W ( Bowers and Wilkins ). Båda tillverkar mycket musikaliska högtalare och även de minsta biter riktigt bra! Mycket prisvärda oftast.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Ok specar? Hur menar du? En högtalare måste ju tåla mer än förstärkaren kan ge annars är risken att man skjuter högtalaren och att förstärkaren ryker samtidigt.

...

Specarna säger ju absolut nada om hur den låter. Vill du ha högtalare som låter väldigt bra till små pengar så titta efter begagnade Dali eller B&W ( Bowers and Wilkins ). Båda tillverkar mycket musikaliska högtalare och även de minsta biter riktigt bra! Mycket prisvärda oftast.

Tack, det besvarar indirekt min fråga. Eftersom jag har noll koll på både högtalare och förstärkare regredierar jag till ståndpunkten att det jag redan har är gratis medan allt annat kostar. :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul är att med modern forskning och bättre magneter går det att få oerhört bra ljud ut ur mycket små lådor. På "min" tid var ofta bra ljud också det samma som stora lådor. Men stora lådor ger inte automatiskt bra ljud... :w00t: ... eller hög effekt....eller gigantiska högtalarelement...eller förstärkare med massor med spakar och rattar och lampor.... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag ett par Mission 735. De har i särklass den bästa ljudbild jag hört. Med andra högtalare blir det ofta liksom ett hål i ljudbilden mitt emellan högtalarna, men inte här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Själv har jag ett par Mission 735. De har i särklass den bästa ljudbild jag hört. Med andra högtalare blir det ofta liksom ett hål i ljudbilden mitt emellan högtalarna, men inte här.

 

Men din subwoofer gav dig ett rejält hål i plånboken....... :elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Men din subwoofer gav dig ett rejält hål i plånboken....... :elaktflin:

Aldrig hört talas om kreditkort? ;) 

Eller tycker du fortfarande att Cash is King?

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Men din subwoofer gav dig ett rejält hål i plånboken....... :elaktflin:

Inte alls. Jag funderade på en sådan här för närmare 40000, men den var litet för stor.

https://www.hifiexperience.se/produkter/hogtalare/subwoofers/velodyne-dd-12-plus?att=U3ZhcnQgUGlhbm9sYWNr&gclid=EAIaIQobChMIlru3g9aa4AIVicCyCh0FTQ0lEAYYASABEgI1P_D_BwE

 

I stället blev det en mindre och billigare sådan här (fast den svarta varianten).

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/Baslada/bowers--wilkins-pv1d-subbas/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Vi lever inte i samma värld..... :pinch:

Jodå. Om du har två högtalare att välja på, den ena kostar 40000 och den andra 17000, vilken är den billigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgraderat frugans gamla iMac late 2009 från Mavericks till High Sierra...

Lång tid tog det o  jisses så mycket strul.. 

Men nu verkar allt funka,  det sista var Mail som inte ville fungera och inte tog emot lösenordet för hennes mailkonto..

Löste sig genom att jag logga in på Telia, och det skickade ner en "profil" som installerade hennes mailkonto.. fantastiskt egentligen.. 

 

Hon har inte datorn till så mycket, läsa tidningar, sköta mindre bokföring, och hålla mailkorrespondans med föreningsmedlemmar, så det var det viktigaste programmet att få ordning på.  

Microsoft Office 2008 fungerade inte, och det hade jag räknat  med,

men jag hade Office 365 för "hela familjen" dvs hon o jag, så jag drog ner Excel som hon behövde. 

 

Blir allt krångligare att ha dator..men det är "säkerhet" som gäller och det har inte frugan riktigt fått kläm på.. Lösenord överallt, och olika !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Smidigheten överväger så klart.

En krypterad fil/skivavbild/konversation/ via internet är per definition säkrare än motsvarande i klartext via ett krypterat avsändar- och mottagarsystem.

Fast jag hävdar att det är smidigare att använda iCloud än Airdrop eftersom man då inte behöver ägna sig åt både sändande och mottagande apparat samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Fast jag hävdar att det är smidigare att använda iCloud än Airdrop eftersom man då inte behöver ägna sig åt både sändande och mottagande apparat samtidigt.

 

Jag tycker tjänsterna kompletterar varandra bra. 

AirDrop är toppen när man vill dela filer med andra. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Jag tycker tjänsterna kompletterar varandra bra. 

AirDrop är toppen när man vill dela filer med andra. 

 

Visst, mitt största problem med Airdrop är att min dator inte stödjer det :(

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...