MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

3 minuter sedan, Alix säger:

Ummm... nä... gränsen för sista vårfrosten är före den 15/4, äppleblommorna slår ut första veckan i maj...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Svolder säger:

Ummm... nä... gränsen för sista vårfrosten är före den 15/4, äppleblommorna slår ut första veckan i maj...

Du har säkert rätt. Kanske att pollineringen är säkrare på Österlen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inspirerad av Eric så skapade jag en enkel GIF av två bilder. Det var förvånansvärt svårt att hitta en app som passade därför att flera av dem istället omvandlar filmer till GIF. Jag tycker att MacOS gott kunde ha erbjudit denna funktion i Förhandsvisning till exempel. Hårt optimerad av ImageOptim till bara 34KB vilket jag gillar. :) 

Saving2.gif

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Alix säger:

Bondfångarna skattamindre.se hörde av sig via sms. ”En vän” hade hört av sig från ett oregistrerat kontantnummer som jag inte har i min adressbok. Yeah, right... Det är gratis och enkelt att gå ur Svenska yrkan om så önskas. Skattamindre.se förenklar inte ett skit, de tar bara dina pengar! :evilgrin: 

Jag fick samma SMS strax efter klockan 10.

0761930197

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, mikaellq säger:

Inspirerad av Eric så skapade jag en enkel GIF av två bilder. Det var förvånansvärt svårt att hitta en app som passade därför att flera av dem istället omvandlar filmer till GIF. Jag tycker att MacOS gott kunde ha erbjudit denna funktion i Förhandsvisning till exempel. Hårt optimerad av ImageOptim till bara 34KB vilket jag gillar. :) 

Saving2.gif

Den typen av gif'ar där man mixar 2 el flera bilder - det brukar jag göra i PS. Gimp funkar ju också om man vill.

Ja, ngn enkel funktion skulle man () kunnat lagt in i Preview.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, modEric säger:

Den typen av gif'ar där man mixar 2 el flera bilder - det brukar jag göra i PS. Gimp funkar ju också om man vill.

Jag gjorde en rolig sådan med Jenna Jameson en gång. Det gick undan, är en bra beskrivning.

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fick ladda in Trebuchet igen så att jag fick skärmdumpa mina desktops jag har där - så man får till samma ordning/appar i den nya launcher.
opoLOS_4xDesktop_02.jpg.181ecf289ac10307c60dc4259444372c.jpg

20 timmar sedan, modEric säger:

Fler saker i Docken kunde man ha med. Så det är 3 på varje sida om Appikonen - plus en snygg Mac'ig bakgrund (sån “glashylla”). Pööörfäckt! Den här lärman nog kunna tweaka till riktigt bra. Annars har jag varit förthust i LOS egna Trebuchet. Men det mesta från det man gillade i den finns med här.

Trebuchet vs OO Launcher:

opoLOS_Trebuchet_vs_OO-Launcher_02.jpg.c142bec4bac0334e87edc2d839a9ae5b.jpg

Sen kan man ju göra den (nya t h) ngt högre med, men jag tycker det var bra att ikonerna blev lite mindre i o m att de är fler.

Snart är det nog dags för lite frukost. :kaffe:

Redigerad av modEric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jag fick samma SMS strax efter klockan 10.

0761930197

Ett annat nummer hos mig: 

0763953769

Antagligen ingen idé att blocka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, modEric säger:

PS? Vad är det? Gimp? Jag sitter med en Mac vet du. :)

Jag vet att det en gång varit snack om patentproblem om GIF men teknikjättarna kunde gott ha gjort något användbart ändå av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag vet att det en gång varit snack om patentproblem om GIF men teknikjättarna kunde gott ha gjort något användbart ändå av det.

Både Photoshop (PS är en konstig förkortning, Adobe brukar skriva Ps, fast det är också konstigt) och Gimp finns för Mac OS X.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@mikaellqhttps://www.gimp.org/

Citat

GIMP provides the tools needed for high quality image manipulation. From retouching to restoring to creative composites, the only limit is your imagination.

GIMP is a cross-platform image editor available for GNU/Linux, OS X, Windows and more operating systems. It is free software, you can change its source code and distribute your changes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Alix säger:

Både Photoshop (PS är en konstig förkortning, Adobe brukar skriva Ps, fast det är också konstigt) och Gimp finns för Mac OS X.

5 minuter sedan, mattem säger:

Tack killar men jag vet VAD Photoshop och Gimp är men anser att de är så megakrångliga och dåligt gjorda att de inte har på en Mac att göra där mantrat alltid ska vara enkelt enkelt enkelt! :nerd:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, mikaellq säger:

Tack killar men jag vet VAD Photoshop och Gimp är men anser att de är så megakrångliga och dåligt gjorda att de inte har på en Mac att göra där mantrat alltid ska vara enkelt enkelt enkelt! :nerd:

Skriv det då. Den gamla murvelregeln: Underskatta aldrig läsarens intelligens, men överskatta heller aldrig läsarens kunskaper.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, mikaellq säger:

Tycker du det är krångligt? PS tycker jag är ganska enkelt att pyssla med enklare grejer, GIMP har jag svårare för dock. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, mikaellq säger:

Apples nya telefoner har ju börjat spara "live"-fotoni något nytt videoliknande format, kan inte det ersätta gif?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Apples nya telefoner har ju börjat spara "live"-fotoni något nytt videoliknande format, kan inte det ersätta gif?

Oklart, men du kan enkelt göra om dem till gif.

https://www.cultofmac.com/524921/convert-live-photos-into-gifs-ios-11/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 minuter sedan, sevensleeper säger:

Oklart, men du kan enkelt göra om dem till gif.

https://www.cultofmac.com/524921/convert-live-photos-into-gifs-ios-11/

Visst, men det låter lika vettigt att konvertera en DCP-film till svartvitt 16 mm med pianokomp.

Redigerad av Mattiasgbg
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Mattiasgbg säger:

Visst, men det låter lika vettigt att konvertera en DCP-film till svartvitt 16 mm med pianokomp.

:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit på Kyrkömosse utanför Ryd i södra Småland idag. Totalt skvatt galen, köra 30 mil för att kolla på förfallna skrotbilar :stjarnsmall:

:totaltgalen::whistling:

30815872_10211221350786338_5209135905067977963_o.jpg

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Svolder säger:

Har varit på Kyrkömosse utanför Ryd i södra Småland idag.

Trevligt ställe när det inte är för blött ute på mossen :ThumbsUp: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Svolder säger:

Har varit på Kyrkömosse utanför Ryd i södra Småland idag. Totalt skvatt galen, köra 30 mil för att kolla på förfallna skrotbilar :stjarnsmall:

Jag förstår dig för jag ser direkt de fotografiska kvaliteterna I miljön + skrothögen. :):ThumbsUp:

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
16 minuter sedan, mattem säger:

Trevligt ställe när det inte är för blött ute på mossen :ThumbsUp: 

Perfekta omständigheter idag - arton plus, inga mygg, hyggligt torrt, fint fotoljus :)

Redigerad av Svolder
stavfel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, Svolder säger:

en riktigt relik

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv varit ute i solskenet och fotat. Mycket skön tid nu eller hur. ^_^ 

DSC_0051.jpg

DSC_0063.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu