Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Ska sakteliga fortsätta med mitt släktforskande, gör alltid långt sommaruppehåll.

Blir när hösten börjar komma krypande som man får börja återuppta forskningen..man känner sig aldrig "färdig" trots att man vet att man kommer aldrig längre än vad kyrkböckerna visar..och det är ner till sent 1600-tal.

Om ens det, alla släktgrenar kan sluta i mitten på 1700-talet eller senare.

Har kyrkböckerna brunnit upp finns det ju inga "backups", så enkelt är det. 

Nej, nu är det sidoskotten man letar upp, och det kan bli hur stort som helst släktträdet. 

Nu har det blivit lättare att hitta alla som utvandrat, och det är rätt många att luska reda på...

 

Tittade på ett program igår kväll från UR Play, Kampen om livet, Var kommer vi ifrån.

https://urplay.se/program/207141-kampen-om-livet-var-kommer-vi-ifran

borde alla rasister kolla på så får de sig en funderare.. nån nordisk ur-ras har aldrig funnits.. (vilket jag vetat länge) 

 

Något  många av oss aldrig reflekterat på, är att bakom varje individ så står det en mängd förfäder som är upphov till just dig och mig.

Räcker att gå 10 generationer bakåt så märker du att det är 512 människor vars DNA du bär inom dig, då är vi nere i slutet på 1600-talet.

512 - 256-128-64-32-16-8-4-2-du

En av anledningarna till at jag har drygt 7000 människor i mitt släktträd :)

 

Se programmet! 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, ronny säger:

Föga förvånande. Jag har ett par fast med sladd som låter så dåligt att de ligger i en låda och samlar damm. Billig skit. Det är faktiskt så väldigt ofta att du får vad du betalar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, mikaellq säger:

Föga förvånande. Jag har ett par fast med sladd som låter så dåligt att de ligger i en låda och samlar damm. Billig skit. Det är faktiskt så väldigt ofta att du får vad du betalar för.

De exemplaren som testades går bara att beställa från nätet

Apple har koll på de butiker som säljer tillbehör

 

jag köper aldrig tillbehör från 3:e part

det är bara  original som duger

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mindre registrering idag

så då blir det fler besök i de roliga trådarna

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, ronny säger:

Lite mindre registrering idag

så då blir det fler besök i de roliga trådarna

Ha en jätteskön dag Ronny! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Ha en jätteskön dag Ronny! ?

Tack tack! Är ledig fram till 16 idag

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Scobidoo säger:

Ska påbörja vinterprojektet att städa bildarkivet ??

30 000 bilder.

 

Då har kameran gått varm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Svolder säger:

Jag byter om en månad ungefär, men låter gummiverkstaden göra jobbet. Aluminiumfälgar kan vara rätt jobbiga att få av från bromsskivan om man har otur.

Det flöt på bra för min del (lossade just alufälgar) Svårt att lossa en del (gängade) bultar, dock. Folk drar åt så in i bängen (eller maskinen). Lite kul för grannarna att se, ena stunden har jag ingen bil, nånsin, andra stunden ser jag ut som värsta mekanikern i overall med garagedomkraft och äkta hjulhylsskaft. De tror att jag är Hr Jäkel och Dipl. Ing. Hajd...  :totaltgalen:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skruvat jag med idag fast på ett brandlarm som lossnat från betongtaket. Fixade det med en lite större skruv. :) 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Har skruvat jag med idag fast på ett brandlarm som lossnat från betongtaket. Fixade det med en lite större skruv. :) 

Fantastiskt! 

Annars har jag byggt speldator med och för sonen. Nya grejer för 20 papp, bl a ett Nvidia Gtx 1080ti. Han betalar själv... :D 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara krångel med ”nya” bilen. Känns det som. Den avancerade auto-funktionen i ACC har ballat ur, upptäckte jag sent igår kväll. Ingen luft mot vindrutan! Alls.

Okej, jag vet nu hur man tar fram felkoder och anar vad som är fel (tack Google).

Men jag vill inte ha sådant här trassel! Detta var det första jag tänkte på när jag vaknade (lite för tidigt). Och barnen är egentligen bara intresserade av att köra bilen eller bli skjutsade. (Jag är väl inte förvånad).

Nä, jag lär göra mig av med bilen. Men vad ska jag säga till brorsan och hans kompis? Det var den senare som gav bort bilen... :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Svolder säger:

Jag byter om en månad ungefär, men låter gummiverkstaden göra jobbet. Aluminiumfälgar kan vara rätt jobbiga att få av från bromsskivan om man har otur.

Om man lägger på någon form av skyddspasta/smörjmedel är det inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grannen var över med våfflor, sylt och grädde :foralskad: sitter nu och drar i mig kaffe och känner mig nöjd :kaffe::bultandehjarta:

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, mattem säger:

Grannen var över med våfflor, sylt och grädde :foralskad: sitter nu och drar i mig kaffe och känner mig nöjd :kaffe::bultandehjarta:

hello.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, mattem säger:

Känner mig lika nöjd som @mikaellq efter sin kebab :kramis::tarskratt:

Du mår som en kung nu med andra ord. :hihihi:

??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om kebab, ska nog ut en sväng om en liten stund just för en kebab, kanske kebabtalrik. Nam nam. Smaskens! yummy.gif

:D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rotat i uthuset och letat efter utrymme. Kastade ut en "billyhylla" och en ofantlig mängd crap i ett hörn så nu får frun dåndimpen. Det har inte hänt på de sista 20 åren att det funnits plats där. Hittade redskap jag letat länge efter och ett kastspö med fin rulle. Vad tusan gjorde det där!? :ermm: 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, mattem säger:

Känner mig lika nöjd som @mikaellq efter sin kebab :kramis::tarskratt:

Det blev en kebabpizza med mozzarella och vitlökssås. Smaskens! Så nu är jag mätt och go som jag behöver mellan träningsrundor. Mängder med kolhydrater för att orka.

På väg hem passade jag på att fota lite med iPhone 7.

 

IMG_0479.jpg

IMG_0481.jpg

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...