Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

sevensleeper
1 minut sedan, Alix säger:

Det låter illavarslande... :unsure:;) 

 

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spegelvände min egentillverkade bakgrund så att possenten blev tydligare.

Snyggt eller hur? :)

IMG_0412.jpg

IMG_0411.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrade även färgen från rött till blått och grönt för att få lite variation efter humör.

 

FuzzyColors5 2.jpg

HAL_lockscreen.jpg

wallpaper2you_479387.jpg

HAL_lockscreen_green.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska även testa Wi-Fi-samtal. Inställningar>Mobilnät>Wi-Fi-samtal På.

Det verkar som att iOS skiter i Wi-Fi för samtal så länge 4G-signalen är stark samt byter ogärna och först när det som är på får för svag signal eller upphör helt.

Seamless and lazy function in other words.

Jag ska behålla den inställningen tror jag.

 

Någon annan som använder detta? Här hos mig med stark signal hos 4G verkar nyttan med det dock vara mycket liten.

IMG_0412.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, mikaellq säger:

Ska även testa Wi-Fi-samtal. Inställningar>Mobilnät>Wi-Fi-samtal På.

Det verkar som att iOS skiter i Wi-Fi för samtal så länge 4G-signalen är stark samt byter ogärna och först när det som är på får för svag signal eller upphör helt.

Seamless and lazy function in other words.

Jag ska behålla den inställningen tror jag.

 

Någon annan som använder detta? Här hos mig med stark signal hos 4G verkar nyttan med det dock vara mycket liten.

IMG_0412.jpg

Hallon stöder inte det, tyvärr. Det står 3 i dialogen men är fel, det är bara deras nät.

 

B2CF5162-812A-4F5F-8D45-86B549EF38FA.jpeg.2798326a7ad550c4c3f1a83d91c2a05b.jpeg

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, sevensleeper säger:

Än så länge har jag fastnat för Yale Doorman.

Kollade upp lås i fjol vilket fick mig att inventera säkerheter överlag i huset. Jag insåg att med ett bra lås i ytterdörren så blev det inte säkrare i andra delar av huset..... Så jag har en liten plan för att höja den totala säkerheten så att det blir någon ide att köpa ett riktigt bra lås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
17 minuter sedan, Axelman säger:

Kollade upp lås i fjol vilket fick mig att inventera säkerheter överlag i huset. Jag insåg att med ett bra lås i ytterdörren så blev det inte säkrare i andra delar av huset..... Så jag har en liten plan för att höja den totala säkerheten så att det blir någon ide att köpa ett riktigt bra lås.

Hur ska du göra det? Vi ska installera inbrottslarm när bygget är klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Ska även testa Wi-Fi-samtal. Inställningar>Mobilnät>Wi-Fi-samtal På.

Det verkar som att iOS skiter i Wi-Fi för samtal så länge 4G-signalen är stark samt byter ogärna och först när det som är på får för svag signal eller upphör helt.

Seamless and lazy function in other words.

Jag ska behålla den inställningen tror jag.

 

Någon annan som använder detta? Här hos mig med stark signal hos 4G verkar nyttan med det dock vara mycket liten.

IMG_0412.jpg

Det verkar som om allt läggs på wi-fi även om menyn indikerar om att fortfarande använda telefonradion. Om det är så att Apple på sitt vanliga mycket noggranna sätt sett till att spara batteri på detta sätt så kan en laddning kanske räcka i en fyra fem dagar, inte bara en som det var när mobildata användes hela dan. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit på barnkalas ?

Yngsta barnbarnet, 14:e i ordningen, fyllde 8 år.

Tårtan har han själv varit med o utformat.

Chokladtårta skulle det absolut vara! 

 

Han delar namn med en känd seriefigur och gör skäl för namnet:

Dennis.

 

 

 

 

Skärmavbild 2018-10-07 kl. 18.35.08.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Pocahontas säger:

Varit på barnkalas ?

Yngsta barnbarnet, 14:e i ordningen, fyllde 8 år.

Tårtan har han själv varit med o utformat.

Chokladtårta skulle det absolut vara! 

 

Han delar namn med en känd seriefigur och gör skäl för namnet:

Dennis.

Jag var på barnkalas i fredags. Hur trevligt som helst. Grabben där fyllde 6. :)

IMG_0391.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Hur ska du göra det? Vi ska installera inbrottslarm när bygget är klart.

Man behöver ett lås till ytterdörren som man inte kan låsa upp inifrån bara genom att vrida på ett vred.

Kolla vad för slags fönster som sätts in. Man ska inte (enkelt) kunna lyfta ut glaskassetten bara genom att lossa några lister på utsidan. (Tror det har blivit bättre än det var för 10-20 år sedan.)

Om du är tveksam, sätt en sträng genomskinligt badrumssilikon på insidan av glaset, så att du "limmar" fast glaset i ramen.

Skaffa godkända lås till alla fönster, åtminstone i markplan och vid balkonger etc. 

Skaffa godkänd spanjolett till altan- och balkongdörrar som låses med nyckel. Låt inte nyckeln sitta i på insidan.

Inbrottslarm i alla ära: Är det enkelt att ta sig in och ut så är tjuven borta på mindre än 5 minuter. Dvs typiskt 10 minuter innan vaktbolag hinner fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
11 minuter sedan, Telly82 säger:

Man behöver ett lås till ytterdörren som man inte kan låsa upp inifrån bara genom att vrida på ett vred.

Kolla vad för slags fönster som sätts in. Man ska inte (enkelt) kunna lyfta ut glaskassetten bara genom att lossa några lister på utsidan. (Tror det har blivit bättre än det var för 10-20 år sedan.)

Om du är tveksam, sätt en sträng genomskinligt badrumssilikon på insidan av glaset, så att du "limmar" fast glaset i ramen.

Skaffa godkända lås till alla fönster, åtminstone i markplan och vid balkonger etc. 

Skaffa godkänd spanjolett till altan- och balkongdörrar som låses med nyckel. Låt inte nyckeln sitta i på insidan.

Inbrottslarm i alla ära: Är det enkelt att ta sig in och ut så är tjuven borta på mindre än 5 minuter. Dvs typiskt 10 minuter innan vaktbolag hinner fram.

Det blir nog inga öppningsbara fönster med två undantag. I vardagsrummet och sovrummet kommer det att vara fönster från golv till tak (inte öppningsbara), i badrummet och tvättstugan blir det små fönster som man kan öppna, men då måste man ha med sig ett barn för att komma igenom (eller vara väldigt liten då vi kommer att satsa på breda men inte höga fönster). Samma sak i sovrummet. Men absolut, vi ska definitivt se över hur dessa sätts fast. Vi kommer även att ha tre utgångar till vår altan (och en ytterdörr) och där måste vi verkligen se till att det blir bra grejer. Inbrottslarm håller jag med om, är man snabb in och ut så är det inte till jättestor hjälp, hoppas dock att det kan skrämma bort några. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, sevensleeper säger:

Det blir nog inga öppningsbara fönster med två undantag. I vardagsrummet och sovrummet kommer det att vara fönster från golv till tak (inte öppningsbara), i badrummet och tvättstugan blir det små fönster som man kan öppna, men då måste man ha med sig ett barn för att komma igenom (eller vara väldigt liten då vi kommer att satsa på breda men inte höga fönster). Samma sak i sovrummet. Men absolut, vi ska definitivt se över hur dessa sätts fast. Vi kommer även att ha tre utgångar till vår altan (och en ytterdörr) och där måste vi verkligen se till att det blir bra grejer. Inbrottslarm håller jag med om, är man snabb in och ut så är det inte till jättestor hjälp, hoppas dock att det kan skrämma bort några. :) 

Inbrottslarm med videokamera.

Fyll huset med rök ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, sevensleeper säger:

Än så länge har jag fastnat för Yale Doorman.

 

28F04038-4BC2-4D5F-B1CF-1D1D9CAC6A42.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, sevensleeper säger:

Hur ska du göra det? Vi ska installera inbrottslarm när bygget är klart.

Byta ut källarfönster mot murad glasbetong. T-lister på ytterdörrar som försvårar användning av kofot. Sprintar i bakkant dörr så det inte hjälper att slå ur sprintarna. Byta ut garageporten mot dörr. Men vill någon verkligen in ett hus så går det inte att hejda. Man får höja nivån så det stoppar bonntjuvar i alla fall.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, sevensleeper säger:

Det blir nog inga öppningsbara fönster med två undantag. I vardagsrummet och sovrummet kommer det att vara fönster från golv till tak (inte öppningsbara), i badrummet och tvättstugan blir det små fönster som man kan öppna, men då måste man ha med sig ett barn för att komma igenom (eller vara väldigt liten då vi kommer att satsa på breda men inte höga fönster). Samma sak i sovrummet. Men absolut, vi ska definitivt se över hur dessa sätts fast. Vi kommer även att ha tre utgångar till vår altan (och en ytterdörr) och där måste vi verkligen se till att det blir bra grejer. Inbrottslarm håller jag med om, är man snabb in och ut så är det inte till jättestor hjälp, hoppas dock att det kan skrämma bort några. :) 

Öppningsbara fönster är en sak; att lyfta ut glaskassetten är en annan.

Innan jag visste om det här med att säkra fönster med silikon så hade vi inbrott här i bostaden. Fönstret är inte mer än 25 cm brett, men tjuven lyfte ut glaset och klättrade in. Låt vara att fönstret är ganska högt, kanske en meter.

Vi har lås på dörrar och fönster så tjuven fick inte upp någon av dörrarna, utan bröt upp det normalstora köksfönstret för att komma ut.

På den tiden hade vi inget larm; vet inte om det hade hjälpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Pocahontas säger:

Varit på barnkalas ?

Yngsta barnbarnet, 14:e i ordningen, fyllde 8 år.

Tårtan har han själv varit med o utformat.

Chokladtårta skulle det absolut vara! 

 

Han delar namn med en känd seriefigur och gör skäl för namnet:

Dennis.

 

 

 

 

Skärmavbild 2018-10-07 kl. 18.35.08.jpg

Redan så stor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962

Sitter på jobbet i Sötelje och tittar ut genom fönstret. Det börjar ljusna ute och är mulet. 6 grader just nu......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
11 timmar sedan, Axelman säger:

Byta ut källarfönster mot murad glasbetong. T-lister på ytterdörrar som försvårar användning av kofot. Sprintar i bakkant dörr så det inte hjälper att slå ur sprintarna. Byta ut garageporten mot dörr. Men vill någon verkligen in ett hus så går det inte att hejda. Man får höja nivån så det stoppar bonntjuvar i alla fall.

Ah, T-lister på ytterdörrar hade jag ingen koll på. :) Vi har inga fönster i källaren så där är det ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
10 timmar sedan, Telly82 säger:

Öppningsbara fönster är en sak; att lyfta ut glaskassetten är en annan.

Innan jag visste om det här med att säkra fönster med silikon så hade vi inbrott här i bostaden. Fönstret är inte mer än 25 cm brett, men tjuven lyfte ut glaset och klättrade in. Låt vara att fönstret är ganska högt, kanske en meter.

Vi har lås på dörrar och fönster så tjuven fick inte upp någon av dörrarna, utan bröt upp det normalstora köksfönstret för att komma ut.

På den tiden hade vi inget larm; vet inte om det hade hjälpt.

Trist att du haft inbrott.

 

Jag bor på en ö med endast en bro för att komma ut (ja, om man inte har en båt som står och väntar). Blockerar man där så är de fast. Dock är Ingarö hyfsat stort så man kan gömma sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...