Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Mitt trådlösa Appletangentbord började få slitna tangenter. Så mitt trådade Apple tangentbord fick donera plasttangenter från utvalda ställen. Funkade utmärkt. Rengjorde under tangenterna också... Egentligen borde man rengöra under varje tangent, men orka... :pinch:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FRUKTANSVÄRT tycker jag om att pillra med sådant. Absolut SÄMSTA delen av Apples prylar. Tangenterna på min Mac har en hel del damm samlat men tänker använda datorn tills den blivit oanvändbar. :ph34r:

 

Ny dator blir det när jag känner för det. Inte nu. :fundersam:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, kul är det inte att pilla med tangenter. Men det är kul att se vad det står för bokstav på tangenten... :P 

Kanske skulle pilla av tangenter från Macbook pron? Svarta och vita? Star wars theme. Ta det piano, Alix? :totaltgalen:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har förutom att sköta den vanliga träningen varje onsdag också suttit och pillrat med Pixelmator-appen. Jag tycker att Affinity Photo kan vara lite omständig med allt det avancerade och professionella kvalitet den har.

 

Pixelmator visade sig fullt tillräcklig och mycket smidigare för att konkretisera idén jag hade om ellipser i mycket starka färger för att ha som bakrund sedan i min iPhone. Det blir så tjusigt med widgetsidan, Idag som det heter, som om spotlights lyser starkt i olika färger bakom widgets.

 

Pixelmator har massor med "Custom Shapes" som man dessutom kan forma nästan precis som man vill, antal hörn, vrida och vända som "Transform" i Photoshop, för att sedan "Convert to Pixels" för att bearbeta med diverse filter, korrigera ljus och färg, etc. Pixelmator har dessutom en mycket kompetent "Quick selection tool" som gjorde arbetet mycket snabbare, som att öka exponeringen i frösamlingen och lövet på solrosen som är viktig för Perspektiv-effekten i iPhone.

Jag kommer nog att fortsätta pillra med bilden imorgon. :)

widgets.jpg

FuzzyColors5.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962

sitter på jobbet i Sötelje och tittar ut genom fönstret, Sol och två grader just nu. I natt var det frost i Bromma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Extern skärm och externt tangentbord funkar alldeles utmärkt till en MacBook Pro. Man behöver aldrig ens öppna locket på datorn...

En lösning jag överväger, även om en del av poängen med en knätopp då försvinner, att kunna ha den i knät och jobba.

Stor skärm i synnerhet för att kunna titta på film i mer bekvämt format, bättre kunna redigera mitt numera jättestora fotobibliotek, med mycket mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

En lösning jag överväger, även om en del av poängen med en knätopp då försvinner, att kunna ha den i knät och jobba.

Stor skärm i synnerhet för att kunna titta på film i mer bekvämt format, bättre kunna redigera mitt numera jättestora fotobibliotek, med mycket mera.

hur är det med värmen från datorn ?

blir det inte för varmt i knät ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

hur är det med värmen från datorn ?

blir det inte för varmt i knät ?

Inte alls. Men har den sällan direkt på utan brukar ha ett tjockt täcke draget över mig när jag sitter här i soffan och knackar på datorn. Har funderat på farorna av värmen men har inte märkt av något. Nyttan och det bekväma vinner! :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick av misstag med på en DYR prenumeration av en översättningstjänst men lyckades lösa det genom att gå till Inställningar>iTunes och App Store>AppleID>Visa AppleID>Prenumerationer och där avbryta prenumerationen.

 

Puuuu!! hot.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mikaellq säger:

Gick av misstag med på en DYR prenumeration av en översättningstjänst men lyckades lösa det genom att gå till Inställningar>iTunes och App Store>AppleID>Visa AppleID>Prenumerationer och där avbryta prenumerationen.

 

Puuuu!! hot.gif

Inte alltid kul att leka... :D;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Inte alltid kul att leka... :D;) 

Leka och leka... jag har undersökt möjligheterna till att lägga till en svensk-engelsk ordbok till Slå upp-funktionen i iOS. Har inte lyckats än. impatient.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Leka och leka... jag har undersökt möjligheterna till att lägga till en svensk-engelsk ordbok till Slå upp-funktionen i iOS. Har inte lyckats än. impatient.gif

Sådant där går nog bara med de förvalda. Det är inte Android... :totaltgalen:

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-10-03 på 17:54, Alix säger:

Nä, kul är det inte att pilla med tangenter. Men det är kul att se vad det står för bokstav på tangenten... :P 

 

Är det en femma eller äss ? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Sandhamn1962 säger:

sitter på jobbet i Sötelje och tittar ut genom fönstret, Sol och två grader just nu. I natt var det frost i Bromma.

Åker du till din mOrsa i morgon ?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

dump.png.b8b6383a2420b1f8c91a6d78a95e8a24.png

 

Har du inte bytt till Mojave @ronny ? :fundersam:

Jag har inte bytt i profilen

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, ronny säger:

Jag har inte bytt i profilen

Aha! Kan tro det, ja.

Jag bytte först men bytte tillbaka. Texten blir suddig på min skärm annars, det är ingen retina (som Mojave är anpassad för).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Aha! Kan tro det, ja.

Jag bytte först men bytte tillbaka. Texten blir suddig på min skärm annars, det är ingen retina (som Mojave är anpassad för).

Hur är det med Apple TV 4K vad skriver de om hur pass mycket bättte än förra modellen är den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, ronny säger:

Hur är det med Apple TV 4K vad skriver de om hur pass mycket bättte än förra modellen är den?

Jag har bara en vanlig och skärmen klarar ändå bara 1080p (en 32-tummare). Den med 4K är säkert bättre, men jag har förstått att de allra flesta inte kan skilja på 1080p och 4K. Fast jag har inte läst några recensioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaknade 02.00 i natt av stresspåslag och svett. Gav upp vid halv fem och gick upp och värmde mjölk och gick och slötittade på tv. Men inte kom sömnen då heller. Så när frun gick upp käkade vi frukost tillsammans och nu förbereder jag mig på en riktigt jobbig stund som förmodligen orsakade den usla nattsömnen, nämligen tandläkar'n.

...

Har egentligen inget emot att gå dit och min tandläkare är världens bästa. Men när de börjar borra blir jag som förbytt och ligger med nacken och hälarna i kontakt med britsen. Resten är i sprättbåge. Såå jobbigt. Glömmer att andas så jag blir svimfärdig. Bet sönder en lagning för en månad sedan som sitter illa till så en större lagning måste förmodligen bort så det blir långvarigt och mycket plågsamt. Men det är bara att bita ihop. Nä. Det går ju inte. Då biter jag läkar'n i fingrarna................:fane:

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Axelman säger:

Men det är bara att bita ihop.

:hihihi: 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Jag har bara en vanlig och skärmen klarar ändå bara 1080p (en 32-tummare). Den med 4K är säkert bättre, men jag har förstått att de allra flesta inte kan skilja på 1080p och 4K. Fast jag har inte läst några recensioner.

Tack Alix då vet jag 1080 duger lika bra

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Äh... nu har man oroat sig i onödan. Det blev en undersökning och ingen lagning. De hade schabblat bort att jag skulle laga en tand............... :fane: Å andra sidan var det fyra år sedan jag var där sist så det behövdes i och för sig. Ny tid om en månad.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...