Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

man får inga reservdelar från Apple på 6 år

så börjar din bli 5 år eller äldre är det dags

att titta på andra alternativ

Min gamla (som fortf rullar på) höll i 12 år. Hoppas den jag har nu klarar sig i a f i 8+. Min är bara 2-2,5år även om modellen är en mid-2010. :crossfingers::yeahbaby:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hamnade djupt inne i gästrikeskogarna på loppis igår av ren slump. Åkte på en kaffeskylt som pekade långt in i skogarna från en gammal landsväg. Kaffet var stängt men i granngården hittade vi en hyfsad loppis. Men inget att shoppa förrän ägarens fru kom åkande i en fin 72-ans bubbla så jag deklarerade att jag ville bjuda på den. Det visade sig att den var precis nyinköpt och frun i gården deklarerade glatt att det pris hon ville ha skulle jag aldrig betala.... Så lite kaffe och en bulle och ett samtal senare var vi på väg hemåt. Ett oväntat möte i sommaren rikare. Ett litet steg för mänskligheten och ett litet steg för oss. :hihihi:

Lugn sommar hittills

 

Borlänge Centrum var ett kapitel för sig... Helger Stänger 15

för de som har bil är det ju en baggis att ta sig till kupolen och Ikea

men jag fick solsting av famla fram där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retar mig på att jag måste ladda ner Adobe Reader i macbookpron, tycker ju att det räcker bra med Förhandsvisningsprogrammet. Men haken är att jag har 8 sidiga PDF:er som ska skrivas ut som häfte. och det går tamigkattsiken inte med mindre än att jag behövde ladda ner AR. Förhandsvisningsläget medger inte sådana utskrifter.

 

:ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retar mig på att jag måste ladda ner Adobe Reader i macbookpron, tycker ju att det räcker bra med Förhandsvisningsprogrammet. Men haken är att jag har 8 sidiga PDF:er som ska skrivas ut som häfte. och det går tamigkattsiken inte med mindre än att jag behövde ladda ner AR. Förhandsvisningsläget medger inte sådana utskrifter.

 

:ThumbsDown:

Går inte det att ställa i utskriften sen... :fundersam:

 

post-64246-0-14545000-1406569303_thumb.jpg

 

+ 2sidigt längre ner sen så man får rätt sidor på rätt sida s a s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte det att ställa i utskriften sen... :fundersam:

 

attachicon.gifpdf.jpg

 

+ 2sidigt längre ner sen så man får rätt sidor på rätt sida s a s.

ja, man kan ju tycka det. Men jag får inte till det med rätt sidordning då.

Nu har jag visserligen inte provat att skriva ut, men i visningsfönstret med själva förhandskiken på dokumentet och som på din bild ser ut som nån manual av något slag, så kan jag inte tolka det som annat än att ordningen inte blir rätt.

 

MEn jag provar just nu att skriva ut från Förhandsvisning så får vi se.

 

Har väl eg inget emot AR, men retar mig på att behöva ladda ner extraprogram som ska uppdateras i tid och otid och som bara tar plats eg helt i onödan, visserligen "bara" drygt 300 MB, men ändå. Det är en principfråga tycker motvalls Kiplon :totaltgalen:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trösklar och bakre hjulhus (vä + hö). Sen är det lite annat också som skall fixas ändå... Men med tanke på vad det skulle kosta, så kommer det rulla iväg en (hel) del.

Nej, är det så mycket rost är det hopplöst. Tråkigt. :(
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Jo. Fast den ende som är pålitlig är jag, eller det är åtminstone den ende som jag kan skylla på om det blir fel. Jag kan inte skylla på andra om jag inte är noggrann nog, i det har både Poca och Telly82 rätt.

Helt rätt tänkt. Egentligen borde folk inte ställa frågor om sina Appleprylar i detta forum, och vi som hjälper till, trots att vi sällan får veta tillräckligt, utan mest går på erfarenhet och kompetens, kan ju faktiskt mer stjälpa än hjälpa. Jag tror jag ska be folk att lösa sina problem själva, de måste ändå ytterst ta ansvar för vad de gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte det att ställa i utskriften sen... :fundersam:

 

attachicon.gifpdf.jpg

 

+ 2sidigt längre ner sen så man får rätt sidor på rätt sida s a s.

ja, hrm :dumstrut: det går nog, men man måste lära sig det :dumstrut:

 

Provade dubbelsidigt och två sidor på varje ark, och visst rasslade det ut något som kanske kunde bli ett häfte - om man klipper och klistrar lite, alltså på riktigt. Baksidan upp och ner och framsida som ska vara till höger låg åt vänster osv osv

 

Orkar inte prova mig fram till rätt inställning, så det får bli AR iaf. Då räcker det att välja Häfte så kommer det ut rätt utan att man behöver tänka.

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våndas i värmen... sol.gifhot.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt tänkt. Egentligen borde folk inte ställa frågor om sina Appleprylar i detta forum, och vi som hjälper till, trots att vi sällan får veta tillräckligt, utan mest går på erfarenhet och kompetens, kan ju faktiskt mer stjälpa än hjälpa. Jag tror jag ska be folk att lösa sina problem själva, de måste ändå ytterst ta ansvar för vad de gör.

Men hur skulle det ha gått för stackars mig då? Där jag satt för några år sedan med en sprillans ny MBA och aldrig knappat på en mac förr? Utan det här forumet så satt jag väl där fortfarande.... rådvill och vilsen. :)

 

Fast nog kan man väl tycka att många skulle kunna försöka lista ut lite mer än vad de gör ibland. Ibland får man nästan känslan av att det finns dem som inte ens försökt tänka innan de lägger ut frågan. Men de är väl lata, kanske - liksom jag blir i bland när jag ger upp något problem och inte ens orkar försöka lösa det allra enklaste. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retar mig på att jag måste ladda ner Adobe Reader i macbookpron, tycker ju att det räcker bra med Förhandsvisningsprogrammet. Men haken är att jag har 8 sidiga PDF:er som ska skrivas ut som häfte. och det går tamigkattsiken inte med mindre än att jag behövde ladda ner AR. Förhandsvisningsläget medger inte sådana utskrifter.

 

:ThumbsDown:

ja 8 sidiga dokument... jag lät tryckeriet sköta det.

de fick wordfilen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur skulle det ha gått för stackars mig då? Där jag satt för några år sedan med en sprillans ny MBA och aldrig knappat på en mac förr? Utan det här forumet så satt jag väl där fortfarande.... rådvill och vilsen. :)

 

Fast nog kan man väl tycka att många skulle kunna försöka lista ut lite mer än vad de gör ibland. Ibland får man nästan känslan av att det finns dem som inte ens försökt tänka innan de lägger ut frågan. Men de är väl lata, kanske - liksom jag blir i bland när jag ger upp något problem och inte ens orkar försöka lösa det allra enklaste. ;)

Äsch, jag var lite ironisk... :ThumbsUp:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja 8 sidiga dokument... jag lät tryckeriet sköta det.

de fick wordfilen

jor´å, håller på med korrekturläsning och då vill jag skriva ut och inte bara titta på en skärm. Först vid utskrift så får jag den verkliga känslan för hur det ser ut.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Men hur kul tycker du det är när någon blir oförskämd för att du har gett ett råd som inte var optimalt och de har gjort något som fick fel effekt? Är det inte minimalt vad man kan kräva av en person som vill ha hjälp här att de har åtminstone basala kunskaper om felsökning själv så att de skall kunna beskriva sina problem?

ja, men hur ofta händer det? Kan egentligen bara erinra mig en frågeställare som funkar så och blir sur och ilsk över vissa svar. Om de nu inte PM-ar ilska och besvikelse förstås.

 

Man har ju alltid ett eget ansvar, det går ju aldrig att skylla på någon annan för något man gjort själv. Svaren man får måste man ju bedöma själv och se som goda råd och tips.

 

Största problemet är nog att väldigt många lämnar för knapphändiga beskrivningar av sitt problem, och de som svarar är ju inga tankeläsare. Och utifrån det så kan det ju gå fel förstås.

 

Generellt så är det väldigt många som inte äger ens de basalaste kunskaperna och inte har en aning om hur de kan lägga upp filer i mappar, som exempel på en ur-basal grej. Att ha backup på grejerna är det många som inte har. Har en kompis som häromdagen förlorade allt hon hade samlat på sig under många år, vips var det borta. Datorn var kaputt. Helt i onödan, även om man inte vill hålla på med externa diskar så kunde hon ju åtminstone investerat i en USB-sticka.

Man ser inte datorn som ett hjälpsamt verktyg utan mer som en fiende som man försöker tvinga vara ett verktyg men som hela tiden vill jäklas på olika sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, men hur ofta händer det? Kan egentligen bara erinra mig en frågeställare som funkar så och blir sur och ilsk över vissa svar. Om de nu inte PM-ar ilska och besvikelse förstås.

 

Rätt sällan, men det är fler än en. Fast han(?) är i särklass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Men hur kul tycker du det är när någon blir oförskämd för att du har gett ett råd som inte var optimalt och de har gjort något som fick fel effekt? Är det inte minimalt vad man kan kräva av en person som vill ha hjälp här att de har åtminstone basala kunskaper om felsökning själv så att de skall kunna beskriva sina problem?

Jag vet inte, kan inte minnas att det har hänt mer än någon enstaka gång. Andra än Minkowski, då... Men då bryr jag mig inte. Caveat emptor.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt tänkt. Egentligen borde folk inte ställa frågor om sina Appleprylar i detta forum, och vi som hjälper till, trots att vi sällan får veta tillräckligt, utan mest går på erfarenhet och kompetens, kan ju faktiskt mer stjälpa än hjälpa. Jag tror jag ska be folk att lösa sina problem själva, de måste ändå ytterst ta ansvar för vad de gör.

Det är sån sak jag saknar på detta forum... Finns på andra, men en sån “support-mall” man måste fylla i. Där de fyller i lite (obligatoriska) uppgifter och sen beskriver sitt problem. Allra största fördelen är att man kan få med saker där som årsmodell, macmodell, strl (tum) osv. Folk är hopplöst dåliga på att berätta vad de har för grejjer (läs; “Jag har en iMac... vilket minne skall jag köpa”). Om folk ändå hade vett att skriva med sin dators A-nummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men just iMac är väl rätt enkel? Det finns ju bara 45 modeller enligt MacTracker. Det kan väl inte finnas så många sorters minnen till dem? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jor´å, håller på med korrekturläsning och då vill jag skriva ut och inte bara titta på en skärm. Först vid utskrift så får jag den verkliga känslan för hur det ser ut.

jag tror att Eric hade ett bra tips :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jor´å, håller på med korrekturläsning och då vill jag skriva ut och inte bara titta på en skärm. Först vid utskrift så får jag den verkliga känslan för hur det ser ut.

det som kallades WYSIWYG på 80-talet

 

WYSIWYG, What You See Is What You Get, engelska för "vad du ser (på bildskärmen) är vad du får (utskrivet)", var en slogan för ordbehandlare och layoutprogram som syftade på att programmet på skärmen hela tiden avbildar textens utseende mer eller mindre som resultatet blir på papper.[1]

 

Då man använder WYSIWYG-program bör man vara medveten om konceptets begränsningar:

 

medan WYSIWYG-programmet utgår från vad den som använder programmet för tillfället har tillgängligt, och alltså är att betrakta som ett exempel på hur slutresultatet kan se ut.

 

till skillnad från

 

vad man får utskrivet eller vad någon ser med sin webbläsare beror långt på den apparatur som då används

 

De flesta moderna ordbehandlare använder WYSIWYG-konceptet. Vissa program använder något som liknar WYSIWYG, men där typsnitt, spaltbredd med mera kan väljas skilt för redigeringsläget (datorskärmen) och för utskriften. LyX-teamet kallar detta för WYSIWYM – vad du ser är vad du menar. För att verkligen se vad man kommer att få på papper måste man välja en explicit förhandsvisning.

 

eller som Axelman sammanfattar det hela med :stjarnsmall: (rena snurren.)

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det som kallades WYSIWYG på 80-talet

 

WYSIWYG, What You See Is What You Get, engelska för "vad du ser (på bildskärmen) är vad du får (utskrivet)", var en slogan för ordbehandlare och layoutprogram som syftade på att programmet på skärmen hela tiden avbildar textens utseende mer eller mindre som resultatet blir på papper.[1]

 

Då man använder WYSIWYG-program bör man vara medveten om konceptets begränsningar:

 

medan WYSIWYG-programmet utgår från vad den som använder programmet för tillfället har tillgängligt, och alltså är att betrakta som ett exempel på hur slutresultatet kan se ut.

 

till skillnad från

 

vad man får utskrivet eller vad någon ser med sin webbläsare beror långt på den apparatur som då används

 

De flesta moderna ordbehandlare använder WYSIWYG-konceptet. Vissa program använder något som liknar WYSIWYG, men där typsnitt, spaltbredd med mera kan väljas skilt för redigeringsläget (datorskärmen) och för utskriften. LyX-teamet kallar detta för WYSIWYM – vad du ser är vad du menar. För att verkligen se vad man kommer att få på papper måste man välja en explicit förhandsvisning.

 

eller som Axelman sammanfattar det hela med :stjarnsmall: (rena snurren.)

vet inte om jag hängde med i alla svängar där, men i alla full fall så brukar jag sällan skriva ut bara för att få en hint om hur resultatet ska bli. Sådant jag grejar med själv har jag ofta gjort så många gånger så jag på förhand vet mer eller mindre exakt hur det kommer att se ut sedan i tryck.

 

Men nu korrekturläste jag ett häfte på rätt många sidor och där jag bara hade skickat en skiss på hur jag tänkte kring upplägg och sånt där.

Tyckte det var bättre att proffsen på tryckeriet fick lite mer fria händer utifrån en given grafisk profil på hur det skulle se ut. Jag är ju bara en amatör och en autodidakt på att greja med sånt här. Bättre att proffsen får fria händer.

Och då är det självklart givet att man måste skriva ut för att få en förståelse för hur det färdiga resultatet blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt nöjd om någon säger iMac 7,1 eller iMac Mid 2007. Då vet jag exakt vilken modell det är och vad den har för komponenter. A-numret säger mig ingenting alls. Jag vet inte ens var jag skulle kunna hitta det på min iMac eller på min MBP.

Vilken..? Du menar vilka (4st). ^_^

 

Jo, fast det säger ju inte så mkt om var det är för strl, tum, cpu osv... Många modeller kommer ju i olika storlekar utustade olika ur samma serie s a s. Ibland funkar/räcker det med t ex “2007”, men långt från ofta.

 

Modellnumret hittar man vid serienumret. På en iMac är det väl under foten - nere till höger på denna bild.

 

apple_imac2.jpg

 

Det finns både ett A-nummer och ett M-nummer. Ett enkelt sätt är ju att leta upp sin dator i MacTracker så ser man båda. Eller leta upp den på EveryMac... Det kan ju inte vara allt för mkt begärt av den som vill ha/behöver... Annars blir det ju att man själv ibland får börja med att leta rätt på violken dator de (ev) har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och kollade lite i min skrivare (via webinterfacet). Verkar inte finnas ngn “wake-on-lan”-funktion på den. Eller så funkar det dåligt med Mac. Det var ngn med Ubuntu som skrev att den inte vaknar som den skall, men i Windows gör den det. Såg i a f nu att det har kommit nu (Juni), både drivrutiner och firmware. :yeahbaby: Hoppas de löst det där med att kunna se färgnivån med, i Systeminställningarna. Funkar inte. Man får logga in på skrivaren för att kika på det ... eller knappa sig fram på displayen. Får kika mer på det imrgon. Laddade ia f ner allt (+ Linuxpaketet med (CUPS)) sålänge.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Men hur kul tycker du det är när någon blir oförskämd för att du har gett ett råd som inte var optimalt och de har gjort något som fick fel effekt? Är det inte minimalt vad man kan kräva av en person som vill ha hjälp här att de har åtminstone basala kunskaper om felsökning själv så att de skall kunna beskriva sina problem?

Verkligen inte! Det är bara att tillämpa huvudregeln vid MC-körning, utgå från att alla andra totalt saknar koll till motsatsen har bevisats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slurp :kaffe: aaahhh..... :P

 

Ja, det återstår att se om det finns några fläktar kvar....

 

 

“Bättre fly, än illa fläkta” ^_^

 

Det var välrensat på hyllorna på Ö&B samt Rusta, konstigt nog så fanns där kovektorelement kvar på samma hylla som bordsfläktarna skulle stå. En snabb kik på Kjell & Co på nätet gav att det fanns inte en butik i skåne med bordsfläktar hemma Men som tur är så är tydligen inte gemene man lika smart som mig utan jag köpte mig en 50:- USB-fläkt av samma typ som Axelman köpte för 79:- :P

 

Senare så åkte jag och min kompis från Ystad till Malmö, var det svalaste nöjet som fanns eftersom det var AC i bilen :whistling: och var inom datorbutiken Net2World som också sålde USB-fläktar men i olika dimensioner så det blev en 180mm fläkt med två lägen därifrån med, samt en Lian Li datorlåda helt i Aluminium då de hade lagerrensning på de lådorna, 599:- för denna modellen. Min kompis hade fått lite pengar som jag var skyldig så han blåste dom på bland annat RAM-minnen, USB-fläkt och lite annat :behave:

 

Kan säga att det blir skönt korsdrag med fläktarna, den lilla står framför skärmen och blåser rakt på mig och den stora står och matar på från fönstret utan att det blir massa störande fläktljud :foralskad: Den lilla låter väl lite, men inte så att det inte övervägar den kylande egenskapen :kissing:

 

Delarna i linuxburken bytte hem här under kvällen och jag tyckte att mig gamla låda med 2x120 mm fläktar på 5v + 120 mm i nätdelen var tyst med nu med den nya lådan och 2x140 mm i fronten samt en 1x120mm i aktern plus nätdel viskar i princip :w00t::kartjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...