Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
17 minuter sedan, iMarc säger:

Då är det dags att slå på mer mobildata för appar så du får användning för surfen när du ut med moppen far. ”Lev lite” som halebop brukar skriva. 

Jag har WiFi hemma med 100 Mb/s-lina men är alltmer sällan hemma.

Gamla vänner och familj har ofta WiFi de också som jag såklart använder.

Hos några få finns ingen WiFi och ute på landsbygden kan det också vara glest med bekväm WiFi.


Typiskt nog är där jag är tidvis mest behovet störst av mobildata.
Så det var av intresse att optimera för mina behov för massor med mobildata, inte hastighet.
Fria samtal och SMS är mest som grädde på moset.

God morgon på dig iMarc. :) 

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Själv så har jag 5GB surf. Använder mellan 4-4,9/månad så det är på gränsen. Skulle behöva något mer, men går ju att köpa extrasurf om det tar slut iofs. 

Vad för teleoperatör har du skaffat då? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog en djupdykning i pensionseländet i helgen och till min förvåning får jag enligt beräkningen inte en sopig pension. 13,500:- före skatt påstår pension.se Jag har bara inte förmått mig att kolla eftersom sjukskrivning i åratal skjuter allt i sank. Det är ju inte så bra som man vill men å andra sidan bättre än jag fruktat. Å andra sidan ramlar frun från nästan 40' ner till runt 20' vid 65. Snart är pensionssystemet helt urholkat. Grattis ( dvs tvärt om ) till er som är under 50 och inte har egen pensionsförsäkring.... :stjarnsmall:

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Tog en djupdykning i pensionseländet i helgen och till min förvåning får jag enligt beräkningen inte en sopig pension. 13,500:- före skatt påstår pension.se Jag har bara inte förmått mig att kolla eftersom sjukskrivning i åratal skjuter allt i sank. Det är ju inte så bra som man vill men å andra sidan bättre än jag fruktat. Å andra sidan ramlar frun från nästan 40' ner till runt 20' vid 65. Snart är pensionssystemet helt urholkat. Grattis ( dvs tvärt om ) till er som är under 50 och inte har egen pensionsförsäkring.... :stjarnsmall:

Du menar kanske minpension.se? Jag får knappt samma pension som jag har sjukersättning. Det klarar jag fint genom att bo billigare än idag. Det har sina fördelar att ha varit fattiglapp i mer än tolv år. Man vänjer sig. Ett smart sätt att få ekonomin att funka var att dumpa bilägandet (2010). Bra för konditionen och miljön också. ^_^ 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Du menar kanske minpension.se? Jag får knappt samma pension som jag har sjukersättning. Det klarar jag fint genom att bo billigare än idag. Det har sina fördelar att ha varit fattiglapp i mer än tolv år. Man vänjer sig. Ett smart sätt att få ekonomin att funka var att dumpa bilägandet (2010). Bra för konditionen och miljön också. ^_^ 

Upptäckte att jag har bättre pension än 6%..... så 94% av alla reggade på minpension.se har bättre pension än mig. :cry: 

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Axelman säger:

Tog en djupdykning i pensionseländet i helgen och till min förvåning får jag enligt beräkningen inte en sopig pension. 13,500:- före skatt påstår pension.se Jag har bara inte förmått mig att kolla eftersom sjukskrivning i åratal skjuter allt i sank. Det är ju inte så bra som man vill men å andra sidan bättre än jag fruktat. Å andra sidan ramlar frun från nästan 40' ner till runt 20' vid 65. Snart är pensionssystemet helt urholkat. Grattis ( dvs tvärt om ) till er som är under 50 och inte har egen pensionsförsäkring.... :stjarnsmall:

Lite hemlighetsfull men jag är inte orolig för min pension alls. Och då är inte mitt privata sparande medräknat.

 

 

Skärmavbild 2021-05-03 kl. 09.28.53.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

 Ett smart sätt att få ekonomin att funka var att dumpa bilägandet (2010). Bra för konditionen och miljön också. ^_^ 

Vi har väl alltid försökt att leva billigt och snålt så det är ingen jättestor sak. Vi är ju två och har under lång tid sett till att bo riktigt billigt fast vi bor i hus. När ombyggnaden är klar i källaren borde vi kunna få in minst 40' på årsbasis och de kulorna ska sparas. Det går ingen nöd på oss. Kunde vara bättre, kunde också vara sämre. Kniper det kan vi skippa bilen. Den kostar multum. Vi bor centralt och kan cykla ner till centrum på fem minuter. Maten kan ju fås hemkörd så det är små bekymmer.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan har mina vägval i livet gjort att jag har en bredd av erfarenheter som få har. Jag har träffat massor med intressanta människor och varit på ställen dit få får gå. Så jag är rik fast inte i pengar.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Å andra sidan har mina vägval i livet gjort att jag har en bredd av erfarenheter som få har. Jag har träffat massor med intressanta människor och varit på ställen dit få får gå. Så jag är rik fast inte i pengar.

Jag säger detsamma! Särskilt vill jag framhålla mina tre fina barn som nu går på universitetet. :bultandehjarta:

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-02 12:38, Axelman säger:

Rexona roll-on-garden.

Jag tycker du ska ansöka om varumärkesskydd. ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, BjornS säger:

Jag tycker du ska ansöka om varumärkesskydd. ?

I alla fall söka skydd. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag har WiFi hemma med 100 Mb/s-lina men är alltmer sällan hemma.

Gamla vänner och familj har ofta WiFi de också som jag såklart använder.

Hos några få finns ingen WiFi och ute på landsbygden kan det också vara glest med bekväm WiFi.


Typiskt nog är där jag är tidvis mest behovet störst av mobildata.
Så det var av intresse att optimera för mina behov för massor med mobildata, inte hastighet.
Fria samtal och SMS är mest som grädde på moset.

God morgon på dig iMarc. :) 

Jag har 600Mb/s. Det är lagom. 
Mobildata behöver jag inte mycket, men senaste tiden har det gått åt en del har pga olika anledningar. Hade ca 2GB i förbrukning tidigare. 

15 timmar sedan, mikaellq säger:

Vad för teleoperatör har du skaffat då? :fundersam:

Halebop sedan 2014. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, iMarc säger:

Jag har 600Mb/s. Det är lagom. 

Till vad då? Alltså vad gör du som kräver så snabb anslutning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro det eller ej men här snöar det. :bla:

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Till vad då? Alltså vad gör du som kräver så snabb anslutning?

Nedladdning, Uppladdning. Streaming, Wifi. Sammantaget av många olika enheter samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Axelman säger:

Tro det eller ej men här snöar det. :bla:

Snöbollskrig. :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Nedladdning, Uppladdning. Streaming, Wifi. Sammantaget av många olika enheter samtidigt.

Jo, det förstår jag. Jag hade hoppats på mer specifikt än så. Driver du webbhotell eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Jo, det förstår jag. Jag hade hoppats på mer specifikt än så. Driver du webbhotell eller liknande?

Nej men ibland när sonen tex kommer och vill spela ett spel jag avinstallerat på PS4 som ligger runt 80-100GB så blir väntetid inte lång. Grejen är också om jag skulle sänka hastigheten hos leverantören skiljer priset nästan ingenting. 

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Axelman säger:

Tro det eller ej men här snöar det. :bla:

Bor vi i samma stad? Ingen snö här ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, lappen71 säger:

Bor vi i samma stad? Ingen snö här ?

Det snöar fortfarande. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Grejen är också om jag skulle sänka hastigheten hos leverantören skiljer priset nästan ingenting. 

Då förstår jag bättre. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

 Grejen är också om jag skulle sänka hastigheten hos leverantören skiljer priset nästan ingenting. 

Lyllo :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Axelman säger:

Det snöar fortfarande. 

Haha ingenting här :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog ner El Capitan, High Sierra och Catalina häromdan. 
Tänkte testa hur Catalina funkade på en partition på hårddisken, den andra partitionen används som Time Machine. 
Funkade fint med installationen, men Catalina var lika segt som Mojave, men det fungerade iallafall. 
Så då körde jag dual-boot, Catalina på den interna och Mojave på extern SSD. 

 

Sedan funderade jag över sync-problemet jag haft några år med mina bilder från iPhone till iCloud Drive om Catalina kunde lösa detta. Installerade då Catalina även på SSD. Sedan raderade jag via Skivverktyg den interna partitionen av Catalina, och den partitionen är nu tom.

Den andra interna partitionen (Time Machine) klagade idag på att säkerhetskopia ej kan göras då det inte finns utrymme. Då raderade jag även innehållet i Time Machine. 
Ny backup av Time Machine är nu gjord och minin fungerar som vanligt med Catalina på extern SSD.

Dock löste det inte problemet med iCloud Drive. Var finns biblioteket Bilder egentligen i iCloud drive? Det jag ser i iCloud drive är bara skrivbordsmappar, och 113 Bilder från 2018 och bakåt. 
Tanken var också från början att använda den interna disken med tex El Capitan för att testa om datorn blev snabbare. Men (Tyvärr) installerade jag Catalina på den först, så ska jag testa någon äldre version får jag göra en bootbar USB-sticka. 
Nu funderar jag på om man ska investera i en intern SSD, var en hel del steg i detta förfarande om man tittar på ifixits guide så frågan är om det är värt det,  och hur mycket snabbare datorn blir jämfört med den externa, och om det löser problemet med iCloud Drive. 
En annan sak är att om jag nu stänger av datorn och sätter på den, så är skärmen svart och en vit symbol liknande en blixt visas. Då får jag stänga av, sedan hålla inne ALT och startknappen, då dyker min externa SSD upp samt Time Machine. Så väljer jag då SSD så bootar Catalina utan problem. 
Funderar på om startverktyg nu flyttats över till SSD istället också. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Var finns biblioteket Bilder egentligen i iCloud drive?

Det gör det inte, och det ska det inte, det ska ligga i mappen Bilder.

 

Om du vill ha bilder i Icloud Drive får du dra dit en mapp med de bilder du vill ha där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...