Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Här söker jag efter vipera berus och stor bild, för att använda som bakgrund till exempel.

 

Skärmavbild 2021-04-09 kl. 21.02.51.jpeg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Telly82 säger:

Påminner mig om en skämtteckning jag såg.

En tom tandläkarstol.

Ovanför stolen ett hål i taket med taggiga kanter och stort som en människa.

På golvet står tandläkaren med borren i handen och tittar upp i hålet: "Träffade jag en nerv?"

Det påminner lite om när jag opererades för ljumskbråck och kirurgen drog lite i nerven till ena testikeln.

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Alix säger:

Jag tyckte inte om effekten av bedövning och testade därför utan en gång. Det gick bra ur smärtsynpunkt och har gjort sedan dess. :) 

Samma här. Bedövning enbart om för avancerat, alltså att jag kommer att reagera så som Telly beskrev med ett hål i taket. :D 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arne Beurling löste personligen en mer komplicerad kod i Geheimfernschreiber med penna och papper på 14 dagar än vad en hel kohort av folk gjorde angående Enigmaapparaten med hjälp av sinnrika maskiner. Ändå är det den senare som det görs filmer och tv-serier av. Go figure.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Alix säger:

Arne Beurling löste personligen en mer komplicerad kod i Geheimfernschreiber med penna och papper på 14 dagar än vad en hel kohort av folk gjorde angående Enigmaapparaten med hjälp av sinnrika maskiner. Ändå är det den senare som det görs filmer och tv-serier av. Go figure.

Tänker du på https://sv.wikipedia.org/wiki/The_Imitation_Game mm?

 

En anledning är nog att Arne Beurling är svensk och att Sverige inte var inblandade i kriget. En annan att det är lättare att bygga en spännande/säjande berättelse runt Alan Turing. Att Alan jobbade för den goda sidan gör inte saken sämre.

 

Efter att ha skummat igenom wikipediaartikeln om honom hittar inte jag så mycket att bygga spännande film på.

Antagligen utmärkte han sig som student, sedan lite värnplikt med kryptoanalys samtidigt som Hitler började bli högljudd. Man skulle kanske kunna hitta något dramatiskt kopplat till skilsmässan samma år som kodknäckandet. Kanske något val mellan att rädda världen (knäcka koden) eller att rädda sitt äktenskap?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Alix säger:

Arne Beurling löste personligen en mer komplicerad kod i Geheimfernschreiber med penna och papper på 14 dagar än vad en hel kohort av folk gjorde angående Enigmaapparaten med hjälp av sinnrika maskiner. Ändå är det den senare som det görs filmer och tv-serier av. Go figure.

ABs mor var friherrinna Elsa Raab, en gammal tysk släkt som kom till Sverige på 1600-talet.

I UK finns politikern Dominic Raab, hans familj kom till UK från Tjeckoslovakien 1938 (Adolf igen).

Samma släkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tänker du på https://sv.wikipedia.org/wiki/The_Imitation_Game mm?

 

En anledning är nog att Arne Beurling är svensk och att Sverige inte var inblandade i kriget. En annan att det är lättare att bygga en spännande/säjande berättelse runt Alan Turing. Att Alan jobbade för den goda sidan gör inte saken sämre.

 

Efter att ha skummat igenom wikipediaartikeln om honom hittar inte jag så mycket att bygga spännande film på.

Antagligen utmärkte han sig som student, sedan lite värnplikt med kryptoanalys samtidigt som Hitler började bli högljudd. Man skulle kanske kunna hitta något dramatiskt kopplat till skilsmässan samma år som kodknäckandet. Kanske något val mellan att rädda världen (knäcka koden) eller att rädda sitt äktenskap?

Det är mer drama med Turing et alii, förstås, ja.
 

39 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

ABs mor var friherrinna Elsa Raab, en gammal tysk släkt som kom till Sverige på 1600-talet.

I UK finns politikern Dominic Raab, hans familj kom till UK från Tjeckoslovakien 1938 (Adolf igen).

Samma släkt?

Bra fråga! Tyvärr kan jag inte svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tittat färdigt på alla fem avsnitt i Amazing Stories.
Typiskt nog var den sista "The Rift" den bästa och kommer att göra så att jag saknar den.

Hoppas på nya avsnitt, SNART.

 

https://www.imdb.com/title/tt8451212/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Promenad idag och äntligen lite blått 

 

C78B34B9-22EF-4215-81A3-3590BE3BD490.jpeg

  • Rösta upp 2
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, ronny säger:

Promenad idag och äntligen lite blått 

 

C78B34B9-22EF-4215-81A3-3590BE3BD490.jpeg

Visst är det fint. ?

Vårstjärna eller blåsippor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stor vårstjärna (Scilla luciliae) och den gröna massan lite till vänster är en begynnande kejsarkrona (Fritillaria imperialis). :nerd:

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man se det så pass bra när blommorna är på så långt håll?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, ronny säger:

Kan man se det så pass bra när blommorna är på så långt håll?

Bra observation Ronny. Jag tänkte något liknande.
Men Alix kan mycket mer om blommor än vi kan Ronny och har säkert fler sätt att räkna ut vad det är.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, ronny säger:

Kan man se det så pass bra när blommorna är på så långt håll?

Bilden går att förstora ordentligt i datorn, den är på 2448 × 3264 pixlar. Upptäckte nu ytterligare en blomma:

 

dump.png.90e2fb171506381ed5e2b82ec12cab83.png

 

Luktviol (Viola odorata).

 

Det ska väl sägas att de hör till de vanligaste vårblommorna och att jag senaste tiden har läst på angående dem. Man känner igen deras karaktärer utan att behöva komma nära.

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man se det så pass bra när blommorna är på så långt håll?

de här måste man ta närbilder på så man kan skilja mörkblå mot lilla 

 

3287E194-E6A1-4B3C-9EFD-5DA1159C558C.jpeg

2546C96C-1CE5-4A7A-B4C4-1B2363D2BBA7.jpeg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, ronny säger:

Kan man se det så pass bra när blommorna är på så långt håll?

Det är ungefär som att man känner igen ett träd på håll. Man måste inte gå nära för att se att det är en björk eller en tall.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, ronny säger:

Kan man se det så pass bra när blommorna är på så långt håll?

de här måste man ta närbilder på så man kan skilja mörkblå mot lilla 

 

3287E194-E6A1-4B3C-9EFD-5DA1159C558C.jpeg

2546C96C-1CE5-4A7A-B4C4-1B2363D2BBA7.jpeg

Och alla detaljer också. Blommorna är som allra finast på mycket nära håll. ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle skrivit det igår..

för då var jag o frugan och besökte senaste tillskottet i barnbarnsbarntillskottet, kom till världen för drygt en månad sen.

En liten kille till, är väl den 10:e nu tror jag, har inte kontrollräknat.. 

Släkträdet är på väg att se likadant framåt som bakåt nu.. om det ska hålla på så här..

 

Denne får gener från sydeuropa, och blir döpt till Marcel. 

Har man fyra söner så får man räkna med att det blir många avkommor..

 

IMG_1143.jpeg

IMG_1144.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Pocahontas säger:

Skulle skrivit det igår..

för då var jag o frugan och besökte senaste tillskottet i barnbarnsbarntillskottet, kom till världen för drygt en månad sen.

 

 

IMG_1143.jpeg

 

Barnbarnsbarn...cooolt! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Barnbarnsbarn...cooolt! :galetglad:

Började ju tidigt :whistling:

 

 

Skärmavbild 2021-04-11 kl. 14.29.26.jpg

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Pocahontas säger:

Började ju tidigt :whistling:

 

 

Skärmavbild 2021-04-11 kl. 14.29.26.jpg

 

Fanns ju inget internet..... rofl.gif.fb358ad67ad23eeda0a570b5f8b6dcb0.gif

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker att få ordning på inloggningen till detta forum... Först hade jag glömt lösenordet sen höll jag få att välja helt fel forumdel för att posta detta inlägg... Hoppas att det funkar att bifoga några bilder och att de inte är för stora... Jag försökte logga in i det andra Mac forumet 99Mac  också men det verkade misslyckas. ?   Det berodde också på lösenordsproblem... Jag tror ibland att jag sparar lösenorden men det verkar inte funka ibland ?  ... Den mesta tiden jag är vid datorn den senaste tiden går åt till att leta muspekare ? 

/Maria

 

Glömt lösenord1.jpeg

Forgot apple id1.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick igenom min mobil-samling. Har diverse icke-smartphones som jag laddar 1 gång/år för att hålla liv i dem. Riktigt kul att läsa alla sms och mms man skicka från 1999 och framåt. 
Min första smartphone var denna Sony på bilden. 
Sedan blev det en Motorola Defy+, den senare tappade jag så skärmen sprack, köpte då en ny originalskärm, ett speciellt lim, ny packning och lite andra delar. Får ta och reparera den gamla klenoden snart, gillade den skarpt. 

71E47A21-4AA2-446A-9BE7-A4778C0A471E.png

0BF03EDA-281E-45C7-A0D1-4F780DAA6E03.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...