Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

5 timmar sedan, ronny säger:

 

852E037D-8836-49BF-8C37-D753F117953A.jpeg

Stenmark? ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ni söker hyresgäst med erfarenhet av compact living?

Exakt. Det blir ingen säng utan man får ståplats och en sele fäst i taket så man inte ramlar.

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat på skillnaden på magnetisk och geografisk nord. Jag som ofta roar mig med kartor bör definitivt ställa in på den geografiska och har för stunden väldigt lite förståelse för nyttan med den magnetiska som kan variera väldigt beroende på var man befinner sig på vår planet. :nerd:

 

Den på 180°S är den magnetiska och den geografiska +4° justerad.

 

Igår när jag använde kompassen för första gången var den helt vild och visade helt knasigt. Hade väl inte kalibrerat sig än förrän jag börjat använda den. 

 

DE699846-5256-4F0A-9217-E4C391C48F1C.jpeg

43C5024F-981A-4DC3-B580-0D63BB364E1F.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Har funderat på skillnaden på magnetisk och geografisk nord. Jag som ofta roar mig med kartor bör definitivt ställa in på den geografiska och har för stunden väldigt lite förståelse för nyttan med den magnetiska som kan variera väldigt beroende på var man befinner sig på vår planet. :nerd:

 

Den på 180°S är den magnetiska och den geografiska +4° justerad.

 

Igår när jag använde kompassen för första gången var den helt vild och visade helt knasigt. Hade väl inte kalibrerat sig än förrän jag börjat använda den. 

 

DE699846-5256-4F0A-9217-E4C391C48F1C.jpeg

43C5024F-981A-4DC3-B580-0D63BB364E1F.jpeg

Du använder precis som jag ingen kompass utan ett GPS-GUI. :P 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Du använder precis som jag ingen kompass utan ett GPS-GUI. :P 

Som jag vill få maximal nytta av genom att faktiskt också begripa vad jag ser.

Magnetisk nord verkar vara helt meningslös för de flesta. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, mikaellq säger:

Som jag vill få maximal nytta av genom att faktiskt också begripa vad jag ser.

Magnetisk nord verkar vara helt meningslös för de flesta. :) 

Inte när jag har ? på riktigt. Den fungerar dessutom när batteriet på iPhone har tagit slut ute i skogen... :P 

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Inte när jag har ? på riktigt. Den fungerar dessutom när batteriet på iPhone har tagit slut ute i skogen... :P 

Så du är på det humöret idag. ?

Jag var mest nyfiken på vad "geografisk nord" verkligen betyder och även få maximal nytta av min iFön.

Batteriet i min tar aldrig slut. :P 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Batteriet i min tar aldrig slut. :P 

Spela ett intensivt spel några timmar så får du se. Naturligtvis utan extern strömförsörjning. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringt vår Vårdcentral, då jag är besviken på deras rutiner.

 

Så här ligger det till:

Frugan insjuknade hastigt med hög feber i måndags kväll.

Tisdag morgon ringer jag vårdcentralen , som sedan ringer upp mig 08:20 

Förklarar hur läget är, de ber mig köra ner henne till deras "sluss" och de tar blodprov i fingret, och slem från näsan.

Lyssnar på lungor och frågar om ont nånstans i kroppen.

Nej hon hade bara feber och var "omtöcknad" och trött då hon sovit dåligt.

Hon får gå hem med orden från läkaren: 

 "Jag ringer om det är positivt, annars kan du kolla på 1177 i morgon eftermiddag"  (onsdag)

Tack och hej då!

 

Onsdag morgon är febern 39,1° , ger henne två Alvedon, säger att du måste få i dig lite mat och dricka mycket då hon svettas. Hon svarar bara jag kan inte, får inte ner något, jag kommer att spy

Otålig väntan, börjar kolla på Provsvar i hennes journal redan kl 11.00...  

På middan lossnar det i magen på henne, kraftig diarre, ser helt utslagen ut.. hjälper till duschen, hon verkar kvickna till..

"Var nog det som behövde komma ut tänkte jag" ...

Runt kl 15 kollade jag återigen på 1177 och ser att svaret kommit att det är inte SAR-viruset Covid.19  det är NEGATIVT.     Stor lättnad hos mig,  hon ser tacksam ut för beskedet.. 

Några timmar senare slår febern till igen, med grym frossa och jag får ge henne ny dos Alvedon. 

Så fortsätter det hela kvällen, fram till torsdag morgon, igår alltså.

 

Vid halv sju tiden vaknar jag och helt reflexmässigt sträcker jag ut min hand för att känna på henne, och lägger den på hennes underarm som känns iskall..jag blir givetvis klarvaken, men så hör jag hur hon mumlar "jag har sån sprängade huvudvärk"  

Upp direkt och blandar till ny dos Alvedon, och ett glas saft.. 

Nä nu måste jag ringa igen, så här kan vi inte ha det..ringer vårdcentralen, som hellre vill prata med henne än med mig..

Hon orkade knappt prata med sköterskan, så jag fick ta telefonen igen

-Det är nog bäst att du ringer 112 och begär en ambulans sa hon då. 

 

Det gjorde jag givetvis, det dröjde drygt en timma, så kommer det en ung manlig sköterska och parkerade utanför. 

Tar på sig hela kostymering , plastkläde visir och munskydd, och en massa apparater (bl.a EKG)

 

Efter han gjort EKG-kollen så sa han att det är bäst vi skicker henne till Varberg, ser inte bra ut. Han ringer sin kollegor och det kommer en ambulans till med två starka killar..

Efter en del krångel får den ene av dem ut båren ur bilen, såg ett tag ut som det inte skulle gå..

 

Sjuksköterskan och en av ambulanskillarna hade redan hjälpt henne ut, hon kunde inte gå utan stöd, så medtagen var hon. 

Sen lades hon in på Varberg sjukhus, i eget isolerat rum. och kopplades upp mot en massa apparater,satte in antibiotika för det fanns en misstanke om Sepsis (blodförgiftning)  

Pratade med henne i går kväll, för de satte in en mängd olika åtgärder, tog massor av prover, röntgade lungor, kolla njurar m.m

Hon sa att hon aldrig blivit så noga undersökt i hela sitt liv,  kände sig lite kryare. 

Pratade med henne nyss, de vet ännu inte exakt vad det är, och de fortsätter att ta prover, känner av febern igen.

 

Så vad ringde jag då till vårdcentralen för idag då...

Jo, jag är jäkligt besviken på att de bara släpper iväg henne utan att följa upp, hur det stod till en dag senare, oavsett provsvaret så är hon ju fortfarande sjuk, hon skulle lagts in redan på onsdagen sa jag ..

Jäklar vad sur distrikssköterskan blev:

 

Tror du vi har tid att sitta o ringa upp alla patienter, Läkarn har väl annat o göra.. !!!!

- Om hon nu legat ensam hemma, hon var helt utslagen på onsdag morgon.

-Ja. men du var ju hemma! Du kunde ju ringt 112. 

- Jag kunde ju också kunnat insjukna under natten, svarade jag.

Nu var du ju inte det, och din fru blir väl omhändertagen nu, så du ska inte oroa dig.. 

 

Kom ingen vart med henne, orkar inte tjafsa, visst fan är jag orolig, om det nu är Sepsis så är det inte alls bra om man är gammal..

 

 

 

 

Redigerad av Pocahontas
  • Ledsen 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Spela ett intensivt spel några timmar så får du se. Naturligtvis utan extern strömförsörjning. :) 

Himla tur då att kompassen, det vi talade om, drar en försvinnande liten del av batteriladdningen.  Jag skulle förmodligen kunna va ute i flera dar. :P 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Pocahontas säger:

Ringt vår Vårdcentral, då jag är besviken på deras rutiner.

 

Så här ligger det till:

Frugan insjuknade hastigt med hög feber i måndags kväll.

Tisdag morgon ringer jag vårdcentralen , som sedan ringer upp mig 08:20 

Förklarar hur läget är, de ber mig köra ner henne till deras "sluss" och de tar blodprov i fingret, och slem från näsan.

Lyssnar på lungor och frågar om ont nånstans i kroppen.

Nej hon hade bara feber och var "omtöcknad" och trött då hon sovit dåligt.

Hon får gå hem med orden från läkaren: 

 "Jag ringer om det är positivt, annars kan du kolla på 1177 i morgon eftermiddag"  (onsdag)

Tack och hej då!

 

Onsdag morgon är febern 39,1° , ger henne två Alvedon, säger att du måste få i dig lite mat och dricka mycket då hon svettas. Hon svarar bara jag kan inte, får inte ner något, jag kommer att spy

Otålig väntan, börjar kolla på Provsvar i hennes journal redan kl 11.00...  

På middan lossnar det i magen på henne, kraftig diarre, ser helt utslagen ut.. hjälper till duschen, hon verkar kvickna till..

"Var nog det som behövde komma ut tänkte jag" ...

Runt kl 15 kollade jag återigen på 1177 och ser att svaret kommit att det är inte SAR-viruset Covid.19  det är NEGATIVT.     Stor lättnad hos mig,  hon ser tacksam ut för beskedet.. 

Några timmar senare slår febern till igen, med grym frossa och jag får ge henne ny dos Alvedon. 

Så fortsätter det hela kvällen, fram till torsdag morgon, igår alltså.

 

Vid halv sju tiden vaknar jag och helt reflexmässigt sträcker jag ut min hand för att känna på henne, och lägger den på hennes underarm som känns iskall..jag blir givetvis klarvaken, men så hör jag hur hon mumlar "jag har sån sprängade huvudvärk"  

Upp direkt och blandar till ny dos Alvedon, och ett glas saft.. 

Nä nu måste jag ringa igen, så här kan vi inte ha det..ringer vårdcentralen, som hellre vill prata med henne än med mig..

Hon orkade knappt prata med sköterskan, så jag fick ta telefonen igen

-Det är nog bäst att du ringer 112 och begär en ambulans sa hon då. 

 

Det gjorde jag givetvis, det dröjde drygt en timma, så kommer det en ung manlig sköterska och parkerade utanför. 

Tar på sig hela kostymering , plastkläde visir och munskydd, och en massa apparater (bl.a EKG)

 

Efter han gjort EKG-kollen så sa han att det är bäst vi skicker henne till Varberg, ser inte bra ut. Han ringer sin kollegor och det kommer en ambulans till med två starka killar..

Efter en del krångel får den ene av dem ut båren ur bilen, såg ett tag ut som det inte skulle gå..

 

Sjuksköterskan och en av ambulanskillarna hade redan hjälpt henne ut, hon kunde inte gå utan stöd, så medtagen var hon. 

Sen lades hon in på Varberg sjukhus, i eget isolerat rum. och kopplades upp mot en massa apparater,satte in antibiotika för det fanns en misstanke om Sepsis (blodförgiftning)  

Pratade med henne i går kväll, för de satte in en mängd olika åtgärder, tog massor av prover, röntgade lungor, kolla njurar m.m

Hon sa att hon aldrig blivit så noga undersökt i hela sitt liv,  kände sig lite kryare. 

Pratade med henne nyss, de vet ännu inte exakt vad det är, och de fortsätter att ta prover, känner av febern igen.

 

Så vad ringde jag då till vårdcentralen för idag då...

Jo, jag är jäkligt besviken på att de bara släpper iväg henne utan att följa upp, hur det stod till en dag senare, oavsett provsvaret så är hon ju fortfarande sjuk, hon skulle lagts in redan på onsdagen sa jag ..

Jäklar vad sur distrikssköterskan blev:

 

Tror du vi har tid att sitta o ringa upp alla patienter, Läkarn har väl annat o göra.. !!!!

- Om hon nu legat ensam hemma, hon var helt utslagen på onsdag morgon.

-Ja. men du var ju hemma! Du kunde ju ringt 112. 

- Jag kunde ju också kunnat insjukna under natten, svarade jag.

Nu var du ju inte det, och din fru blir väl omhändertagen nu, så du ska inte oroa dig.. 

 

Kom ingen vart med henne, orkar inte tjafsa, visst fan är jag orolig, om det nu är Sepsis så är det inte alls bra om man är gammal..

Vi får hoppas att hon repar sig snart! Jobbig sits att råka ut för oförstående vård. Du har hjälpt till så gott du har kunnat. :kramis:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag älskar pussel av alla slag, speciellt de som ser så bedrägligt enkla ut men kräver en hel del tankemöda.

 

Risken finns att jag köper det kompletta spelet, Cube Connect, för daglig hjärngymnastik. :nerd:

 

1882A384-E458-4291-879C-0B28C8D57945.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Himla tur då att kompassen, det vi talade om, drar en försvinnande liten del av batteriladdningen.  Jag skulle förmodligen kunna va ute i flera dar. :P 

Problemet är snarare skärmens batteriförbrukning, och när man verkligen behöver kompassen lär skärmen stå på 100 procent så länge det går. I alla fall dagtid. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämnde i mitt inslag ovan SEPSIS...som förr alltid kallade blodförgiftning, och jag, och säkert många andra tror bara orsakas om du får in smuts i ett sår....

Men ack så fel man trott ett helt liv...

Har dock vaccinerat mig mot pneumokocker...

 

https://www.1177.se/Halland/sjukdomar--besvar/infektioner/feber/sepsis---blodforgiftning/?fbclid=IwAR2nccB05Lfbk7aSqgO47Q-IcGhgKB-mZMFlqiD0o--QivNJ-2gXRqU8Gr8

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Pocahontas säger:Sepsis så är det inte alls bra om man är gammal..

 

 

 

 

Lider med er. Hoppas hon kommer hem snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Lider med er. Hoppas hon kommer hem snart.

Tack!

 Blir väl på måndag.

Först nu kom jag på att vi kunde Facetime-a ? 

Fick jag se hennes stora rum hon har helt för sig själv, och apparaten hon är kopplad till, mycket teknik nu för tiden...?

Ätit kycklinggryta, snålt tilltagen, hon är hungrig som en varg säger hon, gott tecken.

 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Axelman säger:

Det finns ju en rad olika faktorer. Dels dimensionerar man inte för hur stor last som helst. Sen kan konstruktören räknat fel, tillverkaren av takstolar/balkar kan ha räknat fel, montören/snickanren kan ha slarvat, det finns materialfel, även åldersrelaterade försämringar och brist på underhåll kan också tänkas. Jultomten landade där med övervikt på släden. Ja, mycket kan det bli. :fundersam:

Skärmavbild 2021-02-26 kl. 09.36.02.png

 

Citat

De beräkningar som hade gjorts på hur pass mycket ekoduktens överbyggnad skulle klara av visade sig vara fel. Den blöta betongen i den välvda överbyggnaden var tyngre än man räknat med och därför började flera stöttor ge vika...

https://www.gp.se/nyheter/västsverige/ekodukten-över-e6-an-hade-för-tung-betong-1.4194273

 

11 timmar sedan, mikaellq säger:

Som jag vill få maximal nytta av genom att faktiskt också begripa vad jag ser.

Magnetisk nord verkar vara helt meningslös för de flesta. :) 

Magnetisk nord är den standard som kompasser använder.

Utan att ha undersökt saken är jag övertygad om att kompasser väldigt sällan används för att navigera till nordpolen; det viktiga är att man vet vad den pekar på.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

 

https://www.gp.se/nyheter/västsverige/ekodukten-över-e6-an-hade-för-tung-betong-1.4194273

 

Magnetisk nord är den standard som kompasser använder.

Utan att ha undersökt saken är jag övertygad om att kompasser väldigt sällan används för att navigera till nordpolen; det viktiga är att man vet vad den pekar på.

Så är det men väldigt förvirrande kan det bli då denna magnetiska nord varierar beroende på var man befinner sig på vår planet. Med tanke på att jag uteslutande använder kompass i relation till kartan är förstås geografisk nord underlättande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Så är det men väldigt förvirrande kan det bli då denna magnetiska nord varierar beroende på var man befinner sig på vår planet. Med tanke på att jag uteslutande använder kompass i relation till kartan är förstås geografisk nord underlättande.

Det är därför det finns information om den lokala skillnaden på kartor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Det är därför det finns information om den lokala skillnaden på kartor.

Jasså? Var då? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Jasså? Var då? :fundersam:

Hade jag gjort en karta så hade jag placerat den informationen i ett hörn, nära saker som skala och eventuell symbolförklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, mikaellq säger:

Jasså? Var då? :fundersam:

Tänk på att det bara är praktiskt användbart att ange skillnaden på en relativt liten karta. Säg att den magnetisk nordpolen vid en viss tidpunkt befinner sig på  80° N 13,5° Ö. På en karta över Falköping är då skillnaden ca 0° mellan magnetiskt och geografisk nord. På en samtida karta över Toronto blir det en annan skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

 

https://www.gp.se/nyheter/västsverige/ekodukten-över-e6-an-hade-för-tung-betong-1.4194273

 

Magnetisk nord är den standard som kompasser använder.

Utan att ha undersökt saken är jag övertygad om att kompasser väldigt sällan används för att navigera till nordpolen; det viktiga är att man vet vad den pekar på.

 

1 timme sedan, mikaellq säger:

Så är det men väldigt förvirrande kan det bli då denna magnetiska nord varierar beroende på var man befinner sig på vår planet. Med tanke på att jag uteslutande använder kompass i relation till kartan är förstås geografisk nord underlättande.

 

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Det är därför det finns information om den lokala skillnaden på kartor.

 

57 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Hade jag gjort en karta så hade jag placerat den informationen i ett hörn, nära saker som skala och eventuell symbolförklaring.

Avvikelsen mellan magnetisk och geografisk nordpol är försumbar på våra breddgrader. Men ju närmare den geografiska man kommer ju mer påtaglig blir skillnaden. På kartor där skillnaden är märkbar finns därför utöver det vanliga rutnätet deklinationslinjer som visar avvikelsen. Jag har själv gått expedition i obanad terräng med karta och kompass där avvikelsen varit drygt 35 grader, vilket innebär att man först måste ta ut kompassriktningen mot kartan och sedan vrida kompasshuset det antalet grader för att ta ut rätt riktning på kartan. Innan man får koll på det så är risken att man ibland glömmer att räkna om och ibland räknar om åt fel håll så att man går käpprätt i fel riktning. Ganska knepigt när man inte är van med det. Är det tät dimma kan man behöva ta nya riktmärken med kompassen på bara några hundra meter. Svårt i vanliga fall, men hopplöst med stor deklination.
Det lustiga är att den magnetiska polen kan ligga lite var som helst och flyttar sig med tiden. De senaste hundrafemtio åren har den flyttat sig 240 mil och i princip skulle den kunna flippa runt och befinna sig på södra halvklotet om hundra år.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beskurit en ek i kanten av trädgården. En del av de lägre grenarna sträckte sig långt in över gräsmattan och kunde nå altantaket när det blåste, så de togs bort. Till skillnad från de flesta träd så ska ekar beskäras under vårvintern.

"Lägre grenar"? Jo, tack. När man står på marken ser det inte så högt ut, men högst upp på stegen så...

Redigerad av Telly82
  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...