Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Alix säger:

Jag bakar bröd. Det blir lite slarvigare än förra gången. Struntar i hur det ser ut. :P 

Fulkornsbröd.... rofl.gif.ba61306be1d4e702712c64958d9ed6b9.gif

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt att snöslungan inte gillade att ställa upp idag...får skylla mig själv, varit uselt dåligt på att sköta den..

Startar gör den, men drivtemmen till snöskruven slirar förmodligen, får kolla om det går att spänna, den är ju 10 år gammal, remmar håller inte i evighet...

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Pocahontas säger:

Typiskt att snöslungan inte gillade att ställa upp idag...får skylla mig själv, varit uselt dåligt på att sköta den..

Startar gör den, men drivtemmen till snöskruven slirar förmodligen, får kolla om det går att spänna, den är ju 10 år gammal, remmar håller inte i evighet...

Vädergudarna lär hjälpa dig mycket snart nu när det blir varmare iallafall. Jag tror till och med att våren står för dörren. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Vete fasen... :P 

Det där är nästan värt en bannbulle! :pinch:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inlett årets bygge. Har tömt ut allt crap som vi kastat in under källartrappen för där ska vi ha matkällaren. Den nuvarande ska bli förråd till uthyrningsrummet. När året är slut hoppas jag att vi har en hyresgäst i källaren i det snart ombyggda källargaraget och sprillans ny dusch och wc. Det är snart klart. Bara massor av jobb..... :skondans:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, mikaellq säger:

Vädergudarna lär hjälpa dig mycket snart nu när det blir varmare iallafall. Jag tror till och med att våren står för dörren. 

Kopplade in tekniska avd i mina hjärnhalvor.. felet avhjälpt :whistling:

 Behövde bara lossa några bultar, ta loss en kåpa och lossa en mutter för spännhjulet för remmen som driver snöskruven. Flytta hjulet bit och kolla att det nya avståndet inte gjorde så att snöskruven rörde sig förrän jag tryckte ned reglaget som sköter den detaljen.  Så nu var jag ute en sväng igen, för det har fasen inte  slutat snöa.

Plogbilen kom till våran väg här på området samtidigt som jag höll på med min infart.

 

I morse satt jag som åskådare till granne som har en bakdjulsdriven Volvo..han hade vissa svårigheter kan man tillstå..

Har man inte prylar när man bor på landet får fan i mig skylla sig själv om man inte kommer till jobbet.

  • Rösta upp 2
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag tror till och med att våren står för dörren. 

Som om det inte räckte med snödrivorna, nu ska våren också stå för dörren. :pinch:

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Axelman säger:

Har inlett årets bygge. Har tömt ut allt crap som vi kastat in under källartrappen för där ska vi ha matkällaren. Den nuvarande ska bli förråd till uthyrningsrummet. När året är slut hoppas jag att vi har en hyresgäst i källaren i det snart ombyggda källargaraget och sprillans ny dusch och wc. Det är snart klart. Bara massor av jobb..... :skondans:

med hyresgästen så tänkte du inte på krypen ?????? i taket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Telly82 säger:

Som om det inte räckte med snödrivorna, nu ska våren också stå för dörren. :pinch:

Det gäller att ha stor dörr så alla får plats 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag blir jag lite deppig av att Folkhälsomyndigheten ignorerar psykiskt sjuka vad gäller vaccinprioritering.

Lancet Psychiatry redovisar att enbart en handfull länder i Europa går på vetenskapliga fakta, nämligen att psykiskt sjuka utgör en högriskgrupp, och då alldeles oavsett annan sjuklighet. FHM berömmer sig för att vara så vetenskaplig och objektiv, men i verkligheten ringaktar den psykiskt sjuka, liksom Sverige gör i stort.

Vid ett självmordsförsök nyligen var det bara en ung tjej, också hon med psykisk ohälsa, som ryckte in. Hon räddade livet på killen. Vuxna stod och filmade och skrattade i stället.

Inget nytt, något av ovanstående, men alltid lika deprimerande.

Nåväl, man kan alltid flytta till Danmark (de prioriterar psykiskt sjuka för vaccinering, bekämpar brottslighet på riktigt, och öppnar inte gränserna för invandrare).

 

Redigerad av Alix
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde ett nytt kylskåp som vi ska ha i källaren. Gick in på Prisjakt och valde i stort sett det billigaste jag kunde hitta. Ett ZENZ vad nu det är. Men det var billigt och med vanlig enkel termostat så man slipper dyra kretskort och sånt shit som nya kylskåp är fyllda av. Köpte det via en kedja jag aldrig hört talas om men eftersom de hade Klarna och betala på faktura så körde vi på det. Är väl inte sämre än någon okänd typ i andra ändan av stan... Tänkte ett tag att köpa ett begagnat men i dessa Coronatider vill man inte hem till folk och definitivt inte ha deras avlagda kylskåp som förmodligen är täckt med snor, hosta och fekalier.....:sjuk:

 

default_laugh.png.8a8fb3892f6736b3e9483fee334f3737.png

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Axelman säger:

Beställde ett nytt kylskåp som vi ska ha i källaren. Gick in på Prisjakt och valde i stort sett det billigaste jag kunde hitta. Ett ZENZ vad nu det är. Men det var billigt och med vanlig enkel termostat så man slipper dyra kretskort och sånt shit som nya kylskåp är fyllda av. Köpte det via en kedja jag aldrig hört talas om men eftersom de hade Klarna och betala på faktura så körde vi på det. Är väl inte sämre än någon okänd typ i andra ändan av stan... Tänkte ett tag att köpa ett begagnat men i dessa Coronatider vill man inte hem till folk och definitivt inte ha deras avlagda kylskåp som förmodligen är täckt med snor, hosta och fekalier.....:sjuk:

 

default_laugh.png.8a8fb3892f6736b3e9483fee334f3737.png

Får hyresgästen egen el och abonnemang? I så fall behöver det inte vara energisnålt... :whistling: :D ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis läst färdigt Dick Harrisons bok om första världskriget. Jävla dårar. Avslutade med en 30-minuters berättelse om en dramatisk färd över havet fast med gammalt engelskt språk som gör det till en utmaning att förstå. 

 

Så nu blir det att vara latmask resten av dagen, kanske på sin höjd ladda ner Hannah Arendts "Origins of Totalitarianism" men först när jag är hemma igen och har wifi. :nerd:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Får hyresgästen egen el och abonnemang? I så fall behöver det inte vara energisnålt... :whistling: :D ;) 

Det skåpet ska vi ha i matkällaren.

Skärmavbild 2021-02-19 kl. 13.56.30.png

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Okidoki! Blir det frys också?

Vi har ett frysskåp och en frysbox. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Alix säger:

Jaha, jag tänkte till kommande hyresgästen.

Oj. Det ligger långt bort just nu. Första etappen är att flytta matkällaren som ligger längst bort och blir förråd åt en evt hyresgäst.  Sen ska golvet i gamla garaget och i gamla badrummet bilas bort och sen ska det grävas upp för att förbereda för att gjuta nytt golv med golvvärme. Huga. Blir det gjutning i september får man vara glad. Sen ska vvs på plats och el och ny ytterdörr med fönster där garageporten sitter.... Hyresgäst kanske i januari nästa år?

Edit

Glömde kaklingen och klinkerssättningen i blivande duch/wc dvs gamla badrummet.

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Oj. Det ligger långt bort just nu. Första etappen är att flytta matkällaren som ligger längst bort och blir förråd åt en evt hyresgäst.  Sen ska golvet i gamla garaget och i gamla badrummet bilas bort och sen ska det grävas upp för att förbereda för att gjuta nytt golv med golvvärme. Huga. Blir det gjutning i september får man vara glad. Sen ska vvs på plats och el och ny ytterdörr med fönster där garageporten sitter.... Hyresgäst kanske i januari nästa år?

Edit

Glömde kaklingen och klinkerssättningen i blivande duch/wc dvs gamla badrummet.

Aha, jag missförstod hur nära i tiden det var på gång. Då har du en del kvar att göra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Aha, jag missförstod hur nära i tiden det var på gång. Då har du en del kvar att göra!

Typ... default_laugh.png.8690196e3387033efc4007a9281b7e22.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Axelman säger:

Glömde kaklingen och klinkerssättningen i blivande duch/wc dvs gamla badrummet.

Det brukar bli dyrt. Plastmatta är inget alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Det brukar bli dyrt. Plastmatta är inget alternativ?

Det är som att köpa bil. En dyr bil är dyrare än en billig. Det finns utmärkt kakel för runt 50:-/m2. Byggfirman som jag använder mig av ska kreditera överblivet virke och har en kakelavdelning. De har ett antal restpartier av klinkers. Sen gör jag jobbet själv så

20 m2 kakel x 50:- =1,000:-  

6 m2 klinker 250:-/m2 1,500:- 

FÄstmassa 20 kg = 300:-

Sen ska de kreditera ca 3,000:- :skondans:

 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns också mosaikkakel för 1,500:-/m2 och italienska marmorplattor för 2,500:-/m2 . Frågan är bara VARFÖR? :armskeptisk: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Det finns också mosaikkakel för 1,500:-/m2 och italienska marmorplattor för 2,500:-/m2 . Frågan är bara VARFÖR? :armskeptisk: 

För att en del köper sådant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...