Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, Alix säger:

Systemet med mackar är mer byggt för flytande bränsle. Och bränslecellsbilar är mer ägnade åt långdistans. Väte kan lagras av överskottsel. Så vem vet vad som händer? :fundersam:

Det kan gå åt alla möjliga håll. Grundtipset är att majoriteten av bilarna blir batteridrivna. Bränsleceller blir nog mer nischat. Vart biodrivmedlen tar vägen är osäkert. Det går ju redan att köra bensinbilar på alkohol och dieselmotorer på syntetisk diesel. Biogassatsningen som många kommunala bussbolag använder är också oviss.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Det kan gå åt alla möjliga håll. Grundtipset är att majoriteten av bilarna blir batteridrivna. Bränsleceller blir nog mer nischat. Vart biodrivmedlen tar vägen är osäkert. Det går ju redan att köra bensinbilar på alkohol och dieselmotorer på syntetisk diesel. Biogassatsningen som många kommunala bussbolag använder är också oviss.

Spännande! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Spännande! :yeahbaby:

Jag har ju varit med att ersätta oljeeldning med pellets förr när jag hade företag. I stort sett är oljeeldning i villa och fastighet utrotat idag. Önskar att se detsamma i fordonsflottan. Det skulle skapa jobb här hemma, förbättra handelsbalansen och miljön, göra oss mindre beroende av dollar och USA samt mellanöstern. Men vilken väg allt går är omöjligt att säga. Det beror ju på den politiska viljan, företagens inställning och innovationer efter vägen. Det verkar som om nästa generation elbilsbatterier väntar runt hörnet utan den förhatliga kobolten. Priserna sjunker på bränsleceller så rörelserna är för stora för att göra någorlunda säkra prognoser om vad som kommer att gälla. Förmodligen ett lapptäcke av olika lösningar.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon av grannarna har firat Alla Hjärtans Dag. :bultandehjarta:

596098028_Skrmavbild2021-02-14kl_17_39_50.thumb.png.691ed6217e6f0ad7c240942ce6f514be.png

 

 

Själv har jag fotograferat rådjur. :) 

1345533017_Skrmavbild2021-02-14kl_17_40_33.thumb.png.9a9cfb17753208f4876cb13c2fcb155a.png

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började dagen med att montera en ny utomhustermometer och justera altandörren till uterummet. Nedre låsblecket till spanjolettlåset är rejält sliten och jag åkte iväg för att få tag på ett nytt. Inte något byggvaruhus eller "hemmafix"-varuhus hade någon. På byggmax fick jag infon - "Enda som jag vet har är Ahlsell och Flinks järn"...

 

Slutade med en investering av ett mindre skruvstäd (något jag ändå hade behov av) på "hemmafixarbutiken". Slipade till klacken på blecket med min "BiltemaDremel" satte den i skruvstädet och riktade den. Nu tätar dörren ordentligt även i nederkanten. Passade även på att täta om "spegeln" i altandörren så nu försvann det sista kallraset. Länge sedan vi hade sedan här kylig vinter, så nu märker man sådant som man inte tänkt på sedan vi köpte huset för 10år sedan.

Men ett hus från tidigt 70-tal behöver en hel del kärlek och omtanke. Vi har bytt de flesta fönstren, lagt om taket, byggt om övervåningen, renoverat köket och ett badrum men det finns att göra iaf....

 

Kvällen tillbringades på isbanan i grannområdet tillsammans med frun, barnen och goda vänner. Tur att man kan träffas utomhus och hålla avstånd!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Låter som en bra dag @MacHedda! Själv har jag fotvandrat på sjön här hemma. Massor av sol. ? 

 

IMG_0971.thumb.jpg.10bd89c4628f18adfa7f74c876049d94.jpg

 

IMG_0961.thumb.jpg.e9f1bedd658db2c4189d13a55a5018ff.jpg

Ja det har varit en riktigt bra dag. Ser ut som din dag varit riktigt härlig!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, MacHedda säger:

Började dagen med att montera en ny utomhustermometer och justera altandörren till uterummet. Nedre låsblecket till spanjolettlåset är rejält sliten och jag åkte iväg för att få tag på ett nytt. Inte något byggvaruhus eller "hemmafix"-varuhus hade någon. På byggmax fick jag infon - "Enda som jag vet har är Ahlsell och Flinks järn"...

 

Slutade med en investering av ett mindre skruvstäd (något jag ändå hade behov av) på "hemmafixarbutiken". Slipade till klacken på blecket med min "BiltemaDremel" satte den i skruvstädet och riktade den. Nu tätar dörren ordentligt även i nederkanten. Passade även på att täta om "spegeln" i altandörren så nu försvann det sista kallraset. Länge sedan vi hade sedan här kylig vinter, så nu märker man sådant som man inte tänkt på sedan vi köpte huset för 10år sedan.

Men ett hus från tidigt 70-tal behöver en hel del kärlek och omtanke. Vi har bytt de flesta fönstren, lagt om taket, byggt om övervåningen, renoverat köket och ett badrum men det finns att göra iaf....

 

Kvällen tillbringades på isbanan i grannområdet tillsammans med frun, barnen och goda vänner. Tur att man kan träffas utomhus och hålla avstånd!

Bra jobbat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bokat tid för Covid-19-vaccinationen, dos 1

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

Vilket vaccin?

Framgår inte, Capio husläkare i Kungsbacka, var de som fanns närmast oss, våran vårdcentral i Fjärås hade inga tider alls, så jag är säker på att de ännu inte fått sitt vaccin.

Fick en tid för enbart mig den 4 Mars i Kungsbacka, men sen såg jag att man kunde boka för 2 pers, men frugan uppfyllde inte det kriteriet, (2 år yngre) chansade, avboka min tid och fick tid för oss båda 10 Mars, får inte vara dum..kan chefer så kan jag :whistling:  Tror inte det är Astra Zenecas för de ska vi gamle inte ha..sägs det.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Pocahontas säger:

Framgår inte, Capio husläkare i Kungsbacka, var de som fanns närmast oss, våran vårdcentral i Fjärås hade inga tider alls, så jag är säker på att de ännu inte fått sitt vaccin.

Fick en tid för enbart mig den 4 Mars i Kungsbacka, men sen såg jag att man kunde boka för 2 pers, men frugan uppfyllde inte det kriteriet, (2 år yngre) chansade, avboka min tid och fick tid för oss båda 10 Mars, får inte vara dum..kan chefer så kan jag :whistling:  Tror inte det är Astra Zenecas för de ska vi gamle inte ha..sägs det.

Forska. Du har rätt att veta.
Jag grävde om detta för mors skull för någon månad sedan i Ulricehamn där privata vårdcentraler då ännu saknade både vaccin och information men visste åtminstone att kommunen hade från Pfizer-BioNTech för att tjäna sina äldre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Telly82 säger:

Någon av grannarna har firat Alla Hjärtans Dag. :bultandehjarta:

 

Spoiler

596098028_Skrmavbild2021-02-14kl_17_39_50.thumb.png.691ed6217e6f0ad7c240942ce6f514be.png

 

 

 

Själv har jag fotograferat rådjur. :) 

 

Spoiler

1345533017_Skrmavbild2021-02-14kl_17_40_33.thumb.png.9a9cfb17753208f4876cb13c2fcb155a.png

 

Mycket fint, och på två helt olika sätt. ❣️

?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, mikaellq säger:

Forska. Du har rätt att veta.
Jag grävde om detta för mors skull för någon månad sedan i Ulricehamn där privata vårdcentraler då ännu saknade både vaccin och information men visste åtminstone att kommunen hade från Pfizer-BioNTech för att tjäna sina äldre. 

Kunde ju ringa, men vad till för nytta, får ta och fråga när jag tar sprutan.

Har aldrig haft några biverkningar av vacciner.

Iofs sig är detta ett helt annat vaccin än de tidigare influensavaccinerna, men hellre biverkan än död eller ligga på intensiven.

Ser att det var bra att jag var på hugget, finns inte så många tider, så de har inte så många doser.

När folk fått sina brev från regionenen idag och framöver finns det inga tider kvar. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket nöjd med min XR dels tack vare extrem batteritid som kan närma sig 13-14 timmar på grund av hur jag använder den. Även den stora skärmen är behaglig för att läsa böcker och se på video, perfekt för mina behov.
Det att klaga på är att storleken gör den lite obekväm att hålla i, speciellt om jag vill undvika att med handen som håller den att röra vid skärmen och störa det andra handen gör. Har aldrig blivit bekväm med att göra allt med en hand.

Den har en snabb A12 i sig och visst hjälper den vid större uppgifter men jag ser ändå jakten på klock-cykler i mobilens värld som tämligen ointressant.

Har ett skal till den, inte för att skydda utan för att göra det lite bekvämare att hålla i.
Funderar som bäst på om jag vill ha en ficka att fästa i midjebältet, Elgiganten hade ingen för XR.
Märkligt. Hur har ni med er era mobiler? I byxfickan? Innerfickan i jackan?

 

XR.jpeg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Hur har ni med er era mobiler? I byxfickan? Innerfickan i jackan?

Jag vill ha fånen i byxfickan. Därför vill jag ha en liten telefon som SE 1 eller 12 Mini. Lägger jag ifrån mig telefonen glömmer jag den. Springer jag inte runt i huset för att leta glasögon så är det SE-n som är på rymmen! Full sysselsättning alltså! rofl.gif.495b65583bbec8d8b8ab09e747dd4706.gif

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, mikaellq säger:

jag vill undvika att med handen som håller den att röra vid skärmen och störa det andra handen gör

Vad gör den andra handen?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Framgår inte, Capio husläkare i Kungsbacka, var de som fanns närmast oss, våran vårdcentral i Fjärås hade inga tider alls, så jag är säker på att de ännu inte fått sitt vaccin.

Fick en tid för enbart mig den 4 Mars i Kungsbacka, men sen såg jag att man kunde boka för 2 pers, men frugan uppfyllde inte det kriteriet, (2 år yngre) chansade, avboka min tid och fick tid för oss båda 10 Mars, får inte vara dum..kan chefer så kan jag :whistling:  Tror inte det är Astra Zenecas för de ska vi gamle inte ha..sägs det.

Det fetade stämmer nog. Capio skriver så här:

 

Vi vaccinerar snart med tre vacciner mot covid-19
I Sverige använder vi nu två, och snart 3, olika vacciner för att vaccinera mot covid-19. AstraZenecas vaccin rekommenderas dock inte till personer över 65 år (saknas idag tillräckligt med data för effekt i åldersgruppen 65+).”

 

https://capio.se/tips-och-rad/coronaviruset/vaccination-mot-covid-19/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, mikaellq säger:

I byxfickan? Innerfickan i jackan?

Ja, på båda, beroende på årstid. I byxfickan den varma tiden, innerfickan i jackan övrig tid. Inte minst för att skydda den mot kyla.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Ja, på båda, beroende på årstid. I byxfickan den varma tiden, innerfickan i jackan övrig tid. Inte minst för att skydda den mot kyla.

oavsett var den ligger i under vintertid så se till att den får värme annars hamnar batteritiden på 0 ganska snabbt

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.646932/batterier-kyla-vinter-skydda?queryText=iPhone kyla

Skärmavbild 2021-02-15 kl. 11.21.01.png

Redigerad av ronny
  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Vad gör den andra handen?

Duttar, sveper, gestikulerar... :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...