Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Just nu, Axelman säger:

Men kan bli om man vill.

Javisst, men det är oftast inte lönsamt, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, lappen71 säger:

Det gör den redan och något jag också funderat på. Utvecklingen inom elbilar är så kraftig att det känns dumt att låsa upp sig på ett billån i åtta år när om tre år finns det mycket mycket bättre elbilar.

Om jag tar ett billån på åtta år är jag ju inte bunden att ha bilen i åtta år. Hur tänkte du nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Javisst, men det är oftast inte lönsamt, tyvärr.

Vi talar om systemskifte. Vad gör vi när vi inte kan köra tåg på fossilt bränsle? Jo, luftledning.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Vi talar om systemskifte. Vad gör vi när vi inte kan köra tåg på fossilt bränsle? Jo, luftledning.

Lycka till. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

De flesta järnvägar är inte elektrifierade.

Kanske inte det men det betyder inte att det inte går att elektrifiera dom. Eller tycker du det är bättre att fortsätta bränna fossiler?

Att dra ledningar är billigt i förhållande att smutsa ner våran planet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Javisst, men det är oftast inte lönsamt, tyvärr.

Det var väl en märklig kommentar och slutsats.

Utveckling kostar. Men det går att få det lönsamt i slutändan

 

Om vi ska komma bort från fossila bränslen så ska det göras på alla fronter som det är möjligt. 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Om jag tar ett billån på åtta år är jag ju inte bunden att ha bilen i åtta år. Hur tänkte du nu?

Nej det är man inte men tidigare bilköp har alltid varit i syfte att behålla bilen länge.

Men nu när elbilar utvecklas i sådan rasande fart känns rent billån som en dum ide.

Bättre att köpa med restvärde och byta ut den efter 3 år. Eller att leasa den under 3år.

Ett svårt val ekonomiskt sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej det är man inte men tidigare bilköp har alltid varit i syfte att behålla bilen länge.

Men nu när elbilar utvecklas i sådan rasande fart känns rent billån som en dum ide.

Bättre att köpa med restvärde och byta ut den efter 3 år. Eller att leasa den under 3år.

Ett svårt val ekonomiskt sett.

Mina tre sista bilar har jag privatleasat efter att ha noggrant räknat. Det visar sig att ett bra köp eller en bra leasing går på ett ut. Men som marknaden ser ut är det mycket lättare att få en bra leasing då bilfirmorna slåss om mig. Gillar att ha en summa i månaden och allt ingår. Till relativt sett lågt pris. Plus att jag inte tar risken för andrahandsvärdet om nåt radikalt händer på bilfronten.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Mina tre sista bilar har jag privatleasat efter att ha noggrant räknat. Det visar sig att ett bra köp eller en bra leasing går på ett ut. Men som marknaden ser ut är det mycket lättare att få en bra leasing då bilfirmorna slåss om mig. Gillar att ha en summa i månaden och allt ingår. Till relativt sett lågt pris. Plus att jag inte tar risken för andrahandsvärdet om nåt radikalt händer på bilfronten.

Känner samma sak men elbilar är dyrare att leasa och man får köra så kort bara. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Känner samma sak men elbilar är dyrare att leasa och man får köra så kort bara. 

Det är bara att räkna.... Om du köper en blir det ovisst men du kan alltid räkna med att andra är längre ner på skalan och vill gärna ta över det du har haft oavsett när du kliver på teknikutvecklingen. Frågan är bara hur mycket det kommer att kosta. Min kompis som har elbil har en Leaf som är från 2013 tror jag. Han har typ fyra mil till jobbet och nu är battrerierna så trötta att han knappt kommer fram nu i kylan.rofl.gif.614f906330d8316b595d783b945e9904.gif

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Känner samma sak men elbilar är dyrare att leasa och man får köra så kort bara. 

Elbilar är dyrare att leasa för att elbilar är dyrare. Men skatten är nada, laddar man billigt så kan det bli samma kostnad per månad fast leasingen är dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Aha! Vad står på meny idag, då? :) 

Körv å mos!!!!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Körv å mos!!!!

Det var ju också ett inlägg av mig att bry sig om... :rolleyes: Kan inte du fortsätta chatta med Lappen? :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Alix säger:

Amerikanska diesellok har inte direktel som alternativ...

Nä, eftersom elen går åt till att producera den olja som krävs för att tillverka dieseln..... :hihihi:

Men jag såg något reportage från en oljeborrigg i mexikanska golfen som använde konverterade flygplansturbiner som drivs av gasen som kommer upp med oljan. På så sätt producerar de sin egen el för driften av hela plattformen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, MacHedda säger:

Nä, eftersom elen går åt till att producera den olja som krävs för att tillverka dieseln..... :hihihi:

Men jag såg något reportage från en oljeborrigg i mexikanska golfen som använde konverterade flygplansturbiner som drivs av gasen som kommer upp med oljan. På så sätt producerar de sin egen el för driften av hela plattformen.

Alltid något! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Axelman säger:

 Den villan du läste om ( antar att det är samma jag läste om ) har en anläggning som kostat 2 miljoner att bygga. Det har aldrig gått att få lönsamhet i småskalighet. Möjligen att det går att få en vätgascontainer med solceller att gå runt. Men att gå runt är inget incitament för företag.

Det låter som samma hus. Men varje villa behöver inte ha en egen anläggning, man borde kunna ner priset om ett radhusområde delar på anläggningen. Och teknikutvecklingen bör väl inte göra grejerna dyrare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Telly82 säger:

Det finns några få som har batteri för att kunna rangera in ett fåtal vagnar på ett kort industrispår.

Och så finns det ett amerikanskt experimentlok som ska köras tillsammans med några diesellok. (Amerikansk tåg har ofta en handfull lok). Det har batterier i stället för dieselmotor. Om man laddar det fullt kan det köras i upp till en halvtimme för att dra igång tåget och så kan det ladda sina batterier i nedförsbackar och vid inbromsningar för att använda energin senare. De hoppas få ner dieselförbrukningen på tåget med 15% med den metoden.

Borde inte de där motorerna gå att konvertera till metandrift eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får Gretavibbar av vissa inlägg. Det vill säga idealistiskt berömliga men praktiskt omöjliga. Fascinerande. Vuxna karlar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Borde inte de där motorerna gå att konvertera till metandrift eller liknande?

Det är stor skillnad på Diesel- och Ottomotorer, rent tekniskt, så det tror jag knappast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Borde inte de där motorerna gå att konvertera till metandrift eller liknande?

Förmodligen på moderna lok. Men ett lok har ofta en livslängd på 40 år och de kan ha haft gammal (och beprövad) motorteknik redan när de byggdes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Alix säger:

Aha! Vad står på meny idag, då? :) 

En 2a plats för Linn Svahn ovanligt för henne 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Alix säger:

Jag får Gretavibbar av vissa inlägg. Det vill säga idealistiskt berömliga men praktiskt omöjliga. Fascinerande. Vuxna karlar...

Greta är väl ingen vuxen karl?

40 minuter sedan, Telly82 säger:

Förmodligen på moderna lok. Men ett lok har ofta en livslängd på 40 år och de kan ha haft gammal (och beprövad) motorteknik redan när de byggdes.

Här i stan finns ett lok som hållit igång i 78 år.

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...