Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

27 minuter sedan, lappen71 säger:

Du hoppas på en teknik som är än farligare och korkad?

 

Vätgas i förbränningsmotor är det ingen som diskuterar alls. Det som gäller är bränsleceller i elbilar. Rena elbilar och bränslecells-elbilar har olika för och nackdelar och kommer att användas olika regionalt och efter olika behov. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Axelman säger:

Batterierna håller bättre än någon trott och enligt färsk forskning är det inte laddningen som knäcker kapaciteten i första hand utan åldern. Luftkylda batterier tar också mer stryk än vätskekylda.

...

Om man byter ut batterier som har 50% av sin kapacitet kvar duger de utmärkt som backupbatteri i kluster som bla skulle kunna jämna ut den ojämna och oregelbundna produktionen av el som vind och sol ger. Så det finns inte ett omedelbart behov av destruering av batterier som inte duger i bilar. De kan jobba lite längre innan de går i pension.

Håller med till 100% :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Håller med till 100% :) 

Du är laddad ser jag! default_laugh.png.9a10da6633ed1bab02dad1b1ef624b42.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående vätgas har jag ändrat mig sen LKAB annonserat att de ska storsatsa på vätgas. Eftersom de ska bygga en enorm vätgasfabrik blir det mer naturligt och möjligt att sätta en infrastruktur i stånd med vätgas för fordon. Nackdelarna är att det är mycket dyrt att bygga upp en sådan infrastruktur från scratch och fraktandet av vätgas kommer att bli stor och även riskerna för brand och våldsamma explosioner. Men vi lyckas ju låta bli att explodera bensinmackar varenda dag så vi kanske lyckas med att låta bli att explodera vätgasmackar också. default_laugh.png.dbdf32a671c97e9e59b2faac0ab470f4.png 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Axelman säger:

Angående vätgas har jag ändrat mig sen LKAB annonserat att de ska storsatsa på vätgas. Eftersom de ska bygga en enorm vätgasfabrik blir det mer naturligt och möjligt att sätta en infrastruktur i stånd med vätgas för fordon. Nackdelarna är att det är mycket dyrt att bygga upp en sådan infrastruktur från scratch och fraktandet av vätgas kommer att bli stor och även riskerna för brand och våldsamma explosioner. Men vi lyckas ju låta bli att explodera bensinmackar varenda dag så vi kanske lyckas med att låta bli att explodera vätgasmackar också. default_laugh.png.dbdf32a671c97e9e59b2faac0ab470f4.png 

Skönt att höra. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, lappen71 säger:

Du hoppas på en teknik som är än farligare och korkad?

 

 

 

Vätgasdrivna förbränningsmotorer verkar vara en ganska onödig grej, redan idag finns det förbränningsmotorer för både lätt och tung trafik som kan köras på metangas, när det gäller lätta fordon är det i stort sett anpassade bensinmotorer. Och metangas kan framställas på ett koldioxidsmart sätt. 

46 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag tror att det aldrig kommer att slå igenom så att alla hyr eller prenumererar på bilar. 

Känslan att äga är för stor och lockande. Visst privatleasing har ökat men den bygger på att någon sen köper den begagnade bilen.

Nej alla lär inte hyra i framtiden, men jag gissar att andelen kommer att öka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Axelman säger:

Angående vätgas har jag ändrat mig sen LKAB annonserat att de ska storsatsa på vätgas. Eftersom de ska bygga en enorm vätgasfabrik blir det mer naturligt och möjligt att sätta en infrastruktur i stånd med vätgas för fordon. Nackdelarna är att det är mycket dyrt att bygga upp en sådan infrastruktur från scratch och fraktandet av vätgas kommer att bli stor och även riskerna för brand och våldsamma explosioner. Men vi lyckas ju låta bli att explodera bensinmackar varenda dag så vi kanske lyckas med att låta bli att explodera vätgasmackar också. default_laugh.png.dbdf32a671c97e9e59b2faac0ab470f4.png 

Hade vätgas varit lösningen hade den kommit längre i utvecklingen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Nej alla lär inte hyra i framtiden, men jag gissar att andelen kommer att öka.

Det gör den redan och något jag också funderat på. Utvecklingen inom elbilar är så kraftig att det känns dumt att låsa upp sig på ett billån i åtta år när om tre år finns det mycket mycket bättre elbilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteridrivna fordon i alla ära, men det kommer inte att lösa alla slags transportproblem.

För att få med sig samma energimängd som ett fulltankat amerikanskt diesellok så måste man ha 30 stycken 40-fots-containrar fyllda med Teslas battericeller. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Axelman säger:

Angående vätgas har jag ändrat mig sen LKAB annonserat att de ska storsatsa på vätgas. Eftersom de ska bygga en enorm vätgasfabrik blir det mer naturligt och möjligt att sätta en infrastruktur i stånd med vätgas för fordon. Nackdelarna är att det är mycket dyrt att bygga upp en sådan infrastruktur från scratch och fraktandet av vätgas kommer att bli stor och även riskerna för brand och våldsamma explosioner. Men vi lyckas ju låta bli att explodera bensinmackar varenda dag så vi kanske lyckas med att låta bli att explodera vätgasmackar också. default_laugh.png.dbdf32a671c97e9e59b2faac0ab470f4.png 

Måste man verkligen transportera vätgas så långt? Det som behöver finnas vid produktionsanläggningen är endast vatten och el. Jag läste om någon villa som nu var bortkopplad från elnätet, det hade solceller, batterier för korttidslagring och ett långtidslager med vätgas. På sommaren fylldes vätgasen på och på vintern användes den. Vätgasen användes också till att tanka någon vätgasbil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Batteridrivna fordon i alla ära, men det kommer inte att lösa alla slags transportproblem.

Är ingen som har påstått det heller men Tesla har visat eldrivna lastbilar är möjliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara en tidsfråga tills bränslecellsfordonet kommer att etableras. Infrastrukturen att frakta vätgas säger emot, och just nu är den upptagen av fossila bränslen, men mycket annat talar för. 

Vätgas kan produceras av el när elförbrukningen är låg men produktionen är hög, exempelvis. På så vis kan flera förnyelsebara energislag lagras.

Räckvidden blir enorm. Av stor nytta inte minst för olika transportslag.

Brandskydd och räddningstjänst underlättas, det räcker att säkra tanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Batteridrivna fordon i alla ära, men det kommer inte att lösa alla slags transportproblem.

För att få med sig samma energimängd som ett fulltankat amerikanskt diesellok så måste man ha 30 stycken 40-fots-containrar fyllda med Teslas battericeller. 

Många tåg har en elmotorer och en lång sladd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

För att få med sig samma energimängd som ett fulltankat amerikanskt diesellok så måste man ha 30 stycken 40-fots-containrar fyllda med Teslas battericeller.

Finns det inga eldrivna lok menar du?

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Hade vätgas varit lösningen hade den kommit längre i utvecklingen.

 

Det är en förenklad förklaring. Vätgas har varit och är dyrt att framställa och infrastrukturen lika så. Bränslecells-elbilarna är svindyra så uppförsbacken har varit brant för den tekniken. Så mycket enklare att kasta in ett batteri och koppla in i ett eluttag. Sen vad som slår när det gäller produkter och metoder verkar ofta vara slumpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Måste man verkligen transportera vätgas så långt? Det som behöver finnas vid produktionsanläggningen är endast vatten och el. Jag läste om någon villa som nu var bortkopplad från elnätet, det hade solceller, batterier för korttidslagring och ett långtidslager med vätgas. På sommaren fylldes vätgasen på och på vintern användes den. Vätgasen användes också till att tanka någon vätgasbil.

 Den villan du läste om ( antar att det är samma jag läste om ) har en anläggning som kostat 2 miljoner att bygga. Det har aldrig gått att få lönsamhet i småskalighet. Möjligen att det går att få en vätgascontainer med solceller att gå runt. Men att gå runt är inget incitament för företag.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Det är en förenklad förklaring. Vätgas har varit och är dyrt att framställa och infrastrukturen lika så. Bränslecells-elbilarna är svindyra så uppförsbacken har varit brant för den tekniken. Så mycket enklare att kasta in ett batteri och koppla in i ett eluttag. Sen vad som slår när det gäller produkter och metoder verkar ofta vara slumpen.

Lösningen är något som gynnar både tillverkaren och konsumenten. En teknik som inte är mogen och behöver utvecklas för enorma summor är inte lösningen. Därför som jag anser att elbil är lösningen. Tesla startade det hela och nu har dom stora drakarna vaknat...äntligen.

 

Kopierat från FB

 

Citat

Spaning, februari 2021.Nya strategier, nya plattformar och nya logotyper när bilföretagen förbereder sig för en ny verklighet.

(Elbil = BEV, elbils-plattform = dedikerad plattform för BEV)

GM lanserar en ny strategi och ny logotype. En investering på 250 miljarder ska resultera i 30 nya elbilar fram till 2025. De byggs på nya elbils-plattformen Ultium. GMC Hummer (suv och pickup) blir först ut följd av Cadillac-modellerna Lyriq och Celestiq. GM har meddelat att man från 2035 enbart kommer att producera elbilar.

Hyundai/Kia lanserar om någon vecka sin första elbil på den nyutvecklade elbils-plattformen E-GMP. Det innebär samtidigt starten för nya elbilsvarumärket Ioniq. Kia har presenterat en ny strategi och ny logotype. Sju nya elbilar ska visas fram till 2027. Kias första elbil på den nya plattformen kommer troligen till Sverige någon gång efter sommaren.

Renault har precis lanserat en ny strategi kallad Renaulution och med den också en ny logotype. Fram till 2025 ska Renault lansera 10 nya elbilar. En av dem blir en replica på salig Renault 5 från 1971 som efterträder framgångsrika Zoe. Suven Nissan Ariya blir första bil ut på koncernens nya elbils-plattform CMF-EV.

Nybildade jättekoncernen Stellantis, med varumärken som Peugeot, Opel, Fiat, Jeep med flera, arbetar på en ny strategi som ska renodla modellprogram och produktionsstruktur. Koncernen utvecklar för närvarande två elbilsplattformar, eVMP och eCMP. Nyligen visade man upp sin nya logotype. Första bil ut ska presenteras 2024.

Volkswagen som för närvarande har fullt upp med att rulla ut sina elbilar i ID-familjen med nya logotypen i fronten har precis presenterat en ny strategi för nästa steg, döpt till Project Trinity. Projektet ska resultera i en helt ny elbils-plattform. Första bil ut på den nya plattformen blir en stor, lyxig sedan. Salig Phaeton får därmed en ersättare 2026.

Om en månad presenteras Volvos nya elbil. Den byggs på befintliga CMA-plattformen. Därefter är det dags för ytterligare en elbil (XC20?) som byggs på en ny elbils-plattform kallad SEA. Först ut på denna plattform blir dock Lynk & Co´s. elbil. Därefter kommer SEA utgöra grund för många modeller inom Geely-koncernen samt även för en ny suv från Smart. Nästa år börjar XC90 III levereras till svenska kunder. Den byggs på nya plattformen SPA-2. Det markerar starten för en ny generation Volvo-modeller där varje modell kommer få en elbilsversion. 2025 ska som bekant hälften av Volvos försäljning utgöras av elbilar. Innebär starten av en ny generation Volvo också en ny logotype, så som var fallet vid inledningen till förra generationsskiftet 2015?

Tesla, som registrerade 500.000 bilar globalt förra året, arbetar på en ny elbils-plattform. Batteripaketet kommer här utgöra själva bottenplattan. Blir Berlin-producerade Model Y den första modellen med denna plattform? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Finns det ingen eldrivna lok menar du?

Det finns några få som har batteri för att kunna rangera in ett fåtal vagnar på ett kort industrispår.

Och så finns det ett amerikanskt experimentlok som ska köras tillsammans med några diesellok. (Amerikansk tåg har ofta en handfull lok). Det har batterier i stället för dieselmotor. Om man laddar det fullt kan det köras i upp till en halvtimme för att dra igång tåget och så kan det ladda sina batterier i nedförsbackar och vid inbromsningar för att använda energin senare. De hoppas få ner dieselförbrukningen på tåget med 15% med den metoden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Batteridrivna fordon i alla ära, men det kommer inte att lösa alla slags transportproblem.

För att få med sig samma energimängd som ett fulltankat amerikanskt diesellok så måste man ha 30 stycken 40-fots-containrar fyllda med Teslas battericeller. 

Har du hört talas om att man kan ha luftledningar och strömavtagare........? Finns nu även på prov för tung trafik på landsväg på en vägsträcka vid Sandviken mellan Falun och Gävle.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Det finns några få som har batteri för att kunna rangera in ett fåtal vagnar på ett kort industrispår.

Och så finns det ett amerikanskt experimentlok som ska köras tillsammans med några diesellok. (Amerikansk tåg har ofta en handfull lok). Det har batterier i stället för dieselmotor. Om man laddar det fullt kan det köras i upp till en halvtimme för att dra igång tåget och så kan det ladda sina batterier i nedförsbackar och vid inbromsningar för att använda energin senare. De hoppas få ner dieselförbrukningen på tåget med 15% med den metoden.

Jag pratar inte om elbatterier utan om ELDRIVNA lok ?

Allting behöver inte vara med batterier .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Har du hört talas om att man kan ha luftledningar och strömavtagare........? Finns nu även på prov för tung trafik på landsväg på en vägsträcka vid Sandviken mellan Falun och Gävle.

Är inte det nedlagt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Jag pratar inte om elbatterier utan om ELDRIVNA lok ?

Allting behöver inte vara med batterier .

De flesta järnvägar är inte elektrifierade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Lösningen är något som gynnar både tillverkaren och konsumenten. En teknik som inte är mogen och behöver utvecklas för enorma summor är inte lösningen. Därför som jag anser att elbil är lösningen.

Jag håller med dig om elbilen. Men eftersom LKAB drar igång en enorm vätgassatsning kommer det att snabba upp bränslecellsfordonens inträde i Sverige. Det är på gång i Norge och Japan. Tekniken finns för bilarna och börjar komma ner i pris. Själva elbilen är nedskakad till bra funktion. Bränslecellstekniken lika så samt hantering av gas har pågått i många år. Grejjen nu är att sätta ihop allt till en enhet som är konsumentvänlig och tillgänglig till överkomligt pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

De flesta järnvägar är inte elektrifierade.

Men kan bli om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...