Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Det är möjligt, bara det finns laddningsmöjligheter för alla. 

som de ser ut inom snar framtid kommer det nya batterier som man laddar på 10 minuter, inte mycket längre än tanka full tank med bensin. 

Så bensinstationerna kan så kvar, fast pumparna har ersatts med eluttag.

Batterierna görs med helt annan teknik än dagens. Lithium är bara en övergång.

Det finns oerhört många laddare redan nu. Problemet är att dom inte är utmärkta på samma sätt som bensinstationer. Majoriteten kommer all fall att ladda hemma så det är bara vid långresor som laddstolpar behövs. 
 

Bara här i Falun-Borlänge 

 

E9FC4735-175F-4B82-A7B2-040BAC151C21.thumb.png.3926733a12538acc68a1025bdcfd39b6.png

 

 

Mellansverige och neröver

 

2D9E35BA-B169-4D62-9411-E7E3807FAE98.thumb.png.57dc7649d57d41466127bd9355eb169d.png
 

Laddning hemma

 

 

70827254-B1A3-4799-B98F-21D4398C13DA.thumb.png.390f7386590a45c6e1df452c651d447a.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag tror att en majoritet av oss om inte alla lätt inser att det är så.
Varför hålla fast vid EN energikälla?
Varför inte forska fram mängder av alternativ, samt gärna göra energilagring effektivare?
Energidensiteten som det så fint heter är fortfarande inte speciellt stor i dagens batterier.

Mycket nöje hursomhelst. Jag förstår att det är lika sketasköj som när du fick hem din M1 Mac. :) 

Bensin och diesel kommer inte fasas ut under våran livstid. Utan min spekulation är att det blir ”fattigmans” drivmedlet under många år. För det kommer dröja många år innan du kan köpa en ny elbil för 100 000-200 000kr med en räckvidd på 50-60mil som dagen vanliga bil har. 
 

Jag har inte tid att vänta på en sådan bil. Utan det får kosta så förhoppningsvis till sommaren står det en elbil på parkeringen. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

12294_07391835917292_c1c1.jpg

 

Är det bara jag eller påminner lukten och smaken av rooibos om nypon? Eller har Markatta blandat fel?

Väldigt nyttigt läser jag att det är. Tack för tipset. Finns det på ICA tro? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leker lite med Duckduckgo !Bang.
Testa om ni har lust med "!ww ww2" var det leder. :nerd:

 

Marines_rest_in_the_field_on_Guadalcanal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, mikaellq säger:

Väldigt nyttigt läser jag att det är. Tack för tipset. Finns det på ICA tro? ?

Ja! Förpackningen du ser är köpt där. Ica City, Knalleland. :) 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, lappen71 säger:

Ute på ”långtur” med elbilen. Startade med 280km räckvidd och efter 103km körning har jag fortfarande 240km räckvidd kvar ???

Har tydligen kört försiktigare än vad bilen förväntat sig ?

Blir kul när bilar får lite medveten AI inbyggd, då skulle den kunna inse att du kört längre än bilen trodde var möjligt, vilket skulle kunna resultera i att bilen börjar tjura och vägrar köra vidare innan du laddat lite. 

 

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Sant men det beror inte på värmen i kupén. 
Största orsaken är rullmotståndet med vinterdäck, lager som går tungt i kylan, luften har högre densitet i kyla. 
 

Och rullmotståndet i snödriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Blir kul när bilar får lite medveten AI inbyggd, då skulle den kunna inse att du kört längre än bilen trodde var möjligt, vilket skulle kunna resultera i att bilen börjar tjura och vägrar köra vidare innan du laddat lite. 

 

Och rullmotståndet i snödriva.

Faktiskt den beräknade räckvidden bygger på hur jag tidigare kört och vädret. Eftersom jag kört lite aggressivare än vad hastighetsbegränsningen tillåter räknas räckvidden ner. Nu körde jag exakt efter hastighetsbegränsningen så blev räckvidden längre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Alix säger:

Tack! Haha, jag glömde att jag kunde googla. Snart är man väl ett helt igenom dement gubbskrälle.

 

Snart................? :totaltgalen:

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Telly82 säger:

Många bilar över 20% kortare räckvidd på vintern. Exempelvis Tesla Model 3, -28%.

https://www.vibilagare.se/nyheter/elbilstestet-avslojar-sa-lang-blir-rackvidden-pa-vintern

Jag kan avslöja att både bensinbilar och dieselbilar har kortare räckvidd på vintern! Otroligt men sant! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Alix säger:

Tack! Haha, jag glömde att jag kunde googla. Snart är man väl ett helt igenom dement gubbskrälle.

 

 

17 timmar sedan, Telly82 säger:

Vad då "snart"?

 

 

(Sorry, kunde inte motstå. :)  )

 

3 minuter sedan, Axelman säger:

Snart................? :totaltgalen:

Härmis! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, lappen71 säger:

Bensin och diesel kommer inte fasas ut under våran livstid. Utan min spekulation är att det blir ”fattigmans” drivmedlet under många år. För det kommer dröja många år innan du kan köpa en ny elbil för 100 000-200 000kr med en räckvidd på 50-60mil som dagen vanliga bil har.  

Kuriosa just nu är Dacias kommande elbil som sägs ska kosta runt 125-130,000:-. Dra av elbilsbidraget på den.....! Jo, jag vet att Dacias elbil är liten, strippad på allt och har ett pyttebatteri och är klen i motorn. Men som pendlarbil, citybil blir den oslagbar till det priset.

Skärmavbild 2021-01-31 kl. 10.24.51.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

 

 

Härmis! :) 

Ryggmärgsreflex. Såg din senare. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Axelman säger:

Ryggmärgsreflex. Såg din senare. :lol:

En ryggmärgsreflex som tar 17 timmar? :fundersam: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Axelman säger:

Jag kan avslöja att både bensinbilar och dieselbilar har kortare räckvidd på vintern! Otroligt men sant! 

Jodå. Fast där är det själva förbränningsmotorn som är "skurken" i sammanhanget.

Läste någonstans att om motorn är kallare än 60 grader så räknas det som kallstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Läste någonstans att om motorn är kallare än 60 grader så räknas det som kallstart.

Plus eller minus 60?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Telly82 säger:

En ryggmärgsreflex som tar 17 timmar? :fundersam: 

Direkt när jag såg den. Ursäkta att jag inte sitter vid datorn varje sekund. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Plus eller minus 60?

Plus 60 grader Celsius

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Ursäkta att jag inte sitter vid datorn varje sekund. :hihihi:

Det får gå för denna gången. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tränat, lunchat och duschat i den ordningen. Känns bra!
Nu återstår bara tvätten, fast inte ikväll.

Har kommit halvvägs i klassikern "I, Robot" av Isaac Asimov, som ljudbok.
Har funderat på vilken nästa bok ska bli.

Har bestämt mig för denna. På svenska för en gångs skull. Synd bara att Harrison inte skrivit någon bok om andra världskriget.

 

ww1.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, mikaellq säger:

Synd bara att Harrison inte skrivit någon bok om andra världskriget.

Den kommer säkert som uppföljare.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget nytt under solen, det som gällde för 100 år sedan gäller även idag

 

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Pocahontas säger:

Inget nytt under solen, det som gällde för 100 år sedan gäller även idag

 

 

Absolut, vi har mycket att lära av historien varför jag nu vill läsa på om de två världskrigen.
Jag har vandrat från Renässansen, genom Upplysningstiden, fram till I och II världskriget.
Jag går på de stora händelserna och förändringarna för att i grova drag få förståelse för vad som hände och varför.

Kunskap är ingen tung börda att bära! Det kan dock ta lite tid att läsa på.

Senare kan det vara av intresse att studera Sveriges utveckling då farfar växte upp på 20-talet, demokratins seger, det fattiga Sverige och hur det formade människor och deras attityder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Man kan rentav hävda att Världskriget är en tragedi i två akter.

Resultatet av västmakternas misslyckade, pacifistiska utrikespolitik, angående andra världskriget åtminstone.

Kan kopplas till beteenden, utrikespolitik i nuet med Iran till exempel, nutidens Adolf, och varför västmakterna kryper, åtminstone så passiv, nu också.

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...