Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Nördarnas afton? :nerd:
Det enda nya av intresse här kan möjligtvis sol-middagen, dvs när fader Sol står som högst på himlen.

Det blir ett bättre foto imorgon på solnedgången.

 

(Attans vad snabbt internet blev efter omstart av TC!)

 

IMG_5835.jpeg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, mikaellq säger:

Nördarnas afton? :nerd:
Det enda nya av intresse här kan möjligtvis sol-middagen, dvs när fader Sol står som högst på himlen.

Det blir ett bättre foto imorgon på solnedgången.

 

(Attans vad snabbt internet blev efter omstart av TC!)

 

IMG_5835.jpeg

Tycker appen är ganska användbar när man planerar aktiviteter under den mörkare delen av året. Det är lättare att resa flaggstång när det är ljust och man kanske vill hinna ut på större vägar innan det blir mörkt, alltså äter vi klockan X.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Laddade ned och ”köpte” den. Den visar rätt. :yeahbaby:
kul att jag kan ha en bild på min egen solnedgång. :) 

 

7ECBF903-2A7C-4239-9D81-5B4694F6F486.thumb.png.d3c9593eae1da522e9cf4316fdb897cc.png

”Vilken” solupp/nedgång visas?

Jag har lärt mig att

Citat

När vi ser solskivan precis över horisonten så är den eg. precis under densamma.

Beroende på ljusets brytning i atmosfären.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, boevil säger:

”Vilken” solupp/nedgång visas?

Jag har lärt mig att

Beroende på ljusets brytning i atmosfären.

 

 

Verkar visa samma som Apples väderapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, boevil säger:

”Vilken” solupp/nedgång visas?

Jag skulle tro att det är den man ser. Testa att kolla på klockan precis när första eller sista solstrålen syns. Ta och ge fem tio minuter för lite skog som kan vara i vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hus.thumb.jpg.10c208d720abbbd4b18e2c8951badc07.jpg

 

Nu har jag migrerat mobil till min moddade Poco F1. Den tar bra bilder med Gcam, viktigast för mig. Se exempel (nybygge där jag bor). :) 

Men jag vill ha Apples emojier, så de har jag installerat via Magisk. Det här är väl XDA-mumbojumbo för Applefantaster, men det som är givande med Android är att man kan programmera och modifiera efter eget tycke.

Bland annat har jag ett tillägg som ser till att laddningen stängs av när den når 80 procent (eller annan vald siffra). På så vis förlängs batteriets livslängd. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte fel begagnade vinterdäck i våras för 2,500:-. Sålde dem nyss för 2,700:- 

...

I brådskan över en bra affär kollade jag inte att fälgarna passade. De var till VAG-bilar men med en äldre bultindelning. Liiten skillnad men går ändå inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, ronny säger:

 

Mest på skoj tror jag men väldigt bra gjort. Jag gillar gammal spagettivästern dessutom. :) 

the-good-the-bad-and-the-ugly.jpg&f=1&no

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft trassel med Catalina (kan inte stänga av utan felmeddelande) så jag installerade om på nytt. Sedan jämförde jag systemet med den klonade disken (som har det gamla). Det nya systemet var större! Så jag tittade vidare med Omnidisksweeper och såg att det fanns ett nytt bibliotek i CoreServices, som saknades i det gamla. Jag kollade inte vidare. Jisses... :unsure:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar som bäst på att skicka en slant till utvecklaren av BetterTouchTool igen.

Hans app är oumbärlig och borde vara del av macOS.

Har precis lagt till 3 Finger Tap för lookup och 3 Finger Double-Tap för läsaren i Safari.

Jag saknar styrplattan allt mindre som dock ibland försöker mig på en 2 Finger Tap för högerknappen. :nerd:

 

3ftap.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, mikaellq säger:

Funderar som bäst på att skicka en slant till utvecklaren av BetterTouchTool igen.

Hans app är oumbärlig och borde vara del av macOS.

Har precis lagt till 3 Finger Tap för lookup och 3 Finger Double-Tap för läsaren i Safari.

Jag saknar styrplattan allt mindre som dock ibland försöker mig på en 2 Finger Tap för högerknappen. :nerd:

Fick leta för att hitta och förstå varför 1 Finger Scroll så som det är inställt i systemet inte fungerade men hittade lösningen i att stänga av denna del av BTT. Tjusigt! Nu funkar det igen! :galetglad:

 

disable.jpg

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, mikaellq säger:

Fick leta för att hitta och förstå varför 1 Finger Scroll så som det är inställt i systemet inte fungerade men hittade lösningen i att stänga av denna del av BTT. Tjusigt! Nu funkar det igen! :galetglad:

Eller ännu bättre, ha allt i "All Apps".
Suck. Ska skicka bugg-rapport.

 

global.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FHM vill att alla börjar dagen med denna låten.. :-) 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Det slant och blev en buggrapport i stället. ;) 

Jag tröstar mig med att ladda ner och installera iOS 14.1 nu. :nerd:

Skapligt stor trots "bara" buggfixar. 319 MB för min iPhone 7. :) 

 

Citat

 

iOS 14.1 innehåller förbättringar och buggfixar för iPhone.

  • Innehåller stöd för uppspelning och redigering av 10-bitars HDR-video i Bilder för iPhone 8 och senare.
  • Åtgärdar ett problem som ledde till att en del widgetar, mappar och symboler visades med minskad storlek på hemskärmen.
  • Åtgärdar ett problem som ledde till att appar kunde tas bort från mappar när widgetar drogs på hemskärmen.
  • Löser ett problem med vissa mejl i Mail som skickades från ett felaktigt alias.
  • Löser ett problem som kunde förhindra att inkommande samtal visade regioninformation.
  • Löser ett problem på vissa enheter där val av zoomat visningsläge och en alfanumerisk lösenkod kunde leda till att nödsamtalsknappen på låsskärmen överlappade med rutan för textinmatning.
  • Åtgärdar ett problem som ledde till att en del användare då och då inte kunde hämta eller lägga till låtar i biblioteket när de tittade på ett album eller en spellista.
  • Löser ett problem som kunde förhindra att nollor visades i Kalkylator.
  • Åtgärdar ett problem med upplösningen för strömmande video som tillfälligt kunde minskas vid början av uppspelning.
  • Löser ett problem som förhindrade inställning av en familjemedlems Apple Watch för vissa användare.
  • Åtgärdar ett problem som kunde leda till att Apple Watch-boettmaterialet visades felaktigt i Apple Watch-appen.
  • Löser ett problem i appen Filer som kunde leda till att en del MDM-hanterade molntjänsteleverantörer felaktigt visade innehåll som ej tillgängligt.
  • Förbättrar kompatibiliteten med trådlösa anslutningspunkter från Ubiquiti.

 

En del funktioner kanske inte är tillgängliga i alla regioner eller på alla Apple-enheter. Information om säkerhetsinnehållet i Apple-programuppdateringar finns på

https://support.apple.com/HT201222

 

 

 

IMG_5840.png

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Jag tröstar mig med att ladda ner och installera iOS 14.1 nu. :nerd:

Skapligt stor trots "bara" buggfixar. 319 MB för min iPhone 7. :) 

 

IMG_5840.png

Var det inte 14.2 som skulle komma?

 

För egen del avstår jag eftersom jag har gjort en backup av Iphone i datorn och den blir inte kompatibel sedan.

Min dagliga mobil är numera en omprogrammerad Android. Jag var nyss ute och testade nattläget i kameran. Eftersom min gamla SE inte har något sådant kan jag inte vara annat än nöjd.

 

IMG_20102020_200221.jpg.0ec8b565ab78ad53442ff3037726a1e2.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Var det inte 14.2 som skulle komma?

 

För egen del avstår jag eftersom jag har gjort en backup av Iphone i datorn och den blir inte kompatibel sedan.

Min dagliga mobil är numera en omprogrammerad Android. Jag var nyss ute och testade nattläget i kameran. Eftersom min gamla SE inte har något sådant kan jag inte vara annat än nöjd.

 

IMG_20102020_200221.jpg.0ec8b565ab78ad53442ff3037726a1e2.jpg

Ser snyggt ut. Ha det så roligt. :) 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Axelman säger:

Nu har jag sagt upp mig som moderator från detta vuxendagis. Dels är det en gnällnivå som hos femåringar, men den totala avsaknaden av hjälp och stöttning från MW är noll och intet. Jag vill inte längre. Jag har försökt med det lilla jag kan och får ofta fan för att man försöker. Man får också fan för att man inte försöker som om jag bor på forumet dygnet runt! 

Tråkigt att höra. Tycker du gör ett väldigt bra arbete. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Axelman säger:

Nu har jag sagt upp mig som moderator ...

Det var tråkigt. Dina insatser och din kunskap är viktiga för ett levande forum.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Axelman säger:

Nu har jag sagt upp mig som moderator från detta vuxendagis. Dels är det en gnällnivå som hos femåringar, men den totala avsaknaden av hjälp och stöttning från MW är noll och intet. Jag vill inte längre. Jag har försökt med det lilla jag kan och får ofta fan för att man försöker. Man får också fan för att man inte försöker som om jag bor på forumet dygnet runt! 

Jag instämmer med föregående talare. Förståeligt, men tråkigt. Forumägarnas frånvaro och ointresse är påtagligt. Det är väl inte lika mycket annonspengar som tickar in som det gjorde under teknikforumens glansdagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, mikaellq säger:

Mest på skoj tror jag men väldigt bra gjort. Jag gillar gammal spagettivästern dessutom. :) 

the-good-the-bad-and-the-ugly.jpg&f=1&no

81keqIN-tlL._SY606_.jpg.a9758e781bbdcd6a75f08bdd58d57795.jpg

nu blev det rätt

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, lappen71 säger:

Tråkigt att höra. Tycker du gör ett väldigt bra arbete. ?

 

8 timmar sedan, sefr säger:

Det var tråkigt. Dina insatser och din kunskap är viktiga för ett levande forum.

Sven

 

8 timmar sedan, DittDatt säger:

Jag instämmer med föregående talare. Förståeligt, men tråkigt. Forumägarnas frånvaro och ointresse är påtagligt. Det är väl inte lika mycket annonspengar som tickar in som det gjorde under teknikforumens glansdagar.

Instämmer med samtliga föregående talare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sicket fjäskande! default_laugh.png.f4fbb2b7f721fcaa9c4522ee76d22f8e.png Men det största problemet är att det är noll stöd och feedback från MW. När Joel fanns så var det hyfsat. Han var aktiv och hjälpte till. Sen tröttnar man till slut. Jag har varit moderator sedan Eldkvarn brann känns det som och nu känner jag att jag kommit till en punkt där jag inte längre vill. Och så fort jag blivit av med moddandet ska jag börja klaga på att moderatorerna inte sköter sig!! I'm going bezerk!rofl.gif.434051780fdda3e8c623d8fa1470aafe.gif

 

 

 

 

1216505182_Skrmavbild2020-10-21kl_08_00_41.png.124b7684051ab369b1074fdd64a4e813.png

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...