Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, lappen71 säger:

Nä då startar man AM eller laddar ner den från en Torrent-site.

Om man inte vill snylta och musiken inte finns på Spotify eller AM eller motsvarande, då måste man ha köpt skivan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Telly82 säger:

Eller så startar man lämplig spelare och spelar den rippade låten.

Exakt! Ibland lyssnar jag på specifika radioprogram (mest P2) för att hitta ny musik, som jag sen köper. Att lyssna på radio annars går bort helt och musiktjänster där man själv inte bestämmer över vad som finns är värdelöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Om man inte vill snylta och musiken inte finns på Spotify eller AM eller motsvarande, då måste man ha köpt skivan.

 

Nä då laddar jag ner den. Finns den inte tillgänglig för streamning är det skivbolagens problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Om man inte vill snylta och musiken inte finns på Spotify eller AM eller motsvarande, då måste man ha köpt skivan.

 

Inte skivan - de flesta säljer digitala nedladdningar i valfri kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, DittDatt säger:

Inte skivan - de flesta säljer digitala nedladdningar i valfri kvalitet.

Jag handlar ganska flitigt av Apple och musik jag gillar extra mycket.
Nu senast Boards of Canada och albumet "Tomorrow's Harvest".

 

Tomorrow's Harvest.jpeg

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag handlar ganska flitigt av Apple och musik jag gillar extra mycket.
Nu senast Boards of Canada och albumet "Tomorrow's Harvest".

Tyvärr är ju Apple skitdåliga på att redovisa vilken kvalitet man köper. Jag vill bara ha lossless, eftersom man alltid kan pressa kvalitet nedåt, men aldrig uppåt. Jag handlar tex ofta på Bandcamp (där det allra mesta av pengarna dessutom går till upphovsmännen, inte till kapitalister) och där kan man välja mellan Mp3, mp4 , FLAC, Apple Lossless, AAC, OggVorbis, WAV och AIFF. Även mycket klassiskt säljs digitalt, ofta direkt av skivbolagen, där man kan välja format och kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, DittDatt säger:

Tyvärr är ju Apple skitdåliga på att redovisa vilken kvalitet man köper. Jag vill bara ha lossless, eftersom man alltid kan pressa kvalitet nedåt, men aldrig uppåt. Jag handlar tex ofta på Bandcamp (där det allra mesta av pengarna dessutom går till upphovsmännen, inte till kapitalister) och där kan man välja mellan Mp3, mp4 , FLAC, Apple Lossless, AAC, OggVorbis, WAV och AIFF. Även mycket klassiskt säljs digitalt, ofta direkt av skivbolagen, där man kan välja format och kvalitet.

Inte specielt bra utbud

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, lappen71 säger:

Inte specielt bra utbud

Ungefär vad jag tycker om Apples musiktjänst och Spotify. Alla kan inte gå i mittfåran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, DittDatt säger:

Ungefär vad jag tycker om Apples musiktjänst och Spotify. Alla kan inte gå i mittfåran.

Jag trodde du använde tjänsten för att den ger mer till artisterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2020-10-18 kl. 08.12.57.jpg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Pocahontas säger:

Skärmavbild 2020-10-18 kl. 08.12.57.jpg

De flesta behöver väl inte ens tänka på det då våra datorer, både den stora på skrivbordet och den lilla och söta i fickan, ställer om sig automatiskt. Det är bara min urgamla klockradio från ungdomen som står på nattduksbordet som nu nästa helg behöver ställas tillbaka en timme.

Den här övningen vi fått hålla på med två gånger om året, hur länge?, har varit så meningslöst och JOBBIGT att politikerna hemskt gärna nu får rycka ut den berömda tummen ur... och avsluta allt vad sommar-/vintertid heter.

 

Citat

 

EU-parlamentet har bestämt att den gemensamma sommartiden ska upphöra. Senast 2021 ska varje medlemsland besluta om de vill ha ständig sommartid eller ständig normaltid.

Därför kan hösten 2020 var sista gången du behöver ställa om klockan till vintertid.

 

https://www.expressen.se/nyheter/sommartid-blir-vintertid-2020-da-staller-vi-om-klockan/


34907072-daylight-saving-time-ends.jpg?w

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, lappen71 säger:

Jag trodde du använde tjänsten för att den ger mer till artisterna?

Det är väldigt sällan jag hittar ny musik från mittfåran idag. I princip är nästan allt från de stora bolagen och de "stora" artisterna ointressant. Så mycket av det jag köper finns på Bandcamp och liknande tjänster och att jag får välja kvalitet och format, plus att mina pengar går till skapande musiker i stället för grisiga kapitalister är en stor fördel. Ibland finns den dock bara hos Apple och då får jag bita ihop och köpa den där, trots bristen på valfrihet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

De flesta behöver väl inte ens tänka på det då våra datorer, både den stora på skrivbordet och den lilla och söta i fickan, ställer om sig automatiskt. Det är bara min urgamla klockradio från ungdomen som står på nattduksbordet som nu nästa helg behöver ställas tillbaka en timme.

Du får nog läsa Pocahontas inlägg lite mer noga... ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Skärmavbild 2020-10-18 kl. 08.12.57.jpg

självgående klockor ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, DittDatt säger:

Du får nog läsa Pocahontas inlägg lite mer noga... ?

Jag förstod att originalinlägget var på skoj men också ett uttryck för leda med detta meningslösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

självgående klockor ?

:) 

time-92897_1280.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå detta, finns det någon app som visar solmax beroende av kartkoordinater/GPS? Vår tid baseras ju på den 15:e östra längdgraden. Jag bor inte på den.

 

Edit: Den här sajten beräknar solmax per koordinater: https://havsnas.se/solen/sunrise.htm

 

Just nu med sommartid har jag solmax kl 12:53:13.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Apropå detta, finns det någon app som visar solmax beroende av kartkoordinater/GPS? Vår tid baseras ju på den 15:e östra längdgraden. Jag bor inte på den.

 

Edit: Den här sajten beräknar solmax per koordinater: https://havsnas.se/solen/sunrise.htm

 

Just nu med sommartid har jag solmax kl 12:53:13.

https://apps.apple.com/se/app/sunrise-sunset/id309409507

Där kan du också se solhöjd olika tider på dygnet.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Laddade ned och ”köpte” den. Den visar rätt. :yeahbaby:

Det enda som jag tycker stör är att jag aldrig lär mig vilken av knapparna Location och Position som gör vad.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det enda som jag tycker stör är att jag aldrig lär mig vilken av knapparna Location och Position som gör vad.

Det verkar som att det första handlar om var man vill kolla uppgifterna och det andra i vilket väderstreck solen befinner sig en viss tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Det verkar som att det första handlar om var man vill kolla uppgifterna och det andra i vilket väderstreck solen befinner sig en viss tid?

Ja, men sedan gäller det att komma ihåg vilken om är vad nästa gång jag använder appen, om ca två månader.

Location: platsen som det ska visas data för.

Position: solens position i förhållande till observatören (som befinner sig vid Location) vid olika tidpunkter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Hostar och är allmänt risig, ska ringa VC i morgon. Har dock lyckats besegra Kerber i tennisen, Garcia på tur nu i finalen. 

Krya på dig! :o 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, iMarc säger:

Hostar och är allmänt risig, ska ringa VC i morgon. Har dock lyckats besegra Kerber i tennisen, Garcia på tur nu i finalen. 

Krya! :kramis:

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...