Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, DittDatt säger:

Om du är intresserad så har jag flera fulla licenser av Windows XP Pro till salu till rimligt pris.

Vad då, ska jag få betalt av dig för att köra? (För annars är priset inte rimligt. :) )

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Telly82 säger:

Vad då, ska jag få betalt av dig för att köra? (För annars är priset inte rimligt. :) )

Det konstiga är att fram till ganska nyligen så gick det att få hyggligt betalt för en Win XP Professional (full licens, inte OEM) i paket. Jag har haft ett antal liggandes bland annan gammal databröte och sålde så sent som 2016-2017 flera på Tradera för priser mellan 500 och 700. Ganska obegripligt, men de som köpte verkar veta vad de sysslar med så nåt går det att använda dem till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, DittDatt säger:

Det konstiga är att fram till ganska nyligen så gick det att få hyggligt betalt för en Win XP Professional (full licens, inte OEM) i paket. Jag har haft ett antal liggandes bland annan gammal databröte och sålde så sent som 2016-2017 flera på Tradera för priser mellan 500 och 700. Ganska obegripligt, men de som köpte verkar veta vad de sysslar med så nåt går det att använda dem till.

Såg förresten nu att det såldes en licens på Tradera för bara några veckor sedan för 666 kronor. WTF? Jag hade ju tänkt slänga de jag har kvar...

Windows XP
 

Redigerad av DittDatt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, DittDatt säger:

Det konstiga är att fram till ganska nyligen så gick det att få hyggligt betalt för en Win XP Professional (full licens, inte OEM) i paket. Jag har haft ett antal liggandes bland annan gammal databröte och sålde så sent som 2016-2017 flera på Tradera för priser mellan 500 och 700. Ganska obegripligt, men de som köpte verkar veta vad de sysslar med så nåt går det att använda dem till.

Var det inte IKEA som körde något system som krävde XP (åtminstone tills) för något/några år sedan? Det skulle kosta för mycket dels att skriva om systemet och dels att byta till nyare Windows på tiotusentals datorer världen över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

DET REGNAR!!!!! Rejält!!!

?

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, DittDatt säger:

Såg förresten nu att det såldes en licens på Tradera för bara några veckor sedan för 666 kronor. WTF?

Jisses.

 

För några år sedan så var det en som sålde en mängd begagnade Märklintåg med tillbehör på Tradera (i många auktioner). De flesta av auktionerna gick för mer än nypriset, förmodligen för att köparna trissade varandra.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Var det inte IKEA som körde något system som krävde XP (åtminstone tills) för något/några år sedan? Det skulle kosta för mycket dels att skriva om systemet och dels att byta till nyare Windows på tiotusentals datorer världen över.

Jo, det är nåt sånt det handlar om och det finns nog en massa system världen runt som ingen vågar, orkar eller har råd att pilla i. Jag vet ju att flera sjukhus har arbetssystem där röntgenplåtar bearbetas och tolkas som körs på XP. Flera banker har system som är skrivna i COBOL, ett språk som inte många kan idag och som kräver särskild hårdvara. Jag hörde även om en svensk bank som fortfarande hade APPLE II-datorer i bruk för vissa uppgifter. Ofta handlar det om system som kostar miljarder att skriva om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Jisses.

 

För några år sedan så var det en som sålde en mängd begagnade Märklintåg med tillbehör på Tradera (i många auktioner). De flesta av auktionerna gick för mer än nypriset, förmodligen för att köparna trissade varandra.

Jo, jag har själv lagt ut grejor på Tradera, där jag haft lust att slänga in ett "nu får ni sansa er, det här är inte grejorna värda".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sålde en gammal upphottad PM G4 (snabb Sonnet CPU) en gång med god förtjänst. Det var en tryckerifirma som behövde den för prepress. De var väldigt nöjda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Jag sålde en gammal upphottad PM G4 (snabb Sonnet CPU) en gång med god förtjänst. Det var en tryckerifirma som behövde den för prepress. De var väldigt nöjda.

Jag minns även att PowerMac G5 kunde få överraskade försäljningspriser en period. Om jag minns rätt så var det vissa ljudkort som en del musikstudior använde, som inte funkade i Mac Pro, så dessa studior dammsög marknaden efter PM G5.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en marknad för både Windows 98 och XP då många vill spela gamla spel. Själv har jag en PC med både Windows 98 SE och XP Pro. Har ca 200 CD med spel så den åker fram emellanåt, likaså min Commodore 64 och Amiga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, iMarc säger:

Tror jag ska dra igång min iMac, kör OS 9 samt Tiger på den. De gamla Tomb Raider spelen lockar igen efter många år. Funderar om det finns någon webbläsare som går att surfa med?

Japp under Rosetta 2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

Japp under Rosetta 2

 

Fast hans dator är mycket äldre Ronny, kanske med PowerPC CPU. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mikaellq säger:

Fast hans dator är mycket äldre Ronny, kanske med PowerPC CPU. 

Ja men nu går det ju att köra på en nyare Mac också 

det är ju många som vill fortsätta spela sina spel från 90 talet

och då är det ju bra att spelet är optimerar för nyare macar också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äter av årets första gurka, som är vattnad med regnvatten. Smakar gurka på riktigt. :skondans:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade lite i Google foto och bilder tagna i läge TIFF med Camera +2 säger att bilden är tagen med en iPhone 11 Pro, har fått likadant med ProCamera fast då står det 11 Pro Max. 
Måste vara en helt fantastisk telefon denna iPhone SE 2020 ?

BC905B2C-39A1-48EC-8CB9-A16C7B8B90E9.png

867CE631-55B8-4566-892C-AB977437F836.png

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Axelman säger:

Äter av årets första gurka, som är vattnad med regnvatten. Smakar gurka på riktigt. :skondans:

Hellre det än att den smakar gurka på skoj. :P 

 

18 minuter sedan, iMarc säger:

Tittade lite i Google foto och bilder tagna i läge TIFF med Camera +2 säger att bilden är tagen med en iPhone 11 Pro, har fått likadant med ProCamera fast då står det 11 Pro Max. 
Måste vara en helt fantastisk telefon denna iPhone SE 2020 ?imageproxy.php?img=&key=5e0319925d732618

BC905B2C-39A1-48EC-8CB9-A16C7B8B90E9.png

867CE631-55B8-4566-892C-AB977437F836.png

Fin opievallmo! :shifty:
 

 

;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Hellre det än att den smakar gurka på skoj. :P 

 

Fin opievallmo! :shifty:
 

 

;) 

Nej de har vita med inslag av rosa blommor

(Papaver somniferum)

 

Detta är Nejlikrot

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Hellre det än att den smakar gurka på skoj. :P 

 

Fin opievallmo! :shifty:
 

 

;) 

ja mycket bättre än Opium och vallmo

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag funderar jag på datorernas framtid. Jag surfar bara med datorn i stort sett, så jag låter minin köra det den kan köra, utan moddning. Imac moddar jag inte mer heller (utom Catalina). Om datorerna fortfarande funkar vettigt när Catalina slutar supportas får det bli Linux på dem i stället. Slutar minin fungera kanske det kan bli en ny ”Armini”, beroende på pris, förstås.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller Iphone så hoppas jag att man verkligen kan avstå nytt IOS, som det spekulerats i att man ska kunna, så att den är fortsatt maximalt kompatibel med mina Catalinadatorer. Väldigt tveksamt ändå att nyheterna på en så pass liten skärm är något att ha (widgetar och PiP).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Idag funderar jag på datorernas framtid. Jag surfar bara med datorn i stort sett, så jag låter minin köra det den kan köra, utan moddning. Imac moddar jag inte mer heller (utom Catalina). Om datorerna fortfarande funkar vettigt när Catalina slutar supportas får det bli Linux på dem i stället. Slutar minin fungera kanske det kan bli en ny ”Armini”, beroende på pris, förstås.

Jag också funderar. Vad ska jag med datorn till? Kanske en iPad vore betydligt mer optimalt?
Det som däremot talar för datorn är en stor skärm och "tyngre" programvara, som Logic Pro X.
Kan jag koppla en större skärm till iPad och köra Logic Pro X på den så ska jag seriöst överväga att dumpa datorn till förmån för en iPad som jag faktiskt inte ägt någon än.

:fundersam:

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...