Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

:ThumbsUp: ah, var inte helt fel ute i allafall, skulle förstorat upp bilden.

Inte alls dåligt, det var ett gott försök. Kom att tänka på en mycket vanlig felöversättning från böcker på engelska. De skriver ofta om "blåklockor" om våren, alltså "bluebells". Men bluebells på svenska blir "engelsk klockhyacint" (i plural då), och inget annat! Hyacinthoides non-scripta för att vara exakt. Blåklockor på engelska heter "bellflowers", alltså olika arter i familjen Campanula. Bluebells är mycket viktigare i engelsk natur för engelsmannen. Det är makalöst vackert i engelska skogar om våren, se bild nedan, och Keats skrev ju Endymion (som är ett gammalt namn på blomman i fråga) med den berömda första raden: "A thing of beauty is a joy for ever".

 

post-28798-0-92682400-1398194156_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls dåligt, det var ett gott försök. Kom att tänka på en mycket vanlig felöversättning från böcker på engelska. De skriver ofta om "blåklockor" om våren, alltså "bluebells". Men bluebells på svenska blir "engelsk klockhyacint" (i plural då), och inget annat! Hyacinthoides non-scripta för att vara exakt. Blåklockor på engelska heter "bellflowers", alltså olika arter i familjen Campanula. Bluebells är mycket viktigare i engelsk natur för engelsmannen. Det är makalöst vackert i engelska skogar om våren, se bild nedan, och Keats skrev ju Endymion (som är ett gammalt namn på blomman i fråga) med den berömda första raden: "A thing of beauty is a joy for ever".

 

attachicon.gifbluebells.jpg

Oh vad vackert...rena paradiset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåklockor. :pinch:

 

post-5952-0-26488000-1398195276.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland det vackraste i växtriket som jag sett när jag farit jorden runt virtuellt är blommande körsbärsträd i Japan.

 

post-5952-0-57666700-1398195662_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passagerarplattformar? Menar du storleken/längden på perrongen. think.gif

 

- - -

 

Fortsatt idag och uppdaterat alla lösen på olika ställen/konton osv.

attachicon.gifuppdaterar.png

 

Bara några stycken kvar nu.

Du bytte från några punkter till fler punkter.?? :fundersam:

 

:elaktflin::hihihi:

Redigerad av mattem
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bytte från några punkter till fler punkter.?? :fundersam:

 

:elaktflin::hihihi:

[+] :lol: haha... Yep... jag kör med • i alla min lösenord. ^_^

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jahaja, felsökning pågår sent på kvällsvisten, inte på datorerna utan på den förbenade kontorsskrivaren som helt plötsligt inte begriper sig på färger. Jag använder den sällan och jag har en känsla av att det är Mavericks som ställer till det. Men säker är jag inte. Så felsökning på högre nivå behövde göras.

 

Sagt och gjort, tog fram min gamla PC-laptop som legat i lådan väldigt länge i tanke att prova skriva ut från den för att kunna utesluta maverciks eller inte.

Men det skrev ut lika illa från den..... Däremot har jag nu hamnat i uppgraderingsträsket..... det här kommer att ta timmar, dagar, veckor......

 

Så nu får PC.n gå och har påbörjat "nödvändiga" installationer, fast jag funderar mest på om jag inte istället skulle fälla ihop locket på den och strunta i alltihop ;)

 

Hur som helst, såklart har garantin gått ut på skrivaren, har installerat nya drivrutiner för 10.9 men det hjälpte inte.... mekaniska rengöringar gjorda också......

Så helst vill jag bara slänga ut skrivaren, men så kan man väl inte göra? ;)

 

ja, nu ska jag nog sova på saken, så får jag fortsätta klurandet någon annan dag.

 

Roligare saker kan man ju ha för sig när man sent omsider kommer hem, exv hänga runt i trådarna och läsa om allehanda nyttigheter - och roligheter - - och sist men inte minst, lite papperskorgsprat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jahaja, felsökning pågår sent på kvällsvisten, inte på datorerna utan på den förbenade kontorsskrivaren som helt plötsligt inte begriper sig på färger. Jag använder den sällan och jag har en känsla av att det är Mavericks som ställer till det. Men säker är jag inte. Så felsökning på högre nivå behövde göras.

 

Sagt och gjort, tog fram min gamla PC-laptop som legat i lådan väldigt länge i tanke att prova skriva ut från den för att kunna utesluta maverciks eller inte.

Men det skrev ut lika illa från den..... Däremot har jag nu hamnat i uppgraderingsträsket..... det här kommer att ta timmar, dagar, veckor......

 

Så nu får PC.n gå och har påbörjat "nödvändiga" installationer, fast jag funderar mest på om jag inte istället skulle fälla ihop locket på den och strunta i alltihop ;)

 

Hur som helst, såklart har garantin gått ut på skrivaren, har installerat nya drivrutiner för 10.9 men det hjälpte inte.... mekaniska rengöringar gjorda också......

Så helst vill jag bara slänga ut skrivaren, men så kan man väl inte göra? ;)

 

ja, nu ska jag nog sova på saken, så får jag fortsätta klurandet någon annan dag.

 

Roligare saker kan man ju ha för sig när man sent omsider kommer hem, exv hänga runt i trådarna och läsa om allehanda nyttigheter - och roligheter - - och sist men inte minst, lite papperskorgsprat :)

Det brukar finnas "Fabriksåterställning" på skrivare, det kör jag när inget annat funkar. Det funkar inte alltid då heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas "Fabriksåterställning" på skrivare, det kör jag när inget annat funkar. Det funkar inte alltid då heller.

jorå, det finns och är gjort ;) liksom allting annat också.... kalibreringar, färginställningar, uppdatera firmware osv osv och mer därtill.

 

Tror den fick spader i höstas när jag skrev ut några tusen dokument i tät följd, den ska ju klara såna jobb. Men jag kommer ihåg hur jag fick eländas med den då. Med stopp för rengöringar och diverse annat "tråck".

Sen har jag inte använt den på hela vintern, men nu var det dags igen.... och den är sig inte lik. :dumstrut:

 

Ska sanningen fram så köpte jag senast billiga pirattoners, istället för de superdyra originaltoners. Men jag väääääägrar tro att det kan bero på det :armskeptisk:

 

för mitt privata utskrivande så har jag nu en supersmidig liten skrivare som jag gillar skarpt, så för min del klarar jag mig utan den här stora kontorsskrivaren. Men det känns liksom fel att slänga iväg en apparat som egentligen borde kunna fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska sanningen fram så köpte jag senast billiga pirattoners, istället för de superdyra originaltoners. Men jag väääääägrar tro att det kan bero på det :armskeptisk:

Det är annars ett klassiskt problem just på bläcktråleskrivare och då främst med “billigt bläck” att munstyckena sätts igen, krånglar, ger fel dos osv... Att billigt bläck sätter igen dempå ett annat sätt, typ. Har aldrig råkat ut för det själv, men et kompis fick så när han köpte “fel” bläck, ett som skulle vara bra ändå. Blev en tur till servicestället för rengöring. Men dagens ersättningsbläck är (borde) väl bättre än det som fanns då antar jag.

 

Det måste ha varit gårdagens chock med först bensinkortet och sedan Ica-kortet! Sussa sött! ^_^

Hehe... Nja... Bara att jag inte fick timmarna. Somnade ändå fort och så - men vaknade lika fort. Jaja, jag tog en lur och kompletterade upp timmarna sen. Och vaknade utvilad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är annars ett klassiskt problem just på bläcktråleskrivare och då främst med “billigt bläck” att munstyckena sätts igen, krånglar, ger fel dos osv... Att billigt bläck sätter igen dempå ett annat sätt, typ. Har aldrig råkat ut för det själv, men et kompis fick så när han köpte “fel” bläck, ett som skulle vara bra ändå. Blev en tur till servicestället för rengöring. Men dagens ersättningsbläck är (borde) väl bättre än det som fanns då antar jag.

 

Hehe... Nja... Bara att jag inte fick timmarna. Somnade ändå fort och så - men vaknade lika fort. Jaja, jag tog en lur och kompletterade upp timmarna sen. Och vaknade utvilad.

nja, det är en färglaserskrivare som krånglar, men kanske är det så att man inte ska förledas att köpa billigt, dvs inte vara dumsnål.

Men det är otroligt stora summor i skillnad mellan pirat och original. Grejen är ju också den att det första de frågar efter på supporten när man ringer dem som jag behövde göra i dag för att få senaste drivrutinerna är ju att man ska ange nr på tonern som sitter i, så det gäller ju att hålla i huvudet vad som är originalnr s a s :totaltgalen: Men det är väl bara att krypa till korset och köpa original. men först ska jag utföra all annan felsökning klar ordentligt. För det är en sistahandsåtgärd.

 

Har för mig att jag någon gång i språktråden ställde frågan om toners? En toner, flera toners. Man ska ange nr på tonern som. ... osv Jag skulle vilja skriva; man ska ange nr på tonersen som....osv Men det funkar ju inte och blir helt fel. Knepigt ord, toners ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Har för mig att jag någon gång i språktråden ställde frågan om toners? En toner, flera toners. Man ska ange nr på tonern som. ... osv Jag skulle vilja skriva; man ska ange nr på tonersen som....osv Men det funkar ju inte och blir helt fel. Knepigt ord, toners ;)

Det är med i SAOB:

 

post-28798-0-38607900-1398208440_thumb.png

 

En toner, flera toners.

 

"Var snäll och ge mig lådan med tonersarna"... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är med i SAOB:

 

attachicon.giftoners.png

 

En toner, flera toners.

 

"Var snäll och ge mig lådan med tonersarna"... :totaltgalen:

Inte blir det bättre svenska om man skriver: " var snäll och ge mig lådan med toners" :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är med i SAOB:

 

attachicon.giftoners.png

 

En toner, flera toners.

 

"Var snäll och ge mig lådan med tonersarna"... :totaltgalen:

Inte blir det bättre svenska om man skriver: " var snäll och ge mig lådan med toners" :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäkla iPad :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade avslutat ett gammalt Photobucketkonto, men fick fortf nyhetsbrev. Tänkte jag får väl avsluta den prenumerationen med (länken i mailet).

 

post-64246-0-06248800-1398209880_thumb.jpg

 

oops.gif

 

Inte så bra koll kanske. :glare:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte blir det bättre svenska om man skriver: " var snäll och ge mig lådan med toners" :)

Men det låter bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev anfallen av en katt på kvällspromenaden igår. Varför kan inte kattägare hålla koll på sina katter? Hade vi hundägare betett oss likadant med våra hundar hade det blivit ett sanslöst liv. Lär katten gå i koppel när den är källing. Det är bullshit att "det inte ligger i kattens natur". Gissa vad, det ligger inte i hundens natur att gå kopplad heller. Det måste vi lära den, och hade vi låtit hunden skita i barnens sandlådor utan att plocka upp efter oss hade rätt många protesterat. Det är inte kattens fel, det är kattägarens som inte borde ha katt om den inte kan ta hand om katten.

jag har försökt att lära min katt att det inte bara går att ställa sig vid ytterdörren och tro att man kan bli utsläppt hur som helst och vind för våg. Jag har pratat med henne flera gånger om det här. Men hon tar inte till sig det och står envetet kvar vid dörren tills hon blir utsläppt. :totaltgalen:

Så jag har gett upp, nu när det är sommar och varmt så får dörren stå lite på glänt hela tiden.

Till hösten kanske man skulle gå kursen; Hur man uppfostrar och talar med sin katt! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och hälsade på lite på den gamla goda KO-sidan: http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Gor-en-anmalan/Anmal-via-webben/Spam/ ^_^
Fick “spam” idag... som inte var ngt vinnarmail el tiggarbrev el nåt (annat ostoppbart). Ren reklam. Man kunde abonnera på fruktkorgar från Hälsokällan AB. Gott syfte, men likförb@nnat spam. :glare:

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg det i toner och inte i ord

En annan pinkar med bläckstråle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att ge sig av

Ha en skön dag! ^_^
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...