Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Vad menas med att drömma mycket? Att komma ihåg sina drömmar? Mycket hjärnaktivitet under REM-sömnen?

Ja jag kan inte föreställa mig något annat plus att forskare vet VAR i hjärnan de ska mäta. :nerd:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så känns det väl, särskilt för mina barn som började sitt påsklov för mer än en vecka sedan, som de ser det. Själva påsken (den kristna i alla fall) började vid midnatt till idag. Det är olika perspektiv.

Börjar inte den (påsken) med Skärtorsdagen, som del i påskhelgen? även om själva påsk-/påskdagen bara är 1-2 dagar. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju högre IQ en person har desto mer drömmer denne, enligt vetenskapen. Läst på Twitter hos Google facts. :nerd:

Då har jag extremt högt IQ för jag till och med dagdrömmer!! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar inte den (påsken) med Skärtorsdagen, som del i påskhelgen? även om själva påsk-/påskdagen bara är 1-2 dagar. :fundersam:

Nej, den kristna påsken börjar med påskdagen. Veckan innan kallas stilla veckan. Se dump ur NE nedan.

 

post-28798-0-19754500-1398007974_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag extremt högt IQ för jag till och med dagdrömmer!! :galetglad:

Axel Einstein. Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grin.gifpointing.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Axel Einstein.

Jaja! Axel Einsteinman ist mine name! einstein3.gif

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja! Axel Einsteinman ist mine name! einstein3.gif

Jupp! ^_^:storkram:

Jag känner mig på strålande humör i kväll vilket är konstigt med tanke på att skallen min höll på att flyga i bitar tidigare.

En Treo brus och 50 pull-ups klart under 10 minuter gör att jag mår skapligt ändå. sneeze.gifyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag kan inte föreställa mig något annat plus att forskare vet VAR i hjärnan de ska mäta. :nerd:

Tror det kan vara svårt att kombinera önskad precision med sömn. EEG mäter med hög precision tidsmässigt, men av praktiska skäl placeras sensorerna ofta på skallbenet, vilket påverkar den rumsliga precisionen negativt på grund av ökat mätavstånd och störningar. Annars är en EEG-utrustning relativt billig och liten. Ett annat problem kan vara att det är oskönt att sova med kanske 64 elektroder fastklistrade på skallen. MRI innebär att man får sova i ett trångt magnetrör osv.

 

Roade mig med en liten omväg och promenad runt Gamlestan. Det byggs resecentrum och för att slippa köra en massa ersättningsbussar de kommande åren så byggs det en tillfällig spårväg med, som det verkar, minst tre korta broar. När allt är klart så ska den rivas. Verkar vara ett ganska stort projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det kan vara svårt att kombinera önskad precision med sömn. EEG mäter med hög precision tidsmässigt, men av praktiska skäl placeras sensorerna ofta på skallbenet, vilket påverkar den rumsliga precisionen negativt på grund av ökat mätavstånd och störningar. Annars är en EEG-utrustning relativt billig och liten. Ett annat problem kan vara att det är oskönt att sova med kanske 64 elektroder fastklistrade på skallen. MRI innebär att man får sova i ett trångt magnetrör osv.

 

Roade mig med en liten omväg och promenad runt Gamlestan. Det byggs resecentrum och för att slippa köra en massa ersättningsbussar de kommande åren så byggs det en tillfällig spårväg med, som det verkar, minst tre korta broar. När allt är klart så ska den rivas. Verkar vara ett ganska stort projekt.

GBG är som en myrstack i stål, asfalt och betong.

Jag får alltid ont i huvudet och hemlängtan av städer större än Borås ungefär.

Miljön är för artificiell och jag får på tok för mycket intryck att sortera.

Sensor overload.

http://tech.fortune.cnn.com/2010/04/09/sensors-sensors-everywhere/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liksom i Humlegårdens alla vinklar och vrår...

 

Har något litet trevligt minne för hur jag för många år sedan inmundigade en glass där och laddade för ett besök på Kungliga biblioteteket, skulle leta artiklar för min lilla studie som KI-stipendiat.

 

Humlegården då är du ju riktigt nära

Jag promenar förbi där när jag skall till macoteket på BJ gatan,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så känns det väl, särskilt för mina barn som började sitt påsklov för mer än en vecka sedan, som de ser det. Själva påsken (den kristna i alla fall) började vid midnatt till idag. Det är olika perspektiv.

Klart de vill vara hos pappsen länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemma efter en eftermiddag/kväll med goda vänner, trevligt, mycket trevligt till och med.

Roligt att läsa att någon själ haft en bra dag. För min del har det varit segare. headache.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så roligt trevligt igår när vi träffades hela familjen och med barnens morfar och med syster yster med familj på en otroligt god påskbuffé som min duktiga dotter hade fixat. Tur jag har sådant där köksbord som man kan lägga i extraskivor i. Vi var väldigt många runt det.

En härlig påskdag att minnas länge...

Och själv kunde jag ägna mig åt att umgås istället för att stå i köket och greja. Så var det förr, nu fixar mina tjejer allt. Passade på att gå i genom alla mina inscannade gamla foton från släkten som jag har, med pappa och syster. En del pusselbitar föll på plats. Kul att kunna fylla på med fakta i de gamla bilderna jag har från 1900 kallt.

 

post-67957-0-20290600-1398061914.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt med familjepåsk! Det var samma för mig, fast med en barndomsväns familj.

 

Alldeles för snart kommer någon att säga "Jag kände en som var född på 1900-talet" varvid någon annan i sällskapet kommer att kontra med att "Mina morföräldrar var födda på 1900-talet". För mig var min manliga förebild, min morfar, född 1896. Snart kommer någons morfar och manliga förebild att vara född 1996. Skrämmande tanke, eller hur?

 

Glad Påsk! Den kommer aldrig tillbaka.

ja, man blir lite ödmjuk när man kikar på bilderna och min pappa berättar om hans fastrar och mostrar och morbröder osv Många av dem var ju födda på 1800talet faktiskt.

Den äldsta bilden föreställer, tror vi iaf, min farmors farmor. Bilden är kul att ha som sådan, men kanske inte den bild som jag tittar mest på. Rätt tråkig bild, men ödmjuk blir man. Roligast är ju de bilder som föreställer ett skeende av något slag.

 

post-67957-0-58732100-1398063748_thumb.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Snart kommer någons morfar och manliga förebild att vara född 1996. Skrämmande tanke, eller hur? ...

Inte mer skrämmande än att det aldrig kommer att ske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart kommer någons morfar och manliga förebild att vara född 1996. Skrämmande tanke, eller hur?

 

 

Samma problem har pågått i hela mänsklighetens historia. Den äldre generationen förfasas över den yngres okunnighet och dess konsekvenser när de förståndiga går ur tiden. Märkligt att vi ändå har kommit ända hit.............. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte så jag tänkte, utan på tidens flykt. Snart är vi borta och dagens tonåringar blir mor- och farföräldrar. Min morfars föräldrar var födda samma år som jag, men hundra år tidigare, 1855. Dem mötte aldrig jag, men jag har ett minne från dem hängande på väggen.

Nä, men så tänkte jag. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mer skrämmande än att det aldrig kommer att ske...

menar du att domedagen är nära förestående?

 

Samma problem har pågått i hela mänsklighetens historia. Den äldre generationen förfasas över den yngres okunnighet och dess konsekvenser när de förståndiga går ur tiden. Märkligt att vi ändå har kommit ända hit.............. ;)

 

Jag tror de var klokare förr, jag! :)

 

 

Men allvarligt talat så tror jag att varje generation är precis lika klok som den föregående, det enda som skiljer dem åt är det ena leder till det andra och att mänsklighetens totala samlade klokskaper växer. Men den mänskliga individuella klokskapen är densamma. Dvs den som uppfann hjulet var lika klok som den som med hjälp av hjulet kunde komma på nya uppfinningar.

Det var inte så jag tänkte, utan på tidens flykt. Snart är vi borta och dagens tonåringar blir mor- och farföräldrar. Min morfars föräldrar var födda samma år som jag, men hundra år tidigare, 1855. Dem mötte aldrig jag, men jag har ett minne från dem hängande på väggen.

tanken hisnar..... bara att inse att man är en liten liten prick i det stora hela.

Jag minns mina gammelfastrar, dvs min pappas fastrar, den ena hade alltid sin lådkamera med sig och som hon förevigade allehanda bjudningar med. Alla ställde upp sig och hon hade en sådan där kamera som man har på magen. Det låter som att det vore för 100 år sedan men jag föddes på 60-talet. Och Signe var väldigt gammal, tyckte jag. Många av hennes bilder från 20-talet och framåt ligger nu i min burk som inscannat.

Nu, idag, är det jag som springer runt med min iPhone och knäpper den ena bilden efter den andra.

 

Den stora skillnaden är nog ändå att Signes bilder kan vi titta på ännu och förmodligen länge till. Mina försvinner väl rätt som det är ut i etern och ut i universum som en samling ettor och nollor - tillsammans med de bilder jag scannat in och som Signe tog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tror de var klokare förr, jag! :)

 

Men allvarligt talat så tror jag att varje generation är precis lika klok som den föregående, det enda som skiljer dem åt är det ena leder till det andra och att mänsklighetens totala samlade klokskaper växer. Men den mänskliga individuella klokskapen är densamma. Dvs den som uppfann hjulet var lika klok som den som med hjälp av hjulet kunde komma på nya uppfinningar.

 

Det kanske är så att vi glömmer lika mycket som vi upptäcker men tillräckligt för att överleva i varje tid..... Det försvinner oviktig kunskap och viktig kunskap. Men försvinner den kanske vi inte behöver den eftersom den inte är efterfrågad i en sådan omfattning att den överlever på sin egen förträfflighet. Om något är riktigt bra är det tidlöst. Därför är det melodifestivaler hela tiden.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte så jag tänkte, utan på tidens flykt. Snart är vi borta och dagens tonåringar blir mor- och farföräldrar. Min morfars föräldrar var födda samma år som jag, men hundra år tidigare, 1855. Dem mötte aldrig jag, men jag har ett minne från dem hängande på väggen.

Du tänker för mycket min gode man. Gör som dina vovvar, lev i nuet. Framtiden likt dåtiden är blott en tankekonstruktion.

 

Whatever the present moment contains, accept it as if you had chosen it. - Eckhart Tolle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nått nivå 6 i tyskakursen och känner mig både nyttig och duktig. Wahrscheinlich. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är arkeolog och historiker. Tiden och döden gäller även mig. Det är inte att tänka för mycket, det är att se sin plats i historien.

Snyggt! +1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är arkeolog och historiker. Tiden och döden gäller även mig. Det är inte att tänka för mycket, det är att se sin plats i historien.

Jag håller med. Bra svarat! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så roligt trevligt igår när vi träffades hela familjen och med barnens morfar och med syster yster med familj på en otroligt god påskbuffé som min duktiga dotter hade fixat. Tur jag har sådant där köksbord som man kan lägga i extraskivor i. Vi var väldigt många runt det.

En härlig påskdag att minnas länge...

Och själv kunde jag ägna mig åt att umgås istället för att stå i köket och greja. Så var det förr, nu fixar mina tjejer allt. Passade på att gå i genom alla mina inscannade gamla foton från släkten som jag har, med pappa och syster. En del pusselbitar föll på plats. Kul att kunna fylla på med fakta i de gamla bilderna jag har från 1900 kallt.

 

attachicon.gifmaten påsken 2014 kopia2.png

Aah... vad gott det såg ut. Nu blev jag ju tokhungrig. food.gif

 

- - -

 

Skall försöka att hinna göra klart lite grejjer idag.

Frukost först.... :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...