Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Jag lyssnar på BBC Radio 4 om ”Putin” och ska nu ta del av ”Ukrainecast”. Jag vill förstå mer och BBC förser med information från flera experter med unika perspektiv på dilemmat. 
 

På engelska som dock inget problem är för mig. 🇬🇧
 

Putin:

https://podcasts.apple.com/se/podcast/putin/id1613771274
 

Ukrainecast:

https://podcasts.apple.com/se/podcast/ukrainecast/id1611568441
 

F6310E25-6DB6-4E3F-86C3-3F12EC02407E.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

I helgen har jag funderat över var gränsen går då väst tycker sig ha suttit och tittat på tillräckligt länge och inte kan låta bli att gå in i kriget. Det blir omöjligt att se på när ett land i vår relativa närhet utplånas bokstavligen. :(

Fast nu går det hyfsat för Ukraina, de har stoppat offensiven. Just nu konsoliderar de frontavsnitten i avvaktan på hur det går med Mariupol. Håller de ut tillräckligt länge tror jag att Putin nöjer sig med att ha förbundit Luhansk och Donbass med Krim. Han har inga fler militära framgångar i sikte. Han kommer inte förbi Mykolaiv för att skära av landet mot havet (Odesa). Och då är Ukraina lagom mört för fredsförhandlingar på riktigt. Terrorbeskjutningarna syftar till det. Sannolikt leder allt detta till avträdande av Krim, som ändå är huvudsakligen ryskt, etniskt sett, sedan lång tid. Kriget och dess följder är och blir då kusligt lika vinterkriget och fortsättningskriget.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Svolder säger:

Det händer inget förrän det blir ett angrepp på ett Nato-land. De skulle sitta och titta på lika mycket som nu om Sverige eller Finland blir angripet.

Precis vad Ukrainecast sa nyss, exklusive det om Sverige och Finland. The baltiska länderna ligger risigt till och Sverige & Finland så småningom om NATO-länderna fortsätter poppa popcorn, brygga kaffe och bara tittar på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Håller de ut tillräckligt länge tror jag att Putin nöjer sig med att ha förbundit Luhansk och Donbass med Krim. 

Jag är inte säker på att han nöjer sig. Dessutom visar det sig att krig lönar sig. Vilket i sin tur ger honom tankar på mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Axelman säger:

Jag är inte säker på att han nöjer sig. Dessutom visar det sig att krig lönar sig. Vilket i sin tur ger honom tankar på mer.

För Sovjetunionen lönade sig andra världskriget vad gäller territorier och inflytande. Trots detta skaffade de inte mer senare.

 

ussr-map-1961-big.jpg

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har slutat med Mail på min iPhone eftersom den vägrar flagga samma epost som jag flaggar i Mail på macen. Uppdatering eller tvångsavslutning gör ingen skillnad. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

Jag har slutat med Mail på min iPhone eftersom den vägrar flagga samma epost som jag flaggar i Mail på macen. Uppdatering eller tvångsavslutning gör ingen skillnad. :( 

Och jag har slutat att flagga, åtminstone det automatiska genom regler, därför att jag har funnit VIP vara det enda av verkligt värde där jag markerat vissa källor som viktigare, som familjen och Kivra till exempel.

 

VIP. 

 

Apple Mail är underbar i all sin enkelhet. 
 

504713F8-06CA-4CF2-803E-A728B16894F4.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har några grabbar som målar betongpannorna på taket.

Tvättades häromveckan, sen lägger de nu på färg som tätar porerna i pannorna.

Sen på det ett lager svart ytskikt. 

 

Ska lägga upp 25 solceller på taket inom en "snar framtid" 😊

Redigerad av Pocahontas
  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Apple Mail är underbar i all sin enkelhet.

Mail verkar för enkel för att kunna flagga ordentligt.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Mail verkar för enkel för att kunna flagga ordentligt.

Kan ha med sync att göra som i andra sammanhang kan ta en stund där med, som med Anteckningar och Copied till exempel. 
 

Flaggor används inte på samma sätt hos Gmail utan lagras lokalt och på iCloud, Gmail kan spöka i Mail. 
 

Används VIP hos Gmail? På samma sätt?

 Även jag har ibland problem med flaggor men aldrig med VIP via Gmail. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Pocahontas säger:

Har några grabbar som målar betongpannorna på taket.

Tvättades häromveckan, sen lägger de nu på färg som tätar porerna i pannorna.

Sen på det ett lager svart ytskikt. 

 

Ska lägga upp 25 solceller på taket inom en "snar framtid" 😊

Nice! :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svolder säger:

Skriver på tentan i musikarkeologi som skall vara inlämnad på söndag och har registrerat mig och beställt kurslitteratur till kursen som börjar på måndag. Det är arbetsamt att vara pensionär :innocent:

Skärmklipp.PNG

Om det känns meningsfullt så tror jag att du har roligt också. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Kan ha med sync att göra

Precis, den funkar inte.

 

1 timme sedan, mikaellq säger:

Används VIP hos Gmail? På samma sätt?

Där heter det stjärnmärkt, men motsvarar flaggat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Svolder säger:

Att sätta sig ner och titta in i väggen som bitter åldring låter inte kul. Hellre då låta hjärnan låtsas att den fortfarande är 25 år gammal och på väg någonstans. :rockapa:

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Mail verkar för enkel för att kunna flagga ordentligt.

Jag har nu tagit bort alla flaggor i e-posten och har bara behållit den senaste och enda manuella, den om den 7700 år unga kvinnan från yngre stenåldern vid den sydligaste spetsen av Gibraltar som nu plötsligt fått ett ansikte av modern vetenskap. 
 

https://curious-minds.quora.com/A-woman-who-lived-ca-7-700-years-ago-was-brought-to-life-again-How-the-face-of-a-Neolithic-woman-was-scientifically
 

image.jpeg.7e0ce4b128dd5a49c02dae90d3d4d494.jpeg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Beställde nyss skal och skyddsglas till iPhone 13. B) 

Va? Har du köpt en iPhone 13? :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har äntligen kommit underfund om att de ständiga app-förslagen längst upp i Safari kommer från Siri. :fane:

 

 Nu avstängt. Känns som en befrielse. :kartjej:

 

F97603BC-6783-455E-9730-8753CDC2DC59.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tillräckligt dyrt med skal och glas....

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Axelman säger:

Det är tillräckligt dyrt med skal och glas....

Precis, man måste börja någonstans... :cry:

 

Neee, skämt åsido, jag ska köpa den på onsdag, när jag har bilskjuts. :) 

  • Rösta upp 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Alix säger:

Precis, man måste börja någonstans... :cry:

 

Neee, skämt åsido, jag ska köpa den på onsdag, när jag har bilskjuts. :) 

Så det blir en iPhone 13 då, inte en mini eller pro eller pro max?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Så det blir en iPhone 13 då, inte en mini eller pro eller pro max?

Det blir en regular. Bättre batteritid än en Pro i motsvarande storlek. Och billigare... Minin har inte tillräckligt bra batteritid för mina behov (det ska videochattas så in i bängen). Regular är inte större än den MotoG3 jag hade länge och den var okej i storlek. Tekniskt är det hur jag än gör ett sjumilakliv jämfört med min gamla SE.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
11 timmar sedan, Alix säger:

Det blir en regular. Bättre batteritid än en Pro i motsvarande storlek. Och billigare... Minin har inte tillräckligt bra batteritid för mina behov (det ska videochattas så in i bängen). Regular är inte större än den MotoG3 jag hade länge och den var okej i storlek. Tekniskt är det hur jag än gör ett sjumilakliv jämfört med min gamla SE.

Nice!! :pompoms: Själv är jag 100 nöjd med min 12 mini.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på e-sim som Hallon stöder. Finns det någon annan bra anledning att ha det om man inte behöver utnyttja mobilen för två sim?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...