Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

14 minuter sedan, ronny säger:

ja minsann han har vadderat sina byxor

Han va kung på 70-talet. The White Eagle. Hur den vite mannen koloniserade väst. Han stod för ett mellanting där, mellan infödingarna och den vite mannen och hans familj. En sorts diplomatisk länk. En skitbra serie som man borde se om nu när man förstår mer. Kunde vara brutal ibland som verkligheten kan vara, ibland. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Han va kung på 70-talet. The White Eagle. Hur den vite mannen koloniserade väst. Han stod för ett mellanting där, mellan infödingarna och den vite mannen och hans familj. En sorts diplomatisk länk. En skitbra serie som man borde se om nu när man förstår mer. Kunde vara brutal ibland som verkligheten kan vara, ibland. 

o ja jag minns serien fortfarande

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, ronny säger:

o ja jag minns serien fortfarande

 

Tragisk brutalitet men också roligt hur Zeb bara slog undan soldaten det allra sista i klippet. 
 

Historia. Jag vill definitivt se om serien. 🥰

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, ronny säger:

2780B545-2BFC-4310-85B7-DACE5718CC7C.jpeg

Vilken sida är detta på Ronny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Vilken sida är detta på Ronny?

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med en mugg kaffe. Somnade tidigt och sov som en klubbad oxe fram till halv sex. Hade krängt av mig tshirten i sömnen, det brukar jag inte göra. Så gårdagen var påfrestande. Men nu mår jag okej. ^_^ 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Alix säger:

Det kanske ingår i senaste Monterey, men jag såg denna nyss:

 

dump.png.d37c4d225cfa24d11267ab2a597f53ec.png

Ingår i Monterey ja.

 

Skärmavbild 2022-03-16 kl. 08.21.09.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

1022842837_dump13.png.7b2a8f2281d45e06a7ae174df3782944.png

 

Apropå Monterey så tar jag språnget! Lite tidigt, men man lever bara en gång. ^_^ 

 

Vi får hoppas att det går vägen på min gamla mini (som inte stöds egentligen). :crossfingers:

Indy would have been proud.

 

Indiana-Jones.jpg&f=1&nofb=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Sitter med en mugg kaffe. Somnade tidigt och sov som en klubbad oxe fram till halv sex. Hade krängt av mig tshirten i sömnen, det brukar jag inte göra. Så gårdagen var påfrestande. Men nu mår jag okej. ^_^ 

Samma här fast jag hade sparkat av mig extratäcket. För varmt. Kaffet nu uppsprucken och jag mår bättre åtminstone. 👍

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Svolder säger:

High Sierra som jag kör på min MacBook Pro hamnar längre och längre ifrån "modernt". Jag undrar när Google Chrome slutar att uppdateras för det gamla systemet och det blir omöjligt att använda den på nätet.

Jag förstår de två motiven bakom att hålla fast vid äldre version, äldre dator eller viktigt att allt funkar.

Men att välja det nya är just inte så äventyrligt alls. Indy hade fnyst. 🤠

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Svolder säger:

Min gamla dator klarar inget nyare än High Sierra. Det är Apples sätt att tvinga mig att kasta fullt fungerande och tillräckligt snabb hårdvara och köpa nytt (man kan fortfarande köpa nya datorer som är långsammare än min gamla MacBook Pro). Inte särskilt miljömedvetet.

Min mini klarar som mest Catalina om man får tro Apple.

 

Men jag har kört Big Sur sedan i somras med hjälp av OCLP:

 

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/

 

Din dator stöds också av OCLP. Fast jag rekommenderar max RAM och SSD om den inte redan har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Svolder säger:

Min gamla dator klarar inget nyare än High Sierra. Det är Apples sätt att tvinga mig att kasta fullt fungerande och tillräckligt snabb hårdvara och köpa nytt (man kan fortfarande köpa nya datorer som är långsammare än min gamla MacBook Pro). Inte särskilt miljömedvetet.

Min gamla MacBook Pro tidigt 2011 kör High Sierra om jag minns rätt.

Står i en hylla och samlar damm trots SSD som jag senare installerade.

🐌

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, mikaellq säger:

Min gamla MacBook Pro tidigt 2011 kör High Sierra om jag minns rätt.

Står i en hylla och samlar damm trots SSD som jag senare installerade.

🐌

Snigeln påminner om Apples reklam om när man jämförde Pentium 2

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, ronny säger:

Snigeln påminner om Apples reklam om när man jämförde Pentium 2

 

Den är VERKLIGEN en snigel numera. Utvecklingen rusar vidare med en rasande fart.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, mikaellq säger:

Kaffet nu uppsprucken

Vad hände menar du?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Telly82 säger:

Vad hände menar du?

Ganska roligt dessutom att jag fortfarande läste det som "uppdrucken" i någon minut och tänkte på hur jag skulle svara innan som genom ett mirakel jag såg att det stod något annat. 😄

 

En annan iakttagelse är att stavningskontrollen i en Mac vill rätta till "uppdrucken" till just "uppsprucken". Ordlistan på svenska ligger långt efter den engelska. <_< 

Redigerad av mikaellq
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

dump.png.7bcb5a186c4de39739c0f9b403c12007.png

 

Efter lite meck så flyter det på fint. ^_^ 

Eller, nej, det flyter inte på som det ska. Varje gång den går ned i vila så tappas kontakten med blåtandstangentbordet. Diverse åtgärder som att ta bort, lägga till, säker start, slänga plistfil, gör ingen skillnad. Jag har sett att jag långt ifrån är ensam om blåtandstrubbel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Eller, nej, det flyter inte på som det ska. Varje gång den går ned i vila så tappas kontakten med blåtandstangentbordet. Diverse åtgärder som att ta bort, lägga till, säker start, slänga plistfil, gör ingen skillnad. Jag har sett att jag långt ifrån är ensam om blåtandstrubbel.

Får se om

 

sudo pkill bluetoothd

 

gör någon skillnad.

 

Kommandot är borta från GUI i Monterey. Läs mer:

 

https://discussions.apple.com/docs/DOC-250003311

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Alix säger:

Nej, ingen skillnad. Bajs OS.

När jag hade krångel med tangentbordet och blåtand så visade sig lösningen vara att stänga av tangentbordet (på baksidan) och sätta på den igen. Har funkat i många månader nu utan problem.

 

IMG_8724.jpeg.beefe4bfd197e5277cdc129d5183e564.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...