Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Just nu, ronny säger:

hur gick det med disney plus har du prenumererat hela 2022?

Från månad till månad. Så bra att jag inte tänker avsluta den på länge. Bäst av de tre jag har. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Från månad till månad. Så bra att jag inte tänker avsluta den på länge. Bäst av de tre jag har. :ThumbsUp:

... då blir det helår då :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, ronny säger:

... då blir det helår då :fundersam:

Förmodligen. Jag tolkade det där om helår som om du frågade om jag prenumererade på hela år.

Hmm... nu när du säger det... Tackar. ^_^ 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Svolder säger:

...Kan ingen förbjuda Youtube och se till att enbart Tårtan, Televinken, Lillstrumpa och Syster Yster, Björnes Magasin samt Kapten Bäckdahls Skafferi får visas på den enda tillgängliga kanalen.

då har man installerat fel app

den här gäller om man vill se barnprogram

 

Skärmavbild 2022-01-23 kl. 22.23.31.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, ronny säger:

... då blir det helår då :fundersam:

Så blev det. Tack Ronny. :) 

 

disney+årsvis.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ikväll att AdGuard Pro stöder den nya tilläggsfunktionen i Safari i IOS 15. Simsalabim så funkar även kosmetiskt filter, vilket var undergörande för Borås Tidnings hemsida. Enklare att dölja element än tidigare, dessutom. Nu har jag denna och Overamp* i gång.

 

*Det tillägget styr om Googles AMP till riktiga hemsidor.

 

---

 

Jag har nu bytt ut SVT nyheter till Omni. Orkar inte med SVT:s skattefinansierade kampanjjournalistik. När de nu kampanjar för att få hem IS-männen går det för långt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaknade tidigt idag. Numera känner jag om jag kan somna om eller ej. Icke så denna morgon.

Läste nyss mina journalanteckningar och det var värst vad jag har legat på vårdcentralen det senaste halvåret. Det där med ”viss hälsoångest” stämmer.

Fast jag är mest orolig för hur mina fysiologiska problem kan ställa till det för min psykiska ohälsa. På goda grunder. Ett par nätter utan sömn får mig garanterat att fundera på att korsa Styx.

Men i natt sov jag hyfsat, så inga problem just nu. :) 

  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Vaknade tidigt idag. Numera känner jag om jag kan somna om eller ej. Icke så denna morgon.

Läste nyss mina journalanteckningar och det var värst vad jag har legat på vårdcentralen det senaste halvåret. Det där med ”viss hälsoångest” stämmer.

Fast jag är mest orolig för hur mina fysiologiska problem kan ställa till det för min psykiska ohälsa. På goda grunder. Ett par nätter utan sömn får mig garanterat att fundera på att korsa Styx.

Men i natt sov jag hyfsat, så inga problem just nu. :) 

Sömnen är så viktig för det allmänna välbefinnandet att jag förvånas över att jag klarat mig så länge utan.

Skillnaden nu är stor med lite kemisk hjälp (läkare) sover jag som ett barn.

Vaknade vid 5 i morse men det därför att jag sovit så mycket i ett par veckor att kroppen och knoppen nu tycker att det räcker.

 

Hade jag haft lite mer vett i huvudet så hade jag tagit itu med detta för åratals sedan. :nattinatti:

Redigerad av mikaellq
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Svolder säger:

Det där måste vara bekymmersamt, hoppas det finns något sätt att lindra problemen över tid.

Tillvaron är okej och har blivit gradvis bättre sedan jag blev sjukpensionär. Det är fysisk ohälsa som kan kullkasta alltihop. Och tyvärr är det väl så att det får jag räkna med. Man blir inte friskare med åren. Jag hoppas att det dröjer bara. :crossfingers:

 

24 minuter sedan, Svolder säger:

Vårdcentralen ringde återbud till dagens tid som i sig var en ombokning från en tid i början av månaden. Läkaren sjuk, igen. Jaja, det är tur att det bara är en rutinkontroll av diabetesen (som jag har rätt god koll på ändå). Jag skulle ändå bara gnällt på att jag inte kan motionera som jag vill på grund av mitt trasiga knä och den där pandemin jag är grundligt trött på nu.

Tråkigt. Pandemin avslöjar att det inte bara finns färre vårdplatser numera utan också att det ständiga slimmandet gör det svårt att få tillgång till vård rent allmänt. Jag får regelmässigt tjata mig förbi sjuksyrrornas triage för att få läkares ordination. Så var det inte förr.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Svolder säger:

Vårdcentralen ringde återbud till dagens tid som i sig var en ombokning från en tid i början av månaden. Läkaren sjuk, igen. Jaja, det är tur att det bara är en rutinkontroll av diabetesen (som jag har rätt god koll på ändå). Jag skulle ändå bara gnällt på att jag inte kan motionera som jag vill på grund av mitt trasiga knä och den där pandemin jag är grundligt trött på nu.

Motion, en enkel promenad, en stund ute i solen och frisk luft gör mycket för välbefinnandet.

Även jag är för längesedan utless på den @#€%& viruset, eller snarare maktens tjat om det och begränsningar av VÅR frihet. De bör nu tänka sig för som har ett val att oroa sig för i höst.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Sömnen är så viktig för det allmänna välbefinnandet att jag förvånas över att jag klarat mig så länge utan.

Skillnaden nu med lite kemisk hjälp (läkare) sover jag som ett barn.

Vaknade vid 5 i morse men det därför att jag sovit så mycket i ett par veckor att kroppen och knoppen nu tycker att det räcker.

 

Hade jag haft lite mer vett i huvudet så hade jag tagit itu med detta för åratals sedan. :nattinatti:

Bra att du tog tag i det! Sömn är livsviktigt, och jag brukar kunna sova helt okej. Jag tror att motionerandet bidrar i hög grad till det, liksom att jag alltid är ute i dagsljus, oavsett väder. Ett tag hade jag olika sömnmediciner. zolpidem för att somna, zopiklon och propavan för att sova. Men jag har lyckats fasa ut dem.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Motion, en enkel promenad, en stund ute i solen och frisk luft gör mycket för välbefinnandet.

Även jag är för längesedan utless på den @#€%& viruset, eller snarare maktens tjat om det och begränsningar av VÅR frihet. De bör nu tänka sig för som har ett val att oroa sig för i höst.

Helt enig. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Alix säger:

Jag har nu bytt ut SVT nyheter till Omni. Orkar inte med SVT:s skattefinansierade kampanjjournalistik. När de nu kampanjar för att få hem IS-männen går det för långt.

Äsch, jag gick tillbaka till SVT. Vanans makt. Omni har så skum utfällningsfunktion. Man borde utveckla ett SVT-tillägg så att man kan filtrera bort kampanjjournalistik. Synd att man saknar nödvändiga skillz. :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Äsch, jag gick tillbaka till SVT. Vanans makt. Omni har så skum utfällningsfunktion. Man borde utveckla ett SVT-tillägg så att man kan filtrera bort kampanjjournalistik. Synd att man saknar nödvändiga skillz. :P 

SVT duger, föredrar Omni men undviker helst nyheter helt.

Om något värre händer så lär man få veta ändå, om inte annat så går nyheter knappt att ducka för online.

JWST är strax framme vid L2. 99,75% av sträckan avklarad! :) 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

¿Que? :blink:

På tal om nyheter som faktiskt är av intresse. 😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Aha, teleskopet! :D Kom på det nu. :) 

Precis! Stetoskåpet är snart framme. default_laugh.png.2a17873416f5d6ded3f11dab922abf8c.png Å eftersom rymden är krökt kan de nu  se om kallingarna sticker upp ur byxorna bak.rofl.gif

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Svolder säger:

...Jag behöver gå till gymmet och deras maskiner, men vågar inte med den smittspridning som finns i Skåne just nu, trots att jag är vaccinerad i och med att jag tillhör flera riskgrupper.

varför måste det vara maskiner? måste det vara inomhus?

fyll dunkar med vatten, sand, gamla muttrar. Använd gummiband, cykelslangar eller vad du har tillhands. Kroppen kan också vara motstånd.

eller leta reda på ditt närmaste utegym!

om du har ett hälsoproblem: konsultera en fysioterapeut för lämpliga övningar, t ex med fokus på ditt knä.

om Helsingborg är ditt Skåne: https://helsingborg.se/uppleva-och-gora/friluftsliv-och-motion/utegym/

köp en KettleBall på Jula eller kolla här: https://www.mabra.com/traning/trana-hemma-9-prylar-du-kan-ersatta-gymutrustningen-med/6634492

eller varför inte en cykeltrainer om du vill slippa duggregn, halka och mörker: https://www.cykeltrainer365.se/cykeltraning-inomhus/

starta träningen idag med det som är möjligt!  lite argument för och emot fria vikter/maskiner https://www.styrkelabbet.se/fria-vikter/

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Svolder säger:

...Nästa kontakt med min fysioterapeut är i nästa vecka och jag får lägga fram att jag behöver återgå till deras gym. Jag har ett utegym hundra meter hemifrån. Det funkar inte och jag vill definitivt inte slita upp skadan på nytt.

Men vilken tråkig skada. Beklagar din långa konvalescens. Hoppas du och fysioterapeuten hittar möjliga träningssätt. En försämring eller en ny skada vill man verkligen inte ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista muggen kaffe för idag samt följer nu James Webb Space Telescope (JWST) till sin slutdestination en bra bit bakom Jorden i en rak linje till solen. Perfekt punkt för att med minimala korrektioner på banan ska kunna hålla sig kvar där.

 

99,9% av sträckan avklarad för en liten stund sedan.

https://www.jwst.nasa.gov/content/webbLaunch/whereIsWebb.html

 

Skärmavbild 2022-01-24 kl. 18.12.16.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hantlar och gummiband hemma. Tränar med dem nästan varje dag. Gummibandet är till för axlarna, jag stärker rotatorcuffarna (har problem med axlarna efter för mycket bänkpress).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Svolder säger:

Jag har också gummiband, vissa, ett fåtal, benövningar kan jag göra på det sättet. Vissa övningar kan jag till och med göra obelastat till smärtgräns. Min ortoped sade som svar på frågan om hur mycket jag vågade göra att jag skall ta det till smärtgräns tills smärtgränsen flyttar sig, men aldrig över smärtgräns.

Det verkar som bra råd. Jag fick ont av att följa min fysioterapeuts råd... Han sade att om smärtan inte blir värre under träningen var den okej. Men den blev värre av träningen. Han är nog rätt hardcore. Men han var fine med att jag tränar mindre nu. Jag tror att jag har känsliga axlar. Både min äldre bror och min far fick kortisoninjektioner. Jag är inte besvärsfri, men mycket bättre än i somras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"L2 Insertion Burn
Mid Course Correction Burn (MCC2) - L2 Orbit Insertion."

 

Det närmar sig. JWST justerar nu sin bana för att komma till slutdestinationen. 🙏

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...