Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Murade igen hål å sånt i källaren i går. Städar efter mig idag. :gaspar:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, mikaellq säger:

Installerar om macOS. Om inte hårdvarufel så nästan helt säkert ett mjukvarufel. Håller båda tummarna… 👍👍

 

EA327108-D7FE-42AB-B55B-16C1C7631A19.jpeg

Hur gick senaste installationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:

Murade igen hål å sånt i källaren i går. Städar efter mig idag. :gaspar:

Det man brukar se är fotavtryck i målarfärgen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kört hårdvarutestet helt som gav felkoderna PPF003 och PPF004, ”det verkar vara något fel på fläkten”. 
 

Fan, jag vill inte skruva på datorn så det blir att ringa till den auktoriserade Apple reparatören i Jönköping imorgon. Lite närmare dit än till Göteborg.

 

 Jag har tagit reda på att fästet till fläkten kan sitta löst. Systemet rapporterade 0 rpm med full fart på fläkten. Skit också! :( 
 

A83846C5-1313-463C-A0D6-5A3957DFDE3D.jpeg

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag har nu kört hårdvarutestet helt som gav felkoderna PPF003 och PPF004, ”det verkar vara något fel på fläkten”. 
 

Fan, jag vill inte skruva på datorn så det blir att ringa till den auktoriserade Apple reparatören i Jönköping imorgon. Lite närmare dit än till Göteborg.

 

 Jag har tagit reda på att fästet till fläkten kan sitta löst. Systemet rapporterade 0 rpm med full fart på fläkten. Skit också! :( 
 

A83846C5-1313-463C-A0D6-5A3957DFDE3D.jpeg

Trist, men det där ska gå på garantin! :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag har nu kört hårdvarutestet helt som gav felkoderna PPF003 och PPF004, ”det verkar vara något fel på fläkten”. 
 

Fan, jag vill inte skruva på datorn så det blir att ringa till den auktoriserade Apple reparatören i Jönköping imorgon. Lite närmare dit än till Göteborg.

 

 Jag har tagit reda på att fästet till fläkten kan sitta löst. Systemet rapporterade 0 rpm med full fart på fläkten. Skit också! :( 
 

A83846C5-1313-463C-A0D6-5A3957DFDE3D.jpeg

aha skönt att det bara är fläkten som skall ordnas

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Alix säger:

Trist, men det där ska gå på garantin! :byrakrat:

Jag köpte min iMac i oktober 2020. Hur länge har man garanti utan AppleCare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, ronny säger:

aha skönt att det bara är fläkten som skall ordnas

Illa nog. Kan bli dyrt! :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag köpte min iMac i oktober 2020. Hur länge har man garanti utan AppleCare?

Tre år om man kan göra det sannolikt att felet har funnits redan från fabrik.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Tre år om man kan göra det sannolikt att felet har funnits redan från fabrik.

Tack så mycket då Alix. Håll tummarna för mig som åker till Jönköping med min iMac imorgon. 👍👍🖥

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Tack så mycket då Alix. Håll tummarna för mig som åker till Jönköping med min iMac imorgon. 👍👍🖥

Påminn dem om tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Fläkten är ju inget som du skulle kunna påverka (sabotera) funktionen hos. Alltså är felet att betrakta som ursprungligt.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Telly82 säger:

Påminn dem om tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Fläkten är ju inget som du skulle kunna påverka (sabotera) funktionen hos. Alltså är felet att betrakta som ursprungligt.

Glömde en sak: Reklamationsrätten gäller tyvärr bara där du köpt datorn.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag har nu kört hårdvarutestet helt som gav felkoderna PPF003 och PPF004, ”det verkar vara något fel på fläkten”. 
 

Fan, jag vill inte skruva på datorn så det blir att ringa till den auktoriserade Apple reparatören i Jönköping imorgon. Lite närmare dit än till Göteborg.

 

 Jag har tagit reda på att fästet till fläkten kan sitta löst. Systemet rapporterade 0 rpm med full fart på fläkten. Skit också! :( 
 

A83846C5-1313-463C-A0D6-5A3957DFDE3D.jpeg

Då får vi höra i morgon vad de säger om fläkten 

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, ronny säger:

Då får vi höra i morgon vad de säger om fläkten 

Jag har ändrat mig. Efter installationen av Catalina och ytterligare ett par hårdvarutest, varav den sista utan att hitta några fel, samt reset av SMC för femte eller sjunde gången, så hostade fläkten till lite när jag tittade på National Geographics "Welcome to Earth" och var sedan knäpp tyst under ett avsnitt av Mandalorian och ytterligare ett med "Welcome to Earth". Har det ständiga väsnandet tröttat ut den tro? 😄

Om hårdvarutestet inte rapporterar om några fel, hur ska teknikern på Macforum i Jönköping hitta något fel?

Så jag tar det lugnt i några veckor för att se hur det utvecklar sig. Min iMac är kall som vanligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, ronny säger:

den behövde nog också se lite serier och blev glad

En kul tanke iallafall. 😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag har ändrat mig. Efter installationen av Catalina och ytterligare ett par hårdvarutest, varav den sista utan att hitta några fel, samt reset av SMC för femte eller sjunde gången, så hostade fläkten till lite

Coronan försvann!! default_laugh.png.8323e39d72ba5790d4f00dc745eae64b.png

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Svolder säger:

"Integritetsvarning - Det här nätverket blockerar krypterad DNS-trafik."

Apple har en ny privat relä-service i betastadiet som bygger på krypterad DNS-trafik, och detta blockeras av vissa ISP. Det kanske kan vara det? Jag har stängt av den funktionen, men varningen kommer kanske i alla fall. Jag bryr mig inte om Apples alla nya integritets-tjosan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Jo, fast det här är en varning om mitt privata wifi, min isp är knappast involverad.

¯\_(ツ)_/¯

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu lämnat in min iMac hos Macforum i Jönköping och väntar nu på tåget hem. Halt som fan. Milt. Kan ta några dagar innan jag får besked. Antagligen i nästa vecka klart. Får meddelanden via sms eller Mail om vad de gör. 
 

Min första Mac som fått problem. Just typiskt att det också är den dyraste. :( 

5269EEF5-64D7-41C1-A111-7FACA86D8146.jpeg

Redigerad av mikaellq
  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Apple har en ny privat relä-service i betastadiet som bygger på krypterad DNS-trafik, och detta blockeras av vissa ISP. Det kanske kan vara det? Jag har stängt av den funktionen, men varningen kommer kanske i alla fall. Jag bryr mig inte om Apples alla nya integritets-tjosan.

När jag får den varningen kan jag inte ansluta till Chromecast, eller styra belysningen via Wifi. Ska stänga av detta också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...