Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

 

 

— This is a day I've been looking forward to for two and a half years.

 

Den dagen var idag för exakt 15 år sedan. :) 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste klart en bok om NASAs Voyager 1 och 2 idag.

https://haynes.com/en-gb/nasa-voyager-1-and-2-manual

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Voyagerprogrammet

 

Datorerna ombord hade 4096 16-bitars ord till minne, dvs 8 kB.

 

Den ena kameran (av två) skulle kunna fotografera av en tidningsrubrik på 1 km avstånd.  Den andra var var mera vidvinklig och användes när farkosten var som närmast objekten som skulle fotograferas. De användes för att fotografera de yttre planeterna och flera av deras månar. 

 

Ute vid Neptunus är det så mörkt att det motsvarar att fotografera strukturen på träkolsbitar på golvet, upplysta av en 1 W glödlampa i taket. Eftersom det innebär långa slutartider och planeten och månarna rör sig i förhållande till rymdfarkosten så måste kameran panorera i samma takt som motivet rör sig i "sökaren". Detta kunde ske ner till 0,0052 grader per sekund. Dvs panorera ett varv (360 grader) skulle ta 20 timmar.

 

Båda farkosterna fungerar fortfarande (dock minus några instrument som slutat fungera), drygt 40 år efter uppskjutningen. De är nu långt utanför Plutos bana.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Båda farkosterna fungerar fortfarande (dock minus några instrument som slutat fungera), drygt 40 år efter uppskjutningen. De är nu långt utanför Plutos bana.

Extremt imponerande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Extremt imponerande!

Tja, att vara en fungerande farkost är väl inte så svårt när man väl är utskjuten i rymden… ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Tja, att vara en fungerande farkost är väl inte så svårt när man väl är utskjuten i rymden… ;) 

Nä inte i en vecka. Men i 40 år.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Axelman säger:

Nä inte i en vecka. Men i 40 år.....

Precis.

Det är energin som håller på att ta slut. Solpaneler funkar ju bara nära solen och batterier hade tagit slut för länge sedan. Så man utvinner el ur värmen från radioaktivt sönderfall. Och radioaktivitet klingar ju av med tiden som bekant I detta fall är halveringstiden cirka 87 år. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Radioisotopgenerator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Telly82 säger:

Den ena kameran (av två) skulle kunna fotografera av en tidningsrubrik på 1 km avstånd

Vad läste folket på Neptunus?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag tror att det var så att någon inställning, ett eller flera värden var fel i SMC, system management control.

Innan reset räckte det att det kom upp i 32° för att fläktarna skulle tjurrusa. Nu har det varit uppe över 50° utan ett ljud från fläktarna, efter en SMC reset. 👍

 

Skärmavbild 2022-01-09 kl. 12.02.51.png

När jag tittat på film ikväll satte fläktarna igång igen med "fullt blås".

Mycket irriterande. Så det där med att stänga av iMac, dra ut strömkabeln och vänta i 10 minuter funkade inte. Däremot verkar ⇧^⌥ och strömknappen i 10 sekunder, efter avstängd såklart, ha funkat.

 

Har kikat klart på ett avsnitt av Mandalorian utan väsen. 👍

Ber en bön... 🙏

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Axelman säger:

Nä inte i en vecka. Men i 40 år.....

Jag menar att den fortsätter att vara en fungerande farkost även om alla gadgets slutar funka... :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, mikaellq säger:

Har kikat klart på ett avsnitt av Mandalorian utan väsen.

Sett den. Nu kollar jag Boba Fett.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Jag menar att den fortsätter att vara en fungerande farkost även om alla gadgets slutar funka... :P 

Nope. Då är det rymdskrot. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Nope. Då är det rymdskrot. :) 

En filosofisk fråga. Det är en fungerande farkost på så vis att den säkert innehåller massor av information om oss för en eventuellt främmande civilisation i en annan del av universum. Rymdskrot har vi snarare runt vår egen tredje sten från solen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Sett den. Nu kollar jag Boba Fett.

Har spanat in den men vill se klart Mandalorian först. Hmm, du har alltså kvar Disney+? Hade för mig att du tröttnat på den och bytt till något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Har spanat in den men vill se klart Mandalorian först. Hmm, du har alltså kvar Disney+? Hade för mig att du tröttnat på den och bytt till något annat?

Sonen har den nu!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag letade efter fel på min iMac (väsnande fläktar) råkade jag tydligen peta tillbaka minnesmodulerna i annan ordning och i andra platser men som verkar funka lika bra. Hmm... spelar det ingen roll?

 

Skärmavbild 2022-01-09 kl. 19.56.26.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

ibook.thumb.JPG.7c9b6472f66d5689c636173bd250c7ab.JPG

 

Denna dök upp i mina minnen i Bilder. Sålde den sommaren 2009. Skulle ha varit kul att ha den nu! :D 

Dasslocket! 😄

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

När jag letade efter fel på min iMac (väsnande fläktar) råkade jag tydligen peta tillbaka minnesmodulerna i annan ordning och i andra platser men som verkar funka lika bra. Hmm... spelar det ingen roll?

 

Skärmavbild 2022-01-09 kl. 19.56.26.png

Inte i ditt fall. Men om du har blandad kompott gäller detta:

 

dump.png.fd7527fd7f5219c618d9dc5387cea15c.png

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Telly82 säger:

Läste klart en bok om NASAs Voyager 1 och 2 idag.

https://haynes.com/en-gb/nasa-voyager-1-and-2-manual

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Voyagerprogrammet

 

Datorerna ombord hade 4096 16-bitars ord till minne, dvs 8 kB.

 

Den ena kameran (av två) skulle kunna fotografera av en tidningsrubrik på 1 km avstånd.  Den andra var var mera vidvinklig och användes när farkosten var som närmast objekten som skulle fotograferas. De användes för att fotografera de yttre planeterna och flera av deras månar. 

 

Ute vid Neptunus är det så mörkt att det motsvarar att fotografera strukturen på träkolsbitar på golvet, upplysta av en 1 W glödlampa i taket. Eftersom det innebär långa slutartider och planeten och månarna rör sig i förhållande till rymdfarkosten så måste kameran panorera i samma takt som motivet rör sig i "sökaren". Detta kunde ske ner till 0,0052 grader per sekund. Dvs panorera ett varv (360 grader) skulle ta 20 timmar.

 

Båda farkosterna fungerar fortfarande (dock minus några instrument som slutat fungera), drygt 40 år efter uppskjutningen. De är nu långt utanför Plutos bana.

Var det en av de farkosterna som inte lyckades fälla ut en riktantenn ordentligt? Om jag minns rätt så lyckades man i det fallet efter något år ladda upp effektivare bildkomprimering till satelliten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Var det en av de farkosterna som inte lyckades fälla ut en riktantenn ordentligt? Om jag minns rätt så lyckades man i det fallet efter något år ladda upp effektivare bildkomprimering till satelliten.

Det var en bom med kameror och mätinstrument som inte verkade låsa fast sig ordentligt på Voyager 2, som sköts upp före Voyager 1. Man hann modifiera Voyager 1 före uppskjutningen, fast det bara var några veckor emellan.

På Voyager 2 satte man farkosten i rotation i ett försök att få bommen att låsa fast sig och man tror att bommen satt fast, men att det var avkännaren som det var fel på.

 

Jodå, det var dessa som fick ny programvara uppskickad efterhand, bland annat bättre bildkomprimering. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tolkar ni rubriken?

för mig får det att låta som att lanseringar som försvann lika fort som de kom

 

9DB99572-CA9A-4BB7-A3CF-EB46D22D3F35.jpeg

23EDB2FB-0914-481C-AE29-6B8422DD1AE5.jpeg

2E5EED44-7CDD-4D65-8401-9F36E48CACF1.jpeg

62F687A7-7753-4DDE-AD74-A132C32934F4.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, ronny säger:

Hur tolkar ni rubriken?

för mig får det att låta som att lanseringar som försvann lika fort som de kom

 

9DB99572-CA9A-4BB7-A3CF-EB46D22D3F35.jpeg

23EDB2FB-0914-481C-AE29-6B8422DD1AE5.jpeg

2E5EED44-7CDD-4D65-8401-9F36E48CACF1.jpeg

62F687A7-7753-4DDE-AD74-A132C32934F4.jpeg

Det spekuleras ganska vilt tycker jag och det ska absolut inte tas som någon absolut sanning. Apple har väl inte ens några VR-headsets att sälja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej precis 

hur kan någonting vara dödsdömt som inte kommit ut på marknaden?

 

ta t.ex Axelmans artikel i expressen om att Eriksson tyckte att

 iPhone var dödsdömt

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...