Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Alix säger:

dump.png.cf8e818c48b613368dc2e75d9ff95289.png

 

@mikaellq, du som funderar på en ny mini, tänk på att det lär komma en ny ARM-baserad sådan snart. Det utvecklingskit man får hyra av Apple är redan en ARM-mini.

Tack så mycket för informerandet. Ja även en fanboy som jag känner av entusiasmen nu i startgroparna av övergången till något nytt och mycket bättre. Ja jag vill ha en sådan, men äga, inte hyra.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Axelman säger:

-Det var en som vänta ihjäl sig - han dog, han! rofl.gif.3d0cf508092e7d2b8c7cb66e43175604.gif

Ha ha. Ja det finns en gräns för väntandet även här i Falköping och det var väldigt nära att jag handlade en ny Mac mini för någon månad sedan från Mac Forum men hejdade mig i sista minuten. Jag har aldrig bråttom med dyra inköp.

Det sägs, efter att ha scannat nätet efter nyheter, att Mac mini kommer att bli först med Apple silicon. Om den är till försäljning i höst så kniper jag en. Det gör inte mycket om det funkar knackigt i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Ha ha. Ja det finns en gräns för väntandet även här i Falköping och det var väldigt nära att jag handlade en ny Mac mini för någon månad sedan från Mac Forum men hejdade mig i sista minuten. Jag har aldrig bråttom med dyra inköp.

Det sägs, efter att ha scannat nätet efter nyheter, att Mac mini kommer att bli först med Apple silicon. Om den är till försäljning i höst så kniper jag en. Det gör inte mycket om det funkar knackigt i början.

Macbook 12" eller Macbook Air blir först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-06-25 på 00:09, DittDatt säger:

Lustigt, jag läste en krönika idag, där författaren tar upp just det ämnet - att vår oförmåga att leva i nuet är det som skiljer oss från djuren och att ingen historiskt relevant person någonsin har levt i nuet.

Barn gör det

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-06-25 på 20:18, mikaellq säger:

Därför att DittDatt talade om för mig att han åtminstone delvis förstår med sin referens till fiske, måleri och annat som i högsta grad är något man gör för att finna frid fullt uppslukad i det man gör.
Jag älskar min kvinna jag också men på ett HELT ANNAT sätt!

På vilket sätt då?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

På vilket sätt då?

På enda möjliga sättet. :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

På enda möjliga sättet. :tarskratt:

Kärleken har oändligt många olika ansikten, skulle vara kul om du kunde definiera lite du som bara lever här och nu. 
Edit: Eftersom du älskar din kamera så blev jag lite fundersam. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, mikaellq säger:

Ja jag vill ha en sådan, men äga, inte hyra.

När Apple gick över till Intel fick man hyra en PowerMac G5-låda med en Intel-processor på moderkortet. När hyrestiden var ute så fick man en Intel iMac när man skickade in prototypen.

(Men det är ju naturligtvis ingen garanti för att man får en Mac att behålla denna gången.)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Kärleken har oändligt många olika ansikten, skulle vara kul om du kunde definiera lite du som bara lever här och nu. 

Jag är inte alls lika fast i koncept som du utan släpper allt sådant med min vän där det räcker utmärkt att existera och samverka till varandras fördel. Vi löser de små vardagliga problemen tillsammans, planerar sällan och är tillfreds med det lilla.

Att vara gudfruktig är precis lika bra och fungerar precis lika bra för själen om man låter Herren lyfta av bördan av alla världsliga bekymmer, kanske genom en bön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag är inte alls lika fast i koncept som du utan släpper allt sådant med min vän där det räcker utmärkt att existera och samverka till varandras fördel. Vi löser de små vardagliga problemen tillsammans, planerar sällan och är tillfreds med det lilla.

Att vara gudfruktig är precis lika bra och fungerar precis lika bra för själen om man låter Herren lyfta av bördan av alla världsliga bekymmer, kanske genom en bön.

Är det kameran du pratar om nu?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, lappen71 säger:

Macbook 12" eller Macbook Air blir först.

Antagligen, en tunn batteridriven dator borde ha mest att vinna på de nya processorerna.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Antagligen, en tunn batteridriven dator borde ha mest att vinna på de nya processorerna.

Den minin som visades på WWDC är den inte redo för att säljas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, ronny säger:

Den minin som visades på WWDC är den inte redo för att säljas?

Nej, den får man hyra. Det är en testmaskin för utvecklare. Men det skulle inte förvåna om det finns något liknande till försäljning på planeringsstadiet.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Antagligen, en tunn batteridriven dator borde ha mest att vinna på de nya processorerna.

Även en Mac mini är byggd på knätopp-teknik. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Nej, den får man hyra. Det är en testmaskin för utvecklare. Men det skulle inte förvåna om det finns något liknande till försäljning på planeringsstadiet.

Är det känt hur många kärnor den har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

A12Z SoC har åtta kärnor för CPU och åtta kärnor för GPU. Testmaskinen, alltså, den på planeringsstadiet vet jag inte.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_A12Z

https://en.wikipedia.org/wiki/Developer_Transition_Kit_(2020)

VILL HA isåfall! Det lutar alltmer åt att härda ut över sommaren och handla i höst.

Enda fördelen med den gamla Intel är för att köra Windows vilket jag aldrig gör iallafall. :nerd: :finder:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska dra igång min iMac, kör OS 9 samt Tiger på den. De gamla Tomb Raider spelen lockar igen efter många år. Funderar om det finns någon webbläsare som går att surfa med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Enda fördelen med den gamla Intel är för att köra Windows

Jag tror jag smäller av! :stjarnsmall: Och DET ska komma från DIG! :tappahakan:

 

 

 

 

:hihihi:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, iMarc säger:

Tror jag ska dra igång min iMac, kör OS 9 samt Tiger på den. De gamla Tomb Raider spelen lockar igen efter många år. Funderar om det finns någon webbläsare som går att surfa med?

@Pocahontas favorit... jag tror att man fick se en glimt av spelet på wwdc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, ronny säger:

Den minin som visades på WWDC är den inte redo för att säljas?

Det är en företagsekonomisk fråga. Processorn verkar huvudsakligen framtagen för att driva surfplattor (iPad pro), så den är antagligen onödigt mobilt anpassad för att användas i en stationär dator.

24 minuter sedan, mikaellq säger:

Även en Mac mini är byggd på knätopp-teknik. :) 

Den nya utvecklarlådan är inte byggd på knätoppteknik, den är byggd på surfplattateknik, vilket rimligtvis innebär bland annat  en onödigt kall processor. Bortsett från plats för fläktar så rymmer minilådan (volym: 1,4 liter) avsevärt större kylfläns  än iPad pro (volym: 0,3 liter (12,9 tumsmodellen) vilket även rymmer batteri, skärm och "tangentbordsteknik").

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
4 timmar sedan, ronny säger:

Den minin som visades på WWDC är den inte redo för att säljas?

Nja, det är ju bara ett utvecklar-kit (DTK). Liksom det gamla Intel-DTK:et (Powermac "G5" med Pentium 4) är detta inte den färdiga produkten. Den saknar till exempel Thunderbolt. Jag skulle gissa att när Mac mini med "ARM" kommer så lär den ha en annan processor.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, mikaellq säger:

Enda fördelen med den gamla Intel är för att köra Windows vilket jag aldrig gör iallafall. :nerd: :finder:

Det tycker jag att du ska göra. Om du är intresserad så har jag flera fulla licenser av Windows XP Pro till salu till rimligt pris.

Redigerad av DittDatt
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...