Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Hjärnan hoppar runt i värmen på engelska språket.

Warm, warmer, worm. default_laugh.png.c6a8cc3348b11dbe3dd21fdbacc5f851.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, lappen71 säger:

Lägg på minst 5 grader plus skyddskläder så har du mitt jobb :)

Lunchrummet på ditt jobb?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Lunchrummet på ditt jobb?

 

Skulle ta det luftkonditionerade lunchrummet alla dagar i veckan mot den miljö jag har just nu ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Det är bara ett faktum att nuet är det enda som faktiskt existerar. Allt annat är resultat av vår förmåga till att föreställa oss en tolkning av det förgångna eller en mer eller mindre bildad bild av vad framtiden kan ha att ge - inte helt sällan förfärande skrämmande och negativt.

 

Det spirituella handlar om ett uppvaknande ur detta ofta plågsamma dagdrömmeri genom att helt enkelt bli medveten om faran i att låta spekulativ och tolkande tankar dominera.

 

Låt dig själv njuta regelbundet av ett tyst sinne, låt din intelligens istället bli till nytta när den faktiskt behövs!

I bland undrar jag om du är vilse eller av nån anledning spelar Allan, men har koll. Det jag opponerar mig mot är ju inte själva principen, utan posering och de tomma fraserna. Att leva i nuet gör man ju till och från, men det är inget man kan välja att göra, man mera dras in i det när känslorna tar över tankarna. Det händer ju per automatik när man gör något som "tar över"; får en magisk musikupplevelse antingen som publik eller på scenen när man uppträder, när man älskar intensivt eller "hittar sin grej" - fiskar, målar, komponerar, slöjdar. Jag eftersträvar det hela tiden, men det blir svårare och svårare med åren att hitta dit, trots att jag vet vilka saker som ofta triggar upplevelsen. Som sagt, det här tror jag alla upplever - med sina egna metoder och i olika utsträckning. När du formulerar det som nån slags lära, andlig eller spirituell så blir det bara en tom fras, ihopkokad av nån indier med turban och skägg som går hem hos västerländsk, vilsen ungdom. Tom därför att det är självklarheter, som "fred på jorden", "fånga dagen" eller "kärlek vinner över hat". Problemet är ju inte att utan hur.  Men att leva i nuet hela tiden, dygnet runt - ja, då blir du en talgoxe.

  • Rösta upp 2
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, DittDatt säger:

I bland undrar jag om du är vilse eller av nån anledning spelar Allan, men har koll. Det jag opponerar mig mot är ju inte själva principen, utan posering och de tomma fraserna. Att leva i nuet gör man ju till och från, men det är inget man kan välja att göra, man mera dras in i det när känslorna tar över tankarna. Det händer ju per automatik när man gör något som "tar över"; får en magisk musikupplevelse antingen som publik eller på scenen när man uppträder, när man älskar intensivt eller "hittar sin grej" - fiskar, målar, komponerar, slöjdar. Jag eftersträvar det hela tiden, men det blir svårare och svårare med åren att hitta dit, trots att jag vet vilka saker som ofta triggar upplevelsen. Som sagt, det här tror jag alla upplever - med sina egna metoder och i olika utsträckning. När du formulerar det som nån slags lära, andlig eller spirituell så blir det bara en tom fras, ihopkokad av nån indier med turban och skägg som går hem hos västerländsk, vilsen ungdom. Tom därför att det är självklarheter, som "fred på jorden", "fånga dagen" eller "kärlek vinner över hat". Problemet är ju inte att utan hur.  Men att leva i nuet hela tiden, dygnet runt - ja, då blir du en talgoxe.

Jag spelar absolut inte Allan. Har förstått att du förstår mer.
Detta betyder dock inte att du upplever det inre på samma sätt som jag gör. För dig kanske där inte finns något lidande och då försvinner mycket av poängen med ett uppvaknande.

Uppvaknandet kräver lidande, annars kommer det aldrig att ske. Istället kommer du att komma med fler intelligenta invändningar till det jag försöker beskriva och missar helt vad det faktiskt handlar om. Inget att förstå utan att uppleva. Jag för min del älskar min kamera.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, mikaellq säger:

 Jag för min del älskar min kamera.

Jag älskar min fru. Din mening förstår jag inte insatt i ett sammanhang som talar om djupa ting. Människor älskar man. Ting kan man uppskatta.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Axelman säger:

Jag älskar min fru. Din mening förstår jag inte insatt i ett sammanhang som talar om djupa ting. Människor älskar man. Ting kan man uppskatta.

Därför att DittDatt talade om för mig att han åtminstone delvis förstår med sin referens till fiske, måleri och annat som i högsta grad är något man gör för att finna frid fullt uppslukad i det man gör.
Jag älskar min kvinna jag också men på ett HELT ANNAT sätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag spelar absolut inte Allan. Har förstått att du förstår mer.
Detta betyder dock inte att du upplever det inre på samma sätt som jag gör. För dig kanske där inte finns något lidande och då försvinner mycket av poängen med ett uppvaknande.

Uppvaknandet kräver lidande, annars kommer det aldrig att ske. Istället kommer du att komma med fler intelligenta invändningar till det jag försöker beskriva och missar helt vad det faktiskt handlar om. Inget att förstå utan att uppleva. Jag för min del älskar min kamera.

Mitt liv är i princip ett långt lidande. Har jag ingen anledning att lida på egna meriter så lider jag för att så många människor i världen lider, ofta i betydligt större omfattning och med djupare plågor än jag själv någonsin kommer i närheten av. Det kan räcka att jag knäpper en knapp i min skjorta, så översköljs jag av inre bilder av människor som fått lida svårt för att skjortan ska hamna på min överkropp. Allt ifrån halvslavarna som går omkring på bomullsfälten när giftplanen sprutar sitt dödliga innehåll över dem, till barnen som trampar runt i färgkaren fulla av tungmetaller, till lastbilschaufförerna som kör skjortorna till Sverige under vidriga villkor. 
Som sagt, principen och poängen med att gå in i nuet och tappa dåtid och framtid  är ju uppenbar. Man grämer sig inte, ångrar sig inte, oroar sig inte, man bara upplever med sina sinnen. Sinnesintryck som annars delvis blockeras av man grämer sig, ångrar sig, oroar sig. Men man måste göra det med sina egna verktyg, sitt eget sätt och egna metoder. Alla får hitta fram till sitt sätt. Att bara kopiera andras sätt tror jag är omöjligt, särskilt om den personen fanns i ett annat sammanhang, en annan tid, en annan kultur. Det du pratar om är ju Siddharthas sätt, som senare utvecklades till buddism. Den är - som alla religioner och läror - av ondo. Att tänka självständigt och samtidigt underkasta sig en lära inklusive alla dogmer är två oförenliga saker, som vatten och olja.
Jag gissar att du sett den här scenen. Jag ser dig som en i skocken nere i gränden.


 

 

Redigerad av DittDatt
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir lätt törstig när man promenerar 

 

D8F8EA9D-D373-4855-89BC-F9A461B5E6C5.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, ronny säger:

Man blir lätt törstig när man promenerar 

 

D8F8EA9D-D373-4855-89BC-F9A461B5E6C5.gif

Kul humor. Själv har jag plågat mig själv med intensiv träning (in i nuet) även idag och därför tvingats till att hinka i mig litervis med vatten bara. Ingen saft, ingen sockerdricka, ingen alkohol, bara vatten. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan en smak vara klassisk, när det är ett nytt recept? :fundersam: 

1530245342_Skrmavbild2020-06-27kl_12_33_14.thumb.png.a3a92f19b500f17eddd66498f205553c.png

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Burit ner en baden-badenstol i källaren. Strax över 20° där så det går att leva och inte bara överleva.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Axelman säger:

Burit ner en baden-badenstol i källaren. Strax över 20° där så det går att leva och inte bara överleva.

Jag förmodar att du sitter där och svalkar dig också? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag förmodar att du sitter där och svalkar dig också? :) 

Jupp. Blev tvungen att överge min tillflykt för lite lunch och kaffe på maten. Kikar in här när jag ändå passerar Macen som står mellan köket och källartrappen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

In da dungeon......

85CA4B50-3512-47F4-9E14-4105F78753CA.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

In da dungeon......

85CA4B50-3512-47F4-9E14-4105F78753CA.jpeg

Är det inte besvärligt med stolen skruvad på väggen? :fundersam:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är värmen.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-05-25 på 20:10, mikaellq säger:

Jag trodde först att snön återvänt till Falun. :hihihi:;)

- tänk vad Axelman skulle bli glad

942749538_Skrmavbild2018-05-25kl_08_21_21.png.98f9f9b38977e1d784ad72ca4afb0494.png

Redigerad av ronny
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Sådå.

85CA4B50-3512-47F4-9E14-4105F78753CA.jpeg.5f0a7b192a27a70331b7669119fc423e.jpeg

Bekväm stol, svalka, dricka, tilltugg och läsning. Jag är avundsjuk. :) 

  • Rösta upp 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lördagskul! Vansinnigt kul. I alla fall i min värld. rofl.gif.f74d6ea84ae7de29945efe17c31e1a55.gif

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite übercool grove.lif.gif.1d08f1ea54b2dd398c484cdb701159cd.gif

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dump.png.cf8e818c48b613368dc2e75d9ff95289.png

 

@mikaellq, du som funderar på en ny mini, tänk på att det lär komma en ny ARM-baserad sådan snart. Det utvecklingskit man får hyra av Apple är redan en ARM-mini.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

dump.png.cf8e818c48b613368dc2e75d9ff95289.png

 

@mikaellq, du som funderar på en ny mini, tänk på att det lär komma en ny ARM-baserad sådan snart. Det utvecklingskit man får hyra av Apple är redan en ARM-mini.

-Det var en som vänta ihjäl sig - han dog, han! rofl.gif.3d0cf508092e7d2b8c7cb66e43175604.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...