Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

12 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Airdrop funkar inte inom samma användare? Tanken är väl att du istället ska använda molnsynkning?

Jag vet inte exakt vad som strular. Det ska ju vara WiFi som används och då bör det vara noll problem nästan oavsett hur gammal datorn är. Någon annan trodde att det är blåtanden som är för gammal i min MBP 2011. Men om det är WiFi som används???

Jag har inte grävt i problemet tillräckligt djupt men accepterar att MBP äldre än 2012 inte kan kommunicera med iOS-enheter via AirDrop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, ronny säger:

Jag har inte dubbelkollat

men provat Dxf5 Kxf5 2.Le6 +

Bra start. Att schacka det sista med löparen är rätt men inte på ruta e6 om du vill hitta en schack matt. Ett lurigt problem som jag nog löst om jag gett det fem-tio minuter till. Inte jättesvårt alltså.

Redigerad av mikaellq
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag vet inte exakt vad som strular. Det ska ju vara WiFi som används och då bör det vara noll problem nästan oavsett hur gammal datorn är. Någon annan trodde att det är blåtanden som är för gammal i min MBP 2011. Men om det är WiFi som används???

Jag har inte grävt i problemet tillräckligt djupt men accepterar att MBP äldre än 2012 inte kan kommunicera med iOS-enheter via AirDrop.

 

BT används för att skapa den initiala kontakten mellan enheterna. När det är klart skapar enheterna ett Ad-Hoc nätverk för överföring. Vad jag har läst.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

 

BT används för att skapa den initiala kontakten mellan enheterna. När det är klart skapar enheterna ett Ad-Hoc nätverk för överföring. Vad jag har läst.

Så kan det vara. Min gamla trotjänare MBP tidigt 2011 känns pensionsfärdig... :oroligoledsen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag vet inte exakt vad som strular. Det ska ju vara WiFi som används och då bör det vara noll problem nästan oavsett hur gammal datorn är. Någon annan trodde att det är blåtanden som är för gammal i min MBP 2011. Men om det är WiFi som används???

Jag har inte grävt i problemet tillräckligt djupt men accepterar att MBP äldre än 2012 inte kan kommunicera med iOS-enheter via AirDrop.

För att AirDrop skall fungera så skall både BT och wi-fi vara påslaget vad jag vet

 

Innan du börjar

Kontrollera följande innan du börjar:

  • Kontrollera att personen du skickar till är i närheten och inom räckvidden för Bluetooth och wifi.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Naturligtvis så fungerar det inom samma användare. 

Jaha, det var tydligen något relativt nytt. Den första tiden tror jag inte att det gick. Jag ser inte heller någon större mening med det då väl allt, om Apple får bestämma, synkas genom molnet. Det här känns lite som att kunna swisha pengar till sig själv.

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag vet inte exakt vad som strular. Det ska ju vara WiFi som används och då bör det vara noll problem nästan oavsett hur gammal datorn är. Någon annan trodde att det är blåtanden som är för gammal i min MBP 2011. Men om det är WiFi som används???

Jag har inte grävt i problemet tillräckligt djupt men accepterar att MBP äldre än 2012 inte kan kommunicera med iOS-enheter via AirDrop.

Systemkraven är olika för Mac <-> Mac och Mac <-> Ifån.

https://support.apple.com/sv-se/HT203106

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Så kan det vara. Min gamla trotjänare MBP tidigt 2011 känns pensionsfärdig... :oroligoledsen:

Såja såja... den hjälper dig fortfarande med schackproblemen

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Airdrop mellan äldre Mac OS X-enheter går bra för där är det bara Wifi som krävs. För IOS till Mac OS X krävs både Wifi och blåtand. Därav skilda hårdvarukrav.

  • Gilla 1
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, ronny säger:

För att AirDrop skall fungera så skall både BT och wi-fi vara påslaget vad jag vet

 

Innan du börjar

Kontrollera följande innan du börjar:

  • Kontrollera att personen du skickar till är i närheten och inom räckvidden för Bluetooth och wifi.

Jo jag har BT alltid på i mobilen och nu i min MBP. MBP i knät och iPhone i handen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Airdrop mellan äldre Mac OS X-enheter går bra för där är det bara Wifi som krävs. För IOS till Mac OS X krävs både Wifi och blåtand. Därav skilda hårdvarukrav.

Och vad jag minns fick man köpa en BT dongel till de macar som inte hade BT inbyggt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jaha, det var tydligen något relativt nytt. Den första tiden tror jag inte att det gick. Jag ser inte heller någon större mening med det då väl allt, om Apple får bestämma, synkas genom molnet. Det här känns lite som att kunna swisha pengar till sig själv.

 

 

Tycker det är ett alldeles lysande verktyg när jag tar screenshots på telefonen för att posta på FB eller forum för att hjälpa.

När jag redigerat bilderna på telefonen skickar jag dom till datorn utan att lägga till dom i Bilder och kan radera dom omgående.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Tycker det är ett alldeles lysande verktyg när jag tar screenshots på telefonen för att posta på FB eller forum för att hjälpa.

När jag redigerat bilderna på telefonen skickar jag dom till datorn utan att lägga till dom i Bilder och kan radera dom omgående.

Och jag får fortsätta Spara i Filer>Skrivbord. Funkar strålande och snabbt det också. Får dock städa lite då och då i Bilder... :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Tycker det är ett alldeles lysande verktyg när jag tar screenshots på telefonen för att posta på FB eller forum för att hjälpa.

När jag redigerat bilderna på telefonen skickar jag dom till datorn utan att lägga till dom i Bilder och kan radera dom omgående.

Tack för tipset, det funkar även med "Spara i Filer". Lite mer klickade på telefonen, men sedan dyker filen upp automagiskt på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tack för tipset, det funkar även med "Spara i Filer". Lite mer klickade på telefonen, men sedan dyker filen upp automagiskt på skrivbordet.

Det som stör mig är att Airdrop faktiskt är användbart då överföringen inte behöver internet. Mycket snabbare och säkrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, mikaellq säger:

Det som stör mig är att Airdrop faktiskt är användbart då överföringen inte behöver internet. Mycket snabbare och säkrare.

Hur vet vi det? Filen kanske kan norpas av man-in-the-middle?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Hur vet vi det? Filen kanske kan norpas av man-in-the-middle?

 

Hur ska det går till när enheterna skapar ett nätverk mellan sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2 minuter sedan, Alix säger:

Hur vet vi det? Filen kanske kan norpas av man-in-the-middle?

Mannen i mitten får det svårare om överföringen bara sker inne i ett rum än om den sker via en server på kanske andra sidan jorden.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Hur ska det går till när enheterna skapar ett nätverk mellan sig?

Eftersom det sker trådlöst strålar det åt alla håll. Så: Grannen, CIA, FSB, Daesh, Mormonerna, PRO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

 

Mannen i mitten får det svårare om överföringen bara sker inne i ett rum än om den sker via en server på kanske andra sidan jorden.

Kanske. Överföring på annat sätt sker kanske krypterat? Vad vet jag. Vad vet vi? Inte för att jag bryr mig särskilt mycket, jag är bara kritisk till utsagor om att det ena eller det andra med nödvändighet är säkrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Eftersom det sker trådlöst strålar det åt alla håll. Så: Grannen, CIA, FSB, Daesh, Mormonerna, PRO.

 

Överföringen är krypterad

 

https://m.imore.com/how-apple-keeps-your-airdrop-files-private-and-secure

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej, det är den inte. Det är ”handskakningen” som är krypterad, det vill säga, ingen överföring sker förrän ömsesidig identitet är säkrad. Själva data anges inte som krypterad. Tänk dig att du ska slänga ett äpple till din kompis. Ni gör detta först som ni har hållit upp och beskådat varandras körkort. Själva äpplet far dock genom luften på vanligt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Alix säger:

Eftersom det sker trådlöst strålar det åt alla håll. Så: Grannen, CIA, FSB, Daesh, Mormonerna, PRO.

Ororar mig särskilt för PRO. :unsure:

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Alix säger:

Nej, det är den inte. Det är ”handskakningen” som är krypterad, det vill säga, ingen överföring sker förrän ömsesidig identitet är säkrad. Själva data anges inte som krypterad. Tänk dig att du ska slänga ett äpple till din kompis. Ni gör detta först som ni har hållit upp och beskådat varandras körkort. Själva äpplet far dock genom luften på vanligt sätt.

 

Nähä så vad betyder detta?

Jag tolkar detta som att ingen kan sniffa upp överföringen. 

 

 

Citat

AirDrop uses TLS encryption over a direct Apple-created peer-to-peer Wi-Fi connection for transferring files.[13]The Wi-Fi radios of the source and target devices communicate directly without using an Internet connection or Wi-Fi Access Point.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, lappen71 säger:

Nähä så vad betyder detta?

Jag tolkar detta som att ingen kan sniffa upp överföringen. 

Jag förklarade det nyss för dig så enkelt som jag kan. Men tänk så här då: Om själva filen på exempelvis 100 MB ska krypteras så blir Airdrop allt annat än smidigt. Tänk bara på hur lång tid det tar att kryptera innehållet på en hårddisk. Att mottagaren måste överensstämma med en krypterad signatur innebär inte att själva innehållet i överföringen är krypterat. Och om man ändrar inställningen till att vem som helst kan ta emot så är förstås filen inte heller då krypterad; överföringshastigheten är densamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

Jag förklarade det nyss för dig så enkelt som jag kan. Men tänk så här då: Om själva filen på exempelvis 100 MB ska krypteras så blir Airdrop allt annat än smidigt. Tänk bara på hur lång tid det tar att kryptera innehållet på en hårddisk. Att mottagaren måste överensstämma med en krypterad signatur innebär inte att själva innehållet i överföringen är krypterat. Och om man ändrar inställningen till att vem som helst kan ta emot så är förstås filen inte heller då krypterad; överföringshastigheten är densamma.

 

Jag tolkar det till att kopplingen och överföringen är krypterad så ingen kan sniffa upp överföringen. 

Om du anser att det är fel så tycker jag att du kan visa uppgifter på det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...