Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte logga in på min mac


SofieMagdalena

Rekommendera Poster

SofieMagdalena

Hej! Jag kommer inte in på min Mac och behöver hjälp!

När jag startar datorn och ska skriva in min lösenord så fungerar det inte (är typ säker på att det är rätt lösenord). Jag trycker på frågetecknet och det står ”om du har glömt bort till lösenord kan du skapa ett nytt med ditt Apple-Id”. När jag trycker där kom Apple-loggan upp och börjar ladda. Sen kommer det helt plötsligt upp att jag ska välja språk, väljer svenska. 

 

Står skapa nytt lösenord, logga in med ditt Apple-id. Skriver in mina uppgifter och det står ”kunde inte ansluta till iCloud. Kontrollera din internetanslutning”. Jag fattar inte hur jag ska göra? Jag har wi-fi som fungerar och kan ju inte kolla på datorn om det är ansluter eftersom att jag inte kommer in på datorn...

 

Jag har nyligen bytt lösenord till mitt Apple-id, kan det va det? Konstigt är också att mina tangenter gör fel tecken. Understreck blir frågetecken, bindestreck är snedstreck. Har inte sånna tecken i mitt lösen men ändå.

 

Luddigt inlägg, men försökte beskriva så gott jag kunde. Hjälp!

 

/Sofie 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, SofieMagdalena säger:

Hej! Jag kommer inte in på min Mac och behöver hjälp!

När jag startar datorn och ska skriva in min lösenord så fungerar det inte (är typ säker på att det är rätt lösenord). Jag trycker på frågetecknet och det står ”om du har glömt bort till lösenord kan du skapa ett nytt med ditt Apple-Id”. När jag trycker där kom Apple-loggan upp och börjar ladda. Sen kommer det helt plötsligt upp att jag ska välja språk, väljer svenska. 

 

Står skapa nytt lösenord, logga in med ditt Apple-id. Skriver in mina uppgifter och det står ”kunde inte ansluta till iCloud. Kontrollera din internetanslutning”. Jag fattar inte hur jag ska göra? Jag har wi-fi som fungerar och kan ju inte kolla på datorn om det är ansluter eftersom att jag inte kommer in på datorn...

 

Jag har nyligen bytt lösenord till mitt Apple-id, kan det va det? Konstigt är också att mina tangenter gör fel tecken. Understreck blir frågetecken, bindestreck är snedstreck. Har inte sånna tecken i mitt lösen men ändå.

 

Luddigt inlägg, men försökte beskriva så gott jag kunde. Hjälp!

 

/Sofie 

 

 

Testa med att logga ut från iCloud och sedan kör du en säker omstart med shifttangenten nertryckt två gånger efter varandra, men sista gången behöver du inte hålla nere Shifttangenten. Denna fantastiska funktion har löst massor med problem som dykt upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, SofieMagdalena säger:

Hej! Jag kommer inte in på min Mac och behöver hjälp!

När jag startar datorn och ska skriva in min lösenord så fungerar det inte (är typ säker på att det är rätt lösenord). Jag trycker på frågetecknet och det står ”om du har glömt bort till lösenord kan du skapa ett nytt med ditt Apple-Id”. När jag trycker där kom Apple-loggan upp och börjar ladda. Sen kommer det helt plötsligt upp att jag ska välja språk, väljer svenska. 

 

Står skapa nytt lösenord, logga in med ditt Apple-id. Skriver in mina uppgifter och det står ”kunde inte ansluta till iCloud. Kontrollera din internetanslutning”. Jag fattar inte hur jag ska göra? Jag har wi-fi som fungerar och kan ju inte kolla på datorn om det är ansluter eftersom att jag inte kommer in på datorn...

 

Jag har nyligen bytt lösenord till mitt Apple-id, kan det va det? Konstigt är också att mina tangenter gör fel tecken. Understreck blir frågetecken, bindestreck är snedstreck. Har inte sånna tecken i mitt lösen men ändå.

 

Luddigt inlägg, men försökte beskriva så gott jag kunde. Hjälp!

 

/Sofie 

Av någon anledning verkar du ha fått amerikanskt tangentbord. Se därför schemat nedan hur du ska skriva i stället för att få rätt lösenord. Har du å, ä eller ö i lösenordet så är å = alt + a, ä = alt + u följt av a, och ö = alt + o följt av a. Stort Å, Ä eller Ö = samma, fast med skift före a.

 

När du väl har loggat in kan du ändra både tangentbord och lösenord, et cetera.

 

5a9663cadf0fe_dump2.png.6727ce7af941197eb861bdb064afa701.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SofieMagdalena
8 timmar sedan, iMacKalle säger:

 

 

Testa med att logga ut från iCloud och sedan kör du en säker omstart med shifttangenten nertryckt två gånger efter varandra, men sista gången behöver du inte hålla nere Shifttangenten. Denna fantastiska funktion har löst massor med problem som dykt upp.

Ska testa det! Men en fråga först, hur loggar jag ut från iCloud? Från telefonen då eller? ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, SofieMagdalena säger:

Ska testa det! Men en fråga först, hur loggar jag ut från iCloud? Från telefonen då eller? ?

 

Ursäkta, mitt tips fungerar inte när du inte är inloggad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, SofieMagdalena säger:

Hej! Jag kommer inte in på min Mac och behöver hjälp!

När jag startar datorn och ska skriva in min lösenord så fungerar det inte (är typ säker på att det är rätt lösenord).

 

Jag har nyligen bytt lösenord till mitt Apple-id, kan det va det? Konstigt är också att mina tangenter gör fel tecken. Understreck blir frågetecken, bindestreck är snedstreck. Har inte sånna tecken i mitt lösen men ändå.

 

Luddigt inlägg, men försökte beskriva så gott jag kunde. Hjälp!

 

/Sofie 

Hur går det med Alix tips?

har du kommit in i datorn och bytt tangentbords layout?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SofieMagdalena
3 timmar sedan, iMacKalle säger:

Ursäkta, mitt tips fungerar inte när du inte är inloggad.

Fungerar inte att logga in ändå. Står Fortfarande ”kunde inte ansluta till iCloud. Kontrollera din internetanslutning”. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SofieMagdalena
4 timmar sedan, Alix säger:

Av någon anledning verkar du ha fått amerikanskt tangentbord. Se därför schemat nedan hur du ska skriva i stället för att få rätt lösenord. Har du å, ä eller ö i lösenordet så är å = alt + a, ä = alt + u följt av a, och ö = alt + o följt av a. Stort Å, Ä eller Ö = samma, fast med skift före a.

 

När du väl har loggat in kan du ändra både tangentbord och lösenord, et cetera.

 

5a9663cadf0fe_dump2.png.6727ce7af941197eb861bdb064afa701.png

jag har inga specialtecken i mitt lösenord (det lösenord jag tror att jag har), bara bokstäver och siffror. Så då hjälper kanske inte ditt tips? Kan inte logga in och går inte byta lösenord heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SofieMagdalena
1 timme sedan, ronny säger:

Hur går det med Alix tips?

har du kommit in i datorn och bytt tangentbords layout?

Nej jag har inte kunnat logga in... Har inga specialtecken i mitt lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, SofieMagdalena säger:

Fungerar inte att logga in ändå. Står Fortfarande ”kunde inte ansluta till iCloud. Kontrollera din internetanslutning”. 

Det låter som att du fick problem efter att du böt Apple ID. Ta kontakt med AppleSupportern. https://support.apple.com/sv-se/contact så hjälper dom dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, SofieMagdalena säger:

Nej jag har inte kunnat logga in... Har inga specialtecken i mitt lösenord.

OK då  var det inte å ä ö som spökade då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, SofieMagdalena säger:

jag har inga specialtecken i mitt lösenord (det lösenord jag tror att jag har), bara bokstäver och siffror. Så då hjälper kanske inte ditt tips? Kan inte logga in och går inte byta lösenord heller.

1. Testa att ange ditt nya Apple ID-lösenord i stället.

 

Om det inte går:

 

2. Starta om i recoveryläge, cmd + R. Öppna Terminalen (Verktygsprogram) och skriv in

 

resetpassword

 

och tryck enter. Stäng terminalen och gå till fönstret som har dykt upp.

Välj konto och ange nytt lösenord (eller lämna blankt). Spara.

 

Välj startskiva och starta om. Klart. Hoppas jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SofieMagdalena
2 timmar sedan, Alix säger:

1. Testa att ange ditt nya Apple ID-lösenord i stället.

 

Om det inte går:

 

2. Starta om i recoveryläge, cmd + R. Öppna Terminalen (Verktygsprogram) och skriv in

 

resetpassword

 

och tryck enter. Stäng terminalen och gå till fönstret som har dykt upp.

Välj konto och ange nytt lösenord (eller lämna blankt). Spara.

 

Välj startskiva och starta om. Klart. Hoppas jag.

kunde öppna terminalen och skriva in resetpassword. Då kom en ruta upp som du skrev. Men det står ”inga tillgängliga användare”, så kan inte välja ett konto... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, SofieMagdalena säger:

imageproxy.php?img=&key=aa65a642ed060ff0kunde öppna terminalen och skriva in resetpassword. Då kom en ruta upp som du skrev. Men det står ”inga tillgängliga användare”, så kan inte välja ett konto... ?

Då är det nog vägs ände här. Om du inte har skyddat ditt konto med Filevault kan du ansluta din Mac till en annan Mac i hårddiskläge, och rädda eventuella filer den vägen. Sedan får du installera om Mac OS X. Men det tar vi då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SofieMagdalena
1 timme sedan, Alix säger:

Då är det nog vägs ände här. Om du inte har skyddat ditt konto med Filevault kan du ansluta din Mac till en annan Mac i hårddiskläge, och rädda eventuella filer den vägen. Sedan får du installera om Mac OS X. Men det tar vi då.

Jag har pratat med Apple support nu i 1,5 timme nu och jag har tydligten FileVault, så det verkar kört. Sitter och försöker komma på lösen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på att du är uppkopplad på nätet när du försöker återställa lösenordet?

Kolla WiFi-symbolen upp i högra hörnet innan du försöker skriva in dina Apple-ID uppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SofieMagdalena
2 timmar sedan, SirKnasen säger:

Är du helt säker på att du är uppkopplad på nätet när du försöker återställa lösenordet?

Kolla WiFi-symbolen upp i högra hörnet innan du försöker skriva in dina Apple-ID uppgifter.

Yes kollade det när jag pratade med supporten och testade även att internetdela från en annan telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, SofieMagdalena säger:

Jag har pratat med Apple support nu i 1,5 timme nu och jag har tydligten FileVault, så det verkar kört. Sitter och försöker komma på lösen...

 

Om du inte löste problemet när du fick hjälp av Apple Supportern är det illa. Dom kan gå in på din skärm och styra dig till rätt lösning vilket dom förmodligen också gjorde. Det låter som att du slarvat bort lösenord som supportern bad om annars hade du varit inloggad. Testa att ringa Supportern  i morgon så får du säkert prata med annan supporter med andra tips som kanske löser problemet för det sitter flera supporter där, även en Senior Supporter som man tar till när dom andra inte lyckas lösa problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SofieMagdalena
49 minuter sedan, iMacKalle säger:

 

Om du inte löste problemet när du fick hjälp av Apple Supportern är det illa. Dom kan gå in på din skärm och styra dig till rätt lösning vilket dom förmodligen också gjorde. Det låter som att du slarvat bort lösenord som supportern bad om annars hade du varit inloggad. Testa att ringa Supportern  i morgon så får du säkert prata med annan supporter med andra tips som kanske löser problemet för det sitter flera supporter där, även en Senior Supporter som man tar till när dom andra inte lyckas lösa problemen.

Det var en senior supporter jag fick prata med tillslut ? Det är kört. Så konstigt att jag inte kommer på lösenordet. Och konstigt att det blev såhär från en dag till en annan... Aja får radera hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, SofieMagdalena säger:

Det var en senior supporter jag fick prata med tillslut ? Det är kört. Så konstigt att jag inte kommer på lösenordet. Och konstigt att det blev såhär från en dag till en annan... Aja får radera hårddisken.

Kolla detta först. Citat: 

 

”If FileVault is turned on, you might be able to reset your password using the Reset Password assistant”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...