Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera Mac eller köpa ny?


LinaO

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Jag har en äldre Macbook Pro (mid 2012), som inte är speciellt använd men börjar kännas seg och trött. Jag klipper en del kortare filmer på min jobbdator (en annan än macen), men skulle gärna ha möjligheten att klippa på datorn hemma också. Däremot vet jag att min Mac är alldeles för trög/svag för att göra det i dagsläget. Datorn har endast 4 gb ram exempelvis och jag har inte gjort några andra förbättringar på den, den är dvs precis som den är när man köpte den. 

 

Nu funderar jag på om det skulle räcka med att hotta upp den lite: öka ram och processor eller om det är waste? Är det bättre att köpa en helt ny med bättre prestanda? Ska tillägga att den inte är så använd och inget annat fel på den utöver att den är för långsam för att använda den till det jag vill.

 

Jag är inte speciellt haj på datorer, så uppskattar verkligen att få hjälp av er som kan mer än mig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle uppgradera. En ny SSD-disk tex denna Samsung för 1600 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880210 eller 250 gb för 900. Och klämma i mer minne 8 gb eller mer. Din dator är relativt snabb. Uppgraderingen kostar runt 3000 att jämföra med en ny mbp för runt 18000 med mindre (men iofs snabbare) ssd. Hur du gör ser du på https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_13"_Unibody_Mid_2012

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgår från att det är en 13". Den är helt ok, men du har för lite RAM-minne och hårddisken kanske är knökfull och kanske gjort sitt. Processor går inte att uppgradera. 

...

Med mer RAM och en SSD-hårddisk så kommer den att kännas som ny. En SSD-hårddisk är ca fem gånger snabbare än en vanlig hårddisk och har heller ingen väntetid. En mekanisk hårddisk har alltid lite väntetid mellan olika moment. Så allt som involverar hårddisk som uppstart av dator och program går fem gånger snabbare än tidigare.

...

Ska du redigera film bör du slänga i mycket RAM då det går åt. Din dator klarar 16 GB RAM, vilket kan vara lämpligt vid filmredigering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, verkligen hjälpsamt! Menade hårddisk (som sagt inte så haj på datorer), men tror definitivt det blir det här alternativet istället för att köpa en helt ny. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, LinaO säger:

Tack för svar, verkligen hjälpsamt! Menade hårddisk (som sagt inte så haj på datorer), men tror definitivt det blir det här alternativet istället för att köpa en helt ny. :)

Du får betala väldigt mycket mer för en ny MacBook Pro och det är definitivt inte värt det. Flaskhalsarna på en Mid 2012 är att det är för lite RAM och att en mekanisk hårddisk är så seeeg och det går att åtgärda och det är värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter bra! Och om man följer en guide, eller tar hjälp av någon som är lite mer datorvan så ska det inte vara ett allt för svårt jobb att fixa själv? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, LinaO säger:

Det låter bra! Och om man följer en guide, eller tar hjälp av någon som är lite mer datorvan så ska det inte vara ett allt för svårt jobb att fixa själv? 

Det är inte svårt även om man är oteknisk. Men man bör ta någon mer van till hjälp och läsa iFixit-s guide noga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...