Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela bilder på webbplats istället för iClouddelning


Arvingen

Rekommendera Poster

Har försökt att dela album med släkt i USA. Går inget vidare eftersom de inte har iCloud och inte verkar kunna installera det. 

Så här står det på iCloudhjälpens sida: "Du kan även dela album med personer som inte använder iCloud. Öppna bara ett delat album som du har skapat, gå till fliken Personer på din iOS-enhet eller klicka på personsymbol på din Mac och aktivera Offentlig webbplats. Dina bilder publiceras på en webbplats som alla kan visa i en uppdaterad webbläsare."

 

Min fråga är hur offentlig är denna webbplatsen? Kan jag skydda sidan? Jag vill bara dela med utvalda personer inte med "alla".

 

Om denna lösning går att ställa in bara för vissa, verkar det vara det enklaste alternativet. Jag har förstått i konversationer med personerna i USA att de inte är tillräckligt datorvana för att ladda ner program (fungerade inte med iCloud). 

 

Jag har bredband och kan skicka/ta emot stora bilder, men är inte säker på att de har möjligheten. Vore så gôtt att bara dela bilder direkt från iPhone eller datorn! Då kommer dessutom taggar, bildtexter och övrig information med bilden.

 

Har Dropboxkonto, men det är nästan fullt och det behöver jag till annat än att fylla med bilder. Personerna det är fråga om har inte FB eller Instagram så de två är inga alternativ.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är offentlig på det sättet att vet man adressen så kan man se bilderna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så härligt det är med snabba svar! 

Går den att lösenordsskydda? Kan de lägga in bilder i sin tur? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Arvingen säger:

Så härligt det är med snabba svar! 

Går den att lösenordsskydda? Kan de lägga in bilder i sin tur? 

 

Ja

5a9007b0493e1_Skrmavbild2018-02-23kl_13_21_29.thumb.png.af5344921de61ee2f70c27d8a7a3dd78.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är värt att testa! Jag bjuder in de jag önskar och gör det även till en offentlig webbplats.

...men så smyger den där oron på  "Alla kan se det här...".  Ibland när jag surfar runt kan jag hamna på platser jag inte känt till tidigare. Framförallt när jag letar på googles bildsidor. Om nu någon som inte är inbjuden hamnar på "min" plats, kan då denne ickeinbjudna någon ändra, dela, etc? Vill ju att bilderna ska vara inom släkten.

En del bilder är från slutet av 1800-talet och kan väl vara av historiskt värde för forskare, men då kan jag dela just de bilderna på andra ställen.

 

Ser kryssrutan "Meddelanden" Då verkar jag få notis när en prenumerant - den jag lagt till - gör något. Men vad om Herr eller Fru Troll gör något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska någon kunna hitta denna sida utan att veta den exakta adressen?

Du behöver inte oroa dig att Google ska indexerad den och göra den sökbar för det komme inte hända.

Det är bara inbjudna som kommer kunna lägga till och kommentera bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Ska testa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...