Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trackpad slutat fungera


Smörgåsmannen

Rekommendera Poster

Smörgåsmannen

Hej! Har sedan ett par månader haft problem med trackpaden på min MBP mid 2014. Musen rör sig helt enkelt inte, utan vid boot så ligger den och myser uppe i vänstra hörnet. Till en början gick det att lösa temporärt med nollställning av NVRAM och SMC, för att den sedan skulle sluta fungera efter 20-40 minuter, helt slumpmässigt. Jag har provat att blåsa rent disken och installera om OS - ingen skillnad; musen fungerade inte ens under setup. 

 

Det går dock att använda en "extern" mus, utan problem. 

 

Jag har gjort hårdvarudiagnos. Inget fel hittas.

 

Just nu är jag helt enkelt lite villrådig. Hade den bara sagt att det var ett hårdvarufel hade jag inte haft några skrupler med att plocka isär den själv och åtgärda det. Men det finns ju inget som tyder på att det skulle vara det, och om det är något sådant så bör det ju isåfall ha att göra med NVRAM/SMC, eller i förlängningen moderkortet - vilket knappast gör det lönt att skicka in för reparation (dyrt).

 

Är det någon som har någon känning för vad det kan vara och huruvida det är lönt att bemöda sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara att batteriet har svällt och trycker på plattan underifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smörgåsmannen

Och således skapar någon typ av glapp, mot kontakten, antar jag? Är ju inget som märks i själva plattan (känns likadant vid tryck), och batteritiden är också toppen. Men det kanske kvittar? 

 

Kan ju skruva bort undersidan och kika hur det ser ut, är det, det så vore det ju rätt skönt då det är ganska billigt att byta ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, skruva inte i den. Allt är ihoplimmat. Man kan köpa ett helt upper case, men du vet ju inte ens om det skulle lösa problemet. Får du inte ordning via SMC/ominstallation så skulle jag tyvärr säga ”vila i frid”. Nåja, om den funkar med extern mus så är den inte värdelös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smörgåsmannen
1 hour ago, Alix said:

Nej, skruva inte i den. Allt är ihoplimmat. Man kan köpa ett helt upper case, men du vet ju inte ens om det skulle lösa problemet. Får du inte ordning via SMC/ominstallation så skulle jag tyvärr säga ”vila i frid”. Nåja, om den funkar med extern mus så är den inte värdelös.

Ihoplimmat? Underdelen är väl ändå inte fastlimmad? Skicket på batterierna borde ju gå att se bara genom att lyfta på locket tänker jag - om de har svält så borde det synas och jag skulle således kunna lämna in den för just det - batteribyte. Att lämna in den för diagnostik känns inte lika hett, då risken är att det blir pengar i sjön.

 

Känns så jäkla surt att behöva köpa en ny nu när samma spec kostar 15000, som man gav 11000 för, för tre år sen. Isåfall är det nog närmare till hands att lämna skeppet nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Smörgåsmannen säger:

Ihoplimmat? Underdelen är väl ändå inte fastlimmad? Skicket på batterierna borde ju gå att se bara genom att lyfta på locket tänker jag - om de har svält så borde det synas och jag skulle således kunna lämna in den för just det - batteribyte. Att lämna in den för diagnostik känns inte lika hett, då risken är att det blir pengar i sjön.

 

Känns så jäkla surt att behöva köpa en ny nu när samma spec kostar 15000, som man gav 11000 för, för tre år sen. Isåfall är det nog närmare till hands att lämna skeppet nu.

Du kan kolla själv här. Den del av batterierna som eventuellt stör ut trackpaden syns inte underifrån. Byte är både svårt och potentiellt farligt. Jag skulle personligen aldrig ge mig på det och jag har skruvat i mången dator genom åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smörgåsmannen

Jo, är varse om att det är ett jäkla pill-jobb. Har inte så stor erfarenhet av dessa batterier, men antog att om de svällt, så skulle det bli uppenbart även om man kollar från undersidan. 

 

Är det ett vanligt fel med batteriet, eller är det mer troligt att det är relaterat till moderkortet? Jag tycker ju inte att det borde bero på ett glapp, då det i såna fall tänkvärt skulle "komma och gå", lite mer ('även under användning). Musen fungerade senast idag, direkt efter boot. I två sekunder. Sedan slutade den fungera igen. Känns ju spontant som nåt minne eller liknande som blivit korrupt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...