Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

BitCoinMiner-AS


helge

Rekommendera Poster

Hej alla

Min bror ringde mig nyss och var upprörd över att när han uppdaterat till senaste macOS (10.13.3) så började Avast antivirus skrika om en trojan vid namn BitCoinMiner-AS. Själv har jag AVG och senaste macOS på min Mac och har inte upptäckt något märkligt. Bytte för sakens skull till Avast och mycket riktigt så hittade Avast samma trojan hos mig, se bild. Men varken AVG eller Malwarebytes har hittat något. Den stora frågan är, kan man lite på Avast?!?

 

Tack på förhand!

 

Avast.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett Mac-forum lär du få höra att det största problemet med antivirusprogram är antivirusprogrammen själva. Om man förstår hur Mac OS X är uppbyggt inser man att de inte behövs. Man kan få adware i /usr/local men det tar man enkelt bort med Malwarebytes för Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut!

Men ibland vill man vara en bussig kompis och skydda sina icke-mac vänner också. Jag har nog med datorkraft för att undvara några procent CPU så varför inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, helge säger:

Absolut!

Men ibland vill man vara en bussig kompis och skydda sina icke-mac vänner också. Jag har nog med datorkraft för att undvara några procent CPU så varför inte?

Tja, kanske på grund av det trassel du nyss skrev om? Jag utgår från att de som har Windows skyddar sig. Det gäller även min familj. Fast på rak arm är det bara brorsan och sonen som kör Windows. Och de har jag hjälpt med insikter i än det ena och det andra. Brorsans dator har jag moddat åt honom. Sonen klarar sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...