Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera gammal Macbook med hårdvara


carol_grandpierre

Rekommendera Poster

carol_grandpierre

Hej!

Jag har en gammal macbook (2009 version: 10.5.8 , 2.2 ghz intel core 2 duo, 1gb ram). 

Den hänger inte med längre. Enterknappen är paj, Batteriet är slut, och håller på att börja glappa i skärmen. Men det känns ändå synd att den bara skall ligga eller att man skall slänga den.

 

Vet att det är lätt att väcka nytt liv i datorn genom att köpa en ny hårddisk, och lite mer ram (som jag gjort till min andra). Dock vet jag inte om det går till denna? Kommer processorn klara det? Kan man köpa en ny processor också?
Får ju givetvis även uppgradera med nytt tangentbord, styrplatta, chassi och kanske skärm?

Någon som har erfarenhet av detta? Kanske har koll på någon bra asiatisk sida man kan beställa dylikt i från?
 

(Jag har såklart tittat omkring lite på Amazon och Ebay. Så är gärna tacksam för lite mer specifika tips än så).

 

 

IMG_6976.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, carol_grandpierre säger:

Hej!

Jag har en gammal macbook (2009 version: 10.5.8 , 2.2 ghz intel core 2 duo, 1gb ram). 

Den hänger inte med längre. Enterknappen är paj, Batteriet är slut, och håller på att börja glappa i skärmen. Men det känns ändå synd att den bara skall ligga eller att man skall slänga den.

 

Vet att det är lätt att väcka nytt liv i datorn genom att köpa en ny hårddisk, och lite mer ram (som jag gjort till min andra). Dock vet jag inte om det går till denna? Kommer processorn klara det? Kan man köpa en ny processor också?
Får ju givetvis även uppgradera med nytt tangentbord, styrplatta, chassi och kanske skärm?

Någon som har erfarenhet av detta? Kanske har koll på någon bra asiatisk sida man kan beställa dylikt i från?
 

(Jag har såklart tittat omkring lite på Amazon och Ebay. Så är gärna tacksam för lite mer specifika tips än så).

Är det din enda dator? Vad måste du använda den till? Guider för eventuella byten hittar du här. Processorn kan inte bytas. Att döma av din beskrivning är det inte värt att laga den. Koppla den i stället till en extern skärm, tangentbord och mus och använd som stationär dator. Teoretiskt sett kan du använda senaste Mac OS X på den, men då krävs att du uppgraderar RAM och du bör absolut gå från hårddisk till SSD. Jag hade dock inte satsat på det utan i stället installerat en modern Linuxvariant, som inte kräver så mycket av hårdvaran. Exempelvis 32-bit Lubuntu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle åka till återvinningscentralen med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago, Alix said:

Jag hade dock inte satsat på det utan i stället installerat en modern Linuxvariant, som inte kräver så mycket av hårdvaran. Exempelvis 32-bit Lubuntu.

 

6 minutes ago, lappen71 said:

Jag skulle åka till återvinningscentralen med den.

Jag hade inte lagt några pengar på den utan gjort något av ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag skulle åka till återvinningscentralen med den.

Instämmer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Stereotypen

Sälj den på Tradera.

Finns alltid någon där som köper dessa gamla ök.

Du får säkert 5-800kr för den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa tipset är att köpa en begagnad Mac som är tillverkad från och med 2011. 2011 genomförde Apple ett jättetekniklyft som bara från 2010 till 2011 ökade prestandan med i runda slängar 100% över en natt.  2012 fick alla Macar USB 3 vilket är att föredra då man kan köra snabba externa hårddiskar i full fart. En Mac från 2011 med SSD och max RAM är fullt gångbar fortfarande. Så 2009 åker på tippen. Lägg pengarna på en nyare burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

carol_grandpierre
2018-03-03 på 10:56, Axelman säger:

Bästa tipset är att köpa en begagnad Mac som är tillverkad från och med 2011. 2011 genomförde Apple ett jättetekniklyft som bara från 2010 till 2011 ökade prestandan med i runda slängar 100% över en natt.  2012 fick alla Macar USB 3 vilket är att föredra då man kan köra snabba externa hårddiskar i full fart. En Mac från 2011 med SSD och max RAM är fullt gångbar fortfarande. Så 2009 åker på tippen. Lägg pengarna på en nyare burk.

Yes sir! Datorn jag använder är av ovan nämnt snitt. Funkar bra!

Kändes synd bara att kasta iväg något som (till stor del fungerar). Motsätter mig stark inställningen där man slänger saker så fort det är minsta antydan till fel, eller byter ut så fort det finns "en nyare version" (trots att den nyare versionen knappt skiljer sig från den gamla man redan har. Gäller väl främst telefoner).

Men någonstans går väl ändå gränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, carol_grandpierre säger:

Men någonstans går väl ändå gränsen.

Ibland vet man inte var gränser går. Men from 2011 är de flesta Macar redo att jobba länge än om de får uppdaterat RAM-minne och hårddisk och 2010 och äldre är tyvärr numer stenålder.

...

Apple har alltid varit väldigt snål på RAM-minne för att hålla ner priserna.( Eller hålla upp förtjänsten. ) Så i de flesta fall är det för lite RAM för en bra funktion. Hårddiskar som tillverkades 2011 är riktigt slöa jämfört med dagens hårddiskar. Slänger man i stället in en SSD-hårddisk så får man prestanda som inte är långt från en ny Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...