MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
leapfrog

Råd om begagnad MacBook Pro vs ny

Rekommendera Poster

Hej!

Ny medlem i detta forum men gammal Macanvändare. Jag har endast haft Mac-datorer stationära sedan 90-talet men funderar på nu att skaffa mig en laptop. Jag jobbar ibland med Illustrator, indesign och Photoshop och framförallt behöver datorn för redigera bilder. Jag har inte råd att köpa den senaste Macbook Pro men funderar på en begagnad. Nu undrar jag vilken årgång och prestanda av Macbook Pro 15 tum ska man söka efter som även har möjlighet att uppgraderas? Eller räcker det med en Macbook air?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen. De senaste åren har det inte gått att uppgradera RAM i Apples laptops, så den man köper är den man står med sedan. Jag hade inte köpt en Air om du ska redigera bilder, det är mer en kontorsdator. I övrigt skulle jag rekommendera en MacBook Pro 15" från 2013 eller 2014 med 16 GB RAM. Jag hade till förra året en MBP 15" med 16 GB RAM och jag kunde arbeta med högupplösta bilder och flera lager i Photoshop utan att datorn "knäade". Jag fick 10 500 kr när jag sålde den i augusti förra året, de ligger strax under där idag. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

En MacBook Air duger som andra dator eller som ungarnas första. Men glöm den om du ska arbeta med tyngre prylar. Apple har krånglat till det och ordningen är som följande. MBP 15" är den enda riktiga Pro-modellen som är maxad med allt det bästa och rejäla prestanda och typ 50-100% kraftfullare än MBP 13". 13" Är en skaplig allrounddator som fungerar som enda dator men är inte utrustad för tunga saker.

...

Mitt tips är att kolla om den förra MBP 15" fortfarande säljs på Elgiganten eller något annat ställe. Den förra modellen av 15" är bara marginellt sämre än den nyaste och är fullständigt överlägsen dagens 13" i kraft.

...

Observera att 15" i bilden är fjolårets modell. Vad siffrorna egentligen betyder är mindre intressant. Se de som en jämförelse.

Skärmavbild 2018-02-18 kl. 10.39.18.png

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 hours ago, sevensleeper said:

Hej och välkommen. De senaste åren har det inte gått att uppgradera RAM i Apples laptops, så den man köper är den man står med sedan. Jag hade inte köpt en Air om du ska redigera bilder, det är mer en kontorsdator. I övrigt skulle jag rekommendera en MacBook Pro 15" från 2013 eller 2014 med 16 GB RAM. Jag hade till förra året en MBP 15" med 16 GB RAM och jag kunde arbeta med högupplösta bilder och flera lager i Photoshop utan att datorn "knäade". Jag fick 10 500 kr när jag sålde den i augusti förra året, de ligger strax under där idag. Lycka till.

Min som jag hade var en 2013, kanske bäst att addera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Tack för svar - mycket behjälpligt. Har jag fattat rätt att dessa årgångar 2013/14 kan uppgraderas til senaste OSsystemet på Macbook pro15"?

Sen kan kan man med dessa årgångar  koppla in en extern datorskärm ifall jag behöver kunna jobba "stort"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, leapfrog säger:

Hej igen,

Tack för svar - mycket behjälpligt. Har jag fattat rätt att dessa årgångar 2013/14 kan uppgraderas til senaste OSsystemet på Macbook pro15"?

Sen kan kan man med dessa årgångar  koppla in en extern datorskärm ifall jag behöver kunna jobba "stort"?

Du kan installera på äldre Macar än så:

...

Följande Mac-modeller är kompatibla med macOS High Sierra:

• MacBook (slutet av 2009 eller nyare)
  • MacBook Pro (mitten av 2010 eller nyare)
  • MacBook Air (sent 2010 eller nyare)
  • Mac mini (mitten av 2010 eller nyare)
  • iMac (slutet av 2009 eller nyare)
  • Mac Pro (mitten av 2010 eller nyare)

.....

En 15" från 2013/14 lär räcka många år än innan den blir för klen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog stämma in med övriga om du skall hålla på med redigering är ett dedikerat grafikkort en bra sak att ha, så köp en begagnad 15" från tidigast 13 men helst en 15 om du vill ha vanliga USB kontakter, MBP från 2016 har bara usb-c men donglar finns. 

Snart kommer Apple antagligen med en ny realease av MBP 2018 då kanske modellerna som kom innan går ned något i pris så har du inte brotttom så kanske du skall vänta någon månad för att se vad som händer på den fronten.

Välkommen hit och lycka till med shoppandet efter "ny" dator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Jag har inte bråttom utan jag kan vänta några månader men kan man koppla in en extern datorskärm på en Macpro från 2013?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, leapfrog säger:

Tack för svar. Jag har inte bråttom utan jag kan vänta några månader men kan man koppla in en extern datorskärm på en Macpro från 2013?

Javisst. HDMI eller Thunderbolt.

5a94ee3a9bbf6_Skrmavbild2018-02-27kl_06_34_34.thumb.png.a0b93675d269cd9b1b816aa0aa02cfbd.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu