MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
gustaff

LÖST Which "Device for boot loader installation"???

Rekommendera Poster

Hej,

Håller på att installera Ubuntu bredvid OSX och under partitioneringen, så ska man välja vilken enhet som man vill ha för boot loader installationen. Jag har skapat en partitionerings tabell och undrar om jag ska välja mellan följande för "Device for boot loader installation"

/dev/sda ATA APPLE HDD HTS541 (1.0TB)   eller  /dev/sda5  /boot

Tack så mycket på förhand!

Mvh Gustaf

20180217_205054.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Valde /boot då det verkade mest logiskt och Ubuntu installerades ordentligt och går att boota upp mha Alt-knappen! Allt är frid och fröjd! :) Admin kan radera detta inlägg om hen anser det överflödigt. Mvh Gustaf

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gôtt att det löste sig. :yeahbaby:

Nej, vi tar inte bort meddelanden så... Det kan komma till nytta för någon anan, vid ett annat tillfälle. :crossfingers:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
6 hours ago, modEric said:

Gôtt att det löste sig. :yeahbaby:

Nej, vi tar inte bort meddelanden så... Det kan komma till nytta för någon anan, vid ett annat tillfälle. :crossfingers:

Tack! Såklart! Då vill jag bara lägga till lite info som kan vara användbart för andra som undrar över partitionerings-tabellen. I alla YouTube-videos som jag sett så har YouTube-personen bara skapat en partition för root (/) och sen ett swap utrymme för att hibernate ska fungera. Tips är att även skapa utrymme för "biosgrub" innan /boot. 

Redigerad av gustaff

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu