Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Irriterande ljud när min nya iMac går i vila


iMacKalle

Rekommendera Poster

Hej.

På mina tidigare iMac,s hade jag inga konstiga ljud när datorn gick i vila, men på min nyinköpta iMac hörs ett irriterande "Blonk" ljud varje gång den går i vila. Jag har inte varit inne och ändrat någonting, utan använder inställningen som fanns från fabriken.  De andra var det knäpptyst när dom gick i vila. Går det att få bort detta irriterande "Blonk" ljud.

Tack.

 

5a87ef4faece2_Skrmavbild2018-02-17kl_09_40_59.thumb.png.7847be68ad531088e7e2fddc1e0e0139.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett musikaliskt ljud från högtalaren och systemet eller är det nåt mekaniskt från disken, då i det senare fallet låter det som nåt är fel på den skulle jag säga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utifrån den knapphändiga beskrivningen gissar jag på att det är den mekaniska hårddisken som låter vilket jag anser att den inte ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Applesupportern är det ljud som bekräftar att skärmen gått i vila som går att stänga av i Systeminställningar-Ljud-ljudeffekter och dra handtaget i Varningsljudvolymen till 0, men då försvinner alla ljud. Det behövde jag inte göra på mina gamla iMacs. Enligt Applesupportern får jag leva med detta. Jag hade mekaniska diskar på mina tidigare iMacs, utan "Blonk" ljud,  att orsaken skulle vara FusionDrive  på min nya iMac tror jag inte på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, iMacKalle säger:

Enligt Applesupportern är det ljud som bekräftar att skärmen gått i vila som går att stänga av i Systeminställningar-Ljud-ljudeffekter och dra handtaget i Varningsljudvolymen till 0, men då försvinner alla ljud. Det behövde jag inte göra på mina gamla iMacs. Enligt Applesupportern får jag leva med detta. Jag hade mekaniska diskar på mina tidigare iMacs, utan "Blonk" ljud,  att orsaken skulle vara FusionDrive  på min nya iMac tror jag inte på.

Jag har aldrig hört ett ljud när skärmen går i vila. Visste inte om att det fanns. Tror inte på det. Mekaniska hårddiskar KAN låta även om det är ovanligt. Men då är det nog fel på dem. Vilket inte är totalt omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela in ljudet och bifoga ljudet/videon här så kan vi lösa ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, e-snobben säger:

Men om ljudet försvinner när du ändrar dina ljudinställningar kan det ju inte vara fel på datorn. Då måste det vara som supporten säger.

Ditt förslag känns som det mest rätta. Det är ju så att iMac:s i alla tider haft en del inbyggda "Varningsljud"  som du inte kan påverka. "Blångljudet" exempelvis är nämnda i var och varannan tråd sedan tio år tillbaks som alltid dyker upp efter att du uppgraderat OS X, men också i andra sammanhang som jag inte kommer ihåg idag. När uppgraderingen är gjord signalerar systemet det  med "Blångljudet"

Det är detta " Högljudda Blångljud" jag hör samma sekund som datorn går i vila i Strömspararen, vilket jag aldrig hört på mina tidigare iMacs när dom gått i vila.

 

Jag tänkte rigga upp min USB mic med eget ljudkort Samson och spela in "Blångljudet" med Quick Time Player,  men det går ju inte när datorn är i vila och "Blångljudet" finns inte när datorn är vaken.

 

Frågan är om man borde göra en ominstallering av systemet och hoppas på att FusionDrive har en bugg som då försvinner.

Man tycker ju att en sprillans ny dator som är gjord och ihopmonterad hos Apple med Appleprylar borde fungera.

Jag får tydligen bita i det sura äpplet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske möjligen har en hyfsat modern mobiltelefon tillgänglig, bör vara enkelt att spela in ljudet och ladda upp här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, e-snobben säger:

Men om ljudet försvinner när du ändrar dina ljudinställningar kan det ju inte vara fel på datorn. Då måste det vara som supporten säger.

Du är ohyggligt smart. Tänkte inte på det. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter flera samtal med Applesupportern som kom fram till att 5 andra kunder med nyköpta iMacs med Fusion Drive diskar som också klagat på "Blånkljud" när datorerna gått i vila.

Man testade på sin egen iMac  och kunde konstatera att det är Fusion Drive  som är orsaken och att det är ett medvetet ljud från Apple som jag får leva med.

Dom lovade att meddela teknikerna hos Apple som får titta på problemet om det går att få bort "Blånkljudet" och återkommer när dom vet mer. Jag kan inte förstå varför Apple valt att lägga in ett irriterande "Blånkljud" som inte fanns på mina två tidigare iMac:s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vad hände. Jo ingenting trots mängder med undersökningar av datorns olika system Alt+Cmd+R+P och Alt+Cmd+R  med flera Senior Advicers hjälp på skärmen plus alla andra undersökningar Man misstänker att det är Fusion Drive som är orsaken eftersom man har 5 andra klagomål om samma problem.

Under tiden jag väntar svar från Apple Supportern frågar jag här än en gång  som kanske löser problemet. Problemet är att efter att datorn gått i vila kommer ett "Blånkljud" en minut efter att skärmen gått i vila som aldrig hände på de två iMac jag hade innan. Missljudet är ett systemljud som inte går att påverka eller att ändra på.

Tydligare går knappast att vara.

Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att flera Senior Advisers försökt lösa problemet med "Blånkljudet" kom man fram till att jag fick göra ett återköp, men att det gjorde annan avdelning som man kopplade mig till. Tjejen bad mig vänta i luren under tiden hon ringde Irland där man hade hand om detta, bland annat. Efter några minuter återkom hon med bekräftelsen att återtaget var godkänt. Hon berättade att hon kommer att skicka mig ett mejl med instruktioner och att någon från transportbolaget kommer att ringa mig och bestämma tid som passar, men att det måste göras inom 4 dagar. Mejlet kom efter någon halvtimme och transportfirman ringde en timme senare och att fyra dagar inte stämde.

 

Jag berättade att jag behövde köpa ny iMac så hon kopplade mig till försäljningsavdelningen som låg i Grekland. Vi byggde ihop en iMac med SSD disk och 16 GB Ram. När jag skulle betala frågade jag om det räckte att jag betalade mellanskillnaden på 5500:- eftersom dom redan fått 17995:- för den som nu skulle återhämtas, men det gick inte utan jag behövde betala för nya iMac:en och vänta på att pengarna hade återbetalats från den återlämnade datorn som görs efter att Irland fått den och då ringer Apple här i Sverige som efter 5-7 dagar sätter in pengarna på mitt konto.

 
Tjejen ringde från transportfirman och meddelade att man hämtar den återtagna datorn om ett par dagar om det går bra. OJ. När jag berättade att jag kommer att få nya datorn mellan den 15-19 mars och att jag inte vill vara utan dator längre än nödvändigt, så säger hon. Självklart skall du inte vara utan dator så vi bestämde att dom kommer och hämtar datorn den 19/3 samma dag som den nya kommer. Perfekt.
 
Dagen innan dom kommer för att hämta datorn tömmer jag hårddisken på alla mina saker genom att starta datorn samtidigt som jag håller nere Cmd+R där jag väljer Hårddisken som jag raderar. Jag skulle bara vilja radera det jag lagt dit och inte hela OS X 10.13.3 men det går väl inte.
 
Nu till inläggets mest krångliga fråga som jag faktiskt inte kan klura ut eftersom jag aldrig gjort detta tidigare, ej heller haft två backuppdiskar som nu skall bli en.
 
Jag har sedan 7-8 år haft en Western Digital Backuppdisk som backat upp  varje timme utan problem, men den börjar bli gammal  med ett glappkontakt någonstans, därför tänkte jag att nu när jag får en sprillans ny iMac så köper jag en ny Lacie Porsche med den nya kabeln man stoppar in i Tunderbolturtaget.
 
Frågan är, vad gör jag nu.
 
Låter gamla Western Digital hänga kvar på väggen som jag senare kan hämta sparade filer från när jag vill nå dom utan att först överföra innehållet till Porschen och där hämta dom. Det gör jag idag när jag bara har en backuppdisk. 
 
Det är väldigt mycket att tänka på. Skall Fllyttassistenten  ha med saken att göra.
 
Berätta hur ni gjort.
 
Tack.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Sammanslagning av två trådar

 

God morgon.

 

På alla mina tre iMacs jag haft, har det funnits två olika ljudsystem inbyggda i datorerna. Ett där man själv kan välja, exempelvis när nytt mejl dyker upp i mejlikonen i dockan. Jag har alltid valt Glass.

Sedan finns det Systemljud som man inte kan ändra på. Man hör det tydligt efter att ha startat om datorn. Varje ljud har sin egen identitet verkar det som eftersom dom låter olika.

 

När jag 2011 köpte min iMac mid 2011 i macbutiken på Kungsholmen (Finns bara en) passade jag på att köpa Harman/Kardonhögtalarna som fungerat helt perfekt utan några konstiga ljud.

 

 När jag för ett par månader sedan köpte ny iMac (Se skärmdump) så märkte jag ett konstigt "Blånkljud" varje gång datorn gick i vila med kabeln intryckt i hålet på baksidan av datorn.

Jag kontaktade Harman/Kardon som inte hade en aning om detta "Blånkljud" som menade på att jag fick ringa Applesupportern, vilket jag gjorde som inte heller hade någon lösning på problemet. Enligt Harman/Kardon finns inga drivrutiner för högtalarna.

 

Alltså. Inget "Blånkljud" på Imac från Mid 2011 men "Blånkljud" på ny iMac? Det får mig att misstänka att Apple inte vill att nya iMac:s skall kunna använda Harman/Kardonhögtalare, men det borde inte vara så.

 

Nu står högtalarna som prydnad på hyllan ovanför datorn. Lite synd när dom kostade 2500:-

 

Eftersom mitt inlägg är välformulerat med allt man behöver veta så vill jag har tips om hur jag kan använda mina högtalare utan "Blånkljud" och inte en massa onödiga kommentarer.

 

Tack.

 

Skärmavbild 2018-05-11 kl. 09.26.25.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som jag. Köp en liten DAC. Då får du betydligt bättre ljud i dina H/K-högtalare och utan blånkljud. Jag köpte en liten Hegel DAC men det finns en rad olika USB-lösningar för datorn. Bifogar ett hett tips från HIFI-klubben.

 

 

Skärmavbild 2018-05-11 kl. 10.07.00.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Gör som jag. Köp en liten DAC. Då får du betydligt bättre ljud i dina H/K-högtalare och utan blånkljud. Jag köpte en liten Hegel DAC men det finns en rad olika USB-lösningar för datorn. Bifogar ett hett tips från HIFI-klubben.

 

 

Skärmavbild 2018-05-11 kl. 10.07.00.png

 

Tack Axelman för tipset, skall absolut testa detta närmare. Men visst är det väl konstigt att på gamla iMac från mid 2011 fanns inget "Blånkljud" men på nya iMac:en.

Tack i alla fall.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gör du inte som alla råder dig till och inte bara här på Macworld utan Sweclockers också?

Spela in ljudet och lägg upp det på tex YouTube så vi får höra vad det är för sorts ljud.

Jag misstänker att det är ett systemljud som låter och inte något ljud som skulle antyda defekter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slagit samman de två trådarna om samma sak och gömt inlägg som nu är irrelevanta. Vänligen starta bara en tråd om ett problem/ämne.

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Axelman säger:

Slagit samman de två trådarna om samma sak och gömt inlägg som nu är irrelevanta. Vänligen starta bara en tråd om ett problem/ämne.

 

Axelman moderator

 

Tack, men när jag tittar så ligger fortfarande båda trådarnas innehålll under varandra. Går det inte att radera den första tråden för den gav ingen lösning på problemet, men väldigt mycket tjafs som inte hör hemma i tråden eller forumet.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMacKalle säger:

 

Tack, men när jag tittar så ligger fortfarande båda trådarnas innehålll under varandra. Går det inte att radera den första tråden för den gav ingen lösning på problemet, men väldigt mycket tjafs som inte hör hemma i tråden eller forumet.

 

 

 

 

 

Ja dom gör det efter moderatorn har fixat det. :D

 

Så ta och filma ljudet och lägg upp det på forumet så kan vi avgöra vad det är.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Varför gör du inte som alla råder dig till och inte bara här på Macworld utan Sweclockers också?

Spela in ljudet och lägg upp det på tex YouTube så vi får höra vad det är för sorts ljud.

Jag misstänker att det är ett systemljud som låter och inte något ljud som skulle antyda defekter.

Av den enkla anledningen att inspelat ljud inte löst problemet. Räckte det inte med att jag nämnde "Blånkljudet" När jag nämnde detta för AppleSupportern (Senior Advicern) förstod han inte heller varför inspelat ljud  skulle lösa problemet.

 

Jaså, du har sett att jag även finns på Sweclockers forum ibland, det är varken olagligt eller förbjudet. Det bevisar däremot att du hänger på samtliga forum som finns så du kan förpesta tillvaron för så många som helst, för det är det enda syfte du har med dina påhopp och gliringar.

Det förvånar mig enormt att admin inte slängt ut dig från forumet för länge sedan. Jag vill inte att du deltar i mina trådar för att sprida osämja och kasta skit omkring dig som är förbjudet enligt forumets regler.

 

Tack.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMacKalle säger:

Av den enkla anledningen att inspelat ljud inte löst problemet. Räckte det inte med att jag nämnde "Blånkljudet" När jag nämnde detta för AppleSupportern (Senior Advicern) förstod han inte heller varför inspelat ljud  skulle lösa problemet.

 

Ingen som har sagt att det kommer lösa problemet men det kan vara till hjälp ATT lösa problemet.

Jag misstänker att det inte är något ljud och det kommer jag tro ända tills du filmar datorn med bild och ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, iMacKalle säger:

Jaså, du har sett att jag även finns på Sweclockers forum ibland, det är varken olagligt eller förbjudet. Det bevisar däremot att du hänger på samtliga forum som finns så du kan förpesta tillvaron för så många som helst, för det är det enda syfte du har med dina påhopp och gliringar.

Det förvånar mig enormt att admin inte slängt ut dig från forumet för länge sedan. Jag vill inte att du deltar i mina trådar för att sprida osämja och kasta skit omkring dig som är förbjudet enligt forumets regler.

 

Tack.

 

 

 

 

Nej jag hänger inte på Sweclockers men ville bilda mig en uppfattning om detta är ett utbrett problem.

Så jag dels sökte på engelska och svenska och ingen annan vad jag kunde hitta har det fel du beskriver.

Då dök din tråd upp på nyss nämnda forum och du fick vad jag kan se typ samma svar som du får nu.

Dvs filma så man kan få höra ljudet och avgöra vad det kan var.

 

Om min närvaro är jobbig så är det helt upp till dig att anmäla mina inlägg till moderatorerna så får dom avgöra ifall dom bryter mot några regler.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMacKalle säger:

Av den enkla anledningen att inspelat ljud inte löst problemet. Räckte det inte med att jag nämnde "Blånkljudet" När jag nämnde detta för AppleSupportern (Senior Advicern) förstod han inte heller varför inspelat ljud  skulle lösa problemet.

 

Jaså, du har sett att jag även finns på Sweclockers forum ibland, det är varken olagligt eller förbjudet. Det bevisar däremot att du hänger på samtliga forum som finns så du kan förpesta tillvaron för så många som helst, för det är det enda syfte du har med dina påhopp och gliringar.

Det förvånar mig enormt att admin inte slängt ut dig från forumet för länge sedan. Jag vill inte att du deltar i mina trådar för att sprida osämja och kasta skit omkring dig som är förbjudet enligt forumets regler.

 

Tack.

 

 

 

Lappen har svarat sakligt och korrekt i denna tråd. Du däremot gör ett personligt påhopp utan grund. Skärpning.

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMacKalle säger:

Jaså, du har sett att jag även finns på Sweclockers forum ibland, det är varken olagligt eller förbjudet. Det bevisar däremot att du hänger på samtliga forum som finns ...

Nej, det bevisar ingenting. Ofta är det så att när man hjälper någon så blir det att man söker och letar info som kan vara till hjälp. Det är inte helt ovanligt att man då hittar samma frågeställning från samma person(er) runt om på olika ställen. Det är inget som den som letar info åt dig kan hjälpa.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Samtidigt som jag köpte min iMac mid 2011 passade jag på att köpa Harman Kardonhögtalarna som varken gav ifrån sig några "Blånkljud" eller andra problem de nästan 7 år jag hade datorn. När jag vid nyår köpte min nya iMac kom "Blånkljudet" Jag påtalade detta för Senior Advisern på Applesupportern som bestämde att ta tillbaks datorn och ge tillbaks pengarna. Eftersom jag behövde en dator kopplade han  mig till en Macexpert som skräddarsydde  en iMac för mitt behov. Samma dag en vecka senare kom två budfirmor, den ene för att hämta den återtagna datorn och den andra med den nya datorn.

Det första jag gjorde var att kolla så inga "Blånkljud" fanns  på nya datorn när jag kopplat in högtalarna. Till min stora förvåning fanns "Blånkljudet. Det bevisar att nya iMacdatorer har andra prylar  i sig som inte går ihop med högtalarna. Så nu står högtalarna för 2500:- som prydnad på hyllan ovanför datorn. Inte ens SeniorAdvicern som borde veta  nämnde någonting om detta.

 

Stjärnan  i macmailikonen i dockan som skvallrar om att nytt mail finns i inkorgen försvinner mystiskt då och då tillsammans med inkomna mejl. Jag misstänker att G-mail kan ha med saken att göra men är inte säker.

 

På min gamla iMac från mid 2011 hade jag problemen med att lilla e  uteblev när jag skrev. Trots massor med hjälp från Apple Supportrar löste man inte problemet, så jag blev tvungen att köpa ny iMac.

 

igår eftermiddag märkte jag att bokstäverna J och I inte skrevs in när jag skrev på nya datorns nya tangentbord. Idag på morgonen klockan 09.00 ringde jag Appel supportern där en ambitiös men förmodligen okunnig ung man skulle lösa problemet. Efter två timmar i telefon utan att ha löst problemet  kallade han på Senior Advicern som kändes som ett proffs som gjorde alla imponerande saker man aldrig hört talas om, men  som efter ytterliggare 1 och en halv timme misslyckades och gav upp. Han berättade att han måste tyvärr ta kontakt med tekniska expertavdelningen på Irland och låta dom ta över ärendet. Semestertider som det snart är kunde han inte lova snabb service. Min egna gissning är den att ingen tar tag i ärendet som glöms bort på vägen. Så nu sitter jag här med en sprillans ny imac för 25000:- som funkar för att jag har gamla AluTangentbordet och gamla Mighty Mouse med kablar kvar. Jag har inget minne  av att Apple Supportrarna någonsin löst några av mina problem jag behövt hjälp med under alla år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...