Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lagra och dela videofiler med molntjänst eller NAS?


kenla

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag söker backuptjänst för stora filer. Är videofilmare och när jag redigerar är filerna stora, exempelvis 30GB. Redigerar i Final Cut Pro X och har arbetsmaterialet på en extern lagringsenhet med två diskar i som jag kör Raid 0 via Thunderbolt till datorn. Idag är min Thunderboltdisk den enda lagringsplatsen.

 

Jag vill kunna säkerhetskopiera och ha möjlighet till fildelning med vänner/kunder från säkerhetskopia. Jag funderar på NAS eller molntjänst men alla tester av bästa NAS eller molntjänst jag hittills hittat handlar oftast om backup av foton eller andra filer, betydligt mindre filer än de videofiler jag hanterar.

 

Vill ha bra hastighet från och till säkerhetskopiering och fildelning. Kommer att ha ca 250/250 mbit lina mot Internet.

Är det någon som har förslag på lösning? NAS har jag aldrig haft, blir det snabbare än molntjänst upp och ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar just nu iDrive och det är väldigt bra tjänst. Tyvärr måste mottagaren jag delar filer med också använda iDrive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, kenla said:

Testar just nu iDrive och det är väldigt bra tjänst. Tyvärr måste mottagaren jag delar filer med också använda iDrive.

Det är 5 GB gratis lagring för iDrive Basic. Blev erbjuden uppgradering till 2 TB lagring för 75kr i appen för iPhone vilket jag slog till på. Hastigheten upp önskar jag vore snabbare.

 

En egen webbplats vore en idé också där jag kan ladda upp och ner filer betydligt snabbare men trafikbegränsning kan sätta käppar i hjulet. Tittade som hastigast på Ipeers tjänster och där verkar trafikbegränsningen ligga på 200GB i månaden för Web Unlimited - där är lagringsutrymmet obegränsat. Men hur gör jag med kryptering fram och tillbaka vid filhantering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har pengarna så skulle jag råda dig till att satsa på en rejäl Synology Nas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, lappen71 said:

Om du har pengarna så skulle jag råda dig till att satsa på en rejäl Synology Nas.

 

 Ja jag kollar in Synology NAS och Qnap NAS. Synology verkar billigare. Jag antar jag måste ha något som hanterar min dynamiska ip-adress för att nå NAS:en via Internet. Är det något som kostar pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, kenla säger:

 Ja jag kollar in Synology NAS och Qnap NAS. Synology verkar billigare. Jag antar jag måste ha något som hanterar min dynamiska ip-adress för att nå NAS:en via Internet. Är det något som kostar pengar?

 

Det finns en inbyggd funktion i Synologys OS som heter Quick Connect som håller reda på det.

Vill du dela en fil eller en mapp så skicka man en länk till mottagaren och om jag inte missminner mig kan man sätta en tidsgräns hur länge den är aktiv också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...