Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Olika färgnyanser mellan MPB och extern monitor?


adrianhallberg

Rekommendera Poster

adrianhallberg

Hej hej hej!

Mitt första inlägg här..

Jo, jag har precis skaffat en extern skärm av modell (DELL P2715Q) till min MBP 2016 touchbar..

Problemet - vektorgrafiken (färgen) i Adobe Illustrator är mycket fylligare och färgstarkare på min MBP än när jag drar över Illustrator till den externa skärmen. 

 

Färgproblemet uppkommer INTE om jag tar fram en bild från google, ex. JPEG och drar över till externa skärmen. Då ser bilden lika stark och fin ut som på MBP. 

Har försökt med kalibreringen i OS x utan att fatta grejen egentligen, upplever ingen skillnad utan default verkar bästa möjliga. Har även försökt använda färgprofilen till "Färg-LCD" för den externa skärmen såsom för MPB - utan framgång, det ser inte ut att vara möjligt att välja. Om det överhuvudet är det som skulle vara lösningen.

Känner mig lite strandsatt, någon med tips?

Mvh,
Adrian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, adrianhallberg säger:

... Har även försökt använda färgprofilen till "Färg-LCD" för den externa skärmen såsom för MPB - utan framgång, det ser inte ut att vara möjligt att välja. ...

Det kommer upp fler alternativ (hos mig alla under strecket) om man klickar ur rutan, se dump. Har du testat det?

 

dump.png.20031967da1b262b71e4471a35620a46.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adrianhallberg

Hej,

 

Det har du helt rätt i.

 

Har testat och det kommer fram fler alternativ, precis som för dig.

 

Markerade "Färg-LCD", precis det som är inställt på MBP, men fortfarande ingen skillnad när jag öppnar Illustrator. I detta fall är bilden i Illustrator med färgen röd och beige, helt enkelt mer ljus och grå på externa skärmen än på MBP. 

När jag ändrar Skärmprofil känns det som att hela OS X ändrar färgnyanser, som det ska, men att färgerna i illustrator kvarstår oförändrade.. som att programmet inte kände av justeringen..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det ett tag sen jag körde Illustrator, men som jag minns det så kan man ställa in i Adobes program hur de hanterar färgprofiler. Dvs problemet handlar om Illustrator, en inställningsfråga för skärmkorrektur. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så här att Illustrator inte kopplar om färgprofil för den externa skärmen utan kör samma och då blir det fel. 

 

Du ska inte köra färg LCD för den är för den inbyggda. Alla skärmar är olika... 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adrianhallberg

Tack för hjälpen.

Möjligt att vi rör oss in på Adobe support nu, men jag håller med och ni är nog inne på rätt spår.

Här finns svensk version: https://helpx.adobe.com/se/photoshop/using/working-with-color-profiles.html

 

Jag har läst genom manualen. 
Under rubriken "Installera färgprofil" står följande:


"I  OS X kopierar du profiler till mappen /Bibliotek/ColorSync/Profiles eller /Användare/[användarnamn]/Bibliotek/ColorSync/Profiles.

När du har installerat färgprofiler startar du om Adobe-programmen."

 

Jag har nu kontrollerat så att Skärmprofilen kallad "Dell P2715Q" i .icc format finns sparad på ovan plats. Har startat om Adobe programmen, men ingen skillnad. Har även kontrollerat så att illustrator-filen som jag jobbar med stödjer icc-profiler (enligt underrubrik "Bädda in en färgprofil").  

 

Har kommit så långt som underrubriken "Tilldela färgprofil" i manualen. Men oavsett vilket alternativ jag väljer här, förändras inte färgnyansen till det bättre.

Jag antar att jag får lyfta vidare denna tråd mot Adobe supporten om ingen av er tänker på något som jag missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingenstans i Illustrator att du kan ha olika färgprofiler för olika skärmar? Som jag har förstått det så kör du både med den inbygga skärmen och den externa skärmen på samtidigt, alltså "utökat Skrivbord" så att säga. Du "drar över" fönster mellan de båda skärmarna. Jag tror det är detta som spökar till det. Du skulle kunna göra ett enkelt test genom att stänga locket på datorn och bara köra på den externa och se om Illustrator fungerar bättre då... För min teori är att den inte ändrar färgprofilen när du drar över ett Illustrator-fönster från den ena skärmen till den andra. 

Om du gör så Illustrator-programmet körs på den större skärmen, vad händer då? Som jag förstått det nu så körs den på den inbyggda skärmen, dvs MB Prons skärm är skärmen för skrivbordet. Du kan flytta över meny-raden från den inbyggda till den externa, då får du den större skärmen som huvudskärm och då kanske Illustrator tar färgprofilen för den. 

Eller så kan du köra med inställningen dubblering, då får du samma bild på båda skärmarna fast då kan du ju lika gärna stänga locket på MPB:n. :)



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adrianhallberg

Testade precis..


Kör jag enbart externa skärmen med MBP stängd så blir det ingen skillnad, fortfarande samma problem. 
Dubblerar jag skrivbordet från MBP, så det helt plötsligt samma problem på MBP som för den externa. 

 

Att hitta en inställning i Illustrator för att aktivera olika färgprofiler för olika skärmar har jag inte hittat.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, skumt. Det hade varit intressant att kolla om detta problem bara är med Dell-skärmen eller även uppstår för andra externa skärmar. När du dubblerar så anpassar sig den inbyggda efter den externa, det är normalt för de ska köra samma. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adrianhallberg

Uppdatering:

Har behövt tagit pause från detta, tar för mycket energi.

Men, @Raphael ...

Har nu testat att koppla in min MBP till Apples egna externa monitorer från LG  - problemet borta. Färgerna från illustratör här blir lika skarpa och fylliga på båda skärmarna, om inte ännu bättre på båda deras LG skärmar. Vid testet körde jag usb-c för in och output som är ända möjligheten på dessa skärmar.

Testade även en Samsung skärm på Dustin i butik, här blev det ingen förbättring. Inte säker på vad det var för sladd jag tryckte in, men usb-c till min MBP och troligtvis var det även usb-c in i Samsungskärmen, men ingen förbättring på här.

Hemma kör jag usb-c till DisplayPort till externa:
https://www.amazon.com/Cable-Matters-DisplayPort-Supporting-Thunderbolt/dp/B01J6DT070

Nu funderar jag på att ringa Dell kundtjänst och kolla (tror ej det kommer leda någonstans). Men sen lämnar jag tillbaka Dell skärmen. Tänker inte köra med nedsatt färgåtergivning när det är så pass viktigt för mitt yrke som grafisk designer..

 

Pust.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...